Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Google w liczbach - o największych liczbach świata i nie tylko - Ster na SEO

Opublikowano: 22-03-2019
Czas potrzebny do przeczytania: 15:55 min
Ogólnie o pozycjonowaniu

1. Największe liczby świata
Jest trzech kandydatów na największą liczbę na świecie. Są to:
- największa użyta w równaniu matematycznym liczba Grahama (wynosi g64, co dla nie-matematyków raczej niewiele znaczy),
- liczba, która powstała tylko po to, żeby być duża, czyli googol (10^100),
- liczba, która powstała po to, żeby być jeszcze większa, czyli googolplex (10 do potęgi googol).
 
Z nich wszystkich największą popularnością cieszy się właśnie googol, rozpowszechniony przez wyszukiwarkę Google. Dziś więc na naszym SEO blogu, oprócz poradników omawiających pozycjonowanie, będzie trochę o niesamowitych liczbach, jakie wiążą się z wyszukiwarką – i nie tylko!
 
1.1 Ile zer ma liczba Google?
Choć zapisany jako 10^100 googol nie robi dużego wrażenia, liczba ta jest właściwie niewyrażalna: po prostu nie ma dość obiektów, by ją przedstawić.
Jak duży jest googol
 
1.2 Liczba Google, czyli dlaczego nie googol.com?
Rozumiejąc już, jak wielka jest (najpopularniejsza) największa liczba na świecie, nietrudno zgadnąć, dlaczego system indeksujący ogromne ilości danych został nazwany – mniej więcej – jej imieniem.
 
„Google” okazało się być ucieleśnieniem dwóch cech ludzkiej natury: pragnienia sięgania po rzeczy wielkie oraz… omylności. Nazwa dla projektu Larry’ego Page’a i Sergeya Brina powstawała w wyniku burzy mózgów w pokoju biurowym. Gdy padł pomysł na nazwanie systemu słowem „Googol”, jeden ze współpracowników zaraz sprawdził dostępność domeny. Słowo jednak zapisał niepoprawnie. Page’owi tak spodobała się tak utworzona, przypadkowa nazwa, że postanowił ją wykorzystać. Wyszukiwarka Google stała się faktem.
 
Larry Page i Sergey Brin nie zapomnieli o największej z największych liczb na świecie! Czy wiesz, jak nazywa się siedziba firmy w Kalifornii? Googleplex!
 
2. Ile warte jest Google 
Trudno przebić imponujące rozmiary googola. Google bardzo się stara i ma kilka naprawdę ciekawych liczb w zanadrzu. Pomyślmy chociażby o pieniądzach – mimo że nawet potentat, jakim jest ta firma, nie kasuje 10100 dolarów rocznie, to środki, którymi dysponuje, wciąż są godne pozazdroszczenia.
 
2.1 Wartość Google w roku 2019 na giełdzie
Na 6 lutego 2019 roku giełdowa wartość Google’a wynosiła ponad 798 miliardów dolarów. Dla porównania Apple osiągnęło tego dnia 821 miliardy, a Amazon 814 miliardów – a mówimy tu o firmach, które rok w rok wygrywają rankingi na najcenniejsze marki świata. W tym samym czasie, na lokalnym gruncie największa Polska firma (według tygodnika Wprost), PKN Orlen, osiągnęła kapitalizację w wysokości aż… 44 miliardów. Złotych. Po przeliczeniu na aktualną wartość dolara oznacza to, że
Ile spółek Orlen równoważy Google
 
Do powyższych liczb warto dopisać dwa zastrzeżenia. Po pierwsze, 798 miliardów to kapitalizacja nie tyle samego Google, co konglomeratu Alphabet, którym jednak zarządzają założyciele najpopularniejszej wyszukiwarki, i w którym gra ona pierwsze skrzypce. Po drugie, kapitalizacja nie powinna być traktowana jako realna wartość przedsiębiorstwa. Liczba ta daje jednak podstawę do porównań spółek między sobą.
 
