Ikona 07:05 min Ikona 07.11.2017
To nie tajemnica – obecnie konsument, to użytkownik. Użytkownik Internetu oczywiście. A skoro użytkownik, to zachowuje się inaczej na swojej ścieżce zakupowej. Jest bardzo niecierpliwy i szybko się „obraża”, regularnie korzysta z sieci za pośrednictwem swojego smartfona, szukając firm w swojej okolicy i, pomimo że często bardzo dokładnie sprawdza wszystkie oferty przed zakupem, ostatecznie podejmuje decyzję w ułamku sekundy.

 

Nowoczesny konsument jest:

 

1. Mobilny

 

57% ruchu na stronach pochodzi z urządzeń mobilnych BrightEdge

 

Temat powtarzany od kilku lat właściwie do znudzenia – użytkownik XXI wieku to użytkownik mobilny. Jeśli nasza strona nie jest dostosowana do smartfonów, to nawet najlepsze pozycjonowanie nic nam nie da. Po prostu: użytkownik ucieknie ze strony, która nie pozwoli mu na swobodną, intuicyjną nawigację na telefonie.

 

Dodatkowo, coraz więcej osób korzysta jednocześnie ze smartfona i innych urządz: komputera stacjonarnego czy telewizora (coraz częściej też z dostępem do Internetu).

Nie tylko przyszłość jest mobilna. Teraźniejszość też!

 

2. Lokalny

 

Liczba zapytań, w których nie precyzujemy swojej  lokalizacji, oczekując jednocześnie wyników lokalnych, wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 150% Think with Google

 

Powoli przyzwyczajamy się, że wyszukiwarka „rozumie” nasze zapytanie. Więc wpisując zapytanie „basen” oczekujemy basenu w naszej okolicy, a nie np. w Ciechocinku… no, chyba że akurat tam się znajdujemy.

 

Z punktu widzenia pozycjonowania ma to kluczowe znaczenie. Bez dostosowania promocji, a więc również samej strony internetowej, pod kątem właśnie zapytań lokalnych, tracimy całą rzeszę użytkowników! Których zyskuje oczywiście konkurencja.

Dlatego promocja lokalna powinna być punktem startowym również w pozycjonowaniu. I tyczy się to zarówno mniejszych firm, jak i znacznie większych marek.

 

3. Niecierpliwy i obrażalski

 

40% użytkowników opuści stronę mobilną, jeśli  ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy, a 79% użytkowników niechętnie wróci na stronę, jeśli wcześniej nie byli zadowoleni z jej działania. Think with Google

 

Dobrodziejstwa techniki przyzwyczaiły nas do wygody. Oczekujemy odpowiedzi na swoje potrzeby tu i teraz… a nie za 5 sekund. Nasze wymagania w stosunku do stron internetowych rosną. Odwiedzana witryna musi być banalnie prosta w nawigacji, przyjazna dla oka, odpowiadać na nasze zapytanie i przede wszystkim – działać błyskawicznie.

 

Z każdą kolejną sekundą ładowania się strony tracimy kolejnych użytkowników. Którzy niechętnie wrócą na naszą stronę.

 

Cóż z tego, że nasza strona oferuje dokładnie to, czego użytkownik potrzebuje (i to w najlepszej cenie), jeśli nie będzie on w stanie dotrzeć do naszej oferty z powodu wolnej strony, skomplikowanej nawigacji lub niedostosowania witryny do urządzeń mobilnych.

 

4. Nieprzewidywalny

 

Ścieżka zakupowa użytkowników jest coraz bardziej zróżnicowana i nieprzewidywalna. Wygenerowanie 1 mln Euro wymaga obecnie aż 12% więcej kliknięć niż rok temu. Moz Blog

 

Zaczynamy dzień od sprawdzenia Facebooka, odpowiadamy na wiadomości na Messengerze, a jadąc do pracy słuchamy radia i przeglądamy wiadomości na swojej komórce. Czasami czytamy książkę na swoim Kindlu (z reklamami, bo tańszy). W pracy często korzystamy z Google, a czasem zdarzy się, że klikniemy w reklamę AdWords.

 

W przerwie znowu szybkie sprawdzenie Facebooka, a do tego Pinterest, Instagram… Wracając z pracy mijamy billboardy z reklamami i idziemy do sklepu, gdzie z półek machają do nas setki, tysiące a nawet dziesiątki tysięcy produktów. Wszystkie zaprojektowane przez marketingowców i gęsto reklamowane na każdym kroku. I oczywiście wszystkie na promocji!

Nic więc dziwnego, że coraz trudniej jest jednoznacznie wskazać ścieżkę, która doprowadziła Pana Józefa do naszego sklepu i sprawiła, że kupił ten konkretnie model wiertarki Makita (udarowej, z płynną regulacją obrotów). Co jednak może być dziwne – Pan Józef nie kupił u naszej konkurencji, która ma tę samą wiertarkę 20% taniej. Dlaczego?

 

Przyczyn może być tak naprawdę wiele: Pan Józef woli nasz sklep, oferujemy odbiór osobisty bliżej jego mieszkania, a może po prostu kolega mu nas polecił. A może podjął decyzję pod wpływem impulsu, w tzw. „mikromomencie”?

 

Nasze zachowania, jako konsumentów, mocno zmieniły się na przestrzeni ostatnich kilku/kilkunastu lat. Promując swoją markę musimy więc również działać wielokanałowo – otaczać naszych odbiorców swoją marką, utrwalać się w ich świadomości (i podświadomości też), budować pozytywne skojarzenia, aby w ułamku sekundy, w którym podejmują oni decyzję o zakupie, to właśnie nasza oferta i nasza firma przyszła jako pierwsza na myśl… lub bezpośrednio pod rękę.

 

5. Impulsywny, choć dokładny

 

W ciągu ostatnich dwóch lat liczba mobilnych zapytań o recenzje produktów wzrosła o 35% Think with Google

 

Znam to ze swojego przykładu. Od dawna szukam dobrej, jesiennej kurtki. Przeszukiwałem Internet, sprawdzałem różne oferty, wracałem do kilku ciekawszych modeli. Trwało to kilka miesięcy, jesień już do nas zawitała, a ja wciąż nie kupiłem tej nieszczęsnej kurtki… aż do wczoraj. Wczoraj właśnie wpadła mi w oko reklama z promocją i ofertą kupna online – i kupiłem! Decyzja zajęła mi tak naprawdę ułamek sekundy – ale wcześniej robiłem bardzo dokładny research dostępnych opcji.

 

Firma, od której kupiłem swoją kurtkę, idealnie trafiła w moje potrzeby – na komórce zobaczyłem informację o gigantycznej promocji (prawie 50% – aż żal nie wziąć kolejnego kredytu…), jeszcze na komórce wszedłem na ich stronę i sprawdziłem szczegóły. Następnie odpaliłem laptopa i kliknąłem „kup”.

 

Tak zwykle wygląda ścieżka zakupowa przeciętnego użytkownika. I do właśnie takich zachowań użytkowników trzeba się przystosować. Decyzja o zakupie podejmowana jest szybko, jeśli oferta idealnie spełni oczekiwania odbiorcy i trafi do niego w idealnym momencie ALE jest poprzedzona często długimi przeszukiwaniami zakamarków Internetu i najlepszych ofert.

 

Jak wykorzystać tę sytuację na swoją korzyść?

 

Powyższe 5 cech jest kluczowych dla odpowiedniego zrozumienia zawiłości osiągania swoich celów biznesowych online (a co za tym idzie również offline). Już nie wystarczy zadbać o ładny szyld przed wejściem do naszego sklepu z narzędziami „Metalix”.

 

Konieczne jest całościowe podejście do promocji w sieci:
  • zoptymalizowanej pod kątem smartfonów,
  • z przejrzystą, intuicyjną nawigacją,
  • świetnie odpowiadającej na potrzeby użytkowników,
  • działającej błyskawicznie i bez zbędnych opóźnień,

 

  • obecność w najważniejszych mediach społecznościowych, a więc koniecznie na Facebooku, ale także na Twitterze, Google+ (dopóki istnieje), Instagramie i innych,
  • promocja na skalę lokalną – w swoim najbliższym sąsiedztwie,
  • otaczanie swoją marką i swoimi treściami użytkownika – czyli prowadzenie bloga, tworzenie treści poradnikowych, obecność w czasopismach i na portalach branżowych etc.,
  • inwestycja w reklamy AdWords w wynikach wyszukiwania Google, na stronach internetowych, na YouTube etc.,
  • działania offline: promocja w radiu, lokalnych gazetach, na billboardach i w innych miejscach, w których znajdzie nas nasza grupa docelowa.

 

Najlepsze efekty osiąga się prowadząc możliwie wiele działań równolegle. Natomiast już dobra strona internetowa, pozycjonowanie, a do tego np. kampanie AdWords przynoszą optymalne efekty. Warto także skupić się na często niedrogich, tradycyjnych sposobach promocji w swojej okolicy. Wykupienie niewielkiego billboardu, pojawienie się w gazetce osiedlowej, czy zasponsorowanie pucharu dla zwycięzcy zmagań w zawodach szkolnych w swojej dzielnicy może przynieść zaskakująco dobre efekty – również online!

 

Działaj więc wieloaspektowo i koordynuj swoje działania. Tak aby użytkownik wybrał Twoją ofertę w momencie podejmowania decyzji zakupowej.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

5 sposobów na… zwiększenie ruchu w sklepie internetowym Ikona 05:45 min 27.06.2018 Na ulicach, w tramwajach, w poczekalni u dentysty widzisz ludzi z nosami w telefonach surfujących po stronach internetowych. Słyszysz, że KTOŚ kupił COŚ przez Internet. Jednak ruch na stronie TWOJEGO sklepu internetowego przypomina maraton żółwi lądowych? Nie bardzo masz pomysł na jego ożywienie? Dlatego poświęć kilka minut na przeczytanie tego artykułu! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:15 min 11.07.2019 W przypadku promocji sklepów internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania istnieje wiele "pułapek", o których koniecznie trzeba pamiętać. W kolejnym z serii artykułów o optymalizacji witryn opartych na silniku osCommerce, wyjaśniamy jak wdrożyć na takich stronach przyjazne linki. A o tym, że warto takie linki wdrażać pisaliśmy już we wcześniejszym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 05:40 min 24.07.2017 Optymalizacja sklepu internetowego nie jest łatwym zadaniem, a tradycyjne praktyki SEO, stosowane w pozycjonowaniu, mogą być nieskuteczne lub nawet niemożliwe do zastosowania. Na co więc warto zwrócić uwagę? Co można zrobić lepiej od innych i wybić się na wysokie pozycje? Oto pięć wskazówek dla właścicieli sklepów internetowych w zakresie optymalizacji swoich witryn. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700