Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 06:05 min Ikona 30.08.2019

Kolory i liczby w tekstach – jak wpływają na odbiór treści?

Idąc na zakupy do supermarketu, często nawet nie podejrzewamy, jak wiele elementów zostało w nim dokładnie zaprojektowanych, w celu wpłynięcia na nasze konsumenckie zachowania. Psychologiczne triki stosuje się również w reklamie czy projektowaniu stron. Dlaczego by więc nie skorzystać z nich podczas pisania tekstów blogowych lub ofertowych? Znając sposób, w jaki odbieramy liczby czy kolory, możemy świadomie wpływać na odbiór prezentowanych treści.

Czytelność tekstu

 

Podstawowy kolor tekstu

 

Badania pokazują, że tekst drukowany będzie najbardziej czytelny, gdy do jego prezentacji użyjemy czarnego koloru czcionki na białym tle. Wówczas odbiorca w maksymalnym stopniu skupi się na treści, a jego rozumienie przekazywanych informacji będzie większe niż gdyby tekst zaprezentowany był w kolorze zielonym na żółtym tle. Co więcej, źle dobrana barwa może irytować, a wówczas nie liczmy na to, że odbiorca chętnie zapozna się z całą stworzoną treścią.

W odniesieniu do informacji publikowanych na stronach internetowych, preferencje czytelników mogą być bardziej zróżnicowane, a ustawienia monitorów czy wyświetlaczy dodatkowo wpływają na odbiór treści. Najczęściej jednak w przypadku tekstów na stronach internetowych czerń na jasnym tle również uznawana jest za optymalny wybór. Należy przy tym pamiętać o stworzeniu persony, czyli wyobrazić sobie potencjalnego odbiorcę tekstu. Skupienie się na jego potrzebach i upodobaniach pomoże nie tylko w stworzeniu przydatnych treści, ale również w doborze odpowiednich barw grafik czy wyróżnień w tekście.

Kolory i ich znaczenie w psychologii

 

Jak stosować barwy w publikowanych treściach?

 

Jeśli chcemy wpłynąć na odbiór zjawiska opisanego w tekście lub zwrócić uwagę na konkretny aspekt poruszonej sprawy, dla wzmocnienia efektu możemy zastosować inne kolory niż czerń. Warto zapoznać się ze znaczeniem barw oraz ich oddziaływaniem na człowieka. Ta wiedza pozwoli nam bowiem świadomie wpłynąć na czytelnika.

Jak zatem odbierane są niektóre z najbardziej popularnych kolorów? Oto kilka przykładów:
  • Czerwony ma działanie pobudzające, ponadto mocno przyciąga wzrok z powodu swojej intensywności. Kojarzy się z uczuciem miłości, ale również z niebezpieczeństwem.
    Jak wykorzystać kolor czerwony na stronie internetowej? Za jego pomocą możemy na przykład zwrócić uwagę na działania niepożądane lub skłonić do podjęcia konkretnej akcji na stronie.
  • Zielony to kolor, który koi nerwy, uspokaja. Ponadto kojarzy się ze szczęściem i harmonią.
    Gdzie możemy go użyć? Zieleń świetnie sprawdzi się przy prezentacji ofert, do podkreślenia zawartości poszczególnych pakietów usług czy wyróżnienia najbardziej korzystnego rozwiązania problemu.
  • Niebieski stanowi natomiast barwę kojarzącą się ze spokojem, duchowością, ale także profesjonalizmem. W zależności od zastosowanego odcienia może być również kolorem symbolizującym szczerość czy zdrowie.
    Przykładowe zastosowanie niebieskiego: Nie jest to barwa kojarzona z działaniem, więc lepiej nie wyróżniać za jej pomocą Call To Action, lecz wykorzystać na przykład przy opisywaniu case studies.
  • Pomarańczowy to kreatywność, nowoczesne podejście. Kojarzy się ze świeżością i energią.
    Gdzie sprawdzi się ta barwa? Możesz użyć jej przy opisywaniu działań firmy. Dzięki temu czytelnik odbierze je jako oryginalne, nowatorskie.

Jeden kolor wyróżnień  

Zachowanie przejrzystości strony internetowej

 

Stosując kolory w tekstach, warto pamiętać, iż pełnią jedynie funkcję pomocniczą. Mogą pozytywnie wpływać na odbiór prezentowanych treści, jednak decydując się na zaznaczenie fragmentu tekstu na przykład na żółto, pamiętajmy o jego przejrzystości. Jeśli stwierdzimy, że dana treść jest trudna w odbiorze, lepiej postawić na kolorowe grafiki, zamiast zaburzać odbiór słowa pisanego.

Ponadto stosujmy barwy z rozsądkiem. Lepiej postawić na jeden wyrazisty kolor niż doprowadzić do sytuacji, w której strona będzie wyglądać jak kolorowanka dla dzieci. O ile w przypadku bloga przedszkola, byłoby to dopuszczalne, o tyle firma budowlana, powinna raczej zadbać o większą przejrzystość i zdecydować się na jeden, dominujący odcień w tekście. Przy jego doborze warto zadbać m.in. o spójność z identyfikacją wizualną.

