Ikona 7:00 min Ikona Bartłomiej Matulewicz 29.11.2023

Marketing towarzyszy ludzkości od zarania dziejów – początkowo wyrażany w naukach perswazji i budowy marki osobistej przez przywódców, z czasem zaczął odgrywać coraz większą rolę w kształtowaniu cywilizacji. „Nowoczesne” rozumienie marketingu zaczęło kształtować się relatywnie niedawno, bo w XX wieku.

Wraz z rozwojem technologii naturalnie ewoluował również marketing. Druk pozwolił na łatwe kolportowanie reklam tekstowych, radio dało marketingowi dźwięk, a telewizja dodała do tego dźwięku obraz. Jednak prawdziwą rewolucją, która zmieniła obraz marketingu, było rozpowszechnienie internetu.

Czym jest marketing internetowy?

Jak sama nazwa wskazuje, marketing internetowy (e-marketing) to wszelkie czynności wspierające sprzedaż usług i budujące rozpoznawalność marki, realizowane z wykorzystaniem internetu. Początkowo do tej formy promocji podchodzono sceptycznie, jednak z czasem zaczęto dostrzegać potęgę internetu. Obecnie firmy przyjmują to medium jako główny obszar inwestycji marketingowej.

Jakie są przesłanki do korzystania przez przedsiębiorstwa do komunikacji online?

  • Możliwość łatwego przekazywania informacji – nie trzeba być ekspertem od grafiki / zakupu przestrzeni reklamowych, nie trzeba mieć kontaktów w domach mediowych czy środowisku dziennikarskim. Często wystarczy tylko strona internetowa / profil w social mediach
  • Relatywnie niski koszt – w porównaniu do tradycyjnych form marketingu koszt promocji w internecie może być niemal zerowy.
  • Bardziej bezpośredni charakter – tworząc przekaz reklamowy w internecie, możemy wchodzić w interakcję z odbiorcą. Możemy dostosowywać przekaz i personalizować go pod konkretne grupy docelowe. Przykładem niech będzie reklama z kuponem rabatowym dla osób, które dokonały zakupu w sklepie internetowym czy newsletter z życzeniami urodzinowymi i rabatem dla jubilata.
  • Łatwiejsza analityka – w odróżnieniu od prasy, radia czy reklamy telewizyjnej nie musimy bazować na zewnętrznych raportach o skuteczności – bazując na danych Google Analytics, konta Google Ads czy Facebook Ads możemy śledzić zasięgi i konwersje z reklamy niemal w czasie rzeczywistym.
  • Duża elastyczność w formie przekazu (tekst, dźwięk, obraz) – internet daje praktycznie nieograniczone możliwości kształtowania przekazu marketingowego. Może to być reklama tekstowa/graficzna wysyłana na maila. Może to być spot wideo na YouTube, może to być ankieta online, ale też niedostępne w tradycyjnych mediach formy, jak chociażby komunikaty push w aplikacjach mobilnych czy nawet banery graficzne w grach komputerowych.
  • Większa precyzja w dotarciu do grupy docelowej – chcesz zareklamować się kobietom, które niedawno zostały matkami, pochodzącymi z okolic Poznania? Tradycyjne formy marketingu Ci to umożliwią. Co jednak, gdy chciałbyś zawęzić tę grupę do osób, które są już Twoimi klientami i które kupiły Twój produkt miesiąc temu? Wystarczy stworzenie odpowiedniej grupy remarketingowej!
  • Globalny charakter – świat online nie ma granic. Możesz reklamować się na całym świecie, w każdym języku, o każdej porze.
  • Zarządzanie niemal w czasie rzeczywistym – potrzebujesz dokonać korekty w swojej reklamie? Jeśli reklamujesz się w gazecie, a Twoje zlecenie poszło do druku, to masz duży problem. Jeśli umówiłeś się na reklamę w telewizji, możesz zapewne edytować spot, ale to wymaga czasu. W internecie to zwykle kwestia kilku kliknięć!

baner

Jakie są rodzaje marketingu internetowego?

