Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:35 min Ikona 11.06.2018

Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie z pomocą… pierwszego zdania?

„Dawno, dawno temu…” – nie, to już było.

„Zachęcam do przeczytania artykułu, w którym…” – OK, ale na Twoim miejscu już zaczęłabym się nudzić.

„Gdy Gregor Samsa obudził się pewnego rana z niespokojnych snów, stwierdził, że zmienił się w łóżku w potwornego robaka.” – dobre, a nawet świetne, tyle że autorstwa Franza Kafki.

 

Fakt, stworzenie pierwszego dobrego zdania wcale nie jest takie proste, ale na szczęście nie niemożliwe.

Każdy, czy to zawodowy copywriter, doświadczony pisarz czy początkujący blogotwórca, głowi się nad tym jak zacząć, aby zostać przeczytanym i zapamiętanym.

Przyjrzyj się swojemu tekstowi. Nie wątpię, że to połączenie świeżego pomysłu, przemyślanej formy, umiejętnie dobranych fotografii i mnóstwa oryginalnych przykładów z życia – ale nawet to nie spełni swojego zadania, jeśli nie zadbasz o to, aby stworzyć dobre pierwsze zdanie.

Właśnie tak. To ono zaprasza do wejścia w Twój świat, obiecuje przeżycie przygody, gwarantuje zdobycie niebanalnej wiedzy. Jego brzmienie, forma i struktura ma być zagadką, a jednocześnie elementem łatwym do przyjęcia przez każdego, kto trafi na Twój tekst w sieci.

Ta garść porad z pewnością Ci się przyda – pamiętaj jednak, że nie jest to gotowy przepis na smaczne pierwsze zdanie. To, czy wyjdzie Ci zakalcowate czy puszyste, zależy od Twojej inwencji.

 

1. Obiecuj

 

„Za moment dowiesz się, jak zarobić swój pierwszy milion.” Oczywiście przesadzam, ale widzisz, o co mi chodzi.

W tym momencie stawiam przed Tobą ultimatum – albo przeczytasz tekst i zyskasz bezcenną wiedzę o jakże cennej umiejętności zarabiania milionów, albo nie zrobisz nic, aby zmienić swoje życie. Obietnica jest na tyle kusząca, że ze zwykłej ciekawości przeczytasz kolejne zdanie, i kolejne, i kolejne… aż dobrniesz do końca. Czytelnik dotarł do Twojego tekstu, ponieważ czegoś potrzebuje. Obiecaj mu, że to otrzyma i rzeczywiście wskaż mu drogę. Pokaż, że rozumiesz jego potrzeby lub że potrafisz naprawić jego problem. Tekst stanie się w ten sposób użyteczny.

 

2. Bądź bezpośredni

 

„Może to właśnie Ty dzisiaj wygrasz?”  Parafraza hasła reklamowego popularnej loterii łączy w sobie i obietnicę, i bezpośredniość.

Zwracając się do czytelnika w ten sposób sprawiasz, że czuje się ważny, jeśli nie najważniejszy. Mówisz do niego i tylko do niego, tak jakbyś całą resztę tekstu skroił właśnie z myślą o tym, aby do niego dotrzeć. To myśl bardzo budująca i zarazem pokazująca Cię w pozytywnym świetle. Jesteś skupiony na potrzebach swojego odbiorcy, pragniesz mu pomóc, wskazać drogę, zachęcić do reakcji.

 

3. Szokuj

 

„Dzisiaj zmarła matka. Albo wczoraj, nie wiem.” To początek powieści „Obcy” Alberta Camusa, jednej z najbardziej szokujących i poruszających zarazem. W czym tkwi siła tego zdania (a raczej dwóch krótkich zdań)?

Czytelnik otrzymuje informację, obok której nikt nie przejdzie obojętnie. Ale za moment zostaje zelektryzowany obojętnością, z jaką potraktowano ją w kolejnym zdaniu. Nie zachęcamy oczywiście, aby za każdym razem uderzać w tak mocne nuty, ale warto rozumieć sam mechanizm. Zapamiętaj też, że negatywne uczucia okazują się znacznie lepszymi (bo silniejszymi) bodźcami niż te pozytywne.

 

4. Przeliczaj

 

„Według psychologów wystarczy 15 sekund, aby wyrobić sobie opinię o drugim człowieku.”  Skąd znasz to zdanie?

Użyłam go, aby zainteresować Cię już w samym leadzie i poruszyć część Twojego umysłu odpowiedzialną za myślenie analityczne. Poza tym już mi zaufałeś – podałam Ci wiarygodne dane, które na dodatek brzmią atrakcyjnie, a to pobudziło Twoją wyobraźnię. Liczby i statystyki przyciągają wzrok, wydają się interesujące, rodzą ciekawość. Wykorzystaj to na swój sposób, tworząc pierwsze dobre zdanie.

 

5. Rzucaj groźby

 

„Gumtree prognozuje, że prawie połowa zawodów (40%) obecnych na dzisiejszym rynku pracy w ciągu najbliższych 25 lat zostanie zastąpiona przez maszyny.” Zdanie pochodzące ze strony bankier.tv brzmi dość przerażająco? I o to chodzi!

Chcąc dowiedzieć się, czy rzucona w eter groźba jest realna oraz jakie zawody mogą zniknąć z rynku pracy, z pewnością zechcesz przeczytać artykuł. Ten sposób tworzenia pierwszego zdania można wykorzystać również do chęci wzbudzenia w odbiorcy efektu FOMO, czyli lęku przed pominięciem jakiejś ważnej informacji, charakteryzującego jeśli nie wszystkich, to na pewno większość współczesnych użytkowników sieci.

 

Podsumowanie

 

Wiesz już, że pierwsze zdanie jest bardzo istotne, jeśli chcesz zdobyć zainteresowanie czytelnika. Uzyskałeś kilka wskazówek, dzięki którym stworzysz zachęcające zaproszenie do tekstu. Uświadomiłeś sobie, że nie jest to tak proste, ale widzisz tkwiący w tym potencjał. Możesz więc przyjrzeć się publikowanym przez siebie treściom na nowo, zmieniając to i owo w brzmieniu pierwszego zdania, pokazując się innym atrakcyjnej strony. Powodzenia!

Źródła: SEJ; Polityka; doświadczenie własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:50 min 31.07.2009 Uczelnie są jak dobrze prosperujące przedsiębiorstwa... przyjamniej, jeśli chodzi o reklamę. Sposobów na promocję placówki i zachęcenie maturzystów do nauki istnieje całe mnóstwo. Na ile są one jednak skuteczne? Zachęcamy do poznania cyklu artykułów "Edykacyjny biznes", dzięki którym dowiecie się, jaką metodę wybrać, aby promować się nowocześnie i przede wszystkim z korzyścią. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 33

No votes so far! Be the first to rate this post.

Sposoby na porzucone koszyki Ikona 7:00 min 05.10.2023 Czym są porzucone koszyki? Z czego wynika to zjawisko? Jak sobie radzić z tym problemem w e-commerce? Oto kilka porad i wskazówek. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest bounce rate i jak sobie z nim radzić? Ikona 04:10 min 10.12.2018 Współczynnik odrzuceń Twojej witryny jest alarmująco wysoki i nie masz pomysłu, co z tym zrobić? Wiemy, co może odstraszać Twoich użytkowników – problem tkwi zwykle w optymalizacji strony lub w nieprzejrzystych treściach, jakie się na niej znajdują. Nie załamuj rąk i sprawdź, jak poprawić wrażenie, jakie wywierasz na swoich potencjalnych klientach. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700