Zbiór cyfr

 

Prezentacja liczb w tekście

 

Sposób prezentacji liczb to kolejny aspekt, który wpływa na odbiór treści. Zapis powinien być uzależniony od efektu, na którym nam, jako autorom, najbardziej zależy. Przykładowo, tworząc tekst oferty, możemy sprawić, że będzie się wydawała bardziej atrakcyjna za sprawą konkretnego zaprezentowania danych.

Na nasze decyzje wpływają z jednej strony wielkości, a z drugiej – jednostki. Jeśli chcemy ułatwić klientowi wyobrażenie sobie okresu gwarancji lub spłaty rat pożyczki, lepiej podać liczbę nie w latach, a w miesiącach. Kiedy natomiast prezentujemy zalety i wady płynące z podjęcia konkretnych działań, większe znaczenie może mieć sama wielkość. Zamiast więc pisać, że konsultacja biznesowa potrwa 1 godzinę, lepiej napisać, że 60 minut. Dzięki temu korzyści płynące z oferty wydadzą się odbiorcy większe. Reguła ta ma zastosowanie również w sytuacji odwrotnej, kiedy chcemy, by jakaś cecha stała się w oczach czytelnika mniej istotna. Wówczas zazwyczaj lepiej podać mniejszą liczbę, czyli okres wypowiedzenia umowy to miesiąc, a nie 30 dni.

Chcąc zaś wpłynąć na zainteresowanie czytelnika prezentowaną treścią, warto uczynić ją jak najbardziej przystępną. Ta zasada ma zastosowanie także do danych i obliczeń zawartych w tekście. Jeśli chcemy, by odbiorca mógł łatwo porównać poszczególne produkty, zadbajmy, by dało się sprawnie wyliczyć różnicę w cenie czy czasie działania. Warto również wprowadzić do tekstu wykresy, tabele czy infografiki, które zwiększą atrakcyjność danych liczbowych.

 

Zadbaj o spójność środków wyrazu

 

Sposób prezentacji liczb lub wybór kolorów stosowanych w tekstach na stronie internetowej może wspierać odbiór treści, zgodnie z oczekiwaniami autora. Warto jednak korzystać z dodatkowych trików z rozmysłem, troszcząc się o spójność wizerunku oraz identyfikacji wizualnej firmy.

Aby uczynić tekst bardziej przejrzystym oraz wzmocnić jego funkcję, możemy zatem:

  • zadbać o odpowiedni kontrast pomiędzy kolorem tła a odcieniem fontów, co ułatwi czytanie;
  • wprowadzić kolorowe wyróżnienia i grafiki;
  • podać dane liczbowe, zwracając uwagę na ich wielkość lub jednostkę;
  • wprowadzić do treści elementy wizualne, takie jak wykresy czy tabele.

Środki wyrazu stosowane w artykułach czy innych tekstach na stronie internetowej powinniśmy dobierać, mając na uwadze cel, jaki ma spełniać dana treść
(sprzedaż, budowanie wizerunku itp). Niezależnie od tego, czy piszesz tekst prezentujący firmę, czy tworzysz ofertę na landing page, postaraj się świadomie dobrać do nich kolorystykę oraz sposób przedstawienia danych liczbowych.

Źródła: Canva; Help Scout; Science Fair Projects; The Atlantic

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 06:20 min 13.11.2017 Podjąłeś decyzję – zakładasz bloga! Przelewasz multum myśli na elektroniczny papier, dzielisz się z innymi i czekasz na reakcje. Gdy te się nie pojawiają, wpadasz w przygnębienie i zarzucasz prace nad blogiem. Popełniasz błąd! Wystarczy poświęcić nieco czasu na przygotowanie się do publikacji wpisu, aby uzyskać pożądany efekt. Jak to zrobić? Wystarczy mieć dobry plan. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:50 min 24.09.2012 Jak wykazuje analiza danych raportu IAB za 2011 rok, reklama displayowa jest jeszcze najpopularniejszą w Polsce formą reklamy online. Ogromna elastyczność i wielość modeli rozliczeń pozwala na dopasowanie kampanii display'owej zasadniczo do każdego budżetu - jednak notowania z każdym rokiem systematycznie spadają. Najgroźniejszym konkurentem jest marketing w wyszukiwarkach – SEM nie ma irytujących wad reklamy graficznej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 02.03.2014 Marketing czasu rzeczywistego pokazał swoją wielką siłę podczas finałowego meczu ligii amerykańskiego futbolu w 2013 roku. Super Bowl jest najchętniej oglądanym programem w mediach przez rzesze Amerykanów – w ubiegłym roku zgromadził przed samymi telewizorami 10, 8 mln widzów, a na Twitterze pojawiło się w tym czasie ok. 24,1 mln postów. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700