Ikona 00:00 min Ikona 08.05.2015

Warto pamiętać, że w przypadku zakupów w sieci (traktowanych przez prawo jako umowa handlowa zawierana na odległość) można nie tylko reklamować towar wadliwy, ale także odstąpić od umowy bez podawania przyczyny. Konsument ma na to 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. To czas do namysłu. Jeżeli dojdziesz do wniosku, że zakup był nietrafiony, możesz zwrócić go bez tłumaczenia, a sprzedawca ma obowiązek przyjąć towar i zwrócić pieniądze.

 

Zakupy Online: Odstąpienie od Umowy i Reklamacje – Co Konsument Powinien Wiedzieć

 

A co w przypadku produktu uszkodzonego lub wadliwego? Wówczas masz prawo do złożenia reklamacji. Dokonujesz tego na podstawie gwarancji, jeżeli została ona udzielona, lub na podstawie rękojmi. Dobrowolnej gwarancji udziela producent, importer lub sprzedawca. Rękojmia natomiast ma charakter obowiązkowy i zawsze dotyczy sprzedawcy. Trwa dwa lata od daty wydania towaru (Kodeks cywilny). W ramach rękojmi konsument ma obowiązek poinformowania sprzedawcy o wadzie produktu w ciągu roku od jej zauważenia. Reklamacje zawsze składamy na piśmie (można za pośrednictwem poczty elektronicznej), możliwie jak najdokładniej opisując wady towaru.

Tu warto zwrócić uwagę na nieczyste zagrania ze strony sklepów i sprzedawców internetowych. Mowa o tzw. klauzulach niedozwolonych. Przykład: „Reklamacje dotyczące niezgodności z zamówieniem muszą zostać zgłoszone w formie pisemnej w ciągu 48 godzin od otrzymania przesyłki” (cytat zaczerpnięty ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Sprzedawca nie ma też prawa żądać od nas paragonu lub faktury na dowód zawarcia transakcji. Takim dowodem może być równie dobrze potwierdzenie płatności kartą lub wyciąg z konta. Konsument jest zobowiązany do tego, by dostarczyć sprzedawcy reklamowany towar w wyznaczonym miejscu. Jeżeli jest to niemożliwe i towar trzeba odesłać, koszty wysyłki obciążają sprzedawcę, nie zaś kupującego.

 

Kluczowe Informacje o Prawach Konsumentów w Zakupach Online

 

Do reklamacji sprzedawca musi odnieść się w ciągu 14 dni i to w taki sposób, aby konsument miał szansę zapoznania się z odpowiedzią. Nie wystarczy więc wyłącznie zmieścić się w terminie z wysłaniem odpowiedzi. Jednocześnie zaś sama odpowiedź nie oznacza, że sprzedawca zobowiązuje się do naprawy czy wymiany towaru. Jeżeli konsument nie otrzyma odpowiedzi na reklamację w ciągu 14 dni może przyjąć, że sprzedawca uznał roszczenie.

Prawo do odstąpienia od umowy, czyli skorzystania z czasu do namysłu nie przysługuje konsumentom, którzy zakupili towar przez internet od osób fizycznych. Warunkiem jest zakup od osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Sprzedawca

ma prawo żądać zapłaty za towar przed jego wysłaniem. Możliwość zapłaty przy odbiorze wynika z indywidualnych ustaleń między stronami. Na co dzień informacji na temat praw osób kupujących w sieci, jak i w sposób tradycyjny, udzielają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów. Wiele cennych wskazówek i informacji znajdziecie również w serwisie UOKiK dostępnym pod adresem ezakupy.uokik.gov.pl.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 02.06.2015 Rozwój gier komputerowych, konsolowych i internetowych, jaki ma miejsce od kilku lat, jest oszałamiający i nawet eksperci branży jeszcze kilka lat temu, gdy termin „Game Boy” kojarzony był z zabawką dla dzieci, a „Playstation” z doskonałym narzędziem do tracenia czasu, nie spodziewali się, że już wkrótce grać będą wszystkie pokolenia. A wszędzie tam, gdzie pojawia się zainteresowanie, rodzi się target i powstaje szansa na skuteczne ulokowanie produktu i wypromowanie marki. Rodzi się marketing, który w przypadku gier przybiera na sile. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 04.07.2015 Każdy z nas przynajmniej raz pisał maila w złości. Każdy z nas przynajmniej raz wysłał maila do niewłaściwego adresata, a już na pewno każdemu z nas zdarzyło się wysłać wiadomość bez ważnego załącznika. Ile razy pluliśmy sobie w brodę, że nie możemy cofnąć się w czasie o tych kilka sekund, żeby zapobiec kliknięciu „Wyślij”? Dzięki Gmailowi nie możemy co prawda podróżować w czasie, jednak możemy cofnąć niechcianego maila! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 03.03.2015 Wejście na niemiecki rynek za pomocą strony internetowej wydaje się być banalnie proste. Może się zdawać, że wystarczy przetłumaczyć treści oraz przeliczyć wartość produktów bądź usług ze złotówek na euro i można zaczynać. Nie wolno jednak zapomnieć, że polskich i innych zagranicznych przedsiębiorców obowiązują te same regulacje prawne co niemieckich sprzedawców i usługodawców. Czym jest więc Impressum, które należy umieścić na stronie i co powinno zawierać? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700