Czym są czynniki rankingowe? Definicja

Czynniki rankingowe to kluczowe elementy, które wpływają na pozycję strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie wszystkie z czynników są tak samo traktowane przez algorytmy wyszukiwarek – niektóre mają większą wagę od innych. Klasyfikacja czynników rankingowych z reguły ulega również zmianie w momencie wprowadzenia aktualizacji przez Google. Wyróżniamy dwie główne kategorie czynników rankingowych – on-site, czyli związane bezpośrednio z serwisem internetowym, oraz off-site, czyli zewnętrzne.

 

Kategorie czynników rankingowych

  • Contentowe – związane z jakością, tematycznością i formatem treści publikowanych na stronie (m.in. brakiem duplikatów).
  • Techniczne – wynikające z ogólnej jakości działania serwisu.
  • User signals – informacje na temat wzorców zachowań użytkowników odwiedzających witrynę (np. czas spędzony na stronie).
  • Zewnętrzne – czynniki niezależne od obecnego stanu strony internetowej (np. historia domeny czy linkowane zewnętrzne).
  • User intent – interpretacja intencji użytkowników wyszukiwarek.

 

 

 

Ile jest czynników rankingowych?

Konkretna liczba nie jest oficjalnie znana, mówi się jednak o ponad 200 czynnikach rankingowych Google. Część z nich została w pewnym momencie potwierdzona, część jest obiektem sporów, a niektóre stanowią jedynie domysły specjalistów SEO.

Co ciekawe, w 2023 roku mieliśmy do czynienia z poważnym wyciekiem danych z wyszukiwarki Yandex – rosyjskiego „klona” Google stworzonego przez byłych pracowników amerykańskiego giganta. Wyciek ten ujawnił aż 1922 potencjalne czynniki – duża część z nich nie ma jednak zastosowania w praktyce.

 

Czynniki rankingowe przykłady

Do czynników rankingowych należą między innymi:

  • szybkość ładowania strony,
  • nasycenie frazami kluczowymi,
  • optymalizacja nagłówków (H1, H2, H3 itd.),
  • mapa strony,
  • liczba odwiedzin i czas spędzony na stronie,
  • struktura adresu URL.

 

Czynniki rankingowe w Google

Przykładowe czynniki on-site:

  • optymalizacja techniczna,
  • optymalizacja treści,
  • optymalizacja doświadczenia użytkownika.

 

Przykładowe czynniki off-site:

  • historia domeny,
  • linki zewnętrzne.

 

Czynniki rankingowe w Google Maps

W przypadku Google Maps kluczowe znaczenie ma lokalizacja biznesu, a konkretnie dystans dzielący użytkownika od fizycznego adresu lokalu. Liczy się również dopasowanie tematyczne do wpisanego zapytania oraz szeroko rozumiana popularność profilu firmy, która obejmuje m.in. pozycję w Google, liczbę odwiedzin strony, a nawet opinie i oceny użytkowników.

 

Testowanie czynników rankingowych

Aby przetestować witrynę pod kątem czynników rankingowych, warto wykonać test szybkości ładowania strony – np. korzystając z Google PageSpeed Insights. W zmierzeniu ogólnej jakości strony internetowej pomoże Ci także darmowe narzędzie Google Lighthouse. Koniecznie sprawdź, czy Twój serwis jest dostosowany do urządzeń mobilnych – responsywność wersji mobilnej jest jednym z kluczowych czynników podczas indeksowania. Google Search Console umożliwi Ci natomiast weryfikację linków zewnętrznych.

 

 

Zapisz się do newslettera

E-book dostaniesz w prezencie!

Przeczytaj także
Zarabiaj więcej dzięki marketingowi internetowemu. Porozmawiajmy!
Zamów bezpłatną konsultację
Ikona Ikona Ikona

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700