Pod pojęciem tym kryje się wiele obszarów. Najogólniej mówiąc, są to przedsiębiorstwa, które są związane z usługami i produktami przemysłowymi. Mowa między innymi o elektrotechnice, energetyce, budownictwie, inżynierii, obróbce różnego typu tworzyw, transporcie, produkcji artykułów spożywczych i wielu innych. Tworzenie treści dla tych branż stanowi wyzwanie, ponieważ wymagają one specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności opisania skomplikowanych zagadnień prostym językiem zrozumiałym dla laika.
Według danych z 2021 roku liczba użytkowników internetu na całym świecie to aż 4,66 miliarda (czyli ponad połowa populacji na świecie!). 81,5% tych użytkowników szuka online usług i produktów - to chyba wystarczający powód, by zadbać o widoczność biznesu w sieci. A pomoże w tym między innymi dobry content!
Wiesz już, o co chodzi z branżami technicznymi i dlaczego potrzebują dobrych treści. Teraz czas na konkrety, czyli garść praktycznych wskazówek, które pomogą w stworzeniu wartościowych tekstów dla tej specyficznej branży.
Najlepsze źródło wiedzy o firmie i jej produktach/usługach stanowią informacje pozyskane bezpośrednio od jej właściciela/przedstawiciela. Stąd też tak ważne jest, by zadbać o brief, w którym nie może zabraknąć pytań dotyczących zarówno samego przedsiębiorstwa, jego oferty, konkurencji i sytuacji na rynku, a także odbiorcy. Warto również poprosić o katalogi firmowe wraz ze wskazaniem najistotniejszych informacji.
Być może goni Cię czas i chcesz na szybko stworzyć tekst. Nie tędy droga! W przypadku tak wymagających branż konieczne jest odpowiednie zaplanowanie pracy i wygospodarowanie czasu na pogłębiony research. Nie ograniczaj się do jednego źródła - koniecznie potwierdź znalezione w sieci informacje także w innych branżowych serwisach, publikacjach czy instrukcjach. Dzięki temu nie tylko zrozumiesz zagadnienie i będziesz potrafić opisać je własnymi słowami, ale też zapoznasz się z fachowym słownictwem.
Tematy techniczne bywają skomplikowane i często wiążą się z koniecznością użycia branżowej nomenklatury. Specjalistyczne, niezrozumiałe słownictwo, długie opisy trudnych procesów... To może skutecznie zniechęcić odbiorcę do czytania. Dlatego tak ważne jest, by nawet najtrudniejsze zagadnienia i terminy wyjaśniać prostymi słowami - tak, by teksty były proste w odbiorze dosłownie dla każdego. Nie wiesz, jak opisać trudny proces powstawania wyrobów przemysłowych? Zastosuj proste metafory - dzięki porównaniom na przykład do codziennych czynności odbiorca będzie w stanie wyobrazić sobie, jak działa dany mechanizm.
Treści muszą być napisane prostym językiem, co nie zwalnia nas z obowiązku zachowania profesjonalizmu. Dlatego na stronie nie może zabraknąć merytorycznych opisów firmy, produktów, instrukcji, ale nie tylko. Dobrym rozwiązaniem jest również stworzenie sekcji FAQ z krótkimi, aczkolwiek rzeczowymi odpowiedziami na najczęściej pojawiające się pytania związane z daną branżą. Warto również prowadzić blog z artykułami eksperckimi i poradnikowymi.
Treści techniczne muszą zawierać informacje o zastosowaniu, specyfikacji, ale nie tylko. Warto wskazać odbiorcy, jak dany produkt czy usługa może mu pomóc w życiu prywatnym bądź zawodowym i jakie problemy może rozwiązać. Pokaż realne zastosowanie i najważniejsze funkcje.
Teksty na strony firm z branż technicznych muszą być przede wszystkim merytoryczne i dostarczać odbiorcy sprawdzone oraz zrozumiałe informacje o procesach, technologiach czy produktach, ale na tym nie kończy się ich rola. Równie ważne jest, by nakłoniły czytelnika do podjęcia działania - na przykład kontaktu z przedstawicielem firmy, skorzystania z oferty itp. Dlatego warto wskazywać na zalety danego rozwiązania i realne korzyści dla użytkownika bądź środowiska wynikające z ich użytkowania. Należy jednak zachować umiar - niezależnie od branży, teksty nachalne sprzedażowo nigdy nie są dobrze odbierane.
W przypadku branż technicznych szczególnie ważne jest zadbanie o logiczną i uporządkowaną treść. Dobrym patentem jest spisanie punkt po punkcie, jakie zagadnienia chcesz poruszyć w tekście. Punkty te mogą posłużyć potem jako śródnagłówki. Pamiętaj, że przy opisywaniu trudnych zagadnień nie ma miejsca na chaos i brak rozplanowania zawartości poszczególnych akapitów!
Stworzenie wartościowego contentu dla branży technicznej nie jest proste. Jednak nie ma się co zniechęcać, bo dzięki odpowiedniemu przygotowaniu można napisać merytoryczną i zrozumiałą treść na każdy temat. Najważniejsze elementy pracy nad takim tekstem to: rzetelny research, dobry brief od klienta, zrozumienie opisywanych zagadnień, stosowanie prostego języka nawet w odniesieniu do skomplikowanych procesów, wykorzystywanie fachowego słownictwa w sposób zrozumiały dla laika, ciekawe ujęcie tematu, by wzbudzić zainteresowanie odbiorcy.
I, co najważniejsze, pamiętaj, by tworzyć content dla ludzi, nie dla robotów Google. A co będzie wartościowe dla użytkowników, będzie również wysoko ocenione przez algorytmy.
Źródła:
https://mobirank.pl/2021/01/28/mobile-i-digital-w-2021-r-522-mld-ludzi-na-swiecie-uzywa-telefonow-komorkowych/