Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 07:05 min Ikona 07.11.2017

5 cech nowoczesnego konsumenta – użytkownika

To nie tajemnica – obecnie konsument, to użytkownik. Użytkownik Internetu oczywiście. A skoro użytkownik, to zachowuje się inaczej na swojej ścieżce zakupowej. Jest bardzo niecierpliwy i szybko się „obraża”, regularnie korzysta z sieci za pośrednictwem swojego smartfona, szukając firm w swojej okolicy i, pomimo że często bardzo dokładnie sprawdza wszystkie oferty przed zakupem, ostatecznie podejmuje decyzję w ułamku sekundy.

 

Nowoczesny konsument

 

Nowy użytkownik jest:

1. Mobilny

57% ruchu na stronach pochodzi z urządzeń mobilnych
BrightEdge

Temat powtarzany od kilku lat właściwie do znudzenia – użytkownik XXI wieku to użytkownik mobilny. Jeśli nasza strona nie jest dostosowana do smartfonów, to nawet najlepsze pozycjonowanie nic nam nie da. Po prostu: użytkownik ucieknie ze strony, która nie pozwoli mu na swobodną, intuicyjną nawigację na telefonie.

Dodatkowo, coraz więcej osób korzysta jednocześnie ze smartfona i innych urządz: komputera stacjonarnego czy telewizora (coraz częściej też z dostępem do Internetu).

Nie tylko przyszłość jest mobilna. Teraźniejszość też!

2. Lokalny

Liczba zapytań, w których nie precyzujemy swojej  lokalizacji, oczekując jednocześnie wyników lokalnych, wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 150%
Think with Google

Powoli przyzwyczajamy się, że wyszukiwarka „rozumie” nasze zapytanie. Więc wpisując zapytanie „basen” oczekujemy basenu w naszej okolicy, a nie np. w Ciechocinku… no, chyba że akurat tam się znajdujemy.

Z punktu widzenia pozycjonowania ma to kluczowe znaczenie. Bez dostosowania promocji, a więc również samej strony internetowej, pod kątem właśnie zapytań lokalnych, tracimy całą rzeszę użytkowników! Których zyskuje oczywiście konkurencja.
 
Dlatego promocja lokalna powinna być punktem startowym również w pozycjonowaniu. I tyczy się to zarówno mniejszych firm, jak i znacznie większych marek.

3. Niecierpliwy i obrażalski

40% użytkowników opuści stronę mobilną, jeśli  ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy, a 79% użytkowników niechętnie wróci na stronę, jeśli wcześniej nie byli zadowoleni z jej działania.
Think with Google

Dobrodziejstwa techniki przyzwyczaiły nas do wygody. Oczekujemy odpowiedzi na swoje potrzeby tu i teraz… a nie za 5 sekund. Nasze wymagania w stosunku do stron internetowych rosną. Odwiedzana witryna musi być banalnie prosta w nawigacji, przyjazna dla oka, odpowiadać na nasze zapytanie i przede wszystkim – działać błyskawicznie.

Z każdą kolejną sekundą ładowania się strony tracimy kolejnych użytkowników. Którzy niechętnie wrócą na naszą stronę.

Cóż z tego, że nasza strona oferuje dokładnie to, czego użytkownik potrzebuje (i to w najlepszej cenie), jeśli nie będzie on w stanie dotrzeć do naszej oferty z powodu wolnej strony, skomplikowanej nawigacji lub niedostosowania witryny do urządzeń mobilnych.

4. Nieprzewidywalny

Ścieżka zakupowa użytkowników jest coraz bardziej zróżnicowana i nieprzewidywalna. Wygenerowanie 1 mln Euro wymaga obecnie aż 12% więcej kliknięć niż rok temu.
Moz Blog

Zaczynamy dzień od sprawdzenia Facebooka, odpowiadamy na wiadomości na Messengerze, a jadąc do pracy słuchamy radia i przeglądamy wiadomości na swojej komórce. Czasami czytamy książkę na swoim Kindlu (z reklamami, bo tańszy). W pracy często korzystamy z Google, a czasem zdarzy się, że klikniemy w reklamę AdWords.

W przerwie znowu szybkie sprawdzenie Facebooka, a do tego Pinterest, Instagram… Wracając z pracy mijamy billboardy z reklamami i idziemy do sklepu, gdzie z półek machają do nas setki, tysiące a nawet dziesiątki tysięcy produktów. Wszystkie zaprojektowane przez marketingowców i gęsto reklamowane na każdym kroku. I oczywiście wszystkie na promocji!
 
Nic więc dziwnego, że coraz trudniej jest jednoznacznie wskazać ścieżkę, która doprowadziła Pana Józefa do naszego sklepu i sprawiła, że kupił ten konkretnie model wiertarki Makita (udarowej, z płynną regulacją obrotów). Co jednak może być dziwne – Pan Józef nie kupił u naszej konkurencji, która ma tę samą wiertarkę 20% taniej. Dlaczego?

Przyczyn może być tak naprawdę wiele: Pan Józef woli nasz sklep, oferujemy odbiór osobisty bliżej jego mieszkania, a może po prostu kolega mu nas polecił. A może podjął decyzję pod wpływem impulsu, w tzw. „mikromomencie”?

Nasze zachowania, jako konsumentów, mocno zmieniły się na przestrzeni ostatnich kilku/kilkunastu lat. Promując swoją markę musimy więc również działać wielokanałowo – otaczać naszych odbiorców swoją marką, utrwalać się w ich świadomości (i podświadomości też), budować pozytywne skojarzenia, aby w ułamku sekundy, w którym podejmują oni decyzję o zakupie, to właśnie nasza oferta i nasza firma przyszła jako pierwsza na myśl… lub bezpośrednio pod rękę.

5. Impulsywny, choć dokładny

W ciągu ostatnich dwóch lat liczba mobilnych zapytań o recenzje produktów wzrosła o 35%
Think with Google

Znam to ze swojego przykładu. Od dawna szukam dobrej, jesiennej kurtki. Przeszukiwałem Internet, sprawdzałem różne oferty, wracałem do kilku ciekawszych modeli. Trwało to kilka miesięcy, jesień już do nas zawitała, a ja wciąż nie kupiłem tej nieszczęsnej kurtki… aż do wczoraj. Wczoraj właśnie wpadła mi w oko reklama z promocją i ofertą kupna online – i kupiłem! Decyzja zajęła mi tak naprawdę ułamek sekundy – ale wcześniej robiłem bardzo dokładny research dostępnych opcji.

Firma, od której kupiłem swoją kurtkę, idealnie trafiła w moje potrzeby – na komórce zobaczyłem informację o gigantycznej promocji (prawie 50% – aż żal nie wziąć kolejnego kredytu…), jeszcze na komórce wszedłem na ich stronę i sprawdziłem szczegóły. Następnie odpaliłem laptopa i kliknąłem „kup”.

Tak zwykle wygląda ścieżka zakupowa przeciętnego użytkownika. I do właśnie takich zachowań użytkowników trzeba się przystosować. Decyzja o zakupie podejmowana jest szybko, jeśli oferta idealnie spełni oczekiwania odbiorcy i trafi do niego w idealnym momencie ALE jest poprzedzona często długimi przeszukiwaniami zakamarków Internetu i najlepszych ofert.

Jak wykorzystać tę sytuację na swoją korzyść?

Powyższe 5 cech jest kluczowych dla odpowiedniego zrozumienia zawiłości osiągania swoich celów biznesowych online (a co za tym idzie również offline). Już nie wystarczy zadbać o ładny szyld przed wejściem do naszego sklepu z narzędziami „Metalix”.

Konieczne jest całościowe podejście do promocji w sieci:
  • zoptymalizowanej pod kątem smartfonów,
  • z przejrzystą, intuicyjną nawigacją,
  • świetnie odpowiadającej na potrzeby użytkowników,
  • działającej błyskawicznie i bez zbędnych opóźnień,
  • obecność w najważniejszych mediach społecznościowych, a więc koniecznie na Facebooku, ale także na Twitterze, Google+ (dopóki istnieje), Instagramie i innych,
  • promocja na skalę lokalną – w swoim najbliższym sąsiedztwie,
  • otaczanie swoją marką i swoimi treściami użytkownika – czyli prowadzenie bloga, tworzenie treści poradnikowych, obecność w czasopismach i na portalach branżowych etc.,
  • inwestycja w reklamy AdWords w wynikach wyszukiwania Google, na stronach internetowych, na YouTube etc.,
  • działania offline: promocja w radiu, lokalnych gazetach, na billboardach i w innych miejscach, w których znajdzie nas nasza grupa docelowa.

Najlepsze efekty osiąga się prowadząc możliwie wiele działań równolegle. Natomiast już dobra strona internetowa, pozycjonowanie, a do tego np. kampanie AdWords przynoszą optymalne efekty. Warto także skupić się na często niedrogich, tradycyjnych sposobach promocji w swojej okolicy. Wykupienie niewielkiego billboardu, pojawienie się w gazetce osiedlowej, czy zasponsorowanie pucharu dla zwycięzcy zmagań w zawodach szkolnych w swojej dzielnicy może przynieść zaskakująco dobre efekty – również online!

Działaj więc wieloaspektowo i koordynuj swoje działania. Tak aby użytkownik wybrał Twoją ofertę w momencie podejmowania decyzji zakupowej.

Źródła: Think with Google: 1, 2, 3, 4, 5; Search Engine Land; Moz Blog; Search Engine Journal; Facebook IQ

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:30 min 28.09.2015 Każdy profesjonalny copywriter wie z jakich komponentów powinien składać się wartościowy tekst. Z pewnością ma świadomość jakie elementy są niezbędne, aby wirtualna treść przełożyła się na realne korzyści. Oczywiście umie wpleść w zdania elementy reklamowe, a ze zdań zbudować logiczną całość. Czasem jednak może się pogubić. Te pięć drogowskazów pomoże znaleźć każdemu drogę do celu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Rola metafory w content marketingu – najważniejsze informacje Ikona 04:55 min 17.10.2022 Dowiedz się jak przekuwać nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia w prosty do przyswojenia przekaz, który pozwoli Ci skutecznie przebić się do świadomości Twoich odbiorców. Przenośnia to potężne narzędzie językowe — swego rodzaju wytrych do umysłu czytelnika. W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego zderzając światy metafory oraz content marketingu możesz liczyć na naprawdę spektakularne efekty. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:00 min 24.07.2008 Marketing szeptany to wcale nie podstęp, ale umiejętne wykorzystanie cennych zasobów, jakie tkwią w budzeniu miłych skojarzeń. Im więcej dobrego myślimy o danej marce, tym chętniej po nią sięgamy. A nie ma nic lepszego, jak rekomendacja kogoś, komu ufamy lub z czyim zdaniem się liczymy. Szept w Internecie również jest możliwy - trzeba tylko wiedzieć, w jaki sposób go wykorzystać. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700