2.2 W podsumowaniu Brand Finance
W ogłoszonym 22 stycznia 2019 roku rankingu najbardziej wartościowych firm na świecie Google zajęło trzecie miejsce, dzieląc podium z marką Amazon (1 miejsce) i Apple (2 miejsce). W liczbach: Google jest warte 142 miliardy dolarów, Apple na 153 miliardy, a Amazon na 187 miliardów. Warto dodać, że wszystkie trzy przedsiębiorstwa w danym zestawieniu obroniły swoje pozycje z poprzedniego roku.
Wartość Google w liczbach i przykładach
 
2.3 Ile zarabia Google
W ogłoszonym 4 lutego 2019 roku rocznym podsumowaniu finansowym Alphabet - konglomerat, w którym główną siłą jest wyszukiwarka - zadeklarował przychody spółki na 136 miliardów dolarów. W samym czwartym kwartale 2018 roku firma zyskała „na czysto” prawie 9 miliardów: 8 948 000 000 dolarów. Po odliczeniu opłat i podatków okazuje się, że przez cały rok Google zarobił aż 30 miliardów dolarów – prawie 2,5 razy więcej, niż w 2017!
Roczne zarobki Google i co można za nie kupić
 
3. Ile warci są pracownicy Google
Nasuwa się pytanie o liczby – ile swoim pracownikom płaci Google, jeśli jego zarobki pozwalają mu zajmować miejsce w pierwszej trójce najbardziej wartościowych firm na świecie? Plotka głosi, że inżynier oprogramowania dostawał 3 miliony na rok… Nasz blog o pozycjonowaniu i branży SEO nie zajmuje się jednak pogłoskami – sprawdźmy faktyczne liczby.
 
3.1 Ile osób zatrudnia firma?
Liczba pracowników Google wynosi 98 771 osób. Działają oni w ponad 70 biurach rozsianych w 50 krajach na 5 kontynentach. Biorąc pod uwagę przychód firmy, oznacza to, że w roku jeden pracownik generuje dla firmy około 1,385 miliona dolarów. Nic dziwnego, że marka ta słynie z dbania o swoich ludzi – każdy z nich jest dla niej małą kopalnią złota!
 
W samej Europie znajdują się 24 z 70 siedzib firmy. Najwięcej w Niemczech i Wielkiej Brytanii – po trzy. Po 2 biurowce znajdują się natomiast w Danii i w Polsce. „Nasze” obiekty zlokalizowane są w Warszawie i Wrocławiu.

3.2 Pensje, czyli jakie są zarobki w Google
Marka nie ukrywa, ile płaci zatrudnionym osobom, wręcz przeciwnie – deklaracje zarobków można znaleźć chociażby na portalu GlassDoors. Czy jest czego zazdrościć? Zobaczmy!
 
Uwaga! Wszystkie podane kwoty to płaca zasadnicza brutto, a więc bez bonusów i premii, ale także przed odliczeniem podatków.
 
Na początek:

Jak widać, wyszukiwarka najwięcej przynosi zatrudnionym programistom. Nic dziwnego – twórcy algorytmów, które wpływają na całą branżę SEO, niosą na barkach ciężar uczynienia wyszukiwarki jak najbardziej przydatną dla jak największej liczby Google-userów. Dla porównania, wg danych z tej strony, w Polsce średnia płaca w tym sektorze wynosi około 6 tysięcy miesięcznie, ale 25% wszystkich programistów zarabia ponad 9 tysięcy brutto. Lepiej natomiast w ogóle nie próbować porównywać powyższych pensji do polskiej średniej krajowej…
 
3.3 Zarobki w Google w Polsce – jak długo będziesz odkładać na Maybacha
Portal GlassDoors udostępnia dane nie tylko ze Stanów, ale także i dla innych krajów, w których działają siedziby firmy. Pensje w Polsce wyglądają tak:
 
Przyjmując, że Maybach kosztuje około 240 tysięcy dolarów (ponad 900 tysięcy złotych), przy odkładaniu całej pensji polski starszy programista postawi swój własny egzemplarz w garażu już po 3 latach i 8 miesiącach. Z kolei pracownik polskiego działu obsługi klienta na autko poczeka aż 12 lat i 6 miesięcy.
Senior Software Engineer z oddziału w USA zarobi na swój model Mercedesa już po półtora roku…
 
3.4 Ile w Google pracuje kobiet?
Dane, podane przez serwer Statistica i obejmujące firmę jako całość (a więc bez podziału na kraje czy kontynenty), nie wystawiają marce najlepszej oceny, jeśli chodzi o równouprawnienie. Zdecydowana większość osób zatrudnionych to mężczyźni.
Liczba kobiet zatrudnionych w Google - podział ze względu na rodzaj stanowiska


W amerykańskich siedzibach pracują przede wszystkim osoby o białym kolorze skóry – na stanowiskach kierowniczych stanowią 66,9% wszystkich zatrudnionych.
 
