Ikona 03:50 min Ikona 04.09.2013

Po lewej stronie kropki, czyli jak domena wpływa na pozycję

 

Królowa Domena

 

Pod pojęciem domeny rozumiany jest zbiór nazw systemu nazw DNS, stosowanego w Sieci. Składa się z nazw funkcjonujących w obrębie określonej  struktury  DNS,  zakończonych stałym sufiksem. Warto zaznaczyć bardzo wyraźną hierarchię wśród niezliczonej liczby domen, która pozwala zachować porządek i umożliwia katalogowanie według poszczególnych kryteriów.

Królowe domen to te, sklasyfikowane na najwyższym poziomie, czyli nie posiadające ponad sobą w systemie DNS żadnych innych domen. Pieczę nad nimi sprawują specjalne organizacje takie jak IANA oraz ICANN.  W obrębie tego typu domen wyróżnia się dwa rodzaje: funkcjonalne (globalne) – net (sieciowe), .org (organizacje), .com (komercyjne), .coop (współpraca), .biz (biznes), .info (informacyjne), .gov (rządowe), .edu (oświata), .mobi (telefonii komórkowej) oraz krajowe – pl (Polska), .de (Niemcy), .us (Stany Zjednoczone) oraz domenę europejską .eu.

Na drugim poziomie można wyróżnić domeny funkcjonalne narodowe i regionalne (np. co.uk – angielskie strony firmowe, edu.pl – polskie strony edukacyjne, gov.pl – polskie strony rządowe, krakow.pl – Kraków, turek.pl – Turek) oraz firmowe i prywatne. Domeny drugiego poziomu umożliwiają rozbudowanie, wpływając tym samym na wzrost funkcjonalności i czytelności nazwy.

W związku z powyższym domeny .pl najpowszechniejsze w naszym kraju powinny być lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania dla polskich Internautów, a więc korzystaniejsze dla pozycjonowania. W ten sposób do sprawy podchodzi Google, traktując strony w domenie narodowej jako najodpowiedniejsze dla użytkowników danego państwa. Oznacza to, że wprowadzając to samo hasło Czech, Polak i Niemiec odkryją zupełnie odmienne wyniki wyszukiwania. Nie oznacza to trudności z pozycjonowaniem i przebiciem się na szczyty popularności domen .com oraz .net.  Dla stron funkcjonujących w oparciu o domeny funkcjonalne wyszukiwarka Google samodzielnie zbiera informacje dotyczące lokalizacji odbiorców. W tym przypadku, będąc właścicielem witryny  można samodzielnie określić krąg odbiorców poprzez tzw. kierowanie geograficzne.

 

Kierunek na wizerunek

 

Łatwe do zapamiętania, szybko kojarzone nazwy to jeden z celów, jaki pragną osiągnąć właściciele domen. Zjawisko domain hack to nietypowe domeny internetowe, których oryginalność opiera się na unikalnej nazwie. Czy about.me lub rmf.fm nie brzmi po prostu fajnie? Takie zestawienie nazewnictwa byłoby dość problematyczne, gdyby nie narzędzie dla webmasterów, jakim jest kierowanie geograficzne. Bez tego treści ze stron .me byłyby czytelne jedynie dla mieszkańców Czarnogóry, a .fm – dla Mikronezji.

Wspominane narzędzie obsługuje geograficzne, a nie językowe dane. Gdy do Narzędzi dla webmasterów nie wprowadzi się żadnych informacji, to polega na domenie krajowej, zaś w przypadku domen międzynarodowych na sygnałach takich jak: adres IP, zawarte na stronie informacje o lokalizacji, czy danych z serwisu Miejsca Google. Narzędzia dla webmasterów umożliwiają określenie z jakim krajem powinna być powiązana domena. Uwolniło to niezwykłą kreatywność twórców domen, którzy chętnie sięgają po końcówki z Mikronezji (.fm), Tuvalu (.tv), Kolumbii (.co).

 

WWW…i co dalej?

 

Przy tworzeniu nazwy domeny warto kierować się zasadą: im prościej, tym lepiej. Oznacza to, że krótkie, wpadające w ucho określenia są mile widziane zarówno przez pozycjonowanie i wyszukiwarki, jak i wyszukujących. Prostota powinna być widoczna także w znaczeniu słów użytych w nazwie. Nie warto wymyślać elokwentnych nomenklatur. Jeśli treści na stronie dotyczą kulinariów, to najsensowniej będzie użyć określeń takich, jak np.: gotujemy, kulinarni, przepisy, itp. Ważne, aby samą swoją nazwą domena dawała do myślenia, jakie treści znajdują się na stronie, jakiej tematyki dotyczą.

Tworząc nazwę domeny warto też zwrócić uwagę na fonetykę. Chodzi o to, aby można było ją łatwo przekazać w rozmowie np. przez telefon. Odbiorca powinien móc bez problemu zanotować nazwę. Różnice fonetyczne można rozwiązać poprzez zakupienie dodatkowej domeny i wykonanie przekierowania 301.

Źródła: Pozycjonowani, Nowy Marketing, Google, Mam Startup

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:25 min 09.09.2013 Pozycjonerzy z całego świata nieustannie poszukują nowych, skuteczniejszych sposobów na wypromowanie swoich stron internetowych do upragnionego top 10. Ma to szczególne znaczenie w świetle ostatnich zmian algorytmów Google, które mocno wpływają na osiągane pozycje. W tym kontekście duże zainteresowanie wywołuje wpływ usługi Google+ i przycisku +1 na wyniki wyszukiwania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:55 min 03.12.2013 "Oryginalne teksty" to warta uwagi funkcja udostępniona użytkownikom narzędzia Yandex.Webmaster, która pozwala zgłosić nowe, oryginalne treści przed ich publikacją na stronie internetowej. Eliminuje to w zasadzie problem kopiowania materiałów przez innych użytkowników i znacząco redukuje szkodliwe dla pozycjonowania efekty zjawiska Duplicate Content. Przedstawiamy krótki poradnik, jak skutecznie ochronić swoją własność intelektualną w rosyjskim Internecie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:20 min 28.06.2013 Kolejne aktualizacje algorytmu Google są niekiedy zmorą pozycjonerów i pozycjonowania, a także przedsiębiorców, którzy prowadzą biznes w Internecie. Tym razem postrach znowu sieje niewielkie zwierzątko – Pingwin. To już druga edycja wielkich zmian, które wprowadza Pingwin 2.0. Czego dotyczą i jak duży zamęt spowodowały w wyszukiwarce? Komu zaszkodzi, a komu pomoże? Zgodnie z polityką Google, ponownie chodzi o jakość. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700