Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Instagram w Polsce i na świecie

Opublikowano: 24-02-2016

Według danych z maja 2015 użytkownicy portalu klikają 1,2 miliarda polubień w ciągu każdego dnia i publikują 1000 komentarzy na sekundę. Zaangażowanie na Instagramie jest zatem 15 razy większe niż na Facebooku i 20 razy większe niż na Twitterze.

 

Źródło: Search Engine Journal

 

Najpierw była aplikacja…

 

… na komórki, przede wszystkim iPhone'y, służąca do szybkiej i wyjątkowo prostej obróbki zdjęć wykonanych za pomocą telefonu oraz umożliwiająca ich umieszczanie w różnych serwisach społecznościowych. Pozwala ona nie tylko na robienie zdjęć, ale także na dodawanie do nich różnego rodzaju efektów czy podpisów. Tym, co ją wyróżnia jest charakterystyczny, kwadratowy kształt zdjęć, nawiązujący do kultowych aparatów Polaroid oraz Kodak Instamatic.

 

Pierwsza wersja Instagrama zadebiutowała na iPhonach w 2010 roku. Po niecałych dwóch latach od premiery z programu korzystało aktywnie już ponad 100 milionów osób, a do grudnia 2014 roku liczba ta wzrosła o kolejne 200 milionów. Instagram to jedna z tych usług, które zrewolucjonizowały sposoby wykorzystania smartfonów, spopularyzowała i ułatwiła wymianę zdjęć między ich użytkownikami.

 

Teraz jest fotograficzny serwis społecznościowy…

 

Instagram to jednak nie tylko aplikacja do robienia i edytowania zdjęć. To przede wszystkim portal społecznościowy, który pozwala użykownikom dzielić się "pracą" - poddanymi obróbce zdjęciami, a w ten sposób bardziej lub mniej istotnymi wydarzeniami z życia. Obrazy tworzone przez obserwowane osoby wyświetlane są na stronie domowej, podobnie jak na FB.

 

Prezentowane tu zdjęcia można polubić klikając na ikonę z sercem, można je także komentować. Z Instagrama korzysta się również jak z serwisu informacyjnego,a  jego ogromna popularność sprawia, że mniejsze lub większe gwiazdy oraz celebryci bardzo chętnie dzielą się swoimi zdjęciami.

 

… oraz hosting zdjęć


Wszystkie nasze najciekawsze i najlepsze zdjęcia są dzięki Instagramowi zebrane w jednym miejscu w sieci i zawsze możemy mieć do nich łatwy dostęp. W lipcu 2015 roku w portalu zostało wprowadzone narzędzie, umożliwiające wyszukiwanie hashtagów, profili użytkowników oraz lokalizacji, co tym bardziej ułatwia wyszukanie interesujących nas treści.

 

Kwestie techniczne


Aplikacja działa szybko i bezawaryjnie, a jej obsługa jest bardzo intuicyjna. Dzięki licznym, różnorodnym filtrom możliwa jest dowolna modyfikacja wykonanych zdjęć, co pozwala puścić wodze fantazji i kreatywności oraz podnosi atrakcyjność fotografii dla obserwatorów. Do każdej grafiki można również dodać kilka zdań opisu i wspomniane już hashtagi, które ułatwią odnalezienie fotki innym użytkownikom, a także samym autorom.

 

Marketing na Instagramie

 

Jeśli chodzi o marketingowe zastosowanie aplikacji oraz portalu, wymaga ono kreatywności oraz stałego dostępu do atrakcyjnych treści wizualnych (zdjęć, grafik czy krótkich filmów). Sporym utrudnieniem w zakresie planowania strategii komunikacji czy treści konkretnych postów jest fakt, że publikacja wpisów możliwa jest tylko z poziomu telefonu komórkowego.

 

Pod koniec 2015 roku, w związku z integracją z systemem reklamowym Facebooka, Instagram udostępnił długo oczekiwaną możliwość emitowania reklam.

 

 

Instagram w Polsce


Największe polskie profile na Instagramie to konta celebrytów, znanych blogerów i vlogerów oraz marek. Specyfiką polskich użytkowników portalu jest rozkład pod względem płci – panie stanowią aż 63%, podczas gdy na świecie generalnie kobiet i mężczyzn na Instagramie jest mniej więcej tyle samo. Znajduje to oczywiście odzwierciedlenie w zestawieniu najpopularniejszych instagramowych polskich marek. Są to przede wszystkim firmy związane z branżą mody i urody (62 ze 100 największych w 2015 roku), a także stacje i programy telewizyjne, czasopisma i stacje radiowe.

 

Źródło: Nowy Marketing

 

 

Instagram stanowi zatem atrakcyjne, choć niełatwe w obsłudze narzędzie marketingowe. Pozwala dotrzeć do bardzo szerokiego grona potencjalnych odbiorców i zainteresować ich ofertą firm i marek proponujących różnorodne produkty czy usługi. Szczególnie przydatne jest zwłaszcza w przypadku branży modowej, kosmetycznej, rozrywkowej, ale nie tylko. Warunkiem skuteczności jest jednak umiejętne targetowanie i hashtagowanie, a przede wszystkim prezentowanie treści niebanalnych, unikalnych oraz ciekawych graficznie i dopasowanych tematycznie do konkretnego brandu oraz grupy docelowej.

 

Źródła: Instagram, Wikipedia, Sprawny Marketing, Nowy Marketing, Softnet, Search Engine Jurnal

 

Autor
Monika Olszańska
Ocena artykułu
4.00 - (3 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się