Ikona 04:55 min Ikona Sunrise System 16.11.2017

Co wspólnego ma ze sobą copywriter i psycholog? Pewnie dla większości z Was jest to absurdalne porównanie i stwierdzicie, że nie mają oni ze sobą nic wspólnego. Bo co ma tworzenie treści do ludzkiej psychiki? Otóż, ma znacznie więcej niż się Wam wydaje… Dobry copywriter musi bowiem umieć postawić się w roli odbiorcy, wniknąć w jego psychikę, potrzeby i odczucia. Bez tego nie powstanie tekst, który przemówi do czytelnika.

 

Co daje wykorzystanie psychologii w copywritingu?

 

Coraz więcej firm stawia na pozycjonowanie i coraz modniejszy content marketing, dla których copywriting ma ogromne znaczenie, ponieważ między innymi pomaga zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarkach, a tym samym zwiększyć ruch na stronie. Użytkownicy zazwyczaj klikają w linki, które wyświetlają się na pierwszych dwóch stronach wyników wyszukiwania – szukanie na dalszych stronach traktują jako stratę czasu. Ale o tym już pisaliśmy – jeśli jeszcze nie czytaliście naszego artykułu o anatomii wyników wyszukiwania, zapraszamy na artykuł: O storytellingu.

 

Osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce jest sporym sukcesem, ale celem każdej firmy jest wymierny zysk. Może być nim dokonanie transakcji w sklepie internetowym, zarezerwowanie pobytu w hotelu czy też skorzystanie z innych oferowanych usług. Aby to osiągnąć, musimy wpłynąć na potencjalnego klienta – zatrzymać go na dłużej na naszej stronie, zainteresować go, sprawić, by poczuł „potrzebuję tego, chcę to mieć”. I tutaj właśnie pojawia się miejsce na psychologiczne sztuczki w treści.

 

Jakie triki psychologiczne może wykorzystać copywriter?

 

Techniki psychologiczne są najczęściej używane w materiałach reklamowych (copywriting sprzedażowy), ale nie tylko. Spokojnie można je „przemycić” również w opisach firm, usług, produktów czy też we wpisach na blogu. Żeby osiągnąć zamierzony cel, warto skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritera, który posiada umiejętność subtelnego wykorzystania technik perswazyjnych.

 

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak umiejętnie stosować triki psychologiczne w copywritingu:

 

  • Wykorzystuj storytelling – czyli tworzenie opowieści o marce, usłudze bądź produkcie, która intryguje, pobudza wyobraźnię, wywołuje emocje, zapada w pamięć, buduje zaufanie do marki i skłania do podjęcia działania. Szerzej o sztuce storytellingu pisaliśmy w artykule o wyszukiwaniach organicznych.

 

 

  • Skup się na zaletach produktu – używanie języka korzyści, tzn. sformułowań wskazujących na konkretne korzyści dla klienta (np. „dzięki produktowi X zapewnisz bezpieczeństwo sobie i swoim bliskim podczas podróży samochodem”). Należy skupić się szczególnie na tych cechach, które mogą być istotne z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy. Pamiętajmy, że nie wystarczy wskazanie zalet – należy jeszcze się do nich odnieść i wskazać, jak mogą wpłynąć na życie użytkownika.

 

  • Wykorzystuj syndrom FOMO („fear of missing out”)  – jest to lęk przed tym, że coś może nas ominąć. Stosując wyrażenia sugerujące niedostępność, ograniczenia czasowe oferty, itp. możemy skłonić odbiorcę do podjęcia spontanicznego działania i skorzystania z naszej oferty.

 

  • Unikaj form bezosobowych – pisz do człowieka! Użytkownik musi poczuć, że tekst jest skierowany właśnie do niego. Dzięki temu poczuje się wyjątkowy i doceniony, a przy tym w pewien sposób zobligowany do podjęcia działania. Dlatego nie bójmy się zwrotów „Ty”, „dla Ciebie”, „dla Was” czy też „dla Państwa” – ich użycie oraz stopień spoufalenia zależy od specyfiki danej branży, grupy docelowej i innych czynników.
  • Stosuj CTA („Call to action”)  – czyli wezwanie do podjęcia konkretnego działania, wskazanie użytkownikowi, co powinien zrobić, np. „Dodaj do koszyka”, „Zarejestruj się na naszym portalu”, itp. Szczegółowy mechanizm tego narzędzia opisywaliśmy niedawno na naszym blogu.

 

  • Bądź empatyczny – wczuj się w sytuację odbiorcy, postaraj się zrozumieć jego problem i pokaż mu, że go rozumiesz i zależy Ci na tym, żeby mu pomóc. Zaproponuj mu rozwiązanie problemu, wskaż, jak zmieni się jego życie po zastosowaniu się do Twoich wskazówek i skorzystaniu z danej usługi bądź produktu.

 

  • Bądź wiarygodny i konkretny – użytkownik musi Ci zaufać, dlatego warto powoływać się na rekomendacje klientów (tzw. dowód społeczny), pochwal się certyfikatami, doświadczeniem, itp. Pokaż dowody potwierdzające Twoje tezy, np. badania czy też studia przypadku.

 

  • Nie ukrywaj wad opisywanego produktu czy też usługi – przedstawianie samych dobrych stron nie brzmi zbyt wiarygodnie. Umiejętne przedstawienie również słabych stron może być bardziej przekonujące, ponieważ dzięki temu tekst będzie odebrany nie jako przekaz reklamowy a jako obiektywny opis. Pamiętaj przy tym, by używać słów o pozytywnym zabarwieniu, np. pisząc „wyzwanie” czy też „przygoda” zamiast „problem”.

I to wszystko?

Psychika ludzka od dawna fascynuje. Dzięki wieloletnim badaniom udało nam się poznać i zrozumieć wiele mechanizmów, które wpływają na nasze odczucia oraz zachowania. Pozwoliło to na wypracowanie różnego rodzaju technik perswazyjnych i sztuczek psychologicznych, które pomogą wywołać określone emocje, potrzeby oraz skłonić do podjęcia konkretnych działań. Dlatego dobry copywriter wie, że najpierw należy poznać grupę docelową swoich tekstów, a potem… Potem pozostaje już tylko jedna dewiza: „Myśl jak klient!”.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Copywriting: gdzie diabeł nie może, tam Copywritera pośle Ikona 04:05 min 08.12.2017 Na początku było słowo… i to od niego zależy widoczność w Internecie. Bez niego nie sposób zostać ujrzanym w tłumie. Aby nie zgubić się w gąszczu konkurencji potrzebujesz kogoś, kto pokaże Ci, jak można operować słowem pisanym. Zdobędziesz dzięki temu rzeszę zadowolonych klientów, rozpoznawalność marki, a z czasem konkretne zyski. Tym kimś jest SEO Copywriter. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Mam tę moc! – kilka słów o sekretach wzbudzania zaufania wśród odbiorców Ikona 07:20 min 14.12.2017 Niezależnie od tego, jaką firmę prowadzisz, z pewnością dążysz do tego, by użytkownicy internetu, zaglądający na Twoją stronę, zaufali Ci i skorzystali z oferowanych przez Ciebie produktów i usług. Jednak w gąszczu wielu konkurencyjnych firm musisz zadbać o to, by content Twojej witryny wyróżniał się na tle Twoich branżowych rywali. Proponujemy Ci kilka sprawdzonych metod na to, by zwrócić szczególną uwagę użytkowników na świadczone przez Twoją firmę usługi. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 06:20 min 13.11.2017 Podjąłeś decyzję – zakładasz bloga! Przelewasz multum myśli na elektroniczny papier, dzielisz się z innymi i czekasz na reakcje. Gdy te się nie pojawiają, wpadasz w przygnębienie i zarzucasz prace nad blogiem. Popełniasz błąd! Wystarczy poświęcić nieco czasu na przygotowanie się do publikacji wpisu, aby uzyskać pożądany efekt. Jak to zrobić? Wystarczy mieć dobry plan. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 18

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700