Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 4:15 min Ikona 16.06.2020

Page Experience – nowy czynnik rankingowy Google?

W ostatnim tygodniu maja (28.05.2020) Google na swoim oficjalnym blogu poinformował o zamiarze wdrożenia nowego czynnika rankingowego w wyszukiwarce – Core Web Vitals. Obecnie oficjalnymi czynnikami wpływającymi zarówno na ranking serwisu w wynikach wyszukiwania, jak i użyteczność strony (Page Experience) pod kątem użytkowników są między innymi certyfikat SSL (HTTPS), szybkość ładowania się serwisu czy obecność wersji mobilnej. Jako kolejne elementy wpływające na ranking mają pojawić się narzędzia analityczne zaliczane do Core Web Vitals – Loading (LCP) – ładowanie, Interactivity (FID) – interkatywność oraz Visual Stability (CLS) – stabilność wizualna.
 
Kiedy zostanie wdrożona aktualizacja Google Page Experience Update?

Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem Google – aktualizacja nie pojawi się szybciej niż z początkiem 2021 roku. Dodatkowo Google przekaże oficjalny komunikat na sześć miesięcy przed planowanym wdrożeniem aktualizacji Page Experience. Ze względu na obecną walkę z pandemią koronawirusa, Google podejmuje inne działania biznesowe. Jak zatem przygotować się do aktualizacji Page Experience? Zapoznaj się z dalszą częścią artykułu.

Czym jest Core Web Vitals?

Zestaw narządzi analitycznych Core Web Vitals weryfikujący użyteczność strony w czasie rzeczywistym przygotowany został pod kątem poprawy jakości obsługi użytkowników. Dzięki temu określimy komfort i doświadczenia z użytkowania serwisu, jak i również wydajność strony. Wskaźniki znajdujące się w zestawieniu będą ewoluowały.

Obecnie na 2020 rok Core Web Vitals skupia się na trzech elementach: ładowaniu (LCP), interaktywności (FID) i stabilności wizualnej (CLS). Każdy z elementów posiada trzy progi, co zobaczymy na poniższym rysunku: Good, Needs improvement, Poor.

 
Jednym z ważniejszych elementów zaliczanych do Core Web Vitals będzie zapewne CLS, czyli stabilność wizualna strony. O ile według przeprowadzonych przez nas badań  elementy LCP i FID są na poziomach spełniających wymagania Google (Good), o tyle wskaźnik CLS dla większości badanych stron wymaga poprawy. Dlatego też dzisiaj zajmiemy się omówieniem Cumulative Layout Shift.
CLS – jak działa?

Zapewne każdemu zdarzyło się, że podczas czytania tekstu na stronie nagle został  przesunięty o 100 pikseli w dół? Takie przesunięcia układu strony mogą rozpraszać użytkowników, ale także powodować błędne kliknięcia w inne elementy generujące dodatkowe działania – otwarcie reklamy na stronie, uruchomienie wideo czy przejście na inną stronę.

Do takich sytuacji przygotowano narzędzie analityczne CLS – Cumulative Layout Shift. Warto zaznaczyć, że w momencie, kiedy content strony, w porównaniu z konkurencją jest na wysokim poziomie, czynnik Page Experience nie będzie odgrywał istotnej roli w ustalaniu rankingu. Natomiast kiedy dwie strony o podobnej jakości contentu walczą o miejsce w wynikach wyszukiwania wtedy istotny wpływ będzie miał czynnik Page Experience, czyli m.in. CLS.

Jak można zmierzyć CLS?
Wskaźnik CLS zmierzymy za pomocą ogólnodostępnego narzędzia Google PageSpeed Insights, które znajdziecie pod adresem https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Wystarczy podać adres URL domeny i włączyć analizę, aby sprawdzić wydajność strony, a w tym również wartość Cumulative Layout Shift.

CLS wymaga poprawy – powyżej 0.1

CLS zgodnie z zaleceniami – poniżej 0.1

Częste przyczyny wysokiego wskaźnika CLS
Najczęściej pojawiające się problemy z wysokim wskaźnikiem CLS powiązane są z elementami, które nie posiadają statycznych miejsc na stronie, tylko są „doładowywane”. Należą do nich m.in.:
  • Grafiki i wideo osadzone na stronie bez ustawionych wymiarów – wysokość i szerokość
  • Reklamy graficzne bez statycznych miejsc
  • Dynamicznie ładowane treści, banery i formularze
Poprawa wskaźnika CLS może wiązać się z szeregiem prac technicznych na stronie. Niezbędnym działaniem może być ustawienie odpowiednich wymiarów dla grafik (height, width) czy rezerwacja statycznych miejsc dla elementów, które wolniej ładują się na stronie.
Czy aktualizacja Page Experience mocno wpłynie na wyniki Google?

Prawdopodobnie zaobserwujemy znaczne wahania pozycji, jak przy każdej większej wdrożonej modyfikacji w algorytmie Google. Niemniej jednak funkcjonalność strony, jak i jej użyteczność będą tylko jednym z elementów całkowitej oceny serwisu, wpływającej na ranking w wyszukiwarce. Nadal Google będzie stawiać na jakościowy content i linki prowadzące do strony.

Zgodnie z informacją Google aktualizacja ma być poprzedzona oficjalnym komunikatem wydanym na sześć miesięcy wcześniej. Zatem każdy z właścicieli serwisu ma obecnie czas na to, aby przygotować stronę do nadchodzącej aktualizacji Page Experience.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55