Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Jak być wyżej w wynikach lokalnych w Mapach Google

Opublikowano: 11-03-2015

Wysokimi pozycjami wyszukiwarka Google stoi – również ta lokalna, oparta na Mapach Google. Każda firma, oferująca swoje produkty lub usługi klientom ze swojej okolicy, w pocie czoła stara się znaleźć jak najwyżej w rankingu lokalnym.

W związku z tym pojawiają się pytania…

Co zrobić, aby użytkownicy poszukujący firmy w swojej okolicy znaleźli nasz sklep, naszą ofertę i stali się kolejnymi zadowolonymi klientami właśnie naszej firmy (a nie firmy konkurencyjnej)?
Jak być wyżej?
Jak wyświetlać się na zapytania związane z naszą działalnością?
Jak przekonać uparte algorytmy Google, że to my zasługujemy na czołowe pozycje?

... i odpowiedzi!

Google opiera swój ranking wyników lokalnych na trzech podstawowych filarach: trafności, odległości oraz ważności. Dla każdego zapytania, wpisywanego przez użytkownika, algorytm wybiera i wyświetla te wyniki, które mają najwyższą ocenę łączną w tych trzech aspektach.

Trafność


Jest to element określający, jak dobrze wizytówka pasuje do wpisywanego przez użytkownika zapytania. Dlatego tak istotne jest prawidłowe uzupełnienie swojej strony lokalnej z podaniem prawdziwych, precyzyjnych danych dotyczących naszej działalności.


Kluczowe jest również wybranie odpowiedniej kategorii, dokładnie określającej naszą działalność.

 

Google radzi: „Do opisu podstawowej działalności firmy użyj jak najmniejszej liczby kategorii z podanej listy”.


Jeśli użyjemy np. kategorii „Sklep sportowy”, Google automatycznie zrozumie i przyporządkuje naszą firmę również do kategorii wyższej: „Sklep”. Taktykę „im więcej tym lepiej” trzeba zdecydowanie odrzucić na rzecz precyzji.

 

Odległość


Lokalne wyniki wyszukiwania są mocno powiązane z miejscem, w którym znajduje się użytkownik wpisujący dane zapytanie. Jeśli lokalizacja nie jest ustawiona ręcznie, Google wykorzysta inne dane (np. adres IP), pozwalające określić położenie internauty z jak największą precyzją.


Po określeniu przybliżonej lokalizacji użytkownika, wpisującego zapytanie, Google będzie wyświetlać firmy znajdujące się w jego okolicy. Oznacza to, że teoretycznie im bliżej znajduje się on naszego sklepu/siedziby naszej firmy, tym większa szansa na wyższy wynik „odległościowy”, a w rezultacie wyższą pozycję dla tego konkretnego użytkownika.


Trzeba też pamiętać, że kiedy użytkownik, korzystający z urządzenia mobilnego zmieni swoje ustawienia lub położenie, może otrzymać zupełnie inne wyniki.


Nie oznacza to jednocześnie, że im bliżej tym lepiej – w połączeniu z pozostałymi dwoma „filarami”, czyli trafnością i ważnością, może się okazać, że Google wybierze firmy zlokalizowane nieco dalej, ale lepiej odpowiadające na potrzeby danego użytkownika.

 

Ważność


Nie bez znaczenia jest to, jak ważna i jak znana jest dana firma – również poza Internetem. Ostatecznie strony lokalne mają pomóc odnaleźć użytkownikom rzeczywiste siedziby i oddziały firm i organizacji, a nie ich wirtualne odpowiedniki.


Google określa ważność firmy na podstawie informacji, które znajduje w całej sieci, a więc artykułów o danej firmie, linków prowadzących do jej strony i innych wzmianek, dotyczących jej marki i działalności.


Niestety, nowe firmy, które dopiero zaczynają promować swoją markę, mają nieco trudniejszą sytuację i zbudowanie swojej reputacji w Google może zająć im trochę czasu. Oczywiście nie wyklucza to możliwości wyświetlenia się na wysokich pozycjach na część zapytań – jeśli firma będzie miała dobry wynik dla pozostałych dwóch elementów.

 

Szkodliwe duplikaty

 

Każda firma może mieć stworzony jeden wpis w Mapach Google dla jednego adresu fizycznego. Istniejący duplikat może obniżyć ranking wszystkich istniejących wpisów, nie tylko z uwagi na fakt ich niższej oceny przez algorytmy Google.


Dwa równolegle stworzone wpisy dodatkowo konkurują ze sobą o miejsce w Mapach Google pod tym samym adresem i numerem telefonu. Co więcej, część użytkowników może zostawiać opinie o naszej firmie oraz/lub dołączać do naszych kręgów na jednej stronie lokalnej, a część na drugiej. W rezultacie pozytywna aktywność użytkowników nie kumuluje się na jednym wpisie i nie przynosi tak dobrych rezultatów jak powinna.


Warto więc zadbać o to, aby usunąć wszystkie duplikaty i pozostawić tylko jeden, główny wpis dla jednego adresu fizycznego.


Aktywność na stronie Google+


Publikowanie wpisów, dodawanie zdjęć oraz filmów (nie tylko promocyjnych) może nie mieć bezpośredniego przełożenia na wyższą pozycję naszej strony lokalnej w Mapach Google. Natomiast lepiej uzupełniony wpis ma większą wartość dla użytkownika, zwiększa jego zaangażowanie, może zainteresować, a nawet zachęcić do skomentowania, zostawienia swojej opinii, kliknięcia +1-ki, a także dołączenia do kręgów naszej firmy.


Co więcej, umiejętnie prowadzona aktywność na stronie Google+ pozytywnie wpływa też na ogólny wizerunek naszej firmy w Internecie.
 
Podsumowanie


Pozycja w rankingu lokalnym Google zależna jest od wielu czynników, na które mamy większy lub mniejszy wpływ. Zawsze warto:


- uzupełnić wizytówkę prawdziwymi, dokładnymi danymi,
- wybrać kategorię precyzyjnie określającą naszą firmę,
- zadbać o prawidłowe umiejscowienie znacznika na mapie,
- usunąć wszelkie duplikaty naszego wpisu głównego,
- aktywnie działać w sieci, budując renomę swojej marki, a w rezultacie zdobywając również linki do swojej strony internetowej,
- aktywnie publikować wpisy w Google+, dodawać ciekawe filmy, zdjęcia, które mogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników.


Specyfiką lokalnych wyników wyszukiwania w Mapach Google jest ich wysokie zindywidualizowanie w zależności od lokalizacji użytkownika. Dodatkowo na ranking wpływają ciągłe zmiany, poprawki algorytmów oraz rosnąca konkurencja w sieci i poza światem wirtualnym. Dlatego też gwarancji wysokich pozycji nie ma i być nie może, natomiast powyższe porady z pewnością zwiększą szansę firmy na lepszą widoczność w wynikach lokalnych Google.

 

Źródła: Pomoc Google Moja Firma, Local Search Forum

Autor
Krzysztof Mierzyński
Ocena artykułu
4.33 - (6 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się