Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 00:00 min Ikona 24.04.2014

Wyszukiwarki internetowe przewidują przyszłość?

Każdy z silników wyszukiwania posiada własne algorytmy – tak zwane roboty, które bez przerwy przeglądają zawartość internetu. Robią to, żeby na bieżąco wiedzieć jakie najbardziej trafne wyniki przedstawiać w odpowiedzi na zadawane zapytania. W Microsoft, zespół odpowiedzialny za rozwój wyszukiwarki Bing, doszedł do wniosku, że przetwarzając tak olbrzymią liczbę informacji, można wykorzystywać je do stworzenia nowych, interesujących rozwiązań. W ten sposób uruchomiona została testowa usługa Predictions (ang. Przewidywania).

Jak w praktyce działa przewidywanie przyszłości przez Microsoft? Póki co, dotyczy tylko wyników trzech najpopularniejszych telewizyjnych show w Stanach Zjednoczonych – The Voice, Idola oraz Dancing with the Stars (Taniec z Gwiazdami). Po wpisaniu nazwy programu oraz dodaniu „predictions” po frazie, otrzymujemy listę uczestników z prawdopodobnym wynikiem dla następnego odcinka. Dla najbliższego etapu The Voice możemy dowiedzieć się na przykład, że dwójka uczestników jest zdecydowanie najlepsza i ma sporą szansę żeby pokonać rywali, a kolejne dwie zawodniczki prawdopodobnie pożegnają się z konkursem.

Jak działa przewidywanie wydarzeń w wykonaniu Bing.com? Analizowany jest ruch sieciowy związany z konkretnymi uczestnikami. Wyszukiwarka zwyczajnie wie, kto z nich cieszy się największą popularnością, które nazwisko było najczęściej wpisywane jako żądana fraza oraz jak wiele mówi się o danej osobie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Według niektórych, opieranie się wyłącznie na szumie dookoła konkretnego nazwiska przy przewidywaniu tego typu zdarzeń, jest tylko nieco bardziej trafne, niż wróżenie z fusów. Jednak specjaliści z Microsoft po serii testów twierdzą, że dodając do tego zaawansowane algorytmy, otrzymują rokowania tak trafne, że można zaimplementować je jako normalną funkcję w Bing. Dodają też, że wkrótce przyjdzie czas na typowanie wyników meczów sportowych, wyborów prezydenckich i wielu innych zdarzeń. Czyżbyśmy więc już wkrótce mieli możliwość wyświetlenia „jutrzejszej gazety”?

Bing Predictions nie jest pierwszym tego typu pomysłem. Odkąd algorytmy zyskują pozorną inteligencję, w wyścigu o pierwsze miejsce wśród wyszukiwarek także Google i Yahoo prezentowali funkcje tego typu. Co prawda, pierwszy z wymienionych jest niekwestionowanym liderem, jednak swoją pozycję próbował pewien czas temu umocnić narzędziem do przewidywania przyszłych miejsc epidemii grypy. Skrypt Google działał na zasadzie ustalania, w którym miejscu na świecie najczęściej wyszukiwało się np. sposoby na zwalczenie choroby – to mogłoby oznaczać wzrost wskaźnika zachorowań i potencjalne masowe rozprzestrzenienie się wirusa w danej okolicy. Problem pojawił się w momencie, kiedy informacja o takiej usłudze obiegła świat. Internauci zaczęli „testować” narzędzie, wpisując frazy powiązane z grypą do wyszukiwarki. To natomiast zaburzyło dokładność algorytmu, przekazując sztuczne statystyki do systemu. Podobne próby Google podejmowało np. przy wskazywaniu jak wiele zarobi wchodzący na ekrany kin film.

Jak wprowadzenie funkcji przewidywania w wyszukiwarce może wpłynąć na jej ogólną sprawność? Poza faktem, że coraz częściej możemy stosować ją raczej w roli osobistego doradcy, niż encyklopedii, istnieją niezbyt optymistyczne rokowania. Uogólniając i odnosząc się do uruchomionej opcji z prognozowaniem wyników telewizyjnych talent show, może to nieco zaburzyć popularność konkretnych wyników i fraz. W końcu fani konkretnego uczestnika konkursu mogą zechcieć zwiększyć jego widoczność w sieci, na przykład często wyszukując jego nazwisko lub tworząc jak najwięcej stron z informacjami na jego temat. Czy będą to działania naturalne? Z pewnością nie. Czy internet zyska dzięki temu wartościowe treści i wiarygodne dane? To zależy od zachowań internautów.

Nowe, interesujące funkcje są bliżej, niż myślimy. Być może po pierwszych testach nie jesteśmy jeszcze w stanie zarobić milionów na zakładach bukmacherskich, w oparciu o przewidywania Bing. Niewykluczone też, że użytkownicy którzy odkryją czym kierują się skrypty, będą starali się nimi manipulować i przyczynią się do zaśmiecania sieci. Jednak każdy wynalazek musi być udoskonalony, zanim zrewolucjonizuje świat.

Źródła: Bing, Informationweek

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 16.05.2014 Na początku kwietnia Yandex opublikował statystyki dotyczące rozwoju rosyjskiego Internetu w 2013 roku. Wzrost, do czego się już zdążyliśmy przyzwyczaić, był imponujący. Ten ogromny, stale rosnący rynek jest bardzo wymagający, ale stanowi jednocześnie wielką szansę na rozpędzenie swojego biznesu i ekspansję swojej marki na wschód. Przedstawiamy statystyki obrazujące marketingową potęgę „runetu". Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 00:00 min 22.05.2014 Konferencja Google w Budapeszcie pozostawiła wiele pozytywnych wrażeń. Ciekawe wystąpienia, charyzmatyczni specjaliści, dzielący się swoją pasją oraz doświadczeniami, urokliwe miasto. Na tegoroczne spotkanie stawiło się przeszło 250 osób z większości krajów Europy Środkowo - Wschodniej. Najliczniejszą grupę stanowili pracownicy polskich agencji, dlatego mimo lokalizacji, język polski był dosyć popularny.  Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 16.04.2014 Proszę o… Marzę o… Pomóż w… i kliknij, kliknij, kliknij. Żebrolajki  są powszechnie wykorzystywane - zwłaszcza te, gdzie na fotografii zwykły szary człowiek trzyma kartę z prośbą w rękach, do której spełnienia wystarczy zaledwie kilka lajków. Wiele osób, a co gorsza wiele marek wykorzystywało ten prosty sposób na osiągnięcie realnych korzyści materialnych. Co z tą grą na emocjach? Dokąd zmierza trend żebrania? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700