Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:05 min Ikona Justyna Pytko 30.01.2023

Kompetencje – jak nazwać to, w czym jesteśmy dobrzy

Artykuł, który czytasz, jest wstępem do rozważań na temat kompetencji przyszłości, których temat poruszę w kolejnym tekście na naszym blogu. Zanim jednak przejdziemy do omówienia tego, co liczyć się będzie za kilka czy kilkadziesiąt lat, skupmy się na tym, co ma znaczenie tu i teraz na rynku pracy.

Mam dla Ciebie małe ćwiczenie. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Jakie kompetencje posiadasz?
  • Które z tych kompetencji są potrzebne na rynku pracy?
  • Gdzie, w jaki sposób zdobywasz swoje kompetencje?
  • W jaki sposób i jak szybko Twoje kompetencje ewoluują?
  • W jaki sposób Twoje kompetencje dewaluują?
  • Czy odczuwasz potrzebę nabywania nowych kompetencji? A może nie jest to potrzeba, ale wymóg rzeczywistości?

Chyba każdy z nas dostrzega, że raz nabyte kompetencje nie wystarczają na całe życie. Zawsze przychodzi taki moment, że czegoś nam brakuje, czegoś nie jesteśmy w stanie zrobić ani w pełni objąć rozumem. Dzieje się tak, ponieważ kompetencje wpisują się w pewien dynamizm, zmianę.

new-project-2023-02-08t132616-377

Kompetencja – co to jest?

Na portalu synonim.net znajdziemy ponad 100 synonimów słowa „kompetencja”, które ze względu na znaczenie podzielono na 11 kategorii.

Oto one:

  1. Kompetencja w kontekście obeznania w temacie – np. doświadczenie, przygotowanie, warsztat, znajomość rzeczy;
  2. Kompetencja jako łatwość wykonywania – np. talent, dar, dryg, smykałka, żyłka do czegoś;
  3. Kompetencje w kontekście profesjonalizmu w danej dziedzinie – np. artyzm, maestria, perfekcja, znawstwo;
  4. Kompetencja jako posiadanie danego wykształcenia – np. obeznanie, profesjonalizm, zorientowanie;
  5. Kompetencje jako posiadanie umiejętności w danej czynności – np. doświadczenie, ocykaniem wykwalifikowanie;
  6. Kompetencja w kontekście przygotowania zawodowego – np. biegłość, wprawa, wyrobienie, znajomość rzeczy;
  7. Kompetencja jako cecha dobrego pracownika – np. kompetentność; odpowiedzialność;
  8. Kompetencje jako zakres kompetencji – np. domena, dyscyplina, obszar, specjalizacja;
  9. Kompetencje jako gruntowna znajomość fachu – np. fachowość, kwalifikacje, przygotowanie zawodowe, umiejętność;
  10. Kompetencja w odniesieniu do posiadanej wiedzy na dany temat – np. opanowanie, orientowanie się, świadomość czegoś, zasób;
  11. Kompetencje jako zakres uprawnień w danej dziedzinie – np. mandat, moc, prawo do czegoś, uprawnienia.

Pojęcie kompetencji wprowadził w 1959 roku Robert W. White, amerykański psycholog. Definiował on ją jako specyficzną umiejętność, przyczyniającą się do skutecznej i efektywnej interakcji z otoczeniem, która wpływa na zwiększenie wydajności pracy. (dr hab. Wojciech Welskop, „ Students’ social competences as a challenge of contemporary Education”.)

W kolejnych latach powstawały nowe, rozszerzone definicje kompetencji odpowiadające zarówno filozofii doświadczania jak i założeniom futuryzmu. Odnosiły się one do patrzenia w przyszłość, odrzucały przeszłość i tradycję. Jedna z metod uczenia się polegała na nauce przez doświadczenie. W modelu tym kompetencje ewoluują i zmieniają się wraz z rozwojem technologii.

