Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
W końcu się doczekaliśmy. Albo raczej – jak to możliwe, że to już koniec? Bo dla większości z nas to zaskakujące, że już za niecałe dwa tygodnie 17 ustąpi miejsca 18. Mówię oczywiście o roku 2017, który już za kilka dni dobiegnie końca. Trzeba przyznać, że w tym czasie Google nie próżnowało i niestrudzenie w każdej milisekundzie dzielnie odpowiadało na pytania Internautów.
Jak dokładnie było w 2017 roku?
Jak co roku, Google opublikował roczny przegląd odpowiadający na pytanie: jakich zapytań wyszukiwarka otrzymywała najwięcej w 2017 roku?
Na świecie
Dyrektor generalny Sundar Pichai podał na Twitterze informację, że w 2017 roku o wiele częściej niż w latach poprzednich ludzie chcieli dowiedzieć się „jak”.
Interesowało ich, jak powstają zjawiska atmosferyczne, jak pomóc innym, jak przyrządzić określone danie albo jak stać się lepszym. Niewątpliwie najczęściej wyszukiwane hasła były pytaniem o to, jak chociaż w maleńkim stopniu sprawić, żeby świat wokół nas lub ten nieco dalej stał się lepszy.
Użytkownicy wyszukiwarki interesowali się tym, co powstaje przez niebezpieczne żywioły i za sprawą równie niezwyciężonych zjawisk stworzonych przez człowieka.
Zainteresowani pytali:
„Jak powstają pożary w przyrodzie?” i „Jak daleko mogą dotrzeć rakiety Korei Północnej?”
W Polsce
Polacy natomiast byli zainteresowani raczej sprawami leśno-kulinarnymi:
Szukali porady w kwestii:
„Jak suszyć grzyby?”, Jak mrozić grzyby?”, „Jak marynować grzyby?”, „Jak długo gotować grzyby?”, a także jeszcze bardziej precyzyjne: „Jak gotować kanie?”
Naszych rodaków interesowała również kwestia florystyczno-społecznościowa oraz strefa pozaziemska. Chcieli dowiedzieć się:
„Jak zrobić kwiatka na FB?” i „Jak nazywa się doba marsjańska?”
Na świecie
Polityka od zawsze była jednym z najgorętszych tematów na świecie. W związku z rządami Donalda Trumpa i jego – dla jednych obietnicą, dla innych groźbą – zleceniem wybudowania muru odgradzającego Meksyk od Stanów Zjednoczonych, powstało kolejne popularne zapytanie:
„Ile będzie kosztować mur oddzielający USA od Meksyku?”
W Polsce
W Polsce najpopularniejsze pytania wydają się być nieco bardziej przyziemne:
Kierowcy w naszym kraju zastanawiali się:
„Ile kosztuje przegląd samochodu?” lub „Ile kosztuje przerejestrowanie auta?”
Miłośnicy podróży do krajów spoza Unii Europejskiej, ale i państw członkowskich dopytywali:
„Ile kosztuje paszport?” oraz „Ile kosztuje korona czeska?”
Pojawiały się również nieco bardziej niepokojące pytania, takie jak na przykład:
„Ile kosztuje nerka?”
Ale też mniej kontrowersyjne, jak:
„Ile kosztuje znaczek na list?”
Na świecie
Obecnie jedną z najbardziej kontrowersyjnych spraw jest kwestia uchodźców. Nic więc dziwnego, że popularnym zapytaniem było:
„Jak wielu uchodźców jest na świecie?”, a w związku z tym „Jak pomóc uchodźcom?”
Użytkownicy wyszukiwarki Google martwili się również o losy innych poszkodowanych. Pytali:
„Jak pomóc ofiarom powodzi?”, „Jak pomóc Puerto Rico?”, „Jak pomóc Meksykowi?” czy „Jak pomóc Las Vegas?”
Oprócz tego świat zadawał pytania dotyczące przyszłej małżonki księcia Harry’ego – Meghan Markle oraz zmarłych w tym roku, utalentowanych i uwielbianych muzyków – Toma Petty, Chestera Benningtona i Chrisa Cornella.
W Polsce
Tutaj hasłami najczęściej wyszukiwanymi były informacje dotyczące:
Magdaleny Żuk, która zginęła w tajemniczych okolicznościach w jednym z egipskich kurortów, a także legendy polskiej muzyki – Zbigniewa Wodeckiego.
Padały również pytania o bohaterów seriali, na przykład:
„Dlaczego Tomek odchodzi z M jak Miłość?”
Na świecie
Najprawdopodobniej żeńska część Internetu zastanawiała się:
„Jak być silną kobietą?”, a spodziewający się potomka: „Jak być dobrym rodzicem?”
W Polsce
U nas natomiast rodzice chcieli dowiedzieć się:
„Jak wypełnić wniosek o 500 plus?”
Na świecie
Najczęściej wyszukiwanym hasłem było nawiązujące do doskonałego klimatu lat 80-tych „Stranger things” oraz „Trzynaście powodów” – historia nastolatki, która skrupulatnie, krok po kroku wyjaśnia, dlaczego popełniła samobójstwo.
W Polsce
Dużym powodzeniem cieszyło się „Ucho Prezesa” – komedia polityczna o współczesnej Polsce, a także stosunkowo nowy serial „Diagnoza” o tematyce medyczno-kryminalnej.
Nietypowo
Wyszukiwarka Google na pewno nie musiała się nudzić, bowiem nie zabrakło również pytań niecodziennych i intrygujących.
Na świecie użytkownicy szukali sposobów na to, „jak biec do biura?”
W Polsce częstym pytaniem było: „dlaczego Zabłocki na mydle?”
Było poważnie i czasami dość smutno. Niekiedy bardzo zagadkowo, a nawet z wyrzutem. Interesowały nas zjawiska nietypowe, czasami nawet pozaziemskie, ale najczęściej było to raczej po prostu zwykłe życie.
Wyszukiwarka Google dzięki swojemu rocznemu podsumowaniu pomogła nam spojrzeć na to wszystko z szerszej perspektywy.
Pokazała, że mimo tragedii i wielu nieszczęść na świecie dzieje się jeszcze dużo dobrego. Pomimo przykrych wydarzeń, podnosimy się i nadal chcemy się rozwijać. W końcu nie bez powodu pytamy „jak iść do przodu?”, „jak być nieustraszonym?”, a nawet „jak być superbohaterem?”.
Martwimy się nie tylko o siebie, ale i tych obok nas – mniejszych i bezbronnych. Chcemy wiedzieć, „jak uspokoić psa podczas burzy?”
I mimo wszystko nie brakuje nam apetytu i chęci do zabawy. Dopytujemy, „jak zrobić kopytka” i „polewę czekoladową” na ciasto, a potem biesiadować do białego rana przy najczęściej wyszukiwanej piosence roku „Despacito” i w jej rytm kręcić fidget spinnerem, o który w tym roku również bardzo często wypytywaliśmy.
Ciekawe, o co będziemy pytać w przyszłym roku. Tymczasem Google już rozgrzewa swoje mechanizmy i czeka na kolejną pulę haseł na 2018 rok.
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: