Ikona 04:35 min Ikona 22.01.2019

OK Google po polsku! Czy weszliśmy do nowej rzeczywistości z Asystentem Google?

Asystent Google (ang. Google Assistant) jest inteligentnym asystentem osobistym opracowanym przez firmę Google do użytkowania na urządzeniach mobilnych oraz w systemach inteligentnych urządzeń domowych z wykorzystaniem poleceń głosowych. Bazuje na wcześniejszych produktach jak Google Now oraz na Grafie Wiedzy.

W światłach jupiterów Asystent Google pojawił się 18 marca 2016  roku podczas prezentacji inteligentnego głośnika Google Home wraz z nową aplikacją do obsługi wiadomości Allo. Wówczas to wyznaczono wyraźnie cel i kierunek rozwoju Asystenta – miał być rozwiązaniem konwersacyjnym, dwukierunkowym oraz działać na wielu urządzeniach. Skoro wydarzyło się to prawie 3 lata temu, to o co TERAZ WIELKIE HALO? Dokładnie 16 stycznia 2019 roku Asystent Google „zaczął mówić” po polsku.

Źródło: Google

Polskie początki Asystenta Google 

 

Opóźnienie w stosunku do wersji anglojęzycznej wynikało z konieczności przystosowania produktu do polskiego odbiorcy. Podstawę do prac dało odpowiednie przygotowanie techniczne, umożliwiające zrozumienie języka polskiego przez program komputerowy. W dalszej kolejności zadbano o odpowiednie brzmienie głosu, a jednocześnie stale troszczono się o zagwarantowanie bezpieczeństwa użytkowników. Zespół pracował także nad stworzeniem osobowości Asystenta , o której opowiemy w odrębnym akapicie.

 

OK (to co potrafi Asystent) Google?

 

Największą umiejętnością Asystenta Google jest rozumienie polskiego języka i reagowanie na komendy w nim wydawane, co ważne – odpowiada także na polecenia wyrażone potoczną mową. Oznacza to, że w „rozmowie” możemy być naturalni. Nie musimy mówić pełnym zdaniem z poprawnością profesora Jerzego Bralczyka. Jeśli chcemy zrobić sobie zdjęcie, wystarczy, że wydamy komendę „Zrób selfie”, a gdy interesuje nas repertuar kinowy, możemy zapytać „Co dziś grają w kinie?”. Asystent Google nie powinien mieć z tym większych problemów.

Do najczęściej wykorzystywanych jego funkcjonalności należy:

  •  tłumaczenie słów,
  •  wyszukiwanie wiadomości,
  •  przygotowywanie listy zakupów,
  •  odszukiwanie repertuaru kinowego,
  •  sprawdzanie kaloryczności jedzenia,
  •  dzwonienie i wysyłanie SMSów.

Pełna lista funkcjonalności znajduje się w polskiej wersji językowej na stronie Asystenta Google.

 

Jak używać Asystenta Google?

 

To bardzo proste, ALE… Google’owski produkt dostępny jest na niektóre słuchawki oraz urządzenia mobilne z systemem iOS oraz Android (jak podaje Google na swojej stronie: z rozdzielczością ekranu 720p lub wyższą, Androidem 5.0 z 1.0GB i więcej pamięci lub Androidem 6.0 i nowszym z  1.5GB i więcej pamięci). Dlatego w większości przypadków każdy posiadacz smartfona ma już swojego Asystenta na własnym telefonie i wystarczy go wywołać używając zwrotu „OK Google”.

Jeśli urządzenie nie odpowiada, to warto upewnić się, że funkcja jest włączona.  W tym celu:
  •  Wchodzimy do aplikacji Google
  •  Wchodzimy w menu „Więcej”
  •  Wchodzimy w „Ustawienia”
  •  Wybieramy sekcję „Asystent Google”
  •  Przewijamy na dół i wybieramy „Urządzenia z Asystentem”
  •  Wybieramy telefon i sprawdzamy czy „Asystent Google” jest włączony

Dodatkowo warto sprawdzić czy w ustawieniach w sekcji „Asystent Google” załączony jest język polski oraz czy załączona jest funkcja ciągłej rozmowy.

