Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Internet jest dziś narzędziem o ogromnym potencjale, którego wpływu na wiele dziedzin życia, w szczególności na gospodarkę, nie można bagatelizować.
Od momentu, kiedy rozpowszechnił się globalnie w komercyjnym użytkowaniu, a komputery z dostępem do sieci trafiły do firm, urzędów oraz domów, pozwala skutecznie łączyć przedsiębiorców z klientami, między innymi dzięki Google Ads (niegdyś AdWords).
Jest to model reklamy rozliczany w systemie PPC (Pay Per Click), który ze względu na swoje liczne atuty, cieszy się obecnie ogromną popularnością. Daje bowiem możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej odbiorców naszego ogłoszenia czy też tworzenia atrakcyjnych wizualnie komunikatów dostosowanych do różnych kanałów przekazu.
Spis treści:
Reklamodawcy korzystający z tego systemu doceniają przede wszystkim możliwość monitorowania oraz analizy danych, co ułatwia modyfikowanie strategii i dostosowywanie jej do potrzeb odbiorców. Ogromne znaczenie ma też fakt, że budżet na kampanie Google Ads (AdWords) można szczegółowo zaplanować, właściwie co do ostatniej złotówki. Dzięki temu nie trzeba obawiać się, że nagle na działania w zakresie marketingu cyfrowego będziemy potrzebować znacznie więcej środków finansowych niż początkowo zakładaliśmy.
Korzystanie z tego systemu może być jednak sporym wyzwaniem, przede wszystkim ze względu na wielopoziomową konfigurowalność oraz wysoką czułość na optymalizację. Z tego powodu, planując działania z wykorzystaniem Google Ads (AdWords), warto powierzyć to zadanie certyfikowanym profesjonalistom z renomowanej agencji SEO.
Powszechnie przyjęło się uważać, że jeżeli danej firmy nie można znaleźć w internecie, to tak, jakby w rzeczywistości nie istniała. Nie jest więc zaskoczeniem, że obecnie praktycznie każde przedsiębiorstwo prezentuje swoją ofertę w sieci i że to właśnie tam ma miejsce najbardziej zażarta walka o uwagę potencjalnych klientów.
Kampanie Google Ads, znane wcześniej pod nazwą AdWords, które uruchomiono w październiku 2000 roku, bardzo pomagają w docieraniu z przekazem reklamowym do odbiorców. Wyprzedzenie konkurencji na tym polu nie jest jednak tak proste, jakby mogło się wydawać.
Kreowanie efektywnych i przynoszących oczekiwane konwersje reklam w Google Ads (AdWords) wymaga bowiem szczegółowej analizy danych i takiego zaplanowania strategii, aby od początku do końca pracowała ona na nasz sukces. Dlatego właśnie przygotowywanie komunikatów w ramach kampanii PPC można nazwać swoistą sztuką, do której tworzenia należy się odpowiednio przygotować. Kluczowa będzie w tym przypadku zarówno optymalizacja wszystkich składowych reklamy Google Ads (AdWords), dzięki której zyska ona możliwość zdobycia wysokiej pozycji w wynikach linków sponsorowanych, jak i rozważne zarządzanie budżetem w zakresie ustalania maksymalnych stawek za kliknięcie linku w wyszukiwarce. Uzyskanie oczekiwanego efektu będzie też wiązało się z koniecznością monitorowania sytuacji na bieżąco. Ze względu na dynamikę ruchu w sieci, zawsze znajdzie się coś, co można ulepszyć w Google Ads (AdWords) lub zastąpić inną taktyką.
Reklama w systemie rozliczania PPC to popularny sposób na zwiększenie ruchu na stronie i lepsze konwersje. Takie kampanie wymagają jednak ciągłego nadzoru, na co pozwala Google Ads Manager. Jest to narzędzie opracowane z myślą o tym, aby usystematyzować oraz zoptymalizować wszystkie działania potrzebne do tego, aby nasz przekaz trafiał tam, gdzie powinien i spełniał swoje zadanie, czyli generował maksymalne zyski. Z jego poziomu można tworzyć, edytować oraz monitorować skutecznie wszystkie kampanie w Google Ads (AdWords). To jednak nie wszystko – nieoceniona w walce o lepszą widoczność w płatnych wynikach wyszukiwania jest również funkcja raportowania, a także możliwość wykorzystania tego narzędzia do optymalizacji budżetu.
A w jaki sposób wykorzystać Google Ads Managera do skutecznego zarządzania kampaniami nazywanymi do niedawna AdWords?
Krok I
Pierwszą czynnością, którą trzeba wykonać, aby zająć się tworzeniem własnych kampanii Google Ads (AdWords), jest założenie konta. Na szczęście procedura ta jest bardzo prosta – wystarczy podążać za wskazówkami na stronie. Nie zajmuje to wiele czasu i właściwie już po kilku minutach możemy zalogować się i przystąpić do działania. Warto na początek zapoznać się z głównymi sekcjami narzędzia, w szczególności z biblioteką reklam, ustawieniami kampanii oraz panelem przeglądu.
Krok II
Kolejnym krokiem będzie oczywiście utworzenie pierwszych reklam Google AdWords (Ads). W panelu menadżera znajduje się przycisk “kampanie” – to właśnie tutaj prowadzić będziemy działania. Podobnie, jak w przypadku rejestracji, przez proces ten przeprowadzą nas jasne do zrozumienia instrukcje. Na tym etapie warto zadbać o takie kwestie, jak:
Priorytetowo należy potraktować również dobór słów kluczowych, ponieważ to na ich podstawie nasze reklamy Google Ads (AdWords) będą wyświetlały się w płatnych wynikach wyszukiwania.
Krok III
To na tym etapie przygotujemy treści reklam Google Ads (AdWords). Należy pamiętać o tym, aby były one atrakcyjne dla odbiorców, dzięki czemu targetowanie grup docelowych powinno przynieść oczekiwane konwersje. Oprócz treści reklam trzeba będzie jeszcze ustalić budżet oraz strategię licytacji. Następnie kampanie można opublikować – od tego momentu będą pracować na naszą korzyść. Co ważne, należy stale monitorować ich efektywność. Dzięki temu szybko wyłapiemy i zoptymalizujemy te elementy, które nie przynoszą konwersji lub przepalają budżet.
Ze względu na ogromny potencjał komunikatów rozliczanych w systemie PPC, nie można ich bagatelizować i opłaca się wykorzystać je do osiągnięcia własnych celów biznesowych lub wizerunkowych. Warto mieć też na uwadze fakt, że rola narzędzia Google Ads Manager w kampaniach reklamowych funkcjonujących do niedawna pod nazwą AdWords jest znacząca, a zarządzanie działaniami z jego pomocą przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala na lepszą organizację pracy, ułatwia optymalizację reklam, a także daje wgląd w efektywność obranej strategii.
Na efektywność kampanii PPC wpływa wiele czynników, jednak to dobór odpowiednich fraz jest w przypadku Google Ads (AdWords) aspektem priorytetowym. Wyselekcjonowane słowa kluczowe sprawiają, że po wpisaniu danego wyrażenia w wyszukiwarkę przez użytkownika, w płatnych wynikach wyświetlają się reklamy odpowiadające treści zapytania.
Takie precyzyjne komunikaty mają większe szanse na zainteresowanie użytkowników, którzy w danym momencie poszukują konkretnego produktu lub usługi, czyli wykazują potrzebę zakupową. Szczególnie że w tym modelu reklamowym płacimy za kliknięcia linku, czyli za to, że potencjalny klient po zobaczeniu komunikatu promującego witrynę odwiedzi naszą stronę. Można więc z pełnym przekonaniem stwierdzić, że trafnie dobrane słowa kluczowe są podstawą sukcesu kampanii Google Ads (AdWords).
A w jaki sposób stworzyć listę fraz, które pozwolą na uzyskanie maksymalnej efektywności kampanii PPC?
Jednym z nich jest Planer, który znajduje się w panelu Google Ads (AdWords). Narzędzie to zaprojektowano tak, aby ułatwiało odnalezienie najodpowiedniejszych fraz. Zawsze należy skupiać się na tym, aby słowa kluczowe jak najlepiej korespondowały z tym, co oferujemy. Bez względu na to, czy naszym celem jest zwiększenie sprzedaży produktów, promocja usługi czy budowa zaufania do marki.
