Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:45 min Ikona 13.10.2017

„Computer, tell me…” – wyszukiwanie głosowe i jego wpływ na pozycjonowanie

 

Mów do mnie teraz

 

Jakiś czas temu zastanawialiśmy się nad tym, czy wyszukiwanie głosowe będzie chwilową technologiczną nowinką, czy może zostanie z nami na dłużej. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że voice search ma się całkiem nieźle i zdobywa coraz więcej zwolenników, szczególnie wśród właścicieli smartfonów i tabletów.

A wydawało się, że mówienie do wyszukiwarki w urządzeniu mobilnym nie spotka się z aprobatą. Jeszcze jakiś czas temu chętniej korzystaliśmy z klawiatury telefonu i w ten sposób zdobywaliśmy cenne informacje. A jeśli już używaliśmy wyszukiwania głosowego, to wyłącznie we własnym domu lub w gronie bliskich i zaufanych osób, co powierdza raport Stone Temple.

 

Obecnie jednak ze skrępowaniem podczas mówienia do wyszukiwarki zwycięża przede wszystkim szybkość i precyzja zdobywanych informacji. ComScore sugeruje, że do 2020 roku ponad połowa wyszukań pochodzić będzie z komend głosowych, natomiast wg Google wskaźnik błędów podczas stosowania voice search wyraźnie maleje – w 2014 roku wynosił 25%, a obecnie to zaledwie 8%. Wszystko zmierza zatem w dobrą stronę ku temu, aby komendy głosowe stały się nie tylko popularną, ale także coraz bardziej znaczącą metodą wyszukiwania informacji w sieci.

 

Mów do mnie jeszcze

 

Najważniejsza zmiana w kwestii pozycjonowania stron pod kątem voice search dotyczy języka, a ściślej tego, w jaki sposób zadajemy pytanie wyszukiwarce. Gdy wpisujemy frazy, stosujemy metodę hasłową: „firanki w kwiaty” czy „tani antykwariat Poznań”. Sposób zadawania pytań zmienia się jednak, gdy zaczynamy wypowiadać je na głos. Zamiast fraz kluczowych stosujemy pełne zdania tak, jakbyśmy kierowali je do drugiej osoby – są one dłuższe, bardziej potoczne, a tym samym mniej precyzyjne, np. „Gdzie kupię ładne firanki w kwiaty?” lub „Na jakiej ulicy znajduje się tani antykwariat w Poznaniu?” (czyli zapytania istotne z punktu widzenia geolokalizowanego SEO, ważne dla procesu pozycjonowania lokalnego w Poznaniu, Warszawie i innych miastach).

 

Na szczęście Google już jakiś czas temu rozpoczął przygotowania do tego typu zmian – co tym samym zaczyna mieć wpływ na pozycjonowanie stron www:

 

  1. Wzrosło znaczenie fraz z tzw. długiego ogona (long tail), stosowanych przez użytkownika podczas zadawania wyszukiwarce bardziej precyzyjnych pytań.
  2. W 2013 roku pojawił się Koliber  – algorytm odczytujący intencje użytkownika zawarte w dłuższych zapytaniach.
  3. Algorytmy Google zaczęły wyżej oceniać strony zaopatrzone w treści poradnikowe oraz FAQ, które są tematyczne, pisane jasnym dla użytkownika językiem i odpowiadają na najczęściej poszukiwane pytania.
  4. Google wprowadził opcję szybkiej odpowiedzi w formie ramki pozycjonowanej na samej górze wyszukiwarki co sprawia, że nie musimy zaglądać na stronę internetową, by znaleźć odpowiedź.
  5. Wzrosło znaczenie pozycjonowania lokalnego – użytkownicy nastawieni są na wyszukiwanie miejsc i usług jak najbliżej własnego miejsca zamieszkania.

 

W jaki sposób pozycjonować stronę pod kątem voice search?

 

W rezultacie dokonujemy swoistej rewolucji w działaniach optymalizacyjnych, co już dziś wymaga zmian nie tylko ze strony Google, ale także stron internetowych. Jakie działania podjąć, aby pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie witryn wyszukiwanych głosowo? Przede wszystkim należy:
  • zamieszczać najważniejsze informacje dotyczące własnej działalności,
  • wprowadzać treści poradnikowe oraz FAQ pisane przystępnym językiem,
  • tworzyć treści zgodnie z zasadą 5xW + H (What, Where, When, Who, Why oraz How), a zatem odpowiadające na pytania: co, gdzie, kiedy, kto, dlaczego i jak,
  • zadbać o obecność w Google Moja Firma,
  • zoptymalizować stronę pod kątem urządzeń mobilnych oraz uwzględnić pozycjonowanie lokalne.

 

Ogólnie rzecz mówiąc…

 

Wydawanie komend głosowych może stać się w przyszłości popularną formą wyszukiwania informacji w Internecie, mającym niewątpliwy wpływ na pozycjonowanie. Dlatego już dziś warto wziąć to pod uwagę podczas tworzenia stron internetowych. Obecnie można korzystać z voice search także dzięki dodatkowym udogodnieniom proponowanym przez Google – nie tylko na urządzeniach mobilnych, ale także stacjonarnych (póki co jedynie w języku angielskim). Jak widać, wizja filmu „Her”, w którym wszyscy mówią do komputerów jest jeszcze bliższa, niż nam się początkowo wydawało.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Multitasking: jak dobrze organizować pracę na stanowisku wielozadaniowym? Ikona 04:30 min 16.11.2022 Masz podzielność uwagi, a wszystkie zadania z listy odhaczasz w kilka godzin? Śmiało możesz uznać siebie za wielozadaniowca. Pytanie tylko, czy na pewno czerpiesz z tego satysfakcję. Okazuje się bowiem, że multitasking, szczególnie w swojej mało zorganizowanej odmianie, przestaje być uznawany za zaletę. Tylko co zrobić, jeśli stanowisko wymaga od ciebie robienia kilku rzeczy naraz? Wystarczy dobrze się zorganizować! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:15 min 15.06.2009 Coraz świadomiej wykorzystujemy możliwości tkwiące w wyszukiwarkach. Wpisujemy precyzyjniejsze zapytania, orientujemy się w tym, co i jak wpisać, aby uzyskać dokładniejsze informacje. Jednocześnie coraz więcej inwestujemy w reklamę internetową, zauważając rosnące zainteresowanie użytkowników tym, co dzieje się w sieci. Właśnie takie wnioski można wysnuć z najnowszych badań Hitwise. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:25 min 31.05.2017 Podczas ostatniej konferencji Google I/O 2017 poświęconej w dużej mierze sztucznej inteligencji, gigant z Mountain View zaprezentował swoje nowe projekty, a także dokonania związane z uczeniem maszynowym. Jednym z nich jest aplikacja Google Lens, przy pomocy której zwykli użytkownicy smartfonów będą mogli skorzystać z odrobiny potencjału jaki kryje w sobie sztuczna inteligencja. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700