Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:10 min Ikona 21.02.2013

Facebook i jego Graph Search/Socjogram – jak to działa?

Facebook zaprezentował niedawno swoją zaawansowaną wyszukiwarkę Graph Search, po polsku nazywaną Socjogramem. Ma ona umożliwić wyszukiwanie informacji na Facebooku (wśród naszych znajomych i osób, które upubliczniły swoje dane) w oparciu o naturalne frazy, np. „Zdjęcia moich znajomych sprzed 1990 roku”. Pierwsze osoby miały już możliwość wypróbowania nowego rozwiązania, które od razu wywołało burzę. Czy pozytywną?

 

Mark Zuckeberg już 2,5 roku temu, kiedy przedstawiał Open Graph (indeksowanie stron internetowych w wyszukiwarce Facebooka pod względem ilości lajków od użytkowników) podkreślił, że zależy mu na utworzeniu własnego, unikalnego narzędzia do wyszukiwania informacji/ludzi/miejsc/stron. Teraz dokładnie widzimy, co miał na myśli.

Nie da się ukryć, że socjogram Facebooka daje mnóstwo możliwości użytkownikom serwisu – przede wszystkim łatwiejsze poruszanie się po profilu swoim i swoich znajomych. Znalezienie jakiejś informacji starszej niż tydzień do tej pory graniczyło z cudem. W natłoku wiadomości, które publikujemy na naszych tablicach, nie sposób dostrzec pomniejszych aktualności, np. tego, kto jaką stronę polubił. Dzięki Graph Search wystarczy wpisać „moi znajomi, którzy lubią McDonald’s” i tym samym Facebook prezentuje nam odpowiednio dopasowaną listę.

Wyszukiwarka ma jednak również niedociągnięcia. Jeśli bowiem szukamy osoby, która lubi np. zespół The Rolling Stones, to podpowiedzi uwzględnią wyłącznie osoby, które należą do fan page’a bandu, a nie te, które np. wspomniały kiedyś o tym w poście. Daje to jednak możliwość przesiania przez Facebookowe sito chaosu informacyjnego.

Treści, które zostaną nam wyświetlone przez wyszukiwarkę to wyłącznie informacje udostępnione publicznie lub związane z profilami naszych znajomych. Socjogram respektuje politykę prywatności, dlatego umożliwia nam znalezienie jedynie osoby/zdjęcia/miejsca, które nie jest nią objęte.

Przeciwnikami Facebookowego Graph Search są osoby, według których polityka prywatności nie działa tak, jak powinna. Obawiają się, że dostęp do ich profilu mogą mieć niepożądane osoby. Podnoszą się także głosy, że Facebook może stać się kolejnym portalem randkowym, ze względu na możliwość sprecyzowania płci i zainteresowań osoby, a nawet wyszukania, w jakiej kawiarni lubi ona pić kawę.

Najlepiej możliwości Graph Search na Facebooku prezentuje materiał video:

Do tej pory możliwość wypróbowania nowej wyszukiwarki ma jedynie wąskie grono użytkowników, i to tylko tych, którzy korzystają z serwisu w języku angielskim. Wersję próbną Beta mogą sprawdzić również osoby, które zapiszą się na listę oczekującą. Jednak prawdopodobnie już na przełomie kilku tygodni każdy użytkownik Facebooka będzie mógł korzystać z innowacyjnej wyszukiwarki – Socjogramu.

Nie ulega wątpliwości, że Facebookowy Graph Search to ogromny krok w stronę rozwoju portalu. Niemniej, ostatnio podnosi się fakt, że coraz więcej użytkowników przestaje z niego korzystać. Mark Zuckeberg z pewnością takimi innowacyjnymi rozwiązaniami jak Socjogram będzie próbował ratować pozycję swojego „dziecka”. Tak czy inaczej nie grozi mu upadek zbyt szybko, o czym świadczy nieubłagane zbliżanie się liczby użytkowników do miliarda.

Źródło: Gazeta.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Czysty zysk z kampanii PPC – Case study ze współpracy z Higiena-Med Ikona 5:00 min Sprawdź, jak dotarliśmy do odbiorców B2B, prowadząc kampanię PPC dla hurtowni medycznej. Wymagająca branża nie przeszkodziła nam w doskonałych efektach. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Facebook jako marketingowy Gargantua? Znaczenie reklamy w mediach społecznościowych Ikona 02:30 min 08.02.2017 Korzystanie z mediów społecznościowych weszło nam w krew. Nie ma dnia, byśmy nie zaglądali na Facebooka czy Snapchata. Przy okazji i zupełnie niepozornie bierzemy udział w promocji kolejnych produktów. Jak pokazuje tegoroczny raport 4C Insights, wydatki na reklamę wyraźnie wzrosną w 2017 roku za sprawą popularności, jaką cieszą się obecnie serwisy społecznościowe. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak zwiększyć popularność profilu na Facebooku Ikona 04:50 min 30.11.2017 Nie ma Cię na Facebooku? Nie istniejesz. Tak głosi stare, znane porzekadło stworzone przez osoby ze świata Internetu. Nie ma co ukrywać – jest w tym ziarnko prawdy. Zwłaszcza, jeśli chodzi o marki, które chcą zwiększyć swoją popularność i zyskać zainteresowanie oraz zaufanie jak największej liczby odbiorców. My to wiemy, dlatego przedstawiamy Wam 7 przydatnych wskazówek, które pozwolą wybić się na tle innych wpisów i tym samym zyskać zainteresowanie potencjalnych Klientów.  Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700