Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:50 min Ikona 04.09.2013

Po lewej stronie kropki, czyli jak domena wpływa na pozycję

 

Królowa Domena

 

Pod pojęciem domeny rozumiany jest zbiór nazw systemu nazw DNS, stosowanego w Sieci. Składa się z nazw funkcjonujących w obrębie określonej  struktury  DNS,  zakończonych stałym sufiksem. Warto zaznaczyć bardzo wyraźną hierarchię wśród niezliczonej liczby domen, która pozwala zachować porządek i umożliwia katalogowanie według poszczególnych kryteriów.

Królowe domen to te, sklasyfikowane na najwyższym poziomie, czyli nie posiadające ponad sobą w systemie DNS żadnych innych domen. Pieczę nad nimi sprawują specjalne organizacje takie jak IANA oraz ICANN.  W obrębie tego typu domen wyróżnia się dwa rodzaje: funkcjonalne (globalne) – net (sieciowe), .org (organizacje), .com (komercyjne), .coop (współpraca), .biz (biznes), .info (informacyjne), .gov (rządowe), .edu (oświata), .mobi (telefonii komórkowej) oraz krajowe – pl (Polska), .de (Niemcy), .us (Stany Zjednoczone) oraz domenę europejską .eu.

Na drugim poziomie można wyróżnić domeny funkcjonalne narodowe i regionalne (np. co.uk – angielskie strony firmowe, edu.pl – polskie strony edukacyjne, gov.pl – polskie strony rządowe, krakow.pl – Kraków, turek.pl – Turek) oraz firmowe i prywatne. Domeny drugiego poziomu umożliwiają rozbudowanie, wpływając tym samym na wzrost funkcjonalności i czytelności nazwy.

W związku z powyższym domeny .pl najpowszechniejsze w naszym kraju powinny być lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania dla polskich Internautów, a więc korzystaniejsze dla pozycjonowania. W ten sposób do sprawy podchodzi Google, traktując strony w domenie narodowej jako najodpowiedniejsze dla użytkowników danego państwa. Oznacza to, że wprowadzając to samo hasło Czech, Polak i Niemiec odkryją zupełnie odmienne wyniki wyszukiwania. Nie oznacza to trudności z pozycjonowaniem i przebiciem się na szczyty popularności domen .com oraz .net.  Dla stron funkcjonujących w oparciu o domeny funkcjonalne wyszukiwarka Google samodzielnie zbiera informacje dotyczące lokalizacji odbiorców. W tym przypadku, będąc właścicielem witryny  można samodzielnie określić krąg odbiorców poprzez tzw. kierowanie geograficzne.

 

Kierunek na wizerunek

 

Łatwe do zapamiętania, szybko kojarzone nazwy to jeden z celów, jaki pragną osiągnąć właściciele domen. Zjawisko domain hack to nietypowe domeny internetowe, których oryginalność opiera się na unikalnej nazwie. Czy about.me lub rmf.fm nie brzmi po prostu fajnie? Takie zestawienie nazewnictwa byłoby dość problematyczne, gdyby nie narzędzie dla webmasterów, jakim jest kierowanie geograficzne. Bez tego treści ze stron .me byłyby czytelne jedynie dla mieszkańców Czarnogóry, a .fm – dla Mikronezji.

Wspominane narzędzie obsługuje geograficzne, a nie językowe dane. Gdy do Narzędzi dla webmasterów nie wprowadzi się żadnych informacji, to polega na domenie krajowej, zaś w przypadku domen międzynarodowych na sygnałach takich jak: adres IP, zawarte na stronie informacje o lokalizacji, czy danych z serwisu Miejsca Google. Narzędzia dla webmasterów umożliwiają określenie z jakim krajem powinna być powiązana domena. Uwolniło to niezwykłą kreatywność twórców domen, którzy chętnie sięgają po końcówki z Mikronezji (.fm), Tuvalu (.tv), Kolumbii (.co).

 

WWW…i co dalej?

 

Przy tworzeniu nazwy domeny warto kierować się zasadą: im prościej, tym lepiej. Oznacza to, że krótkie, wpadające w ucho określenia są mile widziane zarówno przez pozycjonowanie i wyszukiwarki, jak i wyszukujących. Prostota powinna być widoczna także w znaczeniu słów użytych w nazwie. Nie warto wymyślać elokwentnych nomenklatur. Jeśli treści na stronie dotyczą kulinariów, to najsensowniej będzie użyć określeń takich, jak np.: gotujemy, kulinarni, przepisy, itp. Ważne, aby samą swoją nazwą domena dawała do myślenia, jakie treści znajdują się na stronie, jakiej tematyki dotyczą.

Tworząc nazwę domeny warto też zwrócić uwagę na fonetykę. Chodzi o to, aby można było ją łatwo przekazać w rozmowie np. przez telefon. Odbiorca powinien móc bez problemu zanotować nazwę. Różnice fonetyczne można rozwiązać poprzez zakupienie dodatkowej domeny i wykonanie przekierowania 301.

Źródła: Pozycjonowani, Nowy Marketing, Google, Mam Startup

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wszystko co musisz wiedzieć o narzędziu Google Data Studio Ikona 6:45 min 11.10.2022 Google Data Studio to bezpłatne narzędzie, które służy do wizualizacji danych w formie czytelnych raportów. Z jego pomocą możesz szybko przygotować dashboard oparty o różne źródła danych. W tym artykule przedstawiam najważniejsze funkcje i zalety, które sprawiają, że uważam Google Data Studio za jedno z najważniejszych narzędzi marketingowca. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 01:45 min 22.03.2011 Linki sponsorowane z pozycji 1-3 zdominowały wyniki wyszukiwania Google. Reklamy z top-3 są najlepiej widoczne, podświetlone i zgodne z... ruchem gałek ocznych na stronie internetowej. Google, faworyzując najlepsze reklamy płatne, ustawiło wysoko poprzeczkę dla reklamodawców. Gra idzie o właściwie gwarantowane wejścia na stronę potencjalnych klientów. Stawka jest zatem bardzo wysoka. Czytaj więcej
Nowa odsłona nadmorskiego ośrodka – case study ze współpracy z Villa Zdrój Ikona 05:35 min Strona internetowa to nowoczesna wizytówka każdej firmy. Atrakcyjna, intuicyjna i responsywna witryna, przygotowana pod rozbudowę SEO, z pewnością zostanie doceniona nie tylko przez algorytmy Google, ale również użytkowników. Takie właśnie są strony przygotowywane w ramach usługi Website LEADer, czego przykładem może być nowa odsłona witryny pensjonatu Villa Zdrój. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700