Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:10 min Ikona 21.02.2013

Facebook i jego Graph Search/Socjogram – jak to działa?

Facebook zaprezentował niedawno swoją zaawansowaną wyszukiwarkę Graph Search, po polsku nazywaną Socjogramem. Ma ona umożliwić wyszukiwanie informacji na Facebooku (wśród naszych znajomych i osób, które upubliczniły swoje dane) w oparciu o naturalne frazy, np. „Zdjęcia moich znajomych sprzed 1990 roku”. Pierwsze osoby miały już możliwość wypróbowania nowego rozwiązania, które od razu wywołało burzę. Czy pozytywną?

 

Mark Zuckeberg już 2,5 roku temu, kiedy przedstawiał Open Graph (indeksowanie stron internetowych w wyszukiwarce Facebooka pod względem ilości lajków od użytkowników) podkreślił, że zależy mu na utworzeniu własnego, unikalnego narzędzia do wyszukiwania informacji/ludzi/miejsc/stron. Teraz dokładnie widzimy, co miał na myśli.

Nie da się ukryć, że socjogram Facebooka daje mnóstwo możliwości użytkownikom serwisu – przede wszystkim łatwiejsze poruszanie się po profilu swoim i swoich znajomych. Znalezienie jakiejś informacji starszej niż tydzień do tej pory graniczyło z cudem. W natłoku wiadomości, które publikujemy na naszych tablicach, nie sposób dostrzec pomniejszych aktualności, np. tego, kto jaką stronę polubił. Dzięki Graph Search wystarczy wpisać „moi znajomi, którzy lubią McDonald’s” i tym samym Facebook prezentuje nam odpowiednio dopasowaną listę.

Wyszukiwarka ma jednak również niedociągnięcia. Jeśli bowiem szukamy osoby, która lubi np. zespół The Rolling Stones, to podpowiedzi uwzględnią wyłącznie osoby, które należą do fan page’a bandu, a nie te, które np. wspomniały kiedyś o tym w poście. Daje to jednak możliwość przesiania przez Facebookowe sito chaosu informacyjnego.

Treści, które zostaną nam wyświetlone przez wyszukiwarkę to wyłącznie informacje udostępnione publicznie lub związane z profilami naszych znajomych. Socjogram respektuje politykę prywatności, dlatego umożliwia nam znalezienie jedynie osoby/zdjęcia/miejsca, które nie jest nią objęte.

Przeciwnikami Facebookowego Graph Search są osoby, według których polityka prywatności nie działa tak, jak powinna. Obawiają się, że dostęp do ich profilu mogą mieć niepożądane osoby. Podnoszą się także głosy, że Facebook może stać się kolejnym portalem randkowym, ze względu na możliwość sprecyzowania płci i zainteresowań osoby, a nawet wyszukania, w jakiej kawiarni lubi ona pić kawę.

Najlepiej możliwości Graph Search na Facebooku prezentuje materiał video:

Do tej pory możliwość wypróbowania nowej wyszukiwarki ma jedynie wąskie grono użytkowników, i to tylko tych, którzy korzystają z serwisu w języku angielskim. Wersję próbną Beta mogą sprawdzić również osoby, które zapiszą się na listę oczekującą. Jednak prawdopodobnie już na przełomie kilku tygodni każdy użytkownik Facebooka będzie mógł korzystać z innowacyjnej wyszukiwarki – Socjogramu.

Nie ulega wątpliwości, że Facebookowy Graph Search to ogromny krok w stronę rozwoju portalu. Niemniej, ostatnio podnosi się fakt, że coraz więcej użytkowników przestaje z niego korzystać. Mark Zuckeberg z pewnością takimi innowacyjnymi rozwiązaniami jak Socjogram będzie próbował ratować pozycję swojego „dziecka”. Tak czy inaczej nie grozi mu upadek zbyt szybko, o czym świadczy nieubłagane zbliżanie się liczby użytkowników do miliarda.

Źródło: Gazeta.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki

W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55