Ikona 9:00 min Ikona Magdalena Drajkowska 28.11.2023

Transmisje na żywo (ang. live streaming) stają się coraz popularniejszą formą nadawania i konsumowania treści online. Według Research and Markets globalny rynek transmisji na żywo wzrósł z 1,24 mld dolarów w 2022 roku do 1,49 mld dolarów w 2023 roku. Prognozy na kolejne lata przewidują, że do 2027 roku wartość tego właśnie rynku wzrośnie do 3,21 mln dolarów. To wyraźny sygnał, że już teraz warto zastanowić się, jak wykorzystać transmisje na żywo do budowania zaufania oraz angażowania widzów.

Dlaczego warto wykorzystać transmisję na żywo w marketingu?

Transmisja na żywo umożliwia przesłanie strumieniowego wideo przez Internet w czasie rzeczywistym, bez wcześniejszego nagrywania i przechowywania wideo. Oznacza to, że odbiorca treści odbiera je w tym samym czasie, w którym są one nadawane przez nadawcę. I tu właśnie można doszukiwać się rosnącej popularności live streamingu.

Odbiorcy dzięki takiej formie mają poczucie bliższego, bardziej bezpośredniego kontaktu z nadawcą, często będącym ich idolem lub autorytetem w konkretnej dziedzinie. Ponadto live streaming wydaje się odbiorcom bardziej autentyczny, ponieważ obserwują to, co dzieje się na żywo. Materiał nie jest poddawany żadnej obróbce przed upublicznieniem. Te elementy wpływają na budowanie zaufania wśród odbiorców, co przekłada się na tworzenie pozytywnego wizerunku marki, tak ważnego w obszarze marketingu.

Live streaming jest narzędziem, które warto rozważyć w działaniach marketingowych, ponieważ:

  • zapewnia bezpośrednią interakcję z widzami,
  • kreuje unikalne doświadczenie dla odbiorców,
  • pozwala pokazać autentyczność marki,
  • użytkownicy spędzają coraz więcej czasu na oglądaniu transmisji na żywo.

baner

Jak przeprowadzić transmisję na żywo?

Dostępne na rynku rozwiązania technologiczne dają wiele różnych możliwości przeprowadzenia live streamingu, dlatego możesz założyć, że z pewnością znajdziesz dla swojej marki właściwy sposób na transmisję na żywo. Musisz jednak odpowiednio się do tego przedsięwzięcia przygotować. Pomocna może być dla Ciebie poniższa checklista:

  1. Określ cel i temat transmisji

Zastanów się, dlaczego chcesz przeprowadzić transmisję na żywo. Musisz już na tym etapie planowania znać cel, aby po zakończeniu live streamingu ocenić, czy został on osiągnięty. Twoim celem może być m.in. przyciągnięcie do Twojej marki nowych odbiorców, zwiększenie zasięgów na jednym z Twoich social mediów czy skomentowanie na bieżąco ważnego wydarzenia ze świata sportu, mody, show-biznesu itp.

Cel może – ale nie zawsze musi – pokrywać się z tematem. W przypadku gdy chcesz odpowiedzieć na najczęściej zadawane Ci pytania, cel i temat są niemal tożsame. Jednak Twoim celem może być np. zwiększenie ruchu w sklepie internetowym z częściami samochodowymi. W takim przypadku transmisja na żywo może pokazywać np. różnice między częściami oryginalnymi a zamiennikami albo wymianę takiej części. Live streaming może pomóc w budowaniu autorytetu w branży, jak też w zdobywaniu nowych klientów.

  1. Wybierz odpowiednią platformę

Dostępnych jest wiele platform, które umożliwiają przeprowadzenie transmisji na żywo, ale do tych najpopularniejszych należy zaliczyć:

  • Twitch – jest najchętniej wybieraną platformą streamingową w Polsce. Według badań z 2020 roku aż 88% polskich streamerów korzysta właśnie z Twitcha. Bardzo wiele osób transmituje tu na żywo gry, ale popularność platformy sprawiła, że można znaleźć na niej również live streaming dotyczący składania mebli, rysowania czy rozmowy na codzienne tematy.
  • YouTube Live – jest obecnie głównym rywalem Twitcha, choć nie stanowi jeszcze dla niego poważnego zagrożenia. W dalszym ciągu kojarzony jest z umieszczaniem gotowych nagrań wideo, jednak duża popularność samego YouTube’a sprawia, że oferowany przez niego live streaming jest coraz częściej wybierany – zwłaszcza przez osoby, które już mają na YouTubie followersów.
  • Facebook Live – jest wygodny i niemal ogólnodostępny (prawie każdy internauta posiada Facebooka). Start na tej platformie może wydawać się łatwy, jednak ma on ograniczone w porównaniu np. z Twitchem możliwości interakcji z widzami. Ponadto limit trwania jednej transmisji na żywo jest ograniczony czasowo – do 8 godzin.
  • Instagram Live – jest jednym z najpopularniejszych social mediów w Polsce. Live streaming jest tu jest zdecydowanie bardziej intuicyjny i prostszy w obsłudze niż np. na Twitchu. Jednak cechuje się pewnymi ograniczeniami, np. w kwestii nakładek na stream, personalizacji powiadomień.

Ponadto dostępne są takie rozwiązania jak: Mixer, DaCast, Ustream, Smashcast. Wybierając platformę streamingową, warto sprawdzić:

  • cennik,
  • wymagania techniczne,
  • opiekę techniczną,
  • grupę odbiorców.
  1. Przygotuj treść i scenariusz transmisji na żywo

Prowadzenie transmisji na żywo nie powinno oznaczać pójścia na żywioł. Może wydawać Ci się, że masz wszystko w głowie i tyle masz do powiedzenia na temat wybrany do live streamingu, że na pewno starczy na godzinę lub więcej.

W praktyce często okazuje się, że w czasie wystąpienia na żywo dopada nas blokada albo po transmisji orientujemy się, że nie powiedzieliśmy połowy rzeczy, którymi chcieliśmy podzielić się z naszymi odbiorcami. Właśnie dlatego warto przygotować sobie scenariusz. Powinien zawierać najważniejsze zagadnienia do poruszenia, argumenty, dane, statystyki, źródła – a więc wszystko to, co może zaciekawić odbiorców. Dobrą praktyką jest wypisanie sobie ich w punktach.

  1. Ustal datę live streamingu

Wybierz odpowiedni dzień oraz dogodną godzinę. Pamiętaj o potrzebach oraz możliwościach swojej grupy docelowej. Nie zawsze unikanie godzin, w których odbiorcy mogą być w pracy, jest dobre. Coraz więcej osób korzysta w godzinach pracy z czasu, jaki pracodawca daje im na rozwój. Mogą wówczas uczestniczyć w streamingu wydarzenia lub webinarze na żywo.

  1. Zadbaj o promocję transmisji na żywo

To kluczowe dla osiągnięcia jak największej liczby uczestników. Wykorzystaj do tego celu dostępne dla Twojej marki kanały dystrybucji treści i informuj o planowanej transmisji na żywo. Jeżeli chcesz dotrzeć do nowych odbiorców, rozważ opcję reklamy płatnej, np. Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads. Takie rozwiązanie pozwala z dużą precyzją ustalić, komu reklama powinna się wyświetlać, więc zyskujesz pewność, że przekaz trafi do Twojej grupy docelowej.

  1. Sprawdź aspekty techniczne

Przed rozpoczęciem transmisji na żywo sprawdź:

  • Czy kamera dobrze rejestruje obraz?
  • Czy mikrofon jest włączony, czy dobrze rejestruje dźwięk?
  • Czy miejsce, z którego będziesz prowadzić transmisję, jest dobrze oświetlone? Czy widać Twoją twarz?
  • Czy połączenie internetowe jest stabilne? Czy odpowiada naszym potrzebom?
  • Czy ustawienia na platformie streamingowej są skonfigurowane tak, jak chcemy? Przykładowo: czy wyświetla się czat na żywo?

Pomyśl również o sytuacjach, które mogą utrudnić prowadzenie live streamingu lub w nim przeszkodzić. Przykładowo: zastanów się, czy masz możliwość przełączenia się na inne źródło dostępu do internetu, aby utrzymać ciągłość transmisji, gdyby pojawiły się problemy z siecią.

  1. Zapewnij ciekawe doświadczenie odbiorcom

Interesująca tematyka i Twoje zaangażowanie w prowadzenie transmisji na żywo to połowa sukcesu, aby zapewnić ciekawe doświadczenie odbiorcom. Mając możliwość kontaktu z nimi w czasie rzeczywistym, warto to wykorzystać do interaktywnej relacji. Zaangażuj swoich odbiorców poprzez np.:

  • prowadzenie w trakcie live streamingu konkursu z nagrodami,
  • zachęcanie do pytań na czacie i udzielanie odpowiedzi,
  • wspólne rozwiązywanie problemów i wymianę doświadczeń ze społecznością online.
podcast

Strategia budowania zaufania i zaangażowania poprzez transmisje na żywo

Live streaming jest bardzo skutecznym narzędziem do budowania zaufania i zaangażowania odbiorców. Jego wykorzystanie wymaga jednak zaplanowanych, długofalowych działań, zgodnych z obowiązującą w organizacji strategią marketingową. Proces musi opierać się na indywidualnych celach biznesowych brandu oraz wyróżnikach danej marki, jednak można wyróżnić elementy, które są uniwersalne w strategii budowania zaufania i zaangażowania odbiorców z wykorzystaniem live streamingu.

Regularność i konsekwencja w działaniu

Na odbiorców bardzo zachęcająco działa regularność. Wiedza o tym, kiedy i gdzie może spotkać się z Tobą (jako przedstawicielem marki) online, daje poczucie stabilności, spokojnego oczekiwania i pozwala zaplanować czas na takie właśnie spotkanie.

Dlatego jeśli myślisz o wprowadzeniu częstych transmisji na żywo do swoich działań marketingowych, zaplanuj:

  • ile czasu możesz na nie poświęcić,
  • w jakie dni,
  • o jakiej porze.

Zachowaj przy tym konsekwencję: nie odwołuj transmisji na żywo, nie przekładaj ich nagminnie, nie skracaj czasu ich trwania. Regularność i konsekwencja sprawią, że u odbiorców rodzi się przekonanie, że mogą Ci ufać, bo robisz, to co zapowiedziałeś(-aś). Zaufanie buduje zaangażowanie, ponieważ odbiorca, wiedząc, kiedy i gdzie może spotkać Cię online, chętniej w takim spotkaniu uczestniczy, a z czasem może na tyle zacząć Ci ufać, że będzie aktywnie komentował live streaming czy też poleci go swoim znajomym.

Otwartość i transparentność podczas spotkania

Bezpośredni kontakt z odbiorcami podczas live streamingu ma swoje wady i zalety. Niewątpliwym plusem jest tu możliwość natychmiastowej interakcji z widzami oraz możliwość obserwowania przez odbiorców zachowania nadawcy na żywo – bez cięć, bez obróbki w montażu.

Wielu odbiorców uważa, że daje to bardziej autentyczny obraz nadawcy. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ to, jak zachowujemy się na żywo, wypływa z naszych naturalnych reakcji na otaczające nas bodźce. Przyjmując w takiej sytuacji otwartą postawę, a więc dzieląc się z odbiorcami swoim naturalnym zachowaniem, reakcjami, emocjami, stajesz się w ich oczach autentyczny, a przez to bardziej godny zaufania niż osoby, które znają tylko z wpisów na social mediach. Twoja komunikacja musi być jednak transparentna. Jeżeli to, jak prezentujesz się na live streamie, odbiega znacząco od tego, jak kreujesz siebie czy swoją markę w social mediach lub innych nośnikach digital marketingu, to możesz osiągnąć efekt odmienny od zamierzonego.

Reagowanie na komentarze i pytania od widzów

To bardzo ważny element strategii budowania zaufania i zaangażowania odbiorców. Dzięki transmisji na żywo zyskujesz możliwość niemal natychmiastowego reagowania na pytania bądź uwagi odbiorców Twojej marki. Zignorowanie ich może być odczytane przez uczestników transmisji na żywo na wiele sposobów, m.in. jako niechęć do konfrontacji z niewygodną krytyką, zadufanie w sobie, pogardę dla „zwykłych” internautów. Oczywiście nie oznacza to, że na każdy komentarz natychmiastowo musisz odpowiedzieć. Niekiedy uwagi uczestników live streamingu mają na celu prowokację czy wywołanie mniejszego bądź większego skandalu. Dlatego ważne jest przyjęcie od samego początku określonej formy odnoszenia się do komentarzy i poinformowanie o przyjętym sposobie wchodzenia w interakcje na samym początku transmisji na żywo.

Włącz live streaming do marketingu!

Transmisje na żywo warto wprowadzić do narzędziownika marketingowego własnej marki – zarówno tej firmowej, jak i osobistej. Pomagają skutecznie budować pozytywny wizerunek brandu i pozwalają rozwijać tworzącą się wokół niego społeczność. Ponadto budują zaufanie oraz zaangażowanie odbiorców, co przekłada się korzystnie na lojalność wobec marki i może mieć wpływ na konkretne korzyści finansowe. Nie zapominaj jednak, że źle poprowadzona, nieciekawa transmisja może przynieść efekt odwrotny. Dlatego bardzo dobrze przygotuj się do tego zadania i pomyśl o wprowadzeniu regularności w jego stosowaniu.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przenieść biznes do internetu? Ikona 4:00 min 31.10.2023 Zastanawiasz się nad przeniesieniem działalności do internetu? Zupełnie nas to nie dziwi! Nie bez przyczyny wiele firm decyduje się na taki krok ze względu na szerokie możliwości, jakie daje globalna sieć. Ciekawi Cię, czy takie starania rzeczywiście się opłacają? Skorzystaj z naszych podpowiedzi i rozważ przeniesienie biznesu do świata online! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700