Najbardziej rozpowszechniona definicja kompetencji tłumaczy, że jest to połączenie:

  • wiedzy – teorii,
  • doświadczeń – praktyki,
  • umiejętności – uzdolnienia,
  • postaw – umiejętności kognitywnych, osobowości, zainteresowania, zachowania, wyznawanych wartości.
new-project-2023-02-08t132628-900

Kompetencje na rynku pracy

Na pewno spotkałeś się także z popularnym rozróżnieniem kompetencji, które funkcjonuje w odniesieniu do rynku pracy. Powszechnie umiejętności dzieli się na:

  • twarde – kwalifikacje zawodowe rozumiane jako zestaw konkretnej wiedzy i jasno określonych umiejętności wymaganych do realizacji zadań zawodowych, np. znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel czy uprawnienia do spawania metodą MIG drutem proszkowym o rdzeniu topnikowym,
  • miękkie – kompetencje personalne i społeczne (interpersonalne), które umożliwiają efektywne działanie i osiągnięcie lepszych rezultatów. Kompetencje miękkie mają moc sprawczą, są spoiwem dla teorii i praktyki. Możemy do nich zaliczyć np. dbanie o pozytywną atmosferę w zespole czy kreatywność.

Jak zatem możemy opisać „idealnego” specjalistę SEO? Jakimi kompetencjami twardymi i miękkimi powinien się odznaczać?

Przykład:
Kompetentny specjalista SEO to człowiek, który interesuje się obszarem marketingu internetowego, jest na bieżąco z trendami, posiada wiedzę z obszaru SEO i potrafi wykorzystać tę wiedzę w praktyce. W wyniku doświadczeń nabywa odpowiednich umiejętności, dzięki którym adekwatnie reaguje i odpowiada na potrzeby stale zmieniającego się rynku technologicznego.

Kompetencje są nierozerwalnie połączone z wdrażaniem poszczególnych czynności zarówno w życiu społecznym jak i zawodowym. Korzystając z kompetencji mamy na celu m.in.:

  • poprawę stanu faktycznego,
  • zwiększenie efektywności,
  • ulepszenie działań etc.

W kontekście rynku pracy możemy przeanalizować kompetencje według zasady „im lepsze kompetencje, tym lepsza praca. Im lepsza praca, tym lepsze wynagrodzenie. Im lepsze wynagrodzenie tym lepsze życie”.

W tej zasadzie zamiast określenia „wyższe” celowo użyłam przymiotnika „lepsze”, ponieważ „wyższe” nie zawsze oznacza „lepsze”.

W przypadku rozwoju kariery i nabywaniu kompetencji przyszłości słowo „lepsze” jest równoznaczne z czymś adekwatnym do danej sytuacji. Jest bardziej „osobiste” i subiektywnie odpowiada potrzebom konkretnej osoby wykonującej określone zajęcie. Opiera się na jej potencjale, systemie wartości i motywacji.

Kompetentny, czyli jaki?

Mam nadzieję, że po lekturze tekstu będziesz umiał odpowiedzieć sobie, jakimi kompetencjami dysponujesz i jakie umiejętności są Ci potrzebne, abyś mógł wykonywać z powodzeniem swój zawód.

Pamiętaj także, że kompetencje nie są dane raz na zawsze. Powinniśmy je rozszerzać, zdobywać nowe umiejętności i przewidywać, jakie kompetencje będą nam potrzebne za jakiś czas. Ale o tym, czym są kompetencje przyszłości, dowiesz się w kolejnym tekście.

Justyna – Corporate Trainer, Career & Business Coach, autorka książki „Szukam Pracy! Znajdź pracę o której marzysz”. Wspiera Liderów w rozwoju kompetencji managerskich.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 29

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023 Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na czym polega performance marketing? Ikona 4:20 min 15.06.2023 Świetne efekty kampanii w krótkim czasie, a do tego bez dużego obciążenia firmowego budżetu. Wydaje się niemożliwe? A jednak! Performance marketing to mnogość form, kanałów, celów i sposobów rozliczeń, a łączy je przede wszystkim duże prawdopodobieństwo zwrotu z inwestycji oraz płatność za efekt. Brzmi ciekawie, prawda? Czytaj więcej
Topowe pozycje dla firmy DDW Serwis – wszystkie frazy w top 5 już po miesiącu współpracy! Ikona 06:05 min Pozycjonowanie to proces złożony i wymagający intensywnych prac - nie tylko w celu osiągnięcia wysokich pozycji, ale również ich utrzymania. To, kiedy zobaczymy wyniki jest uzależnione od wielu czynników - jednak nie oznacza to, że nie można zauważyć ich już nawet po miesiącu. Właśnie taki rezultat wypracowaliśmy przy pomocy usługi SEO Smart, co pokazuje nasz Case Study! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700