Ikona 03:40 min Ikona Sunrise System 23.11.2013

Termin YouTuber pojawił się w momencie upowszechnienia półprofesjonalnych kanałów w serwisie YouTube. Przez niektórych nadal do jednego worka wrzucani są ich twórcy oraz odbiorcy, inni natomiast tym mianem określają wyłącznie osoby nagrywające własne filmiki. To właśnie ci, którzy wstali sprzed monitorów i zaczęli tworzyć sami, dostrzegli w nagrywaniu do Internetu szansę na zarobek.

 Fenomen tego zjawiska budzi skrajne emocje. Jedni kochają YouTuberów, drudzy dziwią się, jak za wrzucanie filmików do Sieci można dostawać pieniądze. Trzeba jednak przyjąć ten fakt za coraz szerzej występujący i postarać się go zrozumieć.

Prawdziwy sukces osiągają pasjonaci nagrywający dla przyjemności. Z czasem przekonują się, że ich pasja może przełożyć się na realne pieniądze. Dlaczego więc nie połączyć przyjemnego z pożytecznym. Wielu z nich rzuciło ciepłą posadę i na pełen etat zajęło się nagrywaniem filmów do serwisu YouTube. Jak jednak sami podkreślają, wymaga to dużego poświęcenia, dlatego trudno pogodzić zaangażowanie w kanał na YouTube z „prawdziwą” pracą.

Co czyni YouTubera?

 

Według Urban Dictionary YouTubera czyni między innymi ilość opublikowanych oraz obejrzanych filmów. Według niektórych wyznacznikiem jest  tysiąc własnych i milion obejrzanych video. Czy jednak sedno tkwi w samych liczbach?

Niezależnie od tego, czy właściciel kanału umieści kilkaset, czy też kilkadziesiąt filmów, muszą one spotkać się z zainteresowaniem odbiorców. Ciekawa treść, interesująca produkcja i wyrazista osobowość to czynniki, które naprawdę decydują o oglądalności.

Znani i lubiani – gwiazdy Internetu

 

Tematyka najpopularniejszych kanałów jest bardzo zróżnicowana, tak jak różne są preferencje użytkowników YouTube – od komentarzy gier, mody, ciekawostek historycznych, podróży, przez własne utwory muzyczne, parodie, przepisy kulinarne, po eksperymenty, czy śmieszne scenki z życia codziennego. Przepis na sukces wydaje się być prosty – dać ludziom to, co ich wciągnie. Nie wystarczy jednak stworzyć jednego filmiku, trzeba kontynuować raz zaczęte dzieło, a w realizację włożyć dużo serca i wysiłku. To praca jak każda inna, dlatego wymaga systematyczności. Wiedzą to poniżsi YouTuberzy – by wymienić tylko kilku z Polski:

AdBuster,

Polimaty,

Abstrachuje TV,

Cezik,

Kotlet.tv,

Lekko Stronniczy,

LadyMakeUp,

Niekryty Krytyk.

…i z zagranicy:

Furious Pete, Epic Rap Battles of History, Geek & Sundry, MinuteEarth, MinutePhysics, VSauce, TotalBiscuit, The Cynical Brit.

 

Na czym zarabiają YouTuberzy?

 

Serwis YouTube rozwój strategii reklamowej zawdzięcza jego przejęciu przez Google, które wykupiło go za astronomiczną sumę 1,65 mld dolarów! To był przemyślany ruch, który zaowocował znaczną zmianą profilu serwisu. Odtąd jego model biznesowy skupił się na półprofesjonalnych partnerach regularnie nagrywających wysokiej jakości filmiki. Google postawiło kres amatorszczyźnie oferując w zamian za wartościową treść podział zysków z reklam.

Zarabianie na YouTube umożliwia Program Partnerski, dzięki któremu pieniądze spływają do użytkowników z reklam emitowanych przy ich filmikach. Często zdarza się, że to serwis zgłasza się do użytkowników oferując im współudział w zyskach z reklam, których można wyróżnić kilka rodzajów: pre-roll’e, banery w prawym górnym rogu strony i te pojawiające się w trakcie video na dolnym pasku oraz spoty wyświetlane przed filmikiem. Im więcej reklam przy video, tym więcej można zarobić.

