Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 01:10 min Ikona 03.08.2015

Polski rynek e-commerce w 2015 roku

Za nami kolejna już edycja raportu Gemius, obrazującego polski rynek e-commerce w 2015 roku.  Wnikliwej analizie poddane zostały między innymi zachowania internautów, czynniki mające wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe,  oraz elementy, które zniechęcają do dokonywania transakcji online. Dla sprzedawców wnioski te mogą się okazać bardzo pomocne podczas planowania i optymalizacji działań z zakresu e-commerce.

Charakterystyka polskiego rynku internetowego

Na początek kilka faktów:

– 55% badanych internautów dokonuje zakupów online

– 54% badanych dokonuje transakcji w polskich sklepach online

– 13% internautów dokonuje transakcji w zagranicznych sklepach i platformach

Spośród tej grupy największy odsetek stanowią osoby młode – do 34 roku życia, deklarujący swoją sytuację materialną jako średnią (50%) lub dobrą (40%), najczęściej mieszkający w miastach do 200 tyś. mieszkańców (39%) lub w miastach powyżej 200 tyś. mieszkańców (32%).

Z jakich powodów decydujemy się na zakupy online?

 

Osoby decydujące się na dokonanie transakcji online zwracają uwagę przede wszystkim na szeroko rozumianą wygodę, niższe ceny, możliwość porównywania ofert, nieskomplikowane transakcje oraz bezpieczeństwo. Dodatkowym atutem mogą być promocje, obniżone koszty dostaw, a także wiarygodność sklepu budowana dzięki opiniom użytkowników.

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”

Dosyć spora grupa badanych osób zadeklarowała się jako niekorzystający z zakupów online. Dane demograficzne obrazują, że najczęściej są to osoby o niskim statusie materialnym, z niższym wykształceniem oraz zamieszkujące wsie i niewielkie miasta – do 200 tyś mieszkańców.  Najczęściej nie korzystają oni ze sklepów online, ponieważ:

– przed zakupem chcą zobaczyć towar,

– istotny jest dla nich bezpośredni kontakt ze sprzedawcą,

– mają obawy dotyczące bezpieczeństwa transakcji.

Badania wskazały również szereg czynników, które znacznie obniżają motywację internautów do dokonywania zakupów online i są to przede wszystkim:

 

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”

 

Dlaczego zakupy w tym konkretnym sklepie?

 

Raport Gemius obrazuje również, co wpływa na wybór konkretnego sklepu online:

 

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”

 

Zakupy online a urządzenia mobilne

 

Aż 37% badanych użytkowników dokonuje zakupów online za pomocą smartfonów, a 24% korzysta w tym celu z tabletów.  Dlaczego ta informacja jest istotna dla właścicieli sklepów internetowych? Przede wszystkim dlatego, że wielu ankietowanych zwróciło uwagę na utrudnione korzystanie  z formularzy (61%) i niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych (56%).

Raport nie przedstawia rewolucyjnych zmian. Pokazuje jednak, co dla internautów ma istotne znaczenie podczas dokonywania zakupów. Chcąc osiągnąć sukces w e-commerce należy mieć na uwadze bardzo wiele czynników – dobrze przygotowaną stronę (również dla urządzeń mobilnych), ciekawą i różnorodną ofertę, atrakcyjne ceny, promocje, a także reputację firmy budowaną poprzez opinie użytkowników.

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

8 najczęstszych błędów w lokalnym SEO Ikona 08:25 min 22.12.2017 Firmy działające na określonym obszarze, chcąc pozycjonować swoją stronę internetową mają szerokie pole do popisu przy obmyślaniu strategii SEO. Niestety wciąż wiele z nich popełnia, mniej lub bardziej świadomie, wiele błędów, które tylko pozornie przynoszą korzyści. Jakich działań należy wystrzegać się, jeśli interesuje nas pozycjonowanie lokalne? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czym są wartości w organizacji? Ikona 4:00 min 21.04.2023 Czytasz tytuł i myślisz: „Wartości firmowe nikomu nie są potrzebne, to brednie, nowomodny wymysł”? Pozwól mi wziąć je w obronę i zobacz, do czego realnie mogą się przydać. Jeżeli zaś czujesz, że temat wartości firmowych jest Ci bliski, to koniecznie przeczytaj ten tekst i podziel się swoją opinią. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:35 min 25.07.2008 Google dokonało zmiany w wyglądzie komunikatu dotyczącego kopii strony. Po wpisaniu specjalnego adresu można zobaczyć, w jaki sposób witryna była aktualizowana. Właśnie od tej kopii zależy też, co zostanie uwzględnione przez roboty Google. Do bardzo ciekawa i istotna baza danych, o którą warto zadbać - także dla pozycji strony w wyszukiwarce Google. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700