Ikona 03:50 min Ikona 29.10.2018

Pod pojęciem UX, czyli user experience, rozumiemy stopień satysfakcji użytkownika podczas korzystania z danej strony internetowej, a także z samych osiąganych wyników wyszukiwania. Strony o wysokim UX precyzyjnie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania użytkowników, a jednocześnie realizują cele biznesowe firmy. UI, czyli user interface, to po prostu ogólny wygląd graficzny strony. Nie ogranicza się to jednak do wyboru obrazków, grafik i kolorów czcionki, lecz jest to o wiele bardziej złożony proces.

 

UX i UI współgrają ze sobą, dla osiągnięcia jak najwyższego poziomu satysfakcji użytkowników. Dlatego za UI odpowiedzialni są odrębni projektanci, którzy dbają m.in. o wygląd przycisków i ikon, ich zlokalizowanie względem siebie oraz wiele innych szczegółów, dzięki którym strona jest maksymalnie interaktywna i przyjazna w użytkowaniu. Projektanci UX natomiast pracują nad tym, aby interakcje użytkownika z firmą/właścicielem strony sięgały także poza tryb online. Na UX wpływają także takie czynniki, jak obsługa klienta, proces dokonywania zakupów czy rozwiązywanie problemów.

 

W UX i UI im prościej, tym lepiej

Internauci kochają strony intuicyjne. Nawigacja powinna być przejrzysta, a komunikaty sformułowane jasno i prosto. Ubierając to w atrakcyjną szatę graficzną sprawimy, że strona zostanie zapamiętana, a to przełoży się bezpośrednio na zapisanie marki w świadomości odbiorców. W internecie lubimy działać szybko. Strony, które ładują się wolno, albo które są naszpikowane efektami i przekombinowane, raczej zniechęcą do siebie użytkowników. Internauta, który nie znalazł odpowiedzi na swoje zapytanie, opuszcza stronę po kilku, kilkunastu sekundach i przeważnie już do niej nie wraca. A tego przecież nie chcemy, dlatego tak ważna jest dbałość o UX i UI. Jednak czy te dwa elementy mogą mieć wpływ na pozycjonowanie? Okazuje się, że tak.

 

strona www

UX i UI kontra SEO

Warto pamiętać, że współczesne algorytmy Google koncentrują się nie tylko na słowach kluczowych, lecz także na satysfakcji użytkownika! Algorytmy oceniają stronę pod kątem praktyczności i użyteczności. Oczywiście czynników wpływających na rankingowanie strony w wynikach wyszukiwanie jest bardzo dużo, a wśród nich znajdziemy te o mniejszym i większym znaczeniu. Jednak w myśl zasady, że to kropla drąży skałę, warto przekonać się, co dla pozycjonowania zdziałać mogą UX i UI.

 

1. Większa atrakcyjność strony

Strona atrakcyjna dla internauty zachęci go do aktywności. Na poziom atrakcyjności składa się nie tylko interesująca szata graficzna, lecz także np. przyjazne adresy URL. Treści dobrej jakości przyciągają internautów i zdobywają popularność, chociażby poprzez udostępnienia w mediach społecznościowych. Google może zauważyć i docenić strony często odwiedzane przez internautów, więc z pewnością warto zadbać o atrakcyjność serwisu.

 

2. Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z internetu za pomocą urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Optymalizacja mobilna strony jest więc nieodzownym elementem, jeżeli zależy nam na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.

 

3. CTA na wagę złota

Call to action to nie tylko element nakłaniający do aktywności, ale często coś, czego użytkownik na stronie poszukuje. Dobrze zaprojektowane i funkcjonalne interaktywne przyciski ułatwiające kontakt z firmą, zakupy czy inne typy aktywności mogą poprawić UX, a co za tym idzie pośrednio wpłynąć na pozycjonowanie witryny.

 

Podsumowanie

Jak widać dbając o UX i UI nie tylko spełniamy potrzeby i oczekiwania internautów, a więc potencjalnych klientów firmy, lecz także pośrednio wspieramy działania SEO. Postaw na przejrzystą, atrakcyjną i szybko działającą stronę internetową, a z pewnością łatwiej będzie ci osiągnąć zamierzone cele biznesowe. Jeżeli zastanawiasz się, co mógłbyś poprawić lub zmienić w swoim serwisie pod kątem użyteczności, wykorzystaj darmowy audyt SEO strony (poza jego wynikiem skonsultuj się ze specjalistą). I pamiętaj – nawet najlepszy pomysł na serwis internetowy spali na panewce, jeżeli nie zostanie zrealizowany z myślą o wygodzie użytkownika.

Źródła: Blog HubSpot; Seomelbourne; Blogs Position 2

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:00 min 21.02.2019 Czy wiecie czym różni się Manual Penalty od Algorithmic Penalty? Jak może być powszechnie określany robot indeksujący Google? Kim są Google search quality raters? Na te inne pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym słowniku SEO. Regularnie poszerzamy go o nowe pojęcia, żeby przybliżyć Wam tematykę optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 08:35 min 04.06.2019 Pingwin, Panda, Koliber... Kofeina a nawet Fred! Zmian w algorytmach Google są setki (a nawet tysiące) każdego roku. Oddajemy na Państwa użytek historię aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google - opartą na znakomitym artykule stworzonym pierwotnie przez firmę Moz. Dowiecie się z niej kiedy jaka zmiana miała miejsce i jakie były jej najważniejsze cechy. Podajemy również linki do artykułów dogłębnie wyjaśniających konkretną zmianę. A wszystko w zwartej, przejrzystej formie! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 04:45 min 15.10.2018 Jesteś prawnikiem i nie wiesz, jak wypromować swoją stronę internetową, a tym samym swoją działalność? Obawiasz się, że zakaz reklamy całkowicie ogranicza Twoje działania w tym zakresie? A może po prostu interesujesz się zagadnieniem pozycjonowania branż z zakazem reklamy? Mamy dobrą wiadomość – istnieją sposoby, które pomogą wyróżnić się na tle konkurencji. I my te sposoby doskonale znamy. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700