Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Jak UX i UI wspierają SEO?

Opublikowano: 29-10-2018
Czas potrzebny do przeczytania: 3:50 min
Pod pojęciem UX, czyli user experience, rozumiemy stopień satysfakcji użytkownika podczas korzystania z danej strony internetowej, a także z samych osiąganych wyników wyszukiwania. Strony o wysokim UX precyzyjnie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania użytkowników, a jednocześnie realizują cele biznesowe firmy. UI, czyli user interface, to po prostu ogólny wygląd graficzny strony. Nie ogranicza się to jednak do wyboru obrazków, grafik i kolorów czcionki, lecz jest to o wiele bardziej złożony proces.

 
UX i UI współgrają ze sobą, dla osiągnięcia jak najwyższego poziomu satysfakcji użytkowników. Dlatego za UI odpowiedzialni są odrębni projektanci, którzy dbają m.in. o wygląd przycisków i ikon, ich zlokalizowanie względem siebie oraz wiele innych szczegółów, dzięki którym strona jest maksymalnie interaktywna i przyjazna w użytkowaniu. Projektanci UX natomiast pracują nad tym, aby interakcje użytkownika z firmą/właścicielem strony sięgały także poza tryb online. Na UX wpływają także takie czynniki, jak obsługa klienta, proces dokonywania zakupów czy rozwiązywanie problemów.

Im prościej, tym lepiej
 
Internauci kochają strony intuicyjne. Nawigacja powinna być przejrzysta, a komunikaty sformułowane jasno i prosto. Ubierając to w atrakcyjną szatę graficzną sprawimy, że strona zostanie zapamiętana, a to przełoży się bezpośrednio na zapisanie marki w świadomości odbiorców. W internecie lubimy działać szybko. Strony, które ładują się wolno, albo które są naszpikowane efektami i przekombinowane, raczej zniechęcą do siebie użytkowników. Internauta, który nie znalazł odpowiedzi na swoje zapytanie, opuszcza stronę po kilku, kilkunastu sekundach i przeważnie już do niej nie wraca. A tego przecież nie chcemy, dlatego tak ważna jest dbałość o UX i UI. Jednak czy te dwa elementy mogą mieć wpływ na pozycjonowanie? Okazuje się, że tak.



UX i UI kontra SEO
Warto pamiętać, że współczesne algorytmy Google koncentrują się nie tylko na słowach kluczowych, lecz także na satysfakcji użytkownika! Algorytmy oceniają stronę pod kątem praktyczności i użyteczności. Oczywiście czynników wpływających na rankingowanie strony w wynikach wyszukiwanie jest bardzo dużo, a wśród nich znajdziemy te o mniejszym i większym znaczeniu. Jednak w myśl zasady, że to kropla drąży skałę, warto przekonać się, co dla pozycjonowania zdziałać mogą UX i UI.


1. Większa atrakcyjność strony
Strona atrakcyjna dla internauty zachęci go do aktywności. Na poziom atrakcyjności składa się nie tylko interesująca szata graficzna, lecz także np. przyjazne adresy URL. Treści dobrej jakości przyciągają internautów i zdobywają popularność, chociażby poprzez udostępnienia w mediach społecznościowych. Google może zauważyć i docenić strony często odwiedzane przez internautów, więc z pewnością warto zadbać o atrakcyjność serwisu.


2. Dostosowanie do urządzeń mobilnych
Z roku na rok coraz więcej osób korzysta z internetu za pomocą urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Optymalizacja mobilna strony jest więc nieodzownym elementem, jeżeli zależy nam na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.


3. CTA na wagę złota
Call to action to nie tylko element nakłaniający do aktywności, ale często coś, czego użytkownik na stronie poszukuje. Dobrze zaprojektowane i funkcjonalne interaktywne przyciski ułatwiające kontakt z firmą, zakupy czy inne typy aktywności mogą poprawić UX, a co za tym idzie pośrednio wpłynąć na pozycjonowanie witryny.

 
Podsumowanie
Jak widać dbając o UX i UI nie tylko spełniamy potrzeby i oczekiwania internautów, a więc potencjalnych klientów firmy, lecz także pośrednio wspieramy działania SEO. Postaw na przejrzystą, atrakcyjną i szybko działającą stronę internetową, a z pewnością łatwiej będzie ci osiągnąć zamierzone cele biznesowe. Jeżeli zastanawiasz się, co mógłbyś poprawić lub zmienić w swoim serwisie pod kątem użyteczności, wykorzystaj darmowy audyt strony (poza jego wynikiem skonsultuj się ze specjalistą). I pamiętaj – nawet najlepszy pomysł na serwis internetowy spali na panewce, jeżeli nie zostanie zrealizowany z myślą o wygodzie użytkownika.



Źródła:Blog HubSpot; Seomelbourne; Blogs Position 2
Autor
Sonia Grzenkowicz
Ocena artykułu
5.00 - (6 głosów)
Komentarze
#1Kamil2018-11-19 16:42:28
Dobry user interface jest kluczowy w osiąganiu sukcesu każdej strony, ponieważ nawet najbardziej wartościowa treść nie utrzyma użytkownika na stronie gdy przejrzystość interfejsu będzie znikoma ! Cenne wskazówki, pozdrawiam ! :)
#2Sonia Grzenkowicz2018-11-22 16:26:02
Jak najbardziej - nie bez powodu nad user interface pracują wyspecjalizowani projektanci. Warto zastanowić się, jak działa nasza podświadomość podczas przeglądania stron internetowych. Jakie kolory i kształty przykuwają naszą uwagę? Jakie formatowanie treści jest najprzyjemniejsze dla naszych oczu i dlaczego właśnie takie? Pytania o wygląd graficzny strony można mnożyć, ale warto poświęcić temu tematowi odrobinę uwagi, aby skutecznie trafić w upodobania użytkowników.
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się