 

Prawdziwa twarz Asystenta Google

 

Zespół Google zadbał także o nadanie „osobowości” swojemu Asystentowi, na którą składa się wiele elementów stworzonych pod konkretny rynek. Chodzi tu o coś, co w języku angielskim nosi nazwę „Easter Eggs”, a w wolnym polskim tłumaczeniu można by ująć, że „Asystent Google umie robić sobie z nas jaja”.

Twórcom zależało na ociepleniu wizerunku zimnej, bezosobowej technologii – w końcu przyjemniej rozmawia się z kimś zabawny, dowcipnym. Osobowość Asystenta Google można odkryć na kilka sposobów, mówiąc np.:

  •  OK, Google. Zleć pozycjonowanie strony internetowej
  •  OK, Google. Kryształowa kula
  •  OK, Google. Opowiedz dowcip
  •  OK, Google. Zrób mi kanapkę
  •  OK, Google. Zarecytuj wiersz
  •  OK, Google. Być albo nie być?
  •  OK, Google. Masz Łaskotki? Prawdopodobnie odpowie  „Nie rozumiem”. Spróbujcie
  • OK Google. Gili gili gili 

Czy razem z polskojęzycznym Asystentem Google weszliśmy do nowej rzeczywistości? Na to pytanie trudno od razu odpowiedzieć jednoznacznie. Wielu użytkowników aktualnie testuje jego działanie głównie, żeby przekonać się czy faktycznie działa, ale nadal manualnie ustawiają wiele funkcji w swoich urządzeniach. Dzieje się tak, ponieważ korzystanie z Asystenta nie weszło nam jeszcze w krew. Inni krępują się mówić do telefonu na ulicy – a pamiętacie czasy, gdy tak samo krępujące było rozmawianie telefonicznie przez słuchawki Bluetooth? Dziś już nikt się tego nie wstydzi.

Faktem jest, że Asystenta Google ma naprawdę spory potencjał, a zainteresowanie jakie wzbudził tylko to potwierdza. Osobiście mam kilku faworytów wśród poleceń, np. nie muszę na mrozie wyjmować dłoni z rękawiczek, żeby wybrać numer telefonu, wystarczy, że powiem „OK Google. Zadzwoń do Mąż”  i już!

Źródło: Assistant Google, Antyweb, Komputer Świat i własne doświadczenie

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:55 min 25.01.2019 Google nie oferuje nagrody za 5 miliardów wyszukiwań! Nie daj się zwieść profesjonalnemu wyglądowi wyskakujących okien ani manipulacjom emocjonalnym, takim jak efekt konfetti. Nie otrzymasz obiecanego telewizora, ale możesz ponieść spore straty. Więcej na ten temat w tekście. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 6:05 min 29.01.2019 Chcąc czy nie, to właśnie głównie emocje rządzą naszymi decyzjami zakupowymi. Ładne ubrania, zaawansowane gadżety i dodatki czy nawet praktyczne narzędzia wybieramy najczęściej ze względu na nasz humor oraz uczucia nam w danej chwili towarzyszące. Które emocje silnie wpływają na decyzje konsumenckie i jak to wykorzystać w marketingu? Zapraszam – tego dowiesz się w tym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:45 min 12.12.2018 Internet to potężna broń w walce o turystę. Według badań wykonanych w 2012 roku aż 64% osób planujących wakacyjnych wyjazd robiło to przy użyciu portali społecznościowych. Jeśli jesteś właścicielem pensjonatu lub hotelu, zadbaj o kilka aspektów swojego wizerunku w Internecie. Podpowiemy Ci jak prowadzić dialog, który pomaga prężnie działać w mediach społecznościowych. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700