Ikona 03:30 min Ikona 14.02.2017

Wyszukiwanie głosowe – przyszłość czy chwilowa moda?

Firma Stone Temple przeprowadziła wśród grupy Amerykanów badania mające związek z ciągłym wzrostem popularności komend głosowych wśród użytkowników smartfonów. Być może wnioski wyciągnięte na ich podstawie pomogą nam w podjęciu decyzji: wyrzucać klawiaturę czy może warto z tym jeszcze poczekać?

 

Przy pomocy jakich metod wyszukujemy informacje na naszych telefonach? Okazuje się, że jesteśmy tradycjonalistami – większość z nas po prostu wchodzi na stronę lub wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę korzystając z klawiatury telefonu. Niecałe 60 procent użytkowników korzysta z opcji komend głosowych.

 

Mowa w liczbach

 

Aż 80 procent mobilnych wyszukiwań przeprowadza się przy pomocy przeglądarek internetowych. Dzięki użyciu telefonów czy tabletów możemy korzystać z nich dosłownie wszędzie. W jakich środowiskach jesteśmy bardziej skłonni do wyszukiwania głosowego, a w jakich trzymamy się tradycyjnego wpisywania?

 

Okazuje się, że najchętniej wyszukujemy głosowo we… własnym domu (60% badanych). Ponad połowa ankietowanych korzysta z tej opcji w otoczeniu przyjaciół. Wynikać to może z faktu, że forma ta nie jest jeszcze tak popularna i użytkownicy nie są przyzwyczajeni do korzystania z niej w miejscach publicznych. Widoczna jest tendencja do korzystania z komend głosowych w znanych środowiskach – mniej w przestrzeni miejskiej – w teatrach, na siłowni czy w restauracjach (nieco ponad 10 procent).

 

Czy chęć do korzystania z wyszukiwania głosowego zależy od płci? Okazuje się, że… tak! Mężczyźni bardziej niż kobiety gotowi są używać tej funkcji w przestrzeni publicznej (i to aż 3 razy częściej!). Panowie w ogóle wykazują większe zainteresowanie tą formą – czyżby dlatego że odpowiedzi na pytania udzielają Siri i Alexa a nie Syriusz czy Aleksander?

 

Okazuje się, że chęć do używania komend głosowych uzależniona jest także od wieku.

 

Jak można zauważyć najmłodsza z badanych grup (poniżej 24 roku życia) o 33 procent chętniej niż ludzie starsi używa komend głosowych w miejscach publicznych. 

 

Przyjemne z pożytecznym?

 

Faktem jest to, że wyszukiwanie głosowe jest po prostu… wygodne. Według badań do czynności najchętniej przeprowadzonych za pomocą komend głosowych należą: dzwonienie (ponad 60% ankietowanych), wyszukiwanie online, wysyłanie wiadomości tekstowych oraz nawigacja przy pomocy map. Około 40 procent osób odtwarza w ten sposób muzykę i tworzy notatki. Najmniejsza liczba ankietowanych (około 10%) używa komend głosowych w ramach aktywności w social mediach.

 

Obecnie na rynku dostępnych jest już wiele urządzeń i aplikacji na smartfony, które w swoim działaniu bazują na komendach głosowych. Najwięksi gracze na rynku technologicznym poszli krok dalej – powstali domowi asystenci, których działanie bazuje na sterowaniu głosem:

 

Google Home – połączony z siecią głośnik i mikrofon, który z założenia miał zmienić sposób funkcjonowania jego użytkowników w środowisku domowym. Ten głosowy system ma wspierać nas w domowym zaciszu w 4 sferach:

– Odtwarzanie muzyki (i nie chodzi tylko o podanie na głos tytułu i wykonawcy). Google Home wyszuka dla nas np. soundtrack z ulubionego filmu czy utwór na podstawie fragmentu tekstu, a nie tytułu.

 

– Urządzenie działa też w ten sam sposób co Google Assistant – udzieli nam szeregu informacji na temat tego jak pozbyć się uporczywej plamy czy kto jest prezydentem USA.

 

– Oprócz tego będziemy mogli ułożyć z jego pomocą podsumowanie nadchodzącego dnia – zadania do wykonania, plany itd.

 

– Umożliwia zarządzanie domem – możemy kontrolować z niego urządzenia typu smart w najbliższym otoczeniu.

 

Więcej o Google Home pisaliśmy wcześniej na naszym blogu.

 

Amazon Echo – to również domowy asystent sterowany za pomocą komend głosowych. Asystentka Alexa daje dość duże możliwości, wśród których na wyróżnienie zasługują:

 

– odtwarzanie muzyki z popularnych platform, takich jak Spotify, Pandora itd., – pełnienie funkcji informacyjnych (wyszukiwarka, czytanie newsów) – czytanie książek – urządzenie łączy się z naszym e-czytnikiem Kindla, – przypominanie o nadchodzących wydarzeniach – działa jako planer, notatnik, organizer – mozliwość głosowego zamówienia Ubera, pizzy Domino’s a nawet zrobienia zakupów.

 

 

Co na to SEO?

 

Voice search w kilku kwestiach znacznie różni się od standardowego procesu wyszukiwania. Wśród tych mających największe znaczenie dla pozycjonowania stron internetowych wymienić można między innymi:

–  komunikaty w formie pytań, – zadawanie ich w naturalnym, potocznym języku – brak intencjonalnego używania słów kluczowych, – nacisk na wyszukiwania lokalne, – większa ilość przekazywanych informacji – głosowe wiadomości są znacznie dłuższe, niż wyszukiwanie przy pomocy klawiatury.

 

Na razie całkowite przejście na model wyszukiwania głosowego to pieśń przyszłości, jednak już teraz specjaliści od pozycjonowania muszą zacząć myśleć różnicach w tworzeniu treści dostosowanej do komunikatów mówionych i pisanych.

 

Na czym mają one polegać? Wydaje się, że najlepiej postawić na tworzenie wartościowego contentu, skoncentrowanego na użytkowniku – jego potrzebach i oczekiwaniach, bardziej niż na konkretnej liście słów kluczowych.

 

Podsumowując

 

Sterowanie urządzeniami mobilnymi za pomocą głosu to niewątpliwie kolejny krok w technologicznej ewolucji ludzkości – dlatego też cieszy się popularnością szczególnie wśród młodszych pokoleń. Wśród niewątpliwych zalet metody można wymienić:

– wygodę,

– większą naturalność haseł w wyszukiwarkach (np. w formie pytań),

– powstawanie urządzeń łączących szereg funkcjonalności w jednym – jak np. Google Home czy Echo,

– ogólnodostępność – aplikacji wykorzystujących komendy głosowe na smartfony już teraz jest mnóstwo… a to dopiero początek!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:35 min 02.03.2017 Rutynowe, domowe czynności, takie jak robienie zakupów spożywczych czy sprzątanie, chociaż na samym początku wejścia w dorosłość mogą wydawać się ciekawe, z biegiem czasu stają się niesamowicie nudne. A co, gdybyśmy mieli możliwość lekkiego urozmaicenia tych rutynowych czynności? Aplikacja Google Assistant sprawia, że robienie domowych zakupów staje się wręcz ekscytujące! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:40 min 07.03.2017 Żaden spośród najbardziej znanych influencerów nie stał się nim z dnia na dzień. Osoby, których profile w mediach społecznościowych śledzą dziś setki tysięcy internautów również kiedyś zaczynały. Jeżeli rozwijasz się w jakiejś dziedzinie hobbystycznie lub profesjonalnie, a jednocześnie nie wyobrażasz sobie życia bez social mediów, zacznij budować swoją pozycję jako influencera. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:55 min 09.02.2017 Wbrew pozorom większość błędów popełnianych przez ludzi w większych firmach wynika z nieprawidłowej komunikacji, a nie z braków w wiedzy pracowników. Ktoś czegoś nie przekaże, nie powiadomi o zmianie planów i nagle okazuje się, że nasza praca idzie na marne, bo nie dotarła do nas istotna informacja. Google proponuje rozwiązanie – G Suite, będący kontynuacją Apps for Work, który ma na celu poprawienie komunikacji w firmach, szkołach i organizacjach non-profit. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700