Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:40 min Ikona 23.11.2013

YouTuber – zawód z pasją

Termin YouTuber pojawił się w momencie upowszechnienia półprofesjonalnych kanałów w serwisie YouTube. Przez niektórych nadal do jednego worka wrzucani są ich twórcy oraz odbiorcy, inni natomiast tym mianem określają wyłącznie osoby nagrywające własne filmiki. To właśnie ci, którzy wstali sprzed monitorów i zaczęli tworzyć sami, dostrzegli w nagrywaniu do Internetu szansę na zarobek.

 Fenomen tego zjawiska budzi skrajne emocje. Jedni kochają YouTuberów, drudzy dziwią się, jak za wrzucanie filmików do Sieci można dostawać pieniądze. Trzeba jednak przyjąć ten fakt za coraz szerzej występujący i postarać się go zrozumieć.

Prawdziwy sukces osiągają pasjonaci nagrywający dla przyjemności. Z czasem przekonują się, że ich pasja może przełożyć się na realne pieniądze. Dlaczego więc nie połączyć przyjemnego z pożytecznym. Wielu z nich rzuciło ciepłą posadę i na pełen etat zajęło się nagrywaniem filmów do serwisu YouTube. Jak jednak sami podkreślają, wymaga to dużego poświęcenia, dlatego trudno pogodzić zaangażowanie w kanał na YouTube z „prawdziwą” pracą.

Co czyni YouTubera?

 

Według Urban Dictionary YouTubera czyni między innymi ilość opublikowanych oraz obejrzanych filmów. Według niektórych wyznacznikiem jest  tysiąc własnych i milion obejrzanych video. Czy jednak sedno tkwi w samych liczbach?

Niezależnie od tego, czy właściciel kanału umieści kilkaset, czy też kilkadziesiąt filmów, muszą one spotkać się z zainteresowaniem odbiorców. Ciekawa treść, interesująca produkcja i wyrazista osobowość to czynniki, które naprawdę decydują o oglądalności.

Znani i lubiani – gwiazdy Internetu

 

Tematyka najpopularniejszych kanałów jest bardzo zróżnicowana, tak jak różne są preferencje użytkowników YouTube – od komentarzy gier, mody, ciekawostek historycznych, podróży, przez własne utwory muzyczne, parodie, przepisy kulinarne, po eksperymenty, czy śmieszne scenki z życia codziennego. Przepis na sukces wydaje się być prosty – dać ludziom to, co ich wciągnie. Nie wystarczy jednak stworzyć jednego filmiku, trzeba kontynuować raz zaczęte dzieło, a w realizację włożyć dużo serca i wysiłku. To praca jak każda inna, dlatego wymaga systematyczności. Wiedzą to poniżsi YouTuberzy – by wymienić tylko kilku z Polski:

AdBuster,

Polimaty,

Abstrachuje TV,

Cezik,

Kotlet.tv,

Lekko Stronniczy,

LadyMakeUp,

Niekryty Krytyk.

…i z zagranicy:

Furious Pete, Epic Rap Battles of History, Geek & Sundry, MinuteEarth, MinutePhysics, VSauce, TotalBiscuit, The Cynical Brit.

 

Na czym zarabiają YouTuberzy?

 

Serwis YouTube rozwój strategii reklamowej zawdzięcza jego przejęciu przez Google, które wykupiło go za astronomiczną sumę 1,65 mld dolarów! To był przemyślany ruch, który zaowocował znaczną zmianą profilu serwisu. Odtąd jego model biznesowy skupił się na półprofesjonalnych partnerach regularnie nagrywających wysokiej jakości filmiki. Google postawiło kres amatorszczyźnie oferując w zamian za wartościową treść podział zysków z reklam.

Zarabianie na YouTube umożliwia Program Partnerski, dzięki któremu pieniądze spływają do użytkowników z reklam emitowanych przy ich filmikach. Często zdarza się, że to serwis zgłasza się do użytkowników oferując im współudział w zyskach z reklam, których można wyróżnić kilka rodzajów: pre-roll’e, banery w prawym górnym rogu strony i te pojawiające się w trakcie video na dolnym pasku oraz spoty wyświetlane przed filmikiem. Im więcej reklam przy video, tym więcej można zarobić.

Pieniądze spływają również dzięki lokowaniu produktów w spotach. Duża oglądalność kanału to szansa dla marek na bycie dostrzeżonym w danej grupie odbiorców. Niektórzy nawiązują także stałą współpracę z dużymi firmami, jak np. YouTuber Lekko Stronniczy z Nokią.

Naprawdę popularni YouTuberzy sprzedają również gadżety sygnowane własnym imieniem lub nazwą kanału, co daje im dodatkowy zarobek. Prowadzą także sklepy internetowe, a dzięki kanałowi w najpopularniejszym serwisie z filmami video ich działalność staje się rozpoznawalna.

Ta popularność może być wykorzystana również w innych celach zarobkowych. Dla przykładu, Maciej Frączyk wydał książkę „Zeznania Niekrytego Krytyka” opartą na marce, którą stworzył na YouTube.

Ile można zarobić na YT?

 

Rosnąca popularność na bycie YouTuberem jest przyczyną wielu domysłów na temat konkretnych sum, które wpływają na ich konta. Często wydaje nam się, że to prawdziwe kokosy, skoro potrafią zastąpić zarobki z „regularnej” pracy. Trzeba jednak zdać sobie sprawę z tego, że reklama w Sieci wciąż raczkuje i nie przynosi takich zysków jak przykładowo reklama telewizyjna.

Od zawodowych YouTuberów trudno wyciągnąć konkrety – chroni ich tajemnica zawodowa. W jednym z wywiadów Paulina i Michał Stępień z Kotlet.tv przyznali jednak, że zarobki z działalności pozwoliły im wybrać się w dwumiesięczną podróż dookoła Europy. Inni z kolei podkreślają, że przy średnich wynikach wyświetleń udaje im się zarobić od 1 do kilku tysięcy złotych w miesiącu.

W Stanach Zjednoczonych te kwoty są znacznie wyższe, gdyż rozrywka na YouTube jest bardziej rozwinięta. Rekordzistą jest 23-letni Shane Dawson, który dzięki filmikom zarobił w rok 315 tysięcy dolarów!

Kiedy takie standardy zagoszczą również w Polsce? Nie można odmówić naszemu rynkowi, że otwiera się na nowe formuły medialne, jednak przed nami jeszcze długa droga. Pozostaje cieszyć się, że – choć powoli, to sukcesywnie – przybliżamy się do zachodnich standardów. Nadzieję daje fakt, że dzięki zmianom dokonanym przez Google, w serwisie YouTube pojawia się coraz więcej ciekawych i zrealizowanych na wysokim poziomie programów.

Źródła: YouTube.com, support.google.com, Gazeta.pl, Urban Dictionary, Natemat.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brand safety: czym jest i na czym polega? Ikona 3:00 min 14.09.2023

Brand safety: czym jest i na czym polega?

Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że zdecydowana większość decyzji związanych z robieniem zakupów czy korzystaniem z usług podejmowana jest w sieci. Nie powinno dziwić więc, że spora część działań marketingowych prowadzona jest właśnie w świecie cyfrowym. Należy pamiętać jednak, że internet to miecz obosieczny – a brak ochrony marki przed nieodpowiednimi treściami może zaszkodzić reputacji firmy. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55