Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 02:10 min Ikona 21.02.2013

Facebook i jego Graph Search/Socjogram – jak to działa?

Facebook zaprezentował niedawno swoją zaawansowaną wyszukiwarkę Graph Search, po polsku nazywaną Socjogramem. Ma ona umożliwić wyszukiwanie informacji na Facebooku (wśród naszych znajomych i osób, które upubliczniły swoje dane) w oparciu o naturalne frazy, np. „Zdjęcia moich znajomych sprzed 1990 roku”. Pierwsze osoby miały już możliwość wypróbowania nowego rozwiązania, które od razu wywołało burzę. Czy pozytywną?

 

Mark Zuckeberg już 2,5 roku temu, kiedy przedstawiał Open Graph (indeksowanie stron internetowych w wyszukiwarce Facebooka pod względem ilości lajków od użytkowników) podkreślił, że zależy mu na utworzeniu własnego, unikalnego narzędzia do wyszukiwania informacji/ludzi/miejsc/stron. Teraz dokładnie widzimy, co miał na myśli.

Nie da się ukryć, że socjogram Facebooka daje mnóstwo możliwości użytkownikom serwisu – przede wszystkim łatwiejsze poruszanie się po profilu swoim i swoich znajomych. Znalezienie jakiejś informacji starszej niż tydzień do tej pory graniczyło z cudem. W natłoku wiadomości, które publikujemy na naszych tablicach, nie sposób dostrzec pomniejszych aktualności, np. tego, kto jaką stronę polubił. Dzięki Graph Search wystarczy wpisać „moi znajomi, którzy lubią McDonald’s” i tym samym Facebook prezentuje nam odpowiednio dopasowaną listę.

Wyszukiwarka ma jednak również niedociągnięcia. Jeśli bowiem szukamy osoby, która lubi np. zespół The Rolling Stones, to podpowiedzi uwzględnią wyłącznie osoby, które należą do fan page’a bandu, a nie te, które np. wspomniały kiedyś o tym w poście. Daje to jednak możliwość przesiania przez Facebookowe sito chaosu informacyjnego.

Treści, które zostaną nam wyświetlone przez wyszukiwarkę to wyłącznie informacje udostępnione publicznie lub związane z profilami naszych znajomych. Socjogram respektuje politykę prywatności, dlatego umożliwia nam znalezienie jedynie osoby/zdjęcia/miejsca, które nie jest nią objęte.

Przeciwnikami Facebookowego Graph Search są osoby, według których polityka prywatności nie działa tak, jak powinna. Obawiają się, że dostęp do ich profilu mogą mieć niepożądane osoby. Podnoszą się także głosy, że Facebook może stać się kolejnym portalem randkowym, ze względu na możliwość sprecyzowania płci i zainteresowań osoby, a nawet wyszukania, w jakiej kawiarni lubi ona pić kawę.

Najlepiej możliwości Graph Search na Facebooku prezentuje materiał video:

Do tej pory możliwość wypróbowania nowej wyszukiwarki ma jedynie wąskie grono użytkowników, i to tylko tych, którzy korzystają z serwisu w języku angielskim. Wersję próbną Beta mogą sprawdzić również osoby, które zapiszą się na listę oczekującą. Jednak prawdopodobnie już na przełomie kilku tygodni każdy użytkownik Facebooka będzie mógł korzystać z innowacyjnej wyszukiwarki – Socjogramu.

Nie ulega wątpliwości, że Facebookowy Graph Search to ogromny krok w stronę rozwoju portalu. Niemniej, ostatnio podnosi się fakt, że coraz więcej użytkowników przestaje z niego korzystać. Mark Zuckeberg z pewnością takimi innowacyjnymi rozwiązaniami jak Socjogram będzie próbował ratować pozycję swojego „dziecka”. Tak czy inaczej nie grozi mu upadek zbyt szybko, o czym świadczy nieubłagane zbliżanie się liczby użytkowników do miliarda.

Źródło: Gazeta.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:40 min 25.02.2013 W ubiegłym roku został zaobserwowany wyraźny wzrost korzystania z Internetu poprzez urządzenia mobilne, bo aż dwukrotny w stosunku do roku poprzedniego. W 2011 roku korzystanie z Internetu w telefonie  deklarowało ok. 6% Polaków, gdzie w 2012 było ponad 14% zdeklarowanych internautów mobilnych. W roku 2011 średnio spędzaliśmy 16 minut dziennie w Internecie, a rok później - aż 29 minut. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:30 min 11.03.2013 Google wprowadziło niedawno opcję, dzięki której użytkownicy Twojej strony internetowej, bądź aplikacji mobilnej zalogować się będą mogli do niej za pośrednictwem swojego konta na Google Plus. To rozwiązanie analogiczne do konkurencyjnego Facebook Connect, które obecne jest w Internecie już od jakiegoś czasu. Zachęcamy do zapoznania się z jego podstawowymi funkcjonalnościami. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:20 min 21.02.2013 Mimo że Google to firma internetowa, jej właściciele planują też podbić tradycyjny rynek sprzedaży. Idąc za przykładem konkurencji korporacja otworzy swoje punkty w największych miastach Stanów Zjednoczonych – być może jeszcze w tym roku. Popularność, jaką cieszą się jej produkty wskazuje na to, że przedsięwzięcie to ma szansę na sukces. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700