Ikona 7:00 min Ikona Magdalena Drajkowska 22.03.2024

5 trendów z TikToka, które możesz wykorzystać do promocji swojej marki

Do promocji marki można wykorzystać wiele narzędzi i kanałów offline oraz online. To, na które się zdecydujesz, zależy od bieżących potrzeb biznesu, postawionego celu czy grupy docelowej. Coraz mocniejszą pozycję w świecie marketingu cyfrowego zdobywają social media. Obok głównej – społecznej – roli, jaką mają z uwagi na założenia oraz możliwości komunikacyjne, chętnie wykorzystywane są również przez marki na całym świecie do promowania usług oraz produktów. Według Digital 2024 do największych graczy w obszarze social mediów należą: Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram, TikTok.

TikTok w świecie marketingu

Ze wspomnianego wyżej raportu wynika, że to właśnie TikTok najbardziej angażuje użytkowników. Spędzają na korzystaniu z niego średnio 34 godziny miesięcznie! To aż o 6 godzin więcej niż na drugim w kolejności YouTubie. Tę siłę przyciągania chętnie wykorzystują marki do celów reklamowych, z jednej strony wykupując dostępne możliwości płatnych reklam, z drugiej – prowadząc własne profile. Ich atrakcyjność zależy od atrakcyjności dostarczanego contentu. Jakie trendy warto wykorzystać w prowadzeniu firmowego TikToka?

baner

5 trendów z TikToka, które ożywią Twoją markę

Jeszcze kilka lat temu TikTok sprowadzany był wyłącznie do tej platformy społecznościowej, gdzie nastolatki tańczą do najnowszych hitów muzyki pop. Dziś trendy taneczne nadal są tu silne, ale jednocześnie pojawiają się nowe, które można wykorzystać do promocji marki w internecie. Wybrałam 5 najpopularniejszych trendów contentowych o uniwersalnym charakterze, a więc do wykorzystania przez większość marek.

  1. Challengers, czyli wyzwania, są jednym z typów postów mocno angażujących odbiorców. Opierają się na tworzeniu wyzwań, zachęcaniu użytkowników do ich podejmowania i nagrywania z tych aktywności filmików oraz wrzucania takich wideo na własne profile z odpowiednim oznaczeniem i hasztagiem. Jednym z najpopularniejszych w Polsce „wyzwań” był #hot16challange. Krótkie nagrania wideo można było wówczas oglądać na YouTubie, Instagramie czy właśnie TikToku.

#hot16challange – najgorętsza akcja muzyczna

Pierwsza edycja tego wyzwania była odpowiedzią rapera Karola „Solara” Poziemskiego na zagraniczne wyzwanie – Ice Bucket Challange. Jednak zamiast oblewać się kubłem zimnej wody raper zaproponował stworzenie 16-wersowego utworu do dowolnego beatu i wyzwanie kolejnych twórców do tego samego. Poszło viralem! Na tyle, że do pomysłu w 2020 roku wrócił Solar, tym razem wspierany przez drugiego rapera Matę. Twórcom przyświecał cel charytatywny – zbiórka na pomoc dla służby zdrowia w walce z koronawirusem. Zebrano ponad 3,6 mln zł.

Challenge możesz zbudować wokół swoich produktów albo usług, np. jeśli prowadzisz sklep z akcesoriami damskimi, możesz zaproponować wyzwanie stworzenia 3 stylizacji (wieczorowa, casualowa, plażowa) z czerwoną apaszką. Zacznij od siebie i pokaż, jak Ty to robisz, korzystając z apaszki z nowej kolekcji, którą masz w asortymencie.

  1. Tutoriale, czyli filmy instruktażowe. To bardzo popularny format i chętnie oglądany przez użytkowników, ponieważ pomaga w rozwiązaniu problemów. Tworzenie wideo, w którym pokazany jest krok po kroku proces, może zwiększyć atrakcyjność marki. Zastanawiasz się jaki to może być proces? Przykładowo: jeśli prowadzisz sklep z artykułami spożywczymi lub jesteś dietetykiem, świetnie sprawdzą się przepisy na smaczny lunch, szybki obiad czy zdrową przekąskę.
  1. DIY Project, czyli projekty zrób to sam. Prezentowanie kreatywnych sposobów na wykorzystanie produktów codziennego użytku może zachęcić użytkowników do ich przetestowania i udostępniania takich wideo dalej. Dużą siłą filmów w tym trendzie jest przedstawianie alternatywnych, z reguły tanich rozwiązań pomocnych na co dzień.

Szybko, tanio i praktycznie!

To główne przymiotniki określające ideę wielu projektów typu „Zrób to sam”. Niektóre konta na TikToku oparte są w pełni na tego rodzaju contencie, np. 5 sposobów na (ponad 270 tys. obserwujących), 5 minutes crafts (ponad 12 mln obserwujących).

Projekty DIY mogą powstawać dzięki Twoim produktom! Możesz zaproponować kilka sposobów na wykorzystanie np. papierowych słomek, słoików czy desek, które masz w ofercie. Zrób z tego cotygodniowy cykl i zaskakuj w nim swoich obserwatorów!

  1. Q&A, czyli nagrania z pytaniami i odpowiedziami. Zorganizowanie sesji Q&A, w których eksperci udzielają odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, buduje zaangażowanie odbiorców. Możesz przeprowadzić takie spotkanie na żywo i zaprosić do zadawania pytań w trakcie spotkania albo poprosić swoich obserwatorów o przesyłanie pytań, na które następnie odpowiedzą eksperci.

Bardzo popularnym rodzajem Q&A są te, w których trakcie widzowie i słuchacze mogą dowiedzieć się więcej o Tobie lub Twojej marce, np. jak powstała, jaka jest jej historia, co było inspiracją do jej powstania itp. Doskonale ten format sprawdzi się też, gdy chcesz odpowiedzieć na często zadawane pytania o informacje związane z:

  • dostawą produktów
  • reklamacjami i zwrotami
  • procesem składania zamówienia
  • procesem rekrutacji w Twojej firmie.
  1. Behind-the-Scenes Sneak Peak, czyli sceny zza kulis. To ciekawy sposób na pokazanie z jednej strony tego, nad czym pracujesz w swojej firmie, z drugiej strony – na ukazanie kultury organizacyjnej. Jeśli chcesz pokazać, na czym polega Twoja usługa, to właśnie jest doskonały pomysł. Przykładowo: prowadząc warsztat samochodowy, możesz pokazać w okresie jesiennym, jak dobrze i szybko wymieniacie opony z letnich na zimowe. Gdy zależy Ci na pokazaniu kulis firmy, jej wartości, atmosfery itp., możesz nagrać dzień z życia pracownika w Twojej organizacji.
social media

Viralowe TikToki w Twoim wydaniu

Omówione wyżej trendy odnoszą się do formy samego wideo. Mówiąc jednak o trendach, często mamy na myśli konkretne wideo – które zyskało popularność – z określonymi postaciami/rolami, z konkretnym tekstem (przerobionym według własnego uznania) czy muzyką.

Przykłady:

Tego rodzaju trendy również można wykorzystać dla zwiększenia atrakcyjności contentu firmowego. O czym warto wówczas pamiętać?

  • Trend powinien współgrać z Twoją marką. Jeśli na siłę spróbujesz połączyć trend z TikToka, wartości marki, firmowy język komunikacji, grupę docelową, to możesz nie wyjść zwycięsko z takiej próby. Nie każde viralowe wideo będziesz w stanie przekształcić tak, by pasowało do tego czym się zajmuje Twoja firma i jaka jest Twoja marka. Jeśli Ci się to uda, masz szansę podbić serca odbiorców i zwiększyć swoje zasięgi.

Siła real time marketingu

RTM, czyli real time marketing, to jeden ze sposobów promocji. Polega na tworzeniu contentu marketingowego nawiązującego do tego, co akurat jest na czasie. Może skupiać się na wydarzeniach sportowych, kulturowych czy obyczajowych – któż nie pamięta zalewu reklam z „lagunami” w 2021 roku albo postu Ikei po niedawnej akcji z białym misiem w Zakopanem? RTM potrafi zjednać odbiorców i wbić markę do top rozpoznawalnych brandów w branży. Oczywiście, pod warunkiem że działania są dobrze zaplanowane. W przeciwnym razie skutek może być całkowicie odmienny od oczekiwań.

  • Nie buduj contentu tylko na tego rodzaju nagraniach. Pokaż, że masz do zaproponowania realną wartość, jak: ciekawe kursy, jakościowe produkty, kolekcjonerskie przedmioty itp. Niech nagrania nawiązujące do tiktokowych virali będą dodatkiem do wiedzy, jaką się dzielisz z odbiorcami, takim puszczeniem oka i pokazaniem, że ma się trochę dystansu do siebie.
  • Podawaj źródło. Częstym zjawiskiem w sieci jest nadal opieranie własnego contentu na twórczości innych autorów. Jeśli więc w swoim nagraniu lub poście chcesz odnieść się do viralowego trendu TikToka, to umieść w treści posta lub treści wideo źródło, z jakiego pozyskujesz tren materiał.

Na wynos

TikTok generuje viralowe treści, które cieszą się popularnością wśród setek, tysięcy, a niekiedy nawet milionów odbiorców. Pojawiające się na tej platformie społecznościowej nagrania wideo mogą w krótkim czasie stać się szeroko komentowanym materiałem, a trend mogą podłapać bardzo szybko kolejni użytkownicy. To daje doskonałe możliwości promowania marki i zwiększania jej rozpoznawalności. Przygotowując content na TikToka z wykorzystaniem panujących na nim trendów, należy jednak za każdym razem mieć na uwadze tożsamość własnej marki. Z drugiej strony viralowe nagrania na TikToku mogą być dla Ciebie inspiracją do tworzenia angażującego odbiorców contentu również w innych mediach społecznościowych.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.2 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 216

No votes so far! Be the first to rate this post.

7 porad, jak obsługiwać klienta w social mediach Ikona 6:00 min 06.02.2024 Media społecznościowe towarzyszą nam każdego dnia. Szukamy w nich rozrywki, informacji o świecie, a coraz częściej także pomocy. Wolimy napisać komentarz na Facebooku marki lub wiadomość na Messengerze niż wysłać maila. I oczekujemy szybkiej odpowiedzi! To spore wyzwanie dla firm, które muszą zadbać o sprawną i profesjonalną obsługę klienta w social mediach. I o tym właśnie będzie ten artykuł. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 41

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu! Ikona 5:00 min 25.09.2023 Social media stały się dla wielu osób głównym źródłem nie tylko rozrywki, ale też informacji. To już chyba nikogo nie dziwi. Portale społecznościowe wkroczyły także w sferę biznesową i stanowią potężne narzędzie wspierające działania marketingowe. Dziś przyjrzymy się grupom na Facebooku, dzięki którym można wesprzeć rozwój biznesu. I to za darmo! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 38

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023 Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700