Ikona 00:00 min Ikona 02.06.2015

Gry – od dziecięcej rozrywki, do pasji milionów

Gracz to bardzo szerokie pojęcie, które z roku na rok przybiera na sile. O ile kiedyś osoba z dżojstikiem w dłoni traktowana była z przymrużeniem oka, o tyle w dobie rozwoju technologicznego miłośnik wirtualnej rozrywki traktowany jest jako pasjonat, podobnie jak meloman czy wielbiciel kina. Grają wszyscy – dzieci, dla których interaktywna rozrywka pełna różnorodnych barw czy interesujących dźwięków jest odpowiedzią na ich potrzeby estetyczne, nastolatkowie, którzy grali jako dzieci i wciąż kochają swoje hobby albo chcą wkroczyć w inną rzeczywistość, daleką od tej codziennej i w końcu dorośli, dla których jest to forma odprężenia, a niekiedy również poszukiwania inspiracji czy sposobu na utrzymanie dobrego refleksu.

Nic więc dziwnego, że tak duże zainteresowanie zostało zauważone przez specjalistów od marketingu. Gry są obecnie narzędziami promocyjnymi, które jak żadne inne medium kreują dobry wizerunek marki i zachęcają do zakupu produktu. I chociaż jest to stosunkowo świeży trend, którego rozkwit miał miejsce na początku XXI wieku, reklama była już obecna w wirtualnym świecie, gdy w Polsce panował stan wojenny, a internet był dopiero w planach…

Skromne początki, rozwój, XXI wiek…

Pierwsze śmiałe powiązania marketingu i świata wirtualnej rozrywki miało miejsce w 1982 roku, kiedy to gracze zasiedli za kierownicami rozpikselowanych bolidów Formuły 1 („Pole Position”) i mijali na swojej drodze billboardy z logotypami Pepsi czy Marlboro. Pepsi poszło jakiś czas później krok dalej i na bazie „Space Invaders”, bardzo popularnej gry w latach 80-tych, stworzyło bliźniaczy tytuł „Pepsi Invaders”, gdzie oprócz kosmitów, gracz bombardował litery, składające się na nazwę marki.

Po kryzysie w branży, marketing „growy” został nieco przyhamowany i dopiero lata 90-te miały odkryć więcej tkwiącego w nim potencjału. W 1992 roku powstała konsola Jaguar XJ220, której już sama nazwała promowała markę samochodów, zaczęły pojawiać się gry wyścigowe z prawdziwymi modelami samochodów, a zwieńczeniem efektywnych dla marketingowców lat 90-tych była gra „Crazy Taxi”, gdzie lawina marek, logotypów czy haseł reklamowych wylewająca się z ekranu na gracza, była ciekawym dodatkiem do ogólnej otoczki zwariowanego świata gry.

XXI wieku to już apogeum popularności gier w marketingu i marketingu w grach. Do tego stopnia, że wielu graczy kręci nosem na wszechobecne reklamy, które często nie pasują do ogólnej konwencji tytułu i budzą niesmak. Niekiedy jednak przesada ma swoje uzasadnienie i jest strzałem w dziesiątkę, jak w przypadku gry „The Sims”, gdzie wykreowane w wirtualnym świecie postacie można np. ubierać w oryginalne ubrania. Potencjał marketingowy branży gier dostrzegają nawet politycy, jak np. Barack Obama, którego sztab wykupił w 2008 roku reklamy w niektórych grach studia Electronic Arts. Wisienką na torcie są wysokobudżetowe gry, które produkują firmy działające w zupełnie innych branżach. Najlepszym na to przykładem jest słynne LEGO, które zawładnęło już nie tylko umysłami dzieci układających klocki, ale też graczy, wypuszczając tytuły zbierające zresztą doskonałe recenzje krytyków.

Marketing w grach internetowych

Prawdziwą marketingową potęgą są, poza pełnoprawnymi, wysokobudżetowymi grami, przede wszystkim tytuły internetowe, w które można zagrać bezpłatnie – na specjalnie do tego stworzonych stronach i portalach społecznościowych. To one, ze względu na swój niezobowiązujący, rozrywkowy charakter, przyciągają przed monitory osoby w każdym wieku, bez względu na wykształcenie, pasje czy pełnioną rolę społeczną. Spodziewalibyście się, że przeciętnym graczem może być 40-letnia kobieta, która 74% czasu spędzanego na Facebooku wykorzystuje na granie? Albo, że rynek tzw. „social games” przekroczył w 2014 roku wartość niemal 9 miliardów dolarów?

Marketingowcy zauważyli, że internetowe gry są lepszym sposobem na promocję, bo dzięki nim trafia się do szerszego grona odbiorców. Gra reklamowa w naszym kraju przyciąga kilkadziesiąt tysięcy graczy miesięcznie, będąc doskonałym sposobem na promocję, z której skorzystały już wszystkie największe marki z Polski i świata – od Play, przez Winiary, aż do McDonalds’a.

Docieranie do szerokiego grona odbiorców poprzez grę wydaną w celach promocyjnych, nosi nazwę „advergaming” i cieszy się stale rosnącą popularnością. Co na tym procederze zyskuje producent?

-informuje o nowym produkcie

-kreuje pozytywny wizerunek swojej marki,

-zwiększa jej znajomość,

-wspiera pozostałe kampanie reklamowe,

-gromadzi informacje o graczach, zbierając tym samym dane swoich potencjalnych klientów.

Rozwój tej dziedziny to również korzyści dla graczy, bo powstaje coraz więcej tytułów, które w sporej części są warte zainteresowania. A ilość nowych pozycji, to więcej godzin doskonałej zabawy, nawet w perspektywie nierozerwalnego połączenia rozgrywki z marketingowymi trikami i setkami logotypów w tle.

Przyszłość marketingu w grach 

Stosunkowo łatwo jest prognozować to, co będzie działo się w dalekiej przyszłości. Wystarczy posłużyć się danymi – w 2007 roku wydatki związane z umieszczaniem reklam w grach sieciowych i casual wynosiły 56 miliona dolarów, a w 2010 liczba ta była już dziesięciokrotnie wyższa. I stale rośnie. Dodając do tego wysokobudżetowe gry konsolowe i komputerowe, produkcje niezależnych studiów, aplikacje mobilne i wiele innych, możemy mówić o gigantycznym biznesie, z którego korzyści są w tym przypadku obopólne – gracze bawią się doskonale, a producenci czerpią korzyści i zarabiają. Również doskonale.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 04.07.2015 Każdy z nas przynajmniej raz pisał maila w złości. Każdy z nas przynajmniej raz wysłał maila do niewłaściwego adresata, a już na pewno każdemu z nas zdarzyło się wysłać wiadomość bez ważnego załącznika. Ile razy pluliśmy sobie w brodę, że nie możemy cofnąć się w czasie o tych kilka sekund, żeby zapobiec kliknięciu „Wyślij”? Dzięki Gmailowi nie możemy co prawda podróżować w czasie, jednak możemy cofnąć niechcianego maila! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 06.07.2015 Załóżmy, że dopiero wkraczasz w świat marketingu internetowego bądź odkrywasz jego potencjał. Co robisz? Oczywiście – zakładasz stronę swojej firmy! Chcesz przecież już dzisiaj rozpocząć budowanie marki. Jej wyrazistość, czytelność i przede wszystkim rozpoznawalność jest kluczem do sukcesu. Jednak już pierwsze spotkanie z „siecią” udowadnia Tobie, jak wiele pracy będziesz musiał włożyć w dobry wygląd swojej strony, która przecież będzie wizytówką firmy. I właśnie w takich sytuacjach warto zaufać kreatywnym stronom „Coming Soon”. Dzięki nim będziesz mógł intrygować, rozbudzać ciekawość oraz promować swoją markę – nim wejdzie ona na rynek. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 08.05.2015 Badania opinii społecznej dowodzą, że w Internecie kupuje już co drugi Polak. Sklepy i portale aukcyjne pokochaliśmy za wygodę i oszczędność czasu. Możemy kupować bez wychodzenia z domu, często po cenach bardziej atrakcyjnych aniżeli w stacjonarnych punktach handlowych. Co jednak zrobić, kiedy okazuje się, że towar nie spełnia naszych oczekiwań? Poznaj prawa konsumenta kupującego na odległość. Dowiedz się, kiedy i na jakich warunkach możesz oddać towar. Sprawdź sklep, aby dokonywać bezpiecznych i odpowiedzialnych transakcji. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700