Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 08.05.2015

Jak składać reklamacje do zakupów w Sieci?

Warto pamiętać, że w przypadku zakupów w sieci (traktowanych przez prawo jako umowa handlowa zawierana na odległość) można nie tylko reklamować towar wadliwy, ale także odstąpić od umowy bez podawania przyczyny. Konsument ma na to 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. To czas do namysłu. Jeżeli dojdziesz do wniosku, że zakup był nietrafiony, możesz zwrócić go bez tłumaczenia, a sprzedawca ma obowiązek przyjąć towar i zwrócić pieniądze.

 

Zakupy Online: Odstąpienie od Umowy i Reklamacje – Co Konsument Powinien Wiedzieć

 

A co w przypadku produktu uszkodzonego lub wadliwego? Wówczas masz prawo do złożenia reklamacji. Dokonujesz tego na podstawie gwarancji, jeżeli została ona udzielona, lub na podstawie rękojmi. Dobrowolnej gwarancji udziela producent, importer lub sprzedawca. Rękojmia natomiast ma charakter obowiązkowy i zawsze dotyczy sprzedawcy. Trwa dwa lata od daty wydania towaru (Kodeks cywilny). W ramach rękojmi konsument ma obowiązek poinformowania sprzedawcy o wadzie produktu w ciągu roku od jej zauważenia. Reklamacje zawsze składamy na piśmie (można za pośrednictwem poczty elektronicznej), możliwie jak najdokładniej opisując wady towaru.

Tu warto zwrócić uwagę na nieczyste zagrania ze strony sklepów i sprzedawców internetowych. Mowa o tzw. klauzulach niedozwolonych. Przykład: „Reklamacje dotyczące niezgodności z zamówieniem muszą zostać zgłoszone w formie pisemnej w ciągu 48 godzin od otrzymania przesyłki” (cytat zaczerpnięty ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Sprzedawca nie ma też prawa żądać od nas paragonu lub faktury na dowód zawarcia transakcji. Takim dowodem może być równie dobrze potwierdzenie płatności kartą lub wyciąg z konta. Konsument jest zobowiązany do tego, by dostarczyć sprzedawcy reklamowany towar w wyznaczonym miejscu. Jeżeli jest to niemożliwe i towar trzeba odesłać, koszty wysyłki obciążają sprzedawcę, nie zaś kupującego.

 

Kluczowe Informacje o Prawach Konsumentów w Zakupach Online

 

Do reklamacji sprzedawca musi odnieść się w ciągu 14 dni i to w taki sposób, aby konsument miał szansę zapoznania się z odpowiedzią. Nie wystarczy więc wyłącznie zmieścić się w terminie z wysłaniem odpowiedzi. Jednocześnie zaś sama odpowiedź nie oznacza, że sprzedawca zobowiązuje się do naprawy czy wymiany towaru. Jeżeli konsument nie otrzyma odpowiedzi na reklamację w ciągu 14 dni może przyjąć, że sprzedawca uznał roszczenie.

Prawo do odstąpienia od umowy, czyli skorzystania z czasu do namysłu nie przysługuje konsumentom, którzy zakupili towar przez internet od osób fizycznych. Warunkiem jest zakup od osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Sprzedawca

ma prawo żądać zapłaty za towar przed jego wysłaniem. Możliwość zapłaty przy odbiorze wynika z indywidualnych ustaleń między stronami. Na co dzień informacji na temat praw osób kupujących w sieci, jak i w sposób tradycyjny, udzielają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów. Wiele cennych wskazówek i informacji znajdziecie również w serwisie UOKiK dostępnym pod adresem ezakupy.uokik.gov.pl.

Źródło: ezakupy.uokik.gov.pl, InternetStandard

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:30 min 27.12.2016 Jeszcze łatwiejszy dostęp do interesujących nas informacji, a także coraz sprawniejsza komunikacja. Gboard czyli nowsza wersja klawiatury od Google, tym razem dostępna jest także na Androida. Poza dotychczasowymi udogodnieniami aplikacja posiada kilka nowości m.in. wbudowaną wyszukiwarkę Google oraz bardzo praktyczną funkcję pisania w kilku językach na raz. Czym jeszcze zaskoczy nas Gboard? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 05:25 min 23.11.2017 W sieci zarejestrowane są miliony stron internetowych. Istnieje wiele algorytmów, według których należy działać, aby nasza domena uzyskała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Ważna zasada mówi o tym, że treści przyjazne użytkownikowi są dobre również dla wyszukiwarek. Jednym z czynników, warunkujących pozytywne doświadczenie odbiorcy, jest marketing generacyjny. Jak więc tworzyć treści, dostosowane do internautów w różnym wieku? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Pierwsze kroki na Facebooku Ikona 03:50 min 22.06.2016 „Nie ma cię na Facebooku, więc nie istniejesz” - choć to tylko slogan, to w marketingowym ujęciu niesie sporo prawdy. Z portalu korzysta regularnie aż 14 milionów Polaków. Trudno więc znaleźć inne miejsce w sieci, w którym można byłoby równie prosto skupić swoją grupę docelową i komunikować się z nią. Jeżeli więc prowadzisz własną stronę internetową, bloga lub firmę i chcesz skuteczniej promować się w sieci, powinieneś mieć także swój profil na Facebooku. Dziś przedstawiamy garść praktycznych wskazówek dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z Social Media. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700