W przypadku słów kluczowych powszechnym błędem popełnianym przez osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z płatną reklamą Google Ads (AdWords), jest skupianie się jedynie na frazach ogólnych. W rezultacie pomijane są te z długiego ogona (long-tail), co nie pozwala na pełne wykorzystanie potencjału kampanii PPC.
Dzięki temu utworzymy spersonalizowane reklamy, co umożliwia precyzyjne targetowanie odbiorców reklam.
Ciągłe monitorowanie kampanii Google Ads (AdWords) oraz testowanie nowych strategii, pomoże Ci w optymalizacji reklam, w szczególności w wyeliminowaniu tych elementów, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Ponadto dzięki analizie zebranych danych i śledzeniu wyników poznasz preferencje swoich grup docelowych i dowiesz się, które słowa kluczowe są najefektywniejsze i przynoszą największe konwersje.
Ze względu na dużą dynamikę zmian zachodzących w globalnej sieci, w internecie nic nie jest dane raz na zawsze. Tym samym nawet najefektywniejsza kampania PPC po jakimś czasie może przestać przynosić oczekiwane zyski. Optymalizację słów kluczowych należy więc traktować jako ciągły proces i nie spoczywać na laurach w momencie, kiedy reklama zaczyna przynosić oczekiwane konwersje.
Warto też pamiętać o kwestii ustalenia budżetu. Określając kwotę, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie poszczególnych słów kluczowych, ustalamy pozycję reklamy w aukcjach. Należy pamiętać, że stawki dla poszczególnych fraz mogą drastycznie się różnić, a zależy to od ich konkurencyjności. Im więcej chętnych na wypromowanie danego słowa kluczowego, tym więcej musimy przeznaczyć na kliknięcie.
Co ważne, zawsze istnieje możliwość powierzenia prowadzenia kampanii PPC fachowcom. Certyfikowani eksperci posiadają bowiem niezbędną wiedzę i bogate doświadczenie w zakresie Google Ads (AdWords), dzięki czemu najlepiej zajmą się stworzeniem reklam, ich optymalizacją oraz monitorowaniem.
Kampanie PPC wyświetlane w płatnych wynikach wyszukiwania pozwalają reklamodawcom efektywniej osiągać cele biznesowe i wizerunkowe. Charakteryzują się konfigurowalnością i elastycznością, a budżet na nie przeznaczany można ściśle kontrolować. I to właśnie ze względu na swoją skuteczność, Google Ads (AdWords) cieszą się dziś tak dużą popularnością. Tak naprawdę trudno jest sobie obecnie wyobrazić wyszukiwarkę bez linków sponsorowanych znajdujących się nad i pod listą przedstawiającą organiczne wyniki wyszukiwania, ukazujących się na stronach partnerów czy na platformie YouTube.
Oczywiście, aby wyświetlanie reklam Google AdWords, a teraz Ads, przebiegało zgodnie z oczekiwaniami reklamodawców, kampanie należy tworzyć tak, aby przynosiły maksimum konwersji. Wybór słów kluczowych, określenie grup docelowych, stworzenie atrakcyjnego wizualnie komunikatu czy też ustawienie budżetu to podstawowe elementy, o które należy się zatroszczyć.
Bardzo ważne jest też to, aby do osiągnięcia swoich celów wykorzystać odpowiedni rodzaj kampanii. Obecnie możemy wybierać spośród wielu różnych wariantów, dzięki czemu możliwe jest dostosowanie przekazu do różnych grup docelowych. Najpopularniejsze kampanie Google Ads (AdWords) to te, które ukazują się m.in.:
Efektywnym rozwiązaniem są również kampanie remarketingowe. Stosując je, reklamodawcy mogą przypominać się ze swoją ofertą tym użytkownikom, którzy już kiedyś odwiedzili ich stronę internetową.
Tworzenie skutecznych kampanii reklamowych Google Ads (AdWords), które dzięki wyświetlaniu się w sieci, pozwolą na ściągnięcie ruchu na docelową stronę internetową, to niekończący się proces. Wymaga ciągłego monitorowania efektywności oraz optymalizacji reklam. Jednak ze względu na to, że rozwiązanie to wspiera m.in. budowanie widoczności marki oraz poprawia konwersje, to zainwestowany czas, budżet i zaangażowanie relatywnie szybko się zwracają.
“Uważaj na małe wydatki. Niewielki wyciek zatopi wielki statek”.
Te znane i nadal bardzo aktualne słowa wypowiedział Benjamin Franklin. Gdyby żył dziś, z takim podejściem biznesowym mógłby stać się ekspertem od zarządzania budżetem w Google Ads (AdWords). Na pewno zadbałby o to, aby stale monitorować oraz optymalizować wydatki na kliknięcia w ramach prowadzonych kampanii – tak, aby przynosiły oczekiwane konwersje i nie doprowadzały do przepalania budżetu na reklamę. Jednak Benjamin Franklin to postać historyczna, więc zarządzanie budżetem w Google Ads (AdWords) musimy wziąć we własne ręce. W jaki sposób?
Każdy reklamodawca, który decyduje się na wykorzystanie do swoich celów biznesowych reklamy rozliczanej w modelu PPC, czyli w systemie pobierania opłaty za kliknięcie linku przez użytkownika, powinien uważnie zarządzać środkami przeznaczonymi na takie działania promocyjne. Aby skutecznie inwestować, oszczędzać i uchronić się przed przepalaniem budżetu, należy pamiętać przede wszystkim o tym, aby:
Zwiększenie sprzedaży, rozpoznawalności marki, a może ruchu na stronie? Określenie celu kampanii to element, który pozwala ukierunkować wszystkie działania i pomaga w ustaleniu tego, jaka pula środków finansowych zostanie przeznaczona na reklamę.
Google Ads (AdWords) to system charakteryzujący się dużą elastycznością, co oznacza, że umożliwia zaplanowanie wszystkich wydatków z góry. Aby to zrobić, należy ustalić budżet dzienny oraz budżet na okres trwania kampanii. Dzięki temu fundusze przeznaczone na działania promocyjne będą dystrybuowane proporcjonalnie każdego dnia (z możliwością automatycznego zwiększania lub zmniejszania o 20%, w zależności od ruchu).
Platforma, z poziomu której zarządza się kampaniami Google Ads (AdWords), daje reklamodawcom możliwość skorzystania z narzędzi do optymalizacji budżetu, m.in. z automatyzacji licytacji. Opcja ta pozwala na kontrolę stawek w czasie rzeczywistym i ułatwia dostosowanie licytacji do aktualnych warunków, również na podstawie prognoz. Należy pamiętać, że do pełnego wykorzystania potencjału strategii automatyzacji, kluczowe znaczenie ma określenie dokładnego celu kampanii.
Nawet w pełni zautomatyzowana kampania wymaga nadzoru. Dzieje się tak, ponieważ środowisko dystrybucji reklam PPC charakteryzuje się wysoką dynamiką zmienności, a wpływ ma na to wiele czynników. Z tego powodu zawsze należy trzymać rękę na pulsie.
Chcąc jak najlepiej wykorzystać środki przeznaczone na kampanie PPC, warto regularnie testować różne strategie. Takie eksperymenty nie tylko pozwalają sprawdzić, które rozwiązania przynoszą lepsze konwersje, ale też sprawiają, że reklamodawca lepiej poznaje zachowania swoich grup docelowych.
Wydawać by się mogło, że raz opracowana, przynosząca oczekiwane wyniki strategia reklamowa Google Ads (AdWords) będzie już zawsze spełniała swoje zadanie. Jednak konkurencja nie śpi, dlatego rozwiązania, które jeszcze niedawno znakomicie się sprawdzały, mogą po jakimś czasie po prostu przestać działać. Dlatego tak ważna jest regularna analiza efektywności i obserwacja wskaźników konwersji, klikalności, zwrotu z inwestycji oraz wielu innych elementów. Zebrane w ten sposób dane pozwolą zmodyfikować strategię kampanii PPC tak, aby lepiej korespondowała z aktualnymi potrzebami grup docelowych.
Zarządzanie budżetem w Google Ads (AdWords) jest sporym wyzwaniem. Mimo to optymalizacja wydatków i ich ciągłe monitorowanie potrafi przynieść realne oszczędności. W rezultacie zainwestowany czas oraz pieniądze mają szansę zwrócić się z nawiązką. A o to przecież w biznesie chodzi – aby działać efektywnie i zarabiać.
To pytanie zadaje każdy reklamodawca, który dopiero planuje wykorzystanie linków sponsorowanych do osiągnięcia swoich celów biznesowych lub wizerunkowych.
Rozpoczęcie przygody z Google Ads (AdWords) jest samo w sobie dość proste – wystarczy założyć konto i zalogować się na platformie. Za to stworzenie efektywnych kampanii PPC i odniesienie sukcesu w sieci jest już znacznie większym wyzwaniem. Wymaga bowiem starannego zaplanowania strategii działania i uwzględnienia wielu czynników, które bezpośrednio lub pośrednio wpływają na efektywność.
Aby kampanie reklamowe w Google Ads (AdWords) przynosiły konwersje na oczekiwanym poziomie, należy zadbać o wiele aspektów. Pierwszym krokiem będzie określenie celów. Musimy bowiem jasno ustalić, po co tak właściwie inwestujemy w reklamę PPC? Czy chodzi o zwiększenie sprzedaży i ruchu na stronie? A może o lepszą rozpoznawalność marki w sieci lub o pozyskanie nowych klientów?
Oczywiście ustalenie celu kampanii, to dopiero początek, kolejne punkty na liście do odhaczenia to m.in.:
Ponadto jest jeszcze jeden element, o którym szczególnie początkujący reklamodawcy decydujący się na reklamę Google Ads (AdWords) często zapominają, a mianowicie: strona docelowa. Witryna powinna zachęcać użytkownika do jak najdłuższego pozostania w jej obrębie i wykonania oczekiwanej przez reklamodawcę akcji poprzez:
W przypadku e-commerce bardzo ważne będzie maksymalne uproszczenie ścieżki zakupowej, czyli takie skonstruowanie strony, aby dokonanie zakupu było łatwe i przyjemne, a także nie dawało użytkownikowi zbyt wiele okazji do porzucenia koszyka.
Kampanie PPC mają jedną niezwykle przydatną cechę: są mierzalne. Dzięki temu określenie tego, czy konkretne rozwiązania przynoszą oczekiwane efekty i są skuteczne, jest relatywnie proste. Co więcej, skrupulatna analiza wyników reklam Google Ads (AdWords), to również możliwość wykorzystania zebranych danych w dalszym planowaniu strategii i dostosowania działań do zmieniającej się dynamicznie sytuacji. Dzięki temu możliwe jest m.in. zwiększenie efektywności poprzez eliminację tych elementów, które nie przynoszą konwersji.
Co więcej, wyniki kampanii analizować można na różne sposoby, a szczególnie pomocne są w tym przypadku wskaźniki efektywności kampanii, czyli KPIs. Ułatwiają zbadanie takich aspektów, jak:
Oczywiście wskaźników efektywności kampanii Google Ads (AdWords) jest znacznie więcej i warto wykorzystywać wszystkie te, które pozwalają mierzyć skuteczność wybranej strategii w przybliżaniu nas do głównego celu.
W przypadku platformy Google Ads (AdWords) opłaca się korzystać również z opcji, jaką jest segmentacja danych. Platforma ta pozwala bowiem nie tylko na całościowe analizowanie wyników, ale również na szczegółowe przyglądanie się poszczególnym poziomom. Dzięki segmentacji można przeglądać wyselekcjonowane dane, na przykład dotyczące grup reklam, słów kluczowych czy urządzeń, na których reklamy Google Ads (AdWords) są wyświetlane. To świetny sposób na pozyskanie cennych informacji na temat konkretnych obszarów. W rezultacie jeszcze łatwiej jest wyłapać słabe ogniwa, czyli te elementy kampanii, które nie generują wystarczających konwersji, za to mogą doprowadzać do przepalenia budżetu.
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: