Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:35 min Ikona 22.01.2019

OK Google po polsku! Czy weszliśmy do nowej rzeczywistości z Asystentem Google?

Asystent Google (ang. Google Assistant) jest inteligentnym asystentem osobistym opracowanym przez firmę Google do użytkowania na urządzeniach mobilnych oraz w systemach inteligentnych urządzeń domowych z wykorzystaniem poleceń głosowych. Bazuje na wcześniejszych produktach jak Google Now oraz na Grafie Wiedzy.

W światłach jupiterów Asystent Google pojawił się 18 marca 2016  roku podczas prezentacji inteligentnego głośnika Google Home wraz z nową aplikacją do obsługi wiadomości Allo. Wówczas to wyznaczono wyraźnie cel i kierunek rozwoju Asystenta – miał być rozwiązaniem konwersacyjnym, dwukierunkowym oraz działać na wielu urządzeniach. Skoro wydarzyło się to prawie 3 lata temu, to o co TERAZ WIELKIE HALO? Dokładnie 16 stycznia 2019 roku Asystent Google „zaczął mówić” po polsku.

Źródło: Google

Polskie początki Asystenta Google 

 

Opóźnienie w stosunku do wersji anglojęzycznej wynikało z konieczności przystosowania produktu do polskiego odbiorcy. Podstawę do prac dało odpowiednie przygotowanie techniczne, umożliwiające zrozumienie języka polskiego przez program komputerowy. W dalszej kolejności zadbano o odpowiednie brzmienie głosu, a jednocześnie stale troszczono się o zagwarantowanie bezpieczeństwa użytkowników. Zespół pracował także nad stworzeniem osobowości Asystenta , o której opowiemy w odrębnym akapicie.

 

OK (to co potrafi Asystent) Google?

 

Największą umiejętnością Asystenta Google jest rozumienie polskiego języka i reagowanie na komendy w nim wydawane, co ważne – odpowiada także na polecenia wyrażone potoczną mową. Oznacza to, że w „rozmowie” możemy być naturalni. Nie musimy mówić pełnym zdaniem z poprawnością profesora Jerzego Bralczyka. Jeśli chcemy zrobić sobie zdjęcie, wystarczy, że wydamy komendę „Zrób selfie”, a gdy interesuje nas repertuar kinowy, możemy zapytać „Co dziś grają w kinie?”. Asystent Google nie powinien mieć z tym większych problemów.

Do najczęściej wykorzystywanych jego funkcjonalności należy:

  •  tłumaczenie słów,
  •  wyszukiwanie wiadomości,
  •  przygotowywanie listy zakupów,
  •  odszukiwanie repertuaru kinowego,
  •  sprawdzanie kaloryczności jedzenia,
  •  dzwonienie i wysyłanie SMSów.

Pełna lista funkcjonalności znajduje się w polskiej wersji językowej na stronie Asystenta Google.

 

Jak używać Asystenta Google?

 

To bardzo proste, ALE… Google’owski produkt dostępny jest na niektóre słuchawki oraz urządzenia mobilne z systemem iOS oraz Android (jak podaje Google na swojej stronie: z rozdzielczością ekranu 720p lub wyższą, Androidem 5.0 z 1.0GB i więcej pamięci lub Androidem 6.0 i nowszym z  1.5GB i więcej pamięci). Dlatego w większości przypadków każdy posiadacz smartfona ma już swojego Asystenta na własnym telefonie i wystarczy go wywołać używając zwrotu „OK Google”.

Jeśli urządzenie nie odpowiada, to warto upewnić się, że funkcja jest włączona.  W tym celu:
  •  Wchodzimy do aplikacji Google
  •  Wchodzimy w menu „Więcej”
  •  Wchodzimy w „Ustawienia”
  •  Wybieramy sekcję „Asystent Google”
  •  Przewijamy na dół i wybieramy „Urządzenia z Asystentem”
  •  Wybieramy telefon i sprawdzamy czy „Asystent Google” jest włączony

Dodatkowo warto sprawdzić czy w ustawieniach w sekcji „Asystent Google” załączony jest język polski oraz czy załączona jest funkcja ciągłej rozmowy.

 

Prawdziwa twarz Asystenta Google

 

Zespół Google zadbał także o nadanie „osobowości” swojemu Asystentowi, na którą składa się wiele elementów stworzonych pod konkretny rynek. Chodzi tu o coś, co w języku angielskim nosi nazwę „Easter Eggs”, a w wolnym polskim tłumaczeniu można by ująć, że „Asystent Google umie robić sobie z nas jaja”.

Twórcom zależało na ociepleniu wizerunku zimnej, bezosobowej technologii – w końcu przyjemniej rozmawia się z kimś zabawny, dowcipnym. Osobowość Asystenta Google można odkryć na kilka sposobów, mówiąc np.:

  •  OK, Google. Zaśpiewaj piosenkę
  •  OK, Google. Kryształowa kula
  •  OK, Google. Opowiedz dowcip
  •  OK, Google. Zrób mi kanapkę
  •  OK, Google. Zarecytuj wiersz
  •  OK, Google. Być albo nie być?
  •  OK, Google. Masz Łaskotki? Prawdopodobnie odpowie  „Nie rozumiem”. Spróbujcie
  • OK Google. Gili gili gili 

Czy razem z polskojęzycznym Asystentem Google weszliśmy do nowej rzeczywistości? Na to pytanie trudno od razu odpowiedzieć jednoznacznie. Wielu użytkowników aktualnie testuje jego działanie głównie, żeby przekonać się czy faktycznie działa, ale nadal manualnie ustawiają wiele funkcji w swoich urządzeniach. Dzieje się tak, ponieważ korzystanie z Asystenta nie weszło nam jeszcze w krew. Inni krępują się mówić do telefonu na ulicy – a pamiętacie czasy, gdy tak samo krępujące było rozmawianie telefonicznie przez słuchawki Bluetooth? Dziś już nikt się tego nie wstydzi.

Faktem jest, że Asystenta Google ma naprawdę spory potencjał, a zainteresowanie jakie wzbudził tylko to potwierdza. Osobiście mam kilku faworytów wśród poleceń, np. nie muszę na mrozie wyjmować dłoni z rękawiczek, żeby wybrać numer telefonu, wystarczy, że powiem „OK Google. Zadzwoń do Mąż”  i już!

Źródło: Assistant Google, Antyweb, Komputer Świat i własne doświadczenie

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brand safety: czym jest i na czym polega? Ikona 3:00 min 14.09.2023

Brand safety: czym jest i na czym polega?

Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że zdecydowana większość decyzji związanych z robieniem zakupów czy korzystaniem z usług podejmowana jest w sieci. Nie powinno dziwić więc, że spora część działań marketingowych prowadzona jest właśnie w świecie cyfrowym. Należy pamiętać jednak, że internet to miecz obosieczny – a brak ochrony marki przed nieodpowiednimi treściami może zaszkodzić reputacji firmy. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55