61 655 95 55
Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Copywriting dla branż technicznych – o czym warto pamiętać?

Opublikowano: 13-01-2023
Czas potrzebny do przeczytania: 5:30 min

Życie copywritera pełne jest wyzwań. Każdego dnia nowe tematy – raz proste, raz trudne... Do tych drugich często zaliczają się teksty dla branż technicznych. Nic w tym dziwnego! Wymagają one sporej wiedzy, rzetelnego i czasochłonnego researchu, a także odpowiedniego podejścia do tematu. Wszystko po to, by tekst był ciekawy, merytoryczny i nie zanudził ani odbiorcy, ani algorytmów Google. Zatem, jak stworzyć idealne treści dla firm z branży technicznej?

 

Branża techniczna – czyli co dokładnie?

Pod pojęciem tym kryje się wiele obszarów. Najogólniej mówiąc, są to przedsiębiorstwa, które są związane z usługami i produktami przemysłowymi. Mowa między innymi o elektrotechnice, energetyce, budownictwie, inżynierii, obróbce różnego typu tworzyw, transporcie, produkcji artykułów spożywczych i wielu innych. Tworzenie treści dla tych branż stanowi wyzwanie, ponieważ wymagają one specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności opisania skomplikowanych zagadnień prostym językiem zrozumiałym dla laika.

 

Dlaczego branże techniczne potrzebują dobrego contentu?

Według danych z 2021 roku liczba użytkowników internetu na całym świecie to aż 4,66 miliarda (czyli ponad połowa populacji na świecie!). 81,5% tych użytkowników szuka online usług i produktów - to chyba wystarczający powód, by zadbać o widoczność biznesu w sieci. A pomoże w tym między innymi dobry content!

 

Przechodzimy do pisania!

Wiesz już, o co chodzi z branżami technicznymi i dlaczego potrzebują dobrych treści. Teraz czas na konkrety, czyli garść praktycznych wskazówek, które pomogą w stworzeniu wartościowych tekstów dla tej specyficznej branży.

  1. Dobry brief to podstawa

Najlepsze źródło wiedzy o firmie i jej produktach/usługach stanowią informacje pozyskane bezpośrednio od jej właściciela/przedstawiciela. Stąd też tak ważne jest, by zadbać o brief, w którym nie może zabraknąć pytań dotyczących zarówno samego przedsiębiorstwa, jego oferty, konkurencji i sytuacji na rynku, a także odbiorcy. Warto również poprosić o katalogi firmowe wraz ze wskazaniem najistotniejszych informacji.

  1. Nie bagatelizuj znaczenia researchu

Być może goni Cię czas i chcesz na szybko stworzyć tekst. Nie tędy droga! W przypadku tak wymagających branż konieczne jest odpowiednie zaplanowanie pracy i wygospodarowanie czasu na pogłębiony research. Nie ograniczaj się do jednego źródła - koniecznie potwierdź znalezione w sieci informacje także w innych branżowych serwisach, publikacjach czy instrukcjach. Dzięki temu nie tylko zrozumiesz zagadnienie i będziesz potrafić opisać je własnymi słowami, ale też zapoznasz się z fachowym słownictwem.

  1. Nie zanudzaj odbiorcy

Tematy techniczne bywają skomplikowane i często wiążą się z koniecznością użycia branżowej nomenklatury. Specjalistyczne, niezrozumiałe słownictwo, długie opisy trudnych procesów... To może skutecznie zniechęcić odbiorcę do czytania. Dlatego tak ważne jest, by nawet najtrudniejsze zagadnienia i terminy wyjaśniać prostymi słowami - tak, by teksty były proste w odbiorze dosłownie dla każdego. Nie wiesz, jak opisać trudny proces powstawania wyrobów przemysłowych? Zastosuj proste metafory - dzięki porównaniom na przykład do codziennych czynności odbiorca będzie w stanie wyobrazić sobie, jak działa dany mechanizm.

  1. Zadbaj o profesjonalne opisy

Treści muszą być napisane prostym językiem, co nie zwalnia nas z obowiązku zachowania profesjonalizmu. Dlatego na stronie nie może zabraknąć merytorycznych opisów firmy, produktów, instrukcji, ale nie tylko. Dobrym rozwiązaniem jest również stworzenie sekcji FAQ z krótkimi, aczkolwiek rzeczowymi odpowiedziami na najczęściej pojawiające się pytania związane z daną branżą. Warto również prowadzić blog z artykułami eksperckimi i poradnikowymi.

  1. Skup się na rozwiązaniu problemu odbiorcy

Treści techniczne muszą zawierać informacje o zastosowaniu, specyfikacji, ale nie tylko. Warto wskazać odbiorcy, jak dany produkt czy usługa może mu pomóc w życiu prywatnym bądź zawodowym i jakie problemy może rozwiązać. Pokaż realne zastosowanie i najważniejsze funkcje.

  1. Pamiętaj o języku korzyści

Teksty na strony firm z branż technicznych muszą być przede wszystkim merytoryczne i dostarczać odbiorcy sprawdzone oraz zrozumiałe informacje o procesach, technologiach czy produktach, ale na tym nie kończy się ich rola. Równie ważne jest, by nakłoniły czytelnika do podjęcia działania - na przykład kontaktu z przedstawicielem firmy, skorzystania z oferty itp. Dlatego warto wskazywać na zalety danego rozwiązania i realne korzyści dla użytkownika bądź środowiska wynikające z ich użytkowania. Należy jednak zachować umiar - niezależnie od branży, teksty nachalne sprzedażowo nigdy nie są dobrze odbierane.

  1. Rozplanuj tekst

W przypadku branż technicznych szczególnie ważne jest zadbanie o logiczną i uporządkowaną treść. Dobrym patentem jest spisanie punkt po punkcie, jakie zagadnienia chcesz poruszyć w tekście. Punkty te mogą posłużyć potem jako śródnagłówki. Pamiętaj, że przy opisywaniu trudnych zagadnień nie ma miejsca na chaos i brak rozplanowania zawartości poszczególnych akapitów!



Podsumowując...

Stworzenie wartościowego contentu dla branży technicznej nie jest proste. Jednak nie ma się co zniechęcać, bo dzięki odpowiedniemu przygotowaniu można napisać merytoryczną i zrozumiałą treść na każdy temat. Najważniejsze elementy pracy nad takim tekstem to: rzetelny research, dobry brief od klienta, zrozumienie opisywanych zagadnień, stosowanie prostego języka nawet w odniesieniu do skomplikowanych procesów, wykorzystywanie fachowego słownictwa w sposób zrozumiały dla laika, ciekawe ujęcie tematu, by wzbudzić zainteresowanie odbiorcy.

I, co najważniejsze, pamiętaj, by tworzyć content dla ludzi, nie dla robotów Google. A co będzie wartościowe dla użytkowników, będzie również wysoko ocenione przez algorytmy.

 

Źródła:
https://mobirank.pl/2021/01/28/mobile-i-digital-w-2021-r-522-mld-ludzi-na-swiecie-uzywa-telefonow-komorkowych/




Michalina - copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i...przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków...i wierna fanka "Na Wspólnej".
Autor
Michalina
Ocena artykułu
5.00 - (4 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się