Problem Duplicate Content (DC), czyli duplikatów treści stanowi sporą przeszkodę w skutecznym pozycjonowaniu. Strony internetowe z oryginalnymi, wysokiej jakości tekstami wyświetlają się wyżej od tych, na których znajdują się materiały powielone na wielu innych witrynach. Co prawda roboty Yandex coraz lepiej radzą sobie z rozpoznawaniem „autorów” tekstów i to ich witryny uznawane są za bardziej wartościowe dla użytkownika (oczywiście jest jeszcze wiele innych przyczyn wyższych pozycji niektórych stron), a w rezultacie zazwyczaj wyświetlają się wyżej…
Słowo „zazwyczaj” ma tutaj jednak kluczowe znaczenie dla pozycjonowania. W końcu chcemy mieć pewność, że to nasza witryna będzie w top 10 i to nas odwiedzą internauci zainteresowani zamieszczonymi materiałami, a ciągła walka z plagiatami jest niezwykle czasochłonna i zazwyczaj mało skuteczna. Jedną z rad było wysyłanie skarg do Płatona Szczukina ze wsparcia Yandex, ze wskazaniem strony, która skopiowała nasze treści. Co ciekawe, podobno przez pewien czas odnosiło to pożądany skutek.
Nie jest do końca jasne, czy to przepełniona skrzynka pocztowa Pana Szczukina, czy też dbałość o swoich użytkowników spowodowała uruchomienie specjalnej funkcji w narzędziu dla Webmasterów Yandex. „Оригинальные тексты”, czyli „oryginalne teksty” działają w zasadzie bardzo prosto: przed publikacją nowego tekstu na swojej stronie internetowej, wykorzystuje się specjalny formularz, w który wkleja się tekst (sam tekst – bez znaczników) i wysyła Yandex. I voila – Twój tekst już na zawsze będzie Twój! A co za tym idzie, znienawidzony plagiator zostanie zepchnięty w najciemniejsze zakamarki wyników wyszukiwania… czyli poniżej naszej pozycji!
Wystarczy zalogować się na witrynie webmaster.yandex.ru, wybrać swoją stronę internetową, kliknąć 3 razy (we wskazane poniżej miejsca), wkleić treść w formularz i przesłać ją na serwery Yandex.
Oczywiście jest kilka warunków, jakie taki tekst powinien spełniać. Przede wszystkim nie może on być nigdy wcześniej opublikowany inaczej zgłoszenie nie zostanie uwzględnione. Jego długość musi wynosić od 500 (choć sugeruje się, żeby było to nawet ok. 2000) do 32000 znaków – w przypadku tekstu dłuższego można go podzielić na części i przesłać w partiach. Tekst musi także znajdować się na jednej podstronie – Yandexa nie interesują materiały rozbite na kilka podstron.
Co prawda na początku Yandex uruchomił możliwość zgłaszania nowych tekstów tylko dla witryn z TIC nie mniejszym niż 10, natomiast na chwilę obecną z funkcji skorzystać może każdy. Ponadto, na dobę można zgłosić „tylko” 100 nowych tekstów dla jednej witryny.
A co Yandex robi z tekstami? Analizuje, analizuje i jeszcze raz analizuje! Dzięki czemu wyniki wyszukiwania są jeszcze bardziej sprawiedliwe, a uczciwym pozycjonerom żyje się lepiej.
Oczywiście nie ma gwarancji, iż po zgłoszeniu treści nasza strona będzie już zawsze osiągać fantastyczne pozycje, ale jest to skuteczny sposób na zabezpieczenie się przed nieuprawnionym kopiowaniem i zwalczenie plagiatorów, którzy niweczą nasze wysiłki i pozycjonowanie poprzez umyślne lub nieumyślne DC.
Źródła: Pomoc Yandex, Blog Yandex dla Webmasterów
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: