Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 00:00 min Ikona 25.07.2014

Marketerzy odpowiedzialni za promocję marek, wciąż poszukują nowych sposobów na dotarcie do klientów. W ostatnich latach coraz popularniejszym elementem budowy marki, czyli brand buildingu stał się marketing w wyszukiwarkach. To dzięki niemu możliwe było przyciągnięcie do siebie niezagospodarowanej grupy internautów, co przyczyniło się nie tylko do zdobycia potencjalnych konsumentów, ale również do zwiększenia wśród nich rozpoznawalności i świadomości danej marki.

Do niedawna wyszukiwarki nie były dla marketerów atrakcyjnym kanałem reklamowym. W dobie Internetu trudno jednak było całkowicie pominąć rozwiązania, które dają nam takie systemy jak Google AdWords, Trends czy DoubleClick. Ogromne możliwości reklamowe i analityczne pozwalają na coraz dokładniejsze kierowanie naszych treści do określonych grup odbiorców, zgodnie z ich preferencjami, zachowaniami czy panującymi trendami.

 

Jak wykorzystać te możliwości w kreowaniu marki w sieci?

Dzięki odpowiednio sprzężonym działaniom, firmy mogą o wiele lepiej poznać klientów, a także odpowiadać na ich aktualne potrzeby. Nowoczesny marketing w wyszukiwarkach nie polega dziś wyłącznie na sprzedaży produktów, ale również na brand buildingu, a więc przemycaniu konkretnej marki do świadomości ściśle określonych grup odbiorców. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Google i Ipsos MediaCT, rozpoznawalność top of mind (pierwsza myśl przychodząca do głowy) marek wykorzystujących wyszukiwarki w swoich działaniach marketingowych wzrasta średnio o ok. 7 punktów procentowych, w stosunku do wartości bazowej. To oznacza, że naprawdę warto.

Warto mieć także świadomość tego w jaki sposób korzystają dziś z wyszukiwarek użytkownicy Internetu. Są trzy formy wprowadzania zapytań zakupowych, które marketerzy muszą mieć w swojej głowie przed rozpoczęciem planowania kampanii.

  • branded searches – najbardziej pożądany stan, w którym klient zna naszą markę i chce za pośrednictwem sieci znaleźć nasze produkty, wpisując np. „buty Nike”. Bardzo często zdarza się, że zna również konkretny model poszukiwanego produktu. W tym przypadku, rolą reklamy jest doprowadzenie do zakupu.

 

  • category search – szukanie pewnej kategorii produktów oraz informacji o nich, wpisując np. „buty do biegania”. W tym przypadku klient dopiero rozpoczyna poszukiwania i chce znaleźć najlepszą dla siebie ofertę, jak najwięcej praktycznych informacji oraz porad, które pomogą w podjęciu decyzji. To doskonała okazja dla marki do budowy jej świadomości i rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów.

 

  • affinity search – wyszukiwanie tematyczne, a więc wpisywanie np. „maraton” lub „bieganie”. W tym przypadku internauta nie planuje zakupów lub nie ma jeszcze sprecyzowanych planów. Można jednak podejrzewać, że wkrótce będzie chciał wyposażyć się np. w buty do biegania lub inne akcesoria. Dlatego też również na tym etapie warto zaznajomić potencjalnego klienta z naszą marką, niekoniecznie z ofertą. Możemy mieć pewność, że gdy zdecyduje się na rozpoczęcie poszukiwań, nasza marka będzie jedną z pierwszych, o których pomyśli.

 

Dzięki monitoringowi fraz wyszukiwanych przez internautów, możliwe będzie wyodrębnienie dla siebie pewnej ścieżki tematycznej, na którą będziemy zapraszać potencjalnych nabywców. Będzie ona prowadziła od zbudowania świadomości i rozpoznawalności naszej marki, przez prezentację produktów, aż po podjęcie decyzji o zakupie. Aby jednak tego dokonać niezbędne jest bardzo precyzyjne kierowanie naszych reklam i staranne dobieranie tematów oraz słów kluczowych.

 

Największa grupa fokusowa świata

 

Użytkownicy wyszukiwarek są często nazywani największą grupą fokusową w czasie rzeczywistym. Dlaczego? Ponieważ miesięcznie w Google mamy do czynienia z ponad 100 miliardami wyszukiwań. Co ciekawe aż 15% z nich jest zupełnie nowych. To idealnie obrazuje jak dynamicznie w sieci zmieniają się trendy i zapytania. Warto więc śledzić wyniki, statystyki i analizować aktualnie pojawiające się tendencje wśród użytkowników.

Doskonale wykorzystał ten element znany producent chusteczek higienicznych – Kleenex, który śledząc wzrost zapytań dotyczących grypy i przeziębienia był w stanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie konsumentów w konkretnych regionach USA. Pozwoliło to na osiągnięcie 40% wzrostu sprzedaży oraz znaczną poprawę rozpoznawalności marki.

Śledzenie aktualnych trendów w wynikach wyszukiwania pomogło również marce L’Oréal Paris, która odpowiedziała na rosnącą popularność rozjaśniania włosów metodą ombre hair, tworząc innowacyjny produkt i reklamując go w sieciach społecznościowych oraz wyszukiwarce. Farba, którą można było zastosować samodzielnie w domu zdobyła ogromną popularność, a sama marka zyskała bardzo wartościowych klientów.

 

Mierz wyniki

 

Zazwyczaj w przypadku standardowych kampanii w wyszukiwarkach marketerzy dążą do konwersji, a więc do zakupu lub do wykonania przez użytkownika określonej czynności. W przypadku brand buildingu jest jednak nieco inaczej. Działania te mają bowiem doprowadzić do podjęcia decyzji zakupowych odłożonych w czasie. Najważniejsze jest tutaj budowanie wizerunku marki i jej spójności z tematem zdobywającym popularność, takim jak wspomniane włosy ombre, maraton czy grypa. Mierzona powinna być więc rozpoznawalność marki, ale też wzrost odwiedzin na stronie i czas przebywania na niej, wzrost zapytań z kategorii branded search, jak również skuteczność linków sponsorowanych i innych form reklamy w Internecie.

 

Efektywna droga do klienta

 

Skuteczne kreowanie marki zależy od odpowiedniego zrozumienia zachowań konsumentów oraz ich potrzeb, a jednocześnie reagowanie na pojawiające się trendy. Silna, rozpoznawalna marka jest w stanie wpłynąć na ich decyzje, a w dłuższej perspektywie zyskać ich lojalność. Dlatego reklama w wyszukiwarkach jest dziś coraz popularniejszą metodą na dotarcie do nowych odbiorców. Liczne narzędzia analityczne oraz formaty reklamowe umożliwiają kierowanie konkretnych treści do konkretnych użytkowników sieci, o wiele bardziej dokładnie niż dzieje się to w przypadku standardowych działań ATL.

Źródła:

www.thinkwithgoogle.com

docs.google.com

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 24.11.2014 W prosty sposób można zadbać o regularny spływ informacji na wybrany temat  - z pomocą przychodzi narzędzie udostępnione przez Google zupełnie bezpłatnie -  Google Alerts.   Google Alerts to usługa polegająca na wysyłaniu wszystkich informacji znalezionych przez algorytmy indeksujące Google, które zawierają wybrane przez Ciebie frazy, na Twój adres mailowy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 25.02.2015 Chociaż zostały stworzone przede wszystkim do grupowania zdjęć, informacji oraz wszystkich danych zamieszczanych przez nas w wirtualnym świecie, to jednak dzisiaj są jednym z najpopularniejszych narzędzi ekspresji. Hashtagi (spolszczona wersja: hasztagi), bo o nich mowa, wkradły się do naszej codzienności niepostrzeżenie. Okazały się dość zachłanne przywłaszczając sobie zarówno język i naszą komunikację werbalną, jak również przestrzeń mediów społecznościowych, która przecież coraz częściej zastępuje nam kawiarniane spotkania. Są więc efektem naszego lenistwa czy też wartym uwagi sposobem komunikowania się? A może są też narzędziem, które przyniesie oczekiwane plony w biznesowym świecie? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 02.03.2014 Marketing czasu rzeczywistego pokazał swoją wielką siłę podczas finałowego meczu ligii amerykańskiego futbolu w 2013 roku. Super Bowl jest najchętniej oglądanym programem w mediach przez rzesze Amerykanów – w ubiegłym roku zgromadził przed samymi telewizorami 10, 8 mln widzów, a na Twitterze pojawiło się w tym czasie ok. 24,1 mln postów. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700