3.5 Ile trwa rekrutacja do Google?
Choć firma zarzekała się w kwietniu 2017 roku, że wystarczą 4 rozmowy z kandydatem, by zdecydować o jego zatrudnieniu, w sieci wciąż można znaleźć deklaracje, że liczba wideo-konferencji (najczęstsza forma przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych) jest trochę większa.
 
W 2018 roku kandydat mógł spodziewać się konferencji rozłożonych na czas około 8 tygodni. Ukończenie ich pozytywnie prowadziło do kolejnej rozmowy – już nie testującej możliwości i zdolności danej osoby, a stricte ofertowej. Rekrutacja w Google trwa zwykle od 2 do 3 miesięcy, kandydaci mają zmienne szczęście, jeśli chodzi o dostęp do informacji zwrotnej od działu HR – można czekać nawet miesiąc na jakąkolwiek wiadomość na temat wyniku poprzedniego etapu.

Wideo-konferencje i rozmowy telefoniczne zajmują od 30 do 60 minut. Uwaga! Wideo-konferencja nie oznacza siedzenia przed kamerką w laptopie i uśmiechania się do HR-owca po drugiej stronie. Zamiast tego aplikujący programista koduje w Dokumencie Google, obserwowanym przez rekrutera. Osoby aplikujące na inne stanowiska mierzą się natomiast z pytaniami związanymi bezpośrednio z ich obszarem specjalizacji. Spotkanie „na miejscu” to rozmowy kwalifikacyjne z 4 innymi pracownikami firmy, każda trwająca od pół godziny do 45 minut.
 
Czy warto? Zamiast odpowiadać, oddam głos firmie oraz jej stażystom:
 
 
4. Ile serwerów potrzeba, by Google działał?
Dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, bez przerw na święta czy urlopów. Tak pracują farmy serwerów Google – ogromne przestrzenie wypełnione od podłogi do sufitu urządzeniami, na których zapisane są zaindeksowane przez roboty witryny. Maszyny działają bez ustanku i każda zmiana na stronach internetowych czy optymalizacja SEO zostaje przez nie prędzej czy później odnotowana.
 
4.1 Farmy serwerów
Firma chwali się 16 lokalizacjami na 3 kontynentach: w Ameryce znajduje się 9 farm, w Azji 2, a w Europie – 5; wszystkie w jej północnej części. Budynki są ogromne, dla przykładu: powierzchnia serwerowni Google w Oklahomie została oszacowana na 91 000 metrów kwadratowych. To prawie 13 boisk do piłki nożnej położonych jedno obok drugiego!
 
Trudno określić, ile firma ma serwerów: oficjalne liczby nigdy nie zostały ujawnione. Na podstawie zużycia prądu w 2016 roku przedsiębiorstwo badawcze Gartner oszacowało, że wyszukiwarka działała dzięki 2,5 miliona maszyn. Dziś możemy z pewnością założyć, że jest ich więcej – firma nieustannie się rozwija, a jej farmy wciąż są rozbudowywane i modernizowane.

Google w liczbach - zużycie prądu
4.2 Ile prądu zużywa Google
Pojedyncze wyszukiwanie – wpisanie frazy i wygenerowanie wyników - według firmy wymaga około 0,0003 kWh, czyli 1 KJ.
 
To ilość energii, którą nasze ciało spala w 10 sekund, lub którą zużywa 60-watowa żarówka, świecąc przez 17 sekund. Mnożąc to przez dzienną liczbę wyszukiwań (na podstawie danych z 2016 – 5,5 miliarda dziennie!) w ciągu 24 godzin otrzymujemy ilość energii, która spełniłaby zapotrzebowanie 93 energooszczędnych domów o powierzchni 150m2 przez cały rok.
 
Jednak farmy serwerów Google zużywają prąd nie tylko po to, by umożliwiać wyszukiwanie informacji. Tak ogromne systemy wymagają nieustannego zasilania i chłodzenia. Pojedyncze data center ma takie samo zapotrzebowanie na energię, jak 200 000 domów naraz.
 
4.3 Google a energia odnawialna
W 2018 roku firma ogłosiła spełnienie swojego celu: zakup energii odnawialnej w ilości co najmniej równej tej, która jest potrzebna do działania farm serwerów oraz biur i siedzib korporacji. Ilość ekologicznego prądu, jaką marka kupuje, przekracza jej zapotrzebowanie. Dlaczego nie oznacza to jednak, że teraz wyszukiwarka w 100% działa na zielonej energii?
 
Powód jest prosty – nie w każdej lokalizacji możliwe jest podłączenie się do farm słonecznych, wiatraków i innych generatorów odnawialnej energii. Duża część infrastruktury firmy nadal działa, wykorzystując prąd pochodzący z paliw kopalnych. Marka intensywnie dąży do zmian w tym zakresie, jednocześnie wspierając i inwestując miliardy dolarów we wciąż rozwijający się system ekologicznych elektrowni. Wielka zielona rewolucja firmy wciąż jest jeszcze przed nami.
 
5. Miliard czy milion – liczba użytkowników Google
Według Net MarkerShare Google jest niekwestionowanym zwycięzcą – do ponad 77% wyszukiwańwykorzystano właśnie tę wyszukiwarkę. Daleko w tyle zostało Baidu, Yahoo! czy Bing. Zwycięstwo jest jeszcze bardziej miażdżące, kiedy spojrzymy na urządzenia mobilne – na smartfonach i tabletach udział marki wynosi odpowiednio: 81% i 85%. Nic więc dziwnego, że branża SEO i firmy pozycjonujące strony internetowe skupiają się przede wszystkim na tej konkretnej wyszukiwarce!
 
5.1 Prawie pół świata!
Trudno mówić o liczbie użytkowników Google – pod uwagę należy wziąć globalny dostęp do Internetu (w połowie 2018 roku mówiono o dostępie ponad 55% populacji do sieci), a także dzienną liczbę wyszukiwań, tak istotną z punktu widzenia SEO.
Liczba użytkowników Google a populacja świata
 
5.2 Ilu jest użytkowników Youtube
Prezes Youtube, Susan Wojcicki, poinformowała w maju 2018 roku, że każdego miesiąca do serwisu loguje się ponad 1,8 miliarda użytkowników. Dziś oficjalny komunikat prasowy na portalu określa liczbę użytkowników Youtube na 1,9 miliarda. Podkreślam: w sumę tę nie są wliczone osoby, które oglądają dostępne filmiki bez wcześniejszego logowania!
 
Dziennie serwis odwiedza 63 milionów ludzi. Aż 70% ogląda filmiki na ekranach urządzeń mobilnych. Każdego miesiąca wyświetlane są miliardy godzin materiału, a na pojedynczego użytkownika przypada około 19 godzin na miesiąc. Patrzymy na wszystko: poradniki lifestyle’owe i lifehacking, gry, talk show, wywiady, słuchamy muzyki i podglądamy gwiazdy. Kto tworzy dla nas cały ten content?
 
5.3 Youtuberzy i statystyki
Ilu ich jest, nie wiadomo. Firma nigdy nie podała nawet przybliżonej liczby Youtuberów. W 2015 Wojcicki ogłosiła, że każdej minuty w serwisie publikowane jest 300 godzin contentu, co może być pewną mglistą sugestią, o jakiej liczbie twórców mówimy. Zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę, że najbardziej wpływowi partnerzy serwisu publikują nawet kilka filmików dziennie.
 
Youtube w liczbach - statystyki

Zamiast więc zdradzić, ile osób tworzy content, serwis częstuje nas wiadomością na temat… wzrostu statystyk. I tak każdego roku liczba kanałów, które mają ponad milion subskrybentów, wzrasta o 75%. O 40% skacze liczba kanałów zarabiających 6-cyfrowe kwoty, a o 50% - tych, które otrzymują kwoty 5-cyfrowe. Brzmi zachęcająco? Owszem, należy jednak pamiętać, że 90% ruchu na portalu przypada zaledwie 3% najpopularniejszych twórców – to minimalna liczba Youtuberów. Konkurencja na tym rynku jest ogromna.
 
6. Nie tylko Youtube – co jeszcze robi dla Ciebie Google
Oprócz Youtube jest jeszcze Android i Google Play, dysk w chmurze, mapy, przeglądarka internetowa, sprzęt, asystent głosowy, klient poczty e-mail, AdSense i Analytics… Dziesiątki usług i produktów (które można sprawdzić tutaj), które przynoszą firmie dodatkowy dochód oraz jeszcze więcej użytkowników.
 
6.1 Właściciele smartfonów – marka Was uwielbia!
Użytkownicy Google Play spędzają nawet 118 miliardów godzin na kwartał, korzystając z pobranych aplikacji. Portal App Annie oszacował, że wydajemy około 106 miliardów dolarów rocznie – daje to mniej więcej 20 dolarów na pojedynczego użytkownika. Ile jest aplikacji w Google Play? W sklepie znajduje się w tej chwili około 2,6 milionów programów – gdyby rozdać po jednej każdemu mieszkańcowi, obdarowalibyśmy całą Warszawę, Poznań i Katowice!

Liczba ta nieustannie się zmienia – jeszcze na początku 2018 roku aplikacji było 3,5 miliona. Średnio co kwartał serwis pozbywa się programów, które nie spełniają jego wymagań: może to być niska jakość, a także niespełnione wymogi formalne, na przykład brak oflagowania, czy program przeznaczony jest dla dzieci, czy też nie.
 
Wbrew pozorom, Google Play nie jest głównym graczem na rynku urządzeń mobilnych i aplikacji. Sklep z produktami Apple, App Store, generuje dochody dwukrotnie wyższe:
Dochody ze sprzedaży aplikacji Google Play i App Store

6.2 Maksymalna dostępna ilość miejsca na dysku Google One?
Bardzo ważną dla wielu osób częścią oferty jest dysk wirtualny, dziś znany pod nazwą Google One. Przy zakładaniu konta, użytkownik otrzymuje bezpłatne 15 GB, co daje mu przestrzeń do przechowywania dokumentów, ale także poczty Gmail czy zdjęć. System ten, umożliwiający nie tylko magazynowanie danych, ale również proste dzielenie się nimi z innymi użytkownikami, jest chętnie wybierany w firmach czy w studenckich grupach zajęciowych. Jeśli ilość miejsca na dysku stanie się niewystarczająca, możliwe jest jego dokupienie. 100 GB dodatkowej przestrzeni w Chmurze to koszt prawie 9 złotych miesięcznie, a 200 GB – 14 złotych. W przypadku, w którym Twoje potrzeby liczone są nie w gigabajtach, a terabajtach, marka zaproponuje Ci pakiet 30 TB –za niecałe 1400 złotych na miesiąc.
 
7. Na koniec – Google w dwóch słowach
Świat liczb Google kręci się głównie wokół dwóch słów, brzmiących: „miliardy” i „pieniądze”. Przy marce tej wszystko jest ogromne – dochody, zarobki, zużycie prądu, liczba użytkowników, wyszukań, programów, serwerów czy obserwowana z trwogą przez analityków SEO ilość zmian w algorytmach. Aż trudno uwierzyć, że za całą tą litanią numerów i ilości stoją tylko 2 osoby: Larry Page i Sergey Brin.



Źródła:Net Marketshare; BusinessofApps 1, 2; Forbes 1, 2, 3; The Naked Scientists; Scottpatten.ca; Bright Side; Carefree Yacht Charters; Construction Global; Brand Finance; Wprost; Business Insider 1, 2; GMS ONLINE; What next; NCC Home Learning; Alphabet; Biznes Interia.pl; domiporta; Expatica; wynagrodzenia.pl; Statistica 1, 2, 3; Glassdoor 1, 2; Search Engine Land; Data Center Knowledge; BudujemyDom.pl; Google Data Center; tubefilter; Inc.; Statsheep; Wikipedia; AppBrain; The Motley Fool; TechCrunch; Android Authority; Sensor Tower; Internet World Stats

Autor
Michalina Grzegorzewska
Ocena artykułu
4.67 - (12 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się