Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 02:30 min Ikona 08.06.2016

Google o krok przed Yandeksem. Przełom w Runecie?

Yandex powstał 23 września 1997 roku, czyli – uwaga – prawie rok wcześniej niż Google. Oczywiście nie był pierwszą wyszukiwarką. Rosyjscy użytkownicy raczkującego wtedy jeszcze Internetu mogli  korzystać z takich rozwiązań jak Aport, Rambler czy też amerykańskiego Lycos. Yandex jednak szybko przeszedł do ofensywy, praktycznie eliminując przeciwników.

 

Skąd nazwa?

 

Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Na pewno powstała wcześniej, niż pojawiła się sama wyszukiwarka, bo w 1993 roku. Istnieją trzy wiarygodne teorie na temat etymologii brandu:

  • od angielskiego Yet ANother inDEXer;
  • od słowa index, w którym zastąpiono pierwszą literę rosyjskim Ya (Я);
  • od wyrażenia jazykowyj indeks (indeks językowy).

 

Niezależnie od tego, którą wersję uznamy za prawdziwą – logo Yandeksa jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych marek w rosyjskojęzycznej części Internetu.

 

Czym różni się od Google?

 

Po pierwsze Yandex jest dostosowany do języka rosyjskiego i cyrylicy. Sam, kiedy poszukuję czegoś w języku rosyjskim, z doświadczenia wiem, że wyniki z Yandeksa będą bardziej zbliżone do moich oczekiwań. Oprócz tego przy indeksowaniu witryny Yandex zwraca uwagę na jej całokształt, a nie na poszczególne podstrony jak w przypadku robotów Google’a. Z punktu widzenia pozycjonowania istotne znaczenie ma również fakt, że Yandex wolniej indeksuje strony, przez co raz zdobyta pozycja szybko się nie zmieni.

 

East Side Story

 

Z czasem Yandex nabrał imperialistycznych zapędów i wyruszył na podbój zagranicznych rynków. Oczywiście w pierwszej kolejności zaczął obejmować tzw. RuNet – czyli Ukrainę, Białoruś i inne republiki radzieckie. Próbował również zdobyć uznanie polskich użytkowników Internetu, ale bez powodzenia. Natomiast sponsorowanie jednej z tureckich drużyn piłkarskich sprawiło, że również w tym kraju, Yandex zgarnął około 7% internautów.

 

Google zwycięzcą?

 

Kwietniowe wyniki badania przeprowadzonego przez TNS są zaskoczeniem. Co prawda przewaga sięga „tylko” ok. 100 tys. użytkowników (stosunek 20,5 mln do 20,4 mln), to jednak jeszcze nigdy, amerykański gigant nie przegonił Yandexa. Ostatnimi czasy tort rosyjskiego Internetu był podzielony prawie po równo, włączając w to parę okruszków dla mniejszych wyszukiwarek. Eksperci wskazują jednak, że zwycięstwo Google w tym pojedynku nie jest przypadkiem. Amerykańska wyszukiwarka rządzi na urządzeniach mobilnych z Androidem, a kto w dzisziejszych czasach nie opanuje tego dynamicznie rozwijającego się rynku, ten zostanie w samych onucach. Czy Yandex przestraszy się tych prognoz?

 

 

Na tę chwilę nie widać jakichś panicznych ruchów ze strony kierownictwa firmy. W końcu twarde liczby (np. raporty przejścia z wyszukiwarek), a nie dane sondażowe wykazują większą popularność Yandexa w Runecie. Z jednej strony może liczyć na patriotyczne wzmożenie rosyjskiego społeczeństwa, z drugiej – jest po prostu bardziej praktyczny i użyteczny, jeśli chodzi o wertowanie rosyjskiego Internetu. No co jak co, ale koloru mdlejącej żaby w Google nie znajdziecie.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.3 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.3 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 00:00 min 17.06.2016 W kwietniu tego roku Google rozpoczęło testy zielonego znacznika linków sponsorowanych, który był widoczny tylko dla części użytkowników wyszukiwarki. Jednak w ostatnią środę klamka zapadła i gigant z Mountain View oficjalnie przyznał, że żółte znaczniki reklam zostaną zastąpione kolorem nadziei. Nadziei na co? Chociażby na uniknięcie kary Komisji Europejskiej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.3 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 23.06.2016 Wielu z lekką dozą ironii wypowiada się o Google w kontekście medycyny. Jest to spowodowane tym, iż często sięgamy po pomoc dra Google jeśli nie czujemy się dobrze. Z reguły wyszukiwanie objawów i powiązanych z nimi chorób kończy się w jeden sposób, co niepotrzebnie stresuje i denerwuje użytkowników. Google postanowiło to zmienić i zmodyfikowało sposób wyświetlania wyników dla zapytań związanych ze zdrowiem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.3 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 06.06.2016 Od dzisiaj nikt już nie musi się martwić, że jego telefon zaginął w tajemniczych okolicznościach. Wystarczy skorzystać z narzędzia „Znajdź telefon” w usłudze Moje Konto, aby szybko znaleźć swojego ukochanego smartfona. Przydatne zarówno dla tych, którzy zostawiają urządzenie w najmniej spodziewanych miejscach, jak i w przypadkach kradzieży komórki. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700