Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Za nami kolejna już edycja raportu Gemius, obrazującego polski rynek e-commerce w 2015 roku. Wnikliwej analizie poddane zostały między innymi zachowania internautów, czynniki mające wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe, oraz elementy, które zniechęcają do dokonywania transakcji online. Dla sprzedawców wnioski te mogą się okazać bardzo pomocne podczas planowania i optymalizacji działań z zakresu e-commerce.
Na początek kilka faktów:
– 55% badanych internautów dokonuje zakupów online
– 54% badanych dokonuje transakcji w polskich sklepach online
– 13% internautów dokonuje transakcji w zagranicznych sklepach i platformach
Spośród tej grupy największy odsetek stanowią osoby młode – do 34 roku życia, deklarujący swoją sytuację materialną jako średnią (50%) lub dobrą (40%), najczęściej mieszkający w miastach do 200 tyś. mieszkańców (39%) lub w miastach powyżej 200 tyś. mieszkańców (32%).
Osoby decydujące się na dokonanie transakcji online zwracają uwagę przede wszystkim na szeroko rozumianą wygodę, niższe ceny, możliwość porównywania ofert, nieskomplikowane transakcje oraz bezpieczeństwo. Dodatkowym atutem mogą być promocje, obniżone koszty dostaw, a także wiarygodność sklepu budowana dzięki opiniom użytkowników.
Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”
Dosyć spora grupa badanych osób zadeklarowała się jako niekorzystający z zakupów online. Dane demograficzne obrazują, że najczęściej są to osoby o niskim statusie materialnym, z niższym wykształceniem oraz zamieszkujące wsie i niewielkie miasta – do 200 tyś mieszkańców. Najczęściej nie korzystają oni ze sklepów online, ponieważ:
– przed zakupem chcą zobaczyć towar,
– istotny jest dla nich bezpośredni kontakt ze sprzedawcą,
– mają obawy dotyczące bezpieczeństwa transakcji.
Badania wskazały również szereg czynników, które znacznie obniżają motywację internautów do dokonywania zakupów online i są to przede wszystkim:
Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”
Raport Gemius obrazuje również, co wpływa na wybór konkretnego sklepu online:
Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”
Aż 37% badanych użytkowników dokonuje zakupów online za pomocą smartfonów, a 24% korzysta w tym celu z tabletów. Dlaczego ta informacja jest istotna dla właścicieli sklepów internetowych? Przede wszystkim dlatego, że wielu ankietowanych zwróciło uwagę na utrudnione korzystanie z formularzy (61%) i niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych (56%).
Raport nie przedstawia rewolucyjnych zmian. Pokazuje jednak, co dla internautów ma istotne znaczenie podczas dokonywania zakupów. Chcąc osiągnąć sukces w e-commerce należy mieć na uwadze bardzo wiele czynników – dobrze przygotowaną stronę (również dla urządzeń mobilnych), ciekawą i różnorodną ofertę, atrakcyjne ceny, promocje, a także reputację firmy budowaną poprzez opinie użytkowników.
Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: