Ikona 02:00 min Ikona 18.03.2013

Wyszukiwanie obrazem i głosem w Google: praca wre!

Google i inne wyszukiwarki internetowe świetnie sobie radzą w przypadku wyszukiwań osób, które wiedzą dokładnie czego szukają. Jeśli szukamy samochodu konkretnej marki, to wyniki będą przedstawiały informacje o szukanym przez nas pojeździe. Natomiast ich piętą achillesową są wyszukiwania użytkowników nie znających konkretnego opisu, nazwy danego produktu, czy też w sytuacji wyszukiwań pojęć przybliżonych, które jednak nie zawierają tych samych wyrażeń.

 

Profesor Geoffrey Hinton jest specjalistą z Uniwersytetu Toronto, który prowadzi prace nad nauczeniem komputerów „myślenia po ludzku”. Obecnie programy komputerowe mają spore problemy z rozpoznawaniem sieci kontekstowych pojęć, produktów, czy choćby wynikających ze specyfiki danego języka. Dlatego też niemałą trudnością byłaby dla nich interpretacja przytaczanego przez prof. Hintona zdania: „Widziałem Wielki Kanion podczas lotu do Chicago”. Dla ludzi oczywistym jest, że to nie Kanion był w drodze do Chicago, natomiast maszyna napotyka tu pewne trudności i potrzebuje dodatkowych danych.

Badania uczonego z Uniwersytetu Toronto oraz jego dwóch podopiecznych, Alexa Krizhevsky’ego i Ilyi Sutskevera wywołały spore zainteresowanie ze strony Google. Jest to absolutnie zrozumiałe – w końcu podwyższanie jakości wyników wyszukiwania leży u podstaw działalności Google, a obecne metody ich poprawy nieuchronnie muszą napotkać nieprzekraczalną barierę. Nauczenie wyszukiwarki myślenia zbliżonego do ludzkiego byłoby całkowitą rewolucją.

Jeff Dean, pracownik giganta z Mountain View, widzi ogromny potencjał w badaniach profesora Hintona w przypadku coraz bardziej popularnych wyszukiwań opartych na dźwięku i obrazie. Jest to szczególnie użyteczna funkcja w przypadku użytkowników smartfonów i innych urządzeń przenośnych. Wystarczyłoby zrobić zdjęcie jakiegoś przedmiotu aby wyszukać informacje na jego temat w Internecie lub też wprowadzić zapytanie głosowe aby uzyskać natychmiastową odpowiedź. Istniejące formy tych rozwiązań wciąż jeszcze raczkują.

Obecnie wyszukiwanie głosowe, czy też z wykorzystaniem obrazów jest niezwykle skomplikowane i ograniczone choćby z uwagi na trudności w rozpoznaniu zawartości zdjęcia, czy też zrozumieniu mówionej treści. Co prawda badania nad rozpoznawaniem mowy ludzkiej prowadzone są od wielu lat ale jeszcze do niedawna ogromną przeszkodą były ograniczenia technologiczne (wymagana moc obliczeniowa i przestrzeń na przechowywanie ogromnych ilości danych). A przecież dopiero po prawidłowym rozpoznaniu treści można rozpocząć pracę nad rozpoznaniem ich kontekstu, czyli mówiąc prościej ich interpretacją.

Czy profesor Hinton nauczy wyszukiwarkę Google „myśleć po ludzku”? Na razie wydaje się to dosyć odległa perspektywa pachnąca trochę science-fiction i koncepcją SI (Sztucznej Inteligencji). Niewykluczone jednak, iż już w niedalekiej przyszłości pierwsze wersje tego rozwiązania lub jego alternatywy będziemy mogli przetestować na własnych komputerach lub urządzeniach przenośnych.

 

Źródło: The Globe and Mail

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:10 min 21.03.2013 Aplikacja Instagram podbiła serca milionów ludzi