Powszechność internetu, rozwój technologii oraz kreatywność dają niemal nieograniczone możliwości kształtowania komunikacji marketingowej w internecie. Poniżej lista najpopularniejszych.

  • Pozycjonowanie strony internetowej (SEO) – posiadanie własnej strony internetowej to obecnie podstawa funkcjonowania firmy w świecie online. Stanowi ona wizytówkę przedsiębiorstwa, uwiarygadnia ją i pozwala prezentować produkty i usługi. W przypadku działalności handlowych strona internetowa może przyjąć formę sklepu. Pozycjonowanie pozwala na budowanie widoczności w wyszukiwarkach internetowych, podnoszenie pozycji fraz kluczowych, zwiększanie ruchu, ale też optymalizację użyteczności strony i zwiększanie konwersji.
  • Wizytówka Google – często niedoceniane narzędzie, które może być decydujące o pozyskaniu klienta. Warto dbać o aktualność wizytówki oraz pozyskiwanie ocen – szczególnie w przypadku branż usługowych / restauracji
  • Budowanie zasięgów w social mediach – stworzenie i regularny rozwój profili na Facebooku, Instagramie/TikToku/LinkedInie oraz innych platformach social mediowych mogą być decydujące w budowaniu efektywnej komunikacji marketingowej. Ważne, aby dobrać platformę adekwatną do grupy docelowej oraz komunikować się za jej pośrednictwem w formie, która odpowiada odbiorcom.
  • Kampanie Ads – jest to bardzo szerokie pojęcie, bo może obejmować zarówno Google Ads (które zawierają w sobie kampanie tekstowe, produktowe, graficzne, wideo), Facebook Ads (które również oferują bardzo szeroki wachlarz możliwości – w tym umiejscowienia reklam na Instagramie / w Messengerze), Bing Ads, LinkedIn Ads, TikTok, Pinterest i inne.
  • Programmatic – czyli automatyczny system zakupu i sprzedaży powierzchni reklamowych w internecie.
  • Artykuły sponsorowane / współprace z blogerami i influencerami – coraz popularniejsza forma, która pozwala na powiązanie marki z osobą rozpoznawalną w grupie docelowej.
  • E-mail marketing – wysyłanie newsletterów do własnej bazy klientów, ale też generowanie kampanii e-mail przy wykorzystaniu baz zewnętrznych.
  • Porównywarki cenowe, platformy aukcyjne – np. Allegro, Ceneo, Skąpiec, Empik Marketplace, Amazon oraz wiele innych.
  • Agregatory ofert innych niż e-commerce – np. Pyszne.pl, Booking, Booksy, znanylekarz, lekarzbezkolejki, oferteo, fixly, znajdzmechanika oraz wiele innych.
  • Gry komputerowe/mobilne – coraz częściej możemy umieszczać komunikat reklamowy w grach komputerowych. Ostatnio popularność zyskały reklamy wyświetlane na bandach w grach piłkarskich (na wzór tradycyjnych banerów meczowych).
  • Virtual Reality / Augmented Reality – jednym z kolejnych etapów rewolucji internetu wydaje się sztuczna inteligencja i Metaverse – tu oczywiście również pojawia się przestrzeń do reklamowania.

Powyższa lista na pewno nie jest zamknięta. Wymienione możliwości można powiększać, co chwilę tworzą się nowe możliwości, a marketingowcy udowadniają swoją niemal nieograniczoną kreatywność.

Czy marketing internetowy jest drogi?

Ogrom możliwości, jakie oferuje internet, to zarówno szansa, jak i zagrożenie. Bez wątpienia dzisiejszy marketing internetowy jest inny niż chociażby 10-15 lat temu. W czasach, gdy Google dopiero budował swoją popularność, a Facebook był portalem prawdziwie społecznościowym, zaistnienie na nich nie wymagało dużych nakładów.

Weźmy jako przykład pozycjonowanie – niemożliwe dziś jest skuteczne rywalizowanie o pozycje w wyszukiwarce z budżetem, jakim operowało się chociażby 5 lat temu. Techniki skupione na optymalizacji meta keywords, sztucznym nasycaniu frazami kluczowymi w treściach czy linkowaniu z niskiej jakości stron internetowych dziś, zamiast pomóc, najpewniej zaszkodzą. Nowoczesne pozycjonowanie to praca nad użytecznością strony, budową wartościowych treści, poszerzaniem asortymentu oraz ciągłe doskonalenie i rozwój.

Algorytmy Facebooka ograniczyły zasięgi profili firmowych niemal do zera. Aby zaistnieć, potrzebna jest kreatywność i angażowanie swojej grupy docelowej. Obecnie główną formą dotarcia do klienta w social mediach są kampanie płatne.

Również Google Ads mocno się zmienił na przestrzeni lat. Wzrosła liczba reklamodawców, co wpływa na wyższe stawki za kliknięcia w reklamę. Jednocześnie Google wciąż usprawnia swój system reklamowy, kierując się w stronę automatyzacji i skupienia reklam na wskaźnikach rentowności reklamodawców.

Według raportu strategicznego IAB wartość rynku reklamy wciąż rośnie. W 2022 roku zbliżyła się do 7 mld zł. Widać tu następstwa pandemii, które skierowały budżety marketingowe do internetu. W ubiegłym roku dynamika wzrostu była niższa niż rok wcześniej, ale wciąż mówimy o 10-procentowym wzroście rok do roku. W perspektywie 7 lat wartość rynku reklamowego się podwoiła.

wartosc-rynku

Rysunek 1: https://raportstrategiczny.iab.org.pl/wydatki-na-reklame-online/

Dosyć popularnym hasłem jest „tanio już było” – mimo to, bazując na doświadczeniu, mogę powiedzieć, że da się zrobić skuteczną kampanię reklamową przy niewielkim nakładzie. W praktyce jednak marketing internetowy wymaga regularności w inwestowaniu oraz kreatywności podpartej wiedzą i doświadczeniem. Osobną kwestią jest naturalna subiektywność oceny, czy coś jest drogie czy tanie. Uważam, że taka ocena jest z założenia błędna, a kluczowe jest skupienie na rentowności. Lepiej zrobić drogą, ale rentowną reklamę niż zainwestować niewiele, ale z niską skutecznością.

Czy e-marketing się opłaca?

Według badania GUS w ubiegłym roku ponad 55% internautów korzystało z internetu, a jednocześnie blisko 95% gospodarstw domowych ma do niego dostęp. Myślę, że nie będzie nadużyciem, jeśli przyjmiemy, że grupa konsumencka korzysta z internetu w ogromnej większości (szacuję, że może to być nawet 80-90%).

Z kolei według raportu „E-commerce w Polsce” od Gemius za 2022 rok 77% internautów dokonuje zakupu w sieci. Głównie są to osoby w wieku 25-49 lat (stanowią 53% całości).

wykres kupujący w sieci

Rysunek 2: https://gemius.com/api/downloadReport2022.php

Z tego samego raportu wynika, że ponad 50% zakupów e-commerce było następstwem reklamy.

wykres podatność na reklamę

Rysunek 3: https://gemius.com/api/downloadReport2022.php

Mając na uwadze te dane, można wysnuć opinię, że nie opłaca się nie reklamować w internecie. Oczywiście do e-marketingu należy podchodzić z rozwagą. Kluczowe jest świadome wybieranie kanałów marketingowych, analizowanie danych i dopasowanie inwestycji do wskaźników rentowności. Tylko wówczas reklama będzie się opłacała. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli nie będziemy reklamowali się w internecie, to zrobi to konkurencja i tym samym przejmie naszych klientów.

Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który pomoże w efektywnym zarządzaniu inwestycją reklamową, skontaktuj się z nami!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700