Pieniądze spływają również dzięki lokowaniu produktów w spotach. Duża oglądalność kanału to szansa dla marek na bycie dostrzeżonym w danej grupie odbiorców. Niektórzy nawiązują także stałą współpracę z dużymi firmami, jak np. YouTuber Lekko Stronniczy z Nokią.

Naprawdę popularni YouTuberzy sprzedają również gadżety sygnowane własnym imieniem lub nazwą kanału, co daje im dodatkowy zarobek. Prowadzą także sklepy internetowe, a dzięki kanałowi w najpopularniejszym serwisie z filmami video ich działalność staje się rozpoznawalna.

Ta popularność może być wykorzystana również w innych celach zarobkowych. Dla przykładu, Maciej Frączyk wydał książkę „Zeznania Niekrytego Krytyka” opartą na marce, którą stworzył na YouTube.

Ile można zarobić na YT?

 

Rosnąca popularność na bycie YouTuberem jest przyczyną wielu domysłów na temat konkretnych sum, które wpływają na ich konta. Często wydaje nam się, że to prawdziwe kokosy, skoro potrafią zastąpić zarobki z „regularnej” pracy. Trzeba jednak zdać sobie sprawę z tego, że reklama w Sieci wciąż raczkuje i nie przynosi takich zysków jak przykładowo reklama telewizyjna.

Od zawodowych YouTuberów trudno wyciągnąć konkrety – chroni ich tajemnica zawodowa. W jednym z wywiadów Paulina i Michał Stępień z Kotlet.tv przyznali jednak, że zarobki z działalności pozwoliły im wybrać się w dwumiesięczną podróż dookoła Europy. Inni z kolei podkreślają, że przy średnich wynikach wyświetleń udaje im się zarobić od 1 do kilku tysięcy złotych w miesiącu.

W Stanach Zjednoczonych te kwoty są znacznie wyższe, gdyż rozrywka na YouTube jest bardziej rozwinięta. Rekordzistą jest 23-letni Shane Dawson, który dzięki filmikom zarobił w rok 315 tysięcy dolarów!

Kiedy takie standardy zagoszczą również w Polsce? Nie można odmówić naszemu rynkowi, że otwiera się na nowe formuły medialne, jednak przed nami jeszcze długa droga. Pozostaje cieszyć się, że – choć powoli, to sukcesywnie – przybliżamy się do zachodnich standardów. Nadzieję daje fakt, że dzięki zmianom dokonanym przez Google, w serwisie YouTube pojawia się coraz więcej ciekawych i zrealizowanych na wysokim poziomie programów.

Źródła: YouTube.com, support.google.com, Gazeta.pl, Urban Dictionary, Natemat.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Facebook rządzi w Turcji i na Węgrzech! Ikona 01:00 min 04.04.2014 Czy zastawialiście się kiedyś jak kształtuje się profil przeciętnego użytkownika Facebooka w Polsce i na świecie? Dzięki badaniom przeprowadzonym przez firmę Gemius mamy szansę dokonać analizy demograficznej fanów portali społecznościowych, którzy najczęściej korzystają z serwisu Marka Zuckerberga. Największą popularnością cieszy się on na Węgrzech oraz w Turcji, gdzie aż 86% internautów odwiedza Facebooka. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Ćwierkanie po polsku, czyli aktywność marek na Twitterze Ikona 04:30 min 07.04.2014 Mimo że Twitter jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie i możemy z niego korzystać już od dobrych kilku lat, w Polsce nadal cieszy się stosunkowo niewielką popularnością. Większość polskich internautów postrzega go przede wszystkim jako narzędzie komunikacji polityków z dziennikarzami,  nie zdając sobie sprawy z tego, że Twitter kryje sobie także duży potencjał marketingowy dla firm. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lokalne marki na globalnych trendach Ikona 02:20 min 03.10.2013 Zgodnie z prognozami specjalistów w 2014 roku dojdzie do znacznych przetasowań na rynku social mediów. Jedne z kanałów komunikacji zyskają na znaczeniu dla firm, inne z kolei będą traciły. Z poniższego artykułu dowiecie się, w jaki sposób budować komunikację lokalnej marki w mediach społecznościowych, wykorzystując przy tym nadchodzące trendy na nowy rok. Zachęcamy do zapoznania się z tymi wskazówkami. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700