Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 02.06.2015

Marketing i gry komputerowe

Gry – od dziecięcej rozrywki, do pasji milionów

Gracz to bardzo szerokie pojęcie, które z roku na rok przybiera na sile. O ile kiedyś osoba z dżojstikiem w dłoni traktowana była z przymrużeniem oka, o tyle w dobie rozwoju technologicznego miłośnik wirtualnej rozrywki traktowany jest jako pasjonat, podobnie jak meloman czy wielbiciel kina. Grają wszyscy – dzieci, dla których interaktywna rozrywka pełna różnorodnych barw czy interesujących dźwięków jest odpowiedzią na ich potrzeby estetyczne, nastolatkowie, którzy grali jako dzieci i wciąż kochają swoje hobby albo chcą wkroczyć w inną rzeczywistość, daleką od tej codziennej i w końcu dorośli, dla których jest to forma odprężenia, a niekiedy również poszukiwania inspiracji czy sposobu na utrzymanie dobrego refleksu.

Nic więc dziwnego, że tak duże zainteresowanie zostało zauważone przez specjalistów od marketingu. Gry są obecnie narzędziami promocyjnymi, które jak żadne inne medium kreują dobry wizerunek marki i zachęcają do zakupu produktu. I chociaż jest to stosunkowo świeży trend, którego rozkwit miał miejsce na początku XXI wieku, reklama była już obecna w wirtualnym świecie, gdy w Polsce panował stan wojenny, a internet był dopiero w planach…

Skromne początki, rozwój, XXI wiek…

Pierwsze śmiałe powiązania marketingu i świata wirtualnej rozrywki miało miejsce w 1982 roku, kiedy to gracze zasiedli za kierownicami rozpikselowanych bolidów Formuły 1 („Pole Position”) i mijali na swojej drodze billboardy z logotypami Pepsi czy Marlboro. Pepsi poszło jakiś czas później krok dalej i na bazie „Space Invaders”, bardzo popularnej gry w latach 80-tych, stworzyło bliźniaczy tytuł „Pepsi Invaders”, gdzie oprócz kosmitów, gracz bombardował litery, składające się na nazwę marki.

Games Base

Po kryzysie w branży, marketing „growy” został nieco przyhamowany i dopiero lata 90-te miały odkryć więcej tkwiącego w nim potencjału. W 1992 roku powstała konsola Jaguar XJ220, której już sama nazwała promowała markę samochodów, zaczęły pojawiać się gry wyścigowe z prawdziwymi modelami samochodów, a zwieńczeniem efektywnych dla marketingowców lat 90-tych była gra „Crazy Taxi”, gdzie lawina marek, logotypów czy haseł reklamowych wylewająca się z ekranu na gracza, była ciekawym dodatkiem do ogólnej otoczki zwariowanego świata gry.

XXI wieku to już apogeum popularności gier w marketingu i marketingu w grach. Do tego stopnia, że wielu graczy kręci nosem na wszechobecne reklamy, które często nie pasują do ogólnej konwencji tytułu i budzą niesmak. Niekiedy jednak przesada ma swoje uzasadnienie i jest strzałem w dziesiątkę, jak w przypadku gry „The Sims”, gdzie wykreowane w wirtualnym świecie postacie można np. ubierać w oryginalne ubrania. Potencjał marketingowy branży gier dostrzegają nawet politycy, jak np. Barack Obama, którego sztab wykupił w 2008 roku reklamy w niektórych grach studia Electronic Arts. Wisienką na torcie są wysokobudżetowe gry, które produkują firmy działające w zupełnie innych branżach. Najlepszym na to przykładem jest słynne LEGO, które zawładnęło już nie tylko umysłami dzieci układających klocki, ale też graczy, wypuszczając tytuły zbierające zresztą doskonałe recenzje krytyków.

www.static.guim.co.uk

Marketing w grach internetowych

Prawdziwą marketingową potęgą są, poza pełnoprawnymi, wysokobudżetowymi grami, przede wszystkim tytuły internetowe, w które można zagrać bezpłatnie – na specjalnie do tego stworzonych stronach i portalach społecznościowych. To one, ze względu na swój niezobowiązujący, rozrywkowy charakter, przyciągają przed monitory osoby w każdym wieku, bez względu na wykształcenie, pasje czy pełnioną rolę społeczną. Spodziewalibyście się, że przeciętnym graczem może być 40-letnia kobieta, która 74% czasu spędzanego na Facebooku wykorzystuje na granie? Albo, że rynek tzw. „social games” przekroczył w 2014 roku wartość niemal 9 miliardów dolarów?

Marketingowcy zauważyli, że internetowe gry są lepszym sposobem na promocję, bo dzięki nim trafia się do szerszego grona odbiorców. Gra reklamowa w naszym kraju przyciąga kilkadziesiąt tysięcy graczy miesięcznie, będąc doskonałym sposobem na promocję, z której skorzystały już wszystkie największe marki z Polski i świata – od Play, przez Winiary, aż do McDonalds’a.

Docieranie do szerokiego grona odbiorców poprzez grę wydaną w celach promocyjnych, nosi nazwę „advergaming” i cieszy się stale rosnącą popularnością. Co na tym procederze zyskuje producent?

-informuje o nowym produkcie

-kreuje pozytywny wizerunek swojej marki,

-zwiększa jej znajomość,

-wspiera pozostałe kampanie reklamowe,

-gromadzi informacje o graczach, zbierając tym samym dane swoich potencjalnych klientów.

Rozwój tej dziedziny to również korzyści dla graczy, bo powstaje coraz więcej tytułów, które w sporej części są warte zainteresowania. A ilość nowych pozycji, to więcej godzin doskonałej zabawy, nawet w perspektywie nierozerwalnego połączenia rozgrywki z marketingowymi trikami i setkami logotypów w tle.

Przyszłość marketingu w grach 

Stosunkowo łatwo jest prognozować to, co będzie działo się w dalekiej przyszłości. Wystarczy posłużyć się danymi – w 2007 roku wydatki związane z umieszczaniem reklam w grach sieciowych i casual wynosiły 56 miliona dolarów, a w 2010 liczba ta była już dziesięciokrotnie wyższa. I stale rośnie. Dodając do tego wysokobudżetowe gry konsolowe i komputerowe, produkcje niezależnych studiów, aplikacje mobilne i wiele innych, możemy mówić o gigantycznym biznesie, z którego korzyści są w tym przypadku obopólne – gracze bawią się doskonale, a producenci czerpią korzyści i zarabiają. Również doskonale.

Źródła:

Tomek Kreczmar, Marketing w grach i Gry w marketingu. PSX Extreme 2015, nr 213, s. 62 – 65

Komputer Świat

NF.pl

PcCentre

Wikipedia

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dzień z życia pozycjonera – kim jest specjalista SEO? Ikona 04:00 min 14.03.2022 Pozycjonowanie to złożony proces, w którym specjalista SEO musi działać w wielu obszarach – od analizy danych, poprzez optymalizację, a kończąc na monitorowaniu wdrożonych zmian. Codzienna praca pozycjonera nie ma nic wspólnego z nudą i monotonią, pozwala natomiast zgłębić bardzo ciekawy świat marketingu cyfrowego. Co robi specjalista SEO na co dzień? Jak nim zostać? Zajrzyj do tego artykułu! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:50 min 24.11.2017 Jak wiemy opinia opinii nierówna. Jedne są bardziej inne mniej przekonujące albo sprawiają, że stajemy się wręcz podejrzliwi w stosunku do danej firmy. Bez względu jednak na to, jak odbieramy poszczególne recenzje innych Internautów, przy podejmowaniu ostatecznej decyzji, większość z nas szuka ich na jednym lub nawet kilku portalach. Jak to w końcu jest z tymi opiniami? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 06:45 min 16.03.2018 Jak wyróżnić swoją ofertę na tle konkurencji? Jak przyciągnąć klienta do sklepu internetowego i nakłonić go do dokonania zakupu bez stosowania nachalnych sztuczek? Niemożliwe? A jednak! I jest to prostsze niż mogłoby się wydawać. Wiemy, co zrobić, by zyskać w oczach użytkownika, a także robota Google i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu! W artykule zdradzimy kilka cennych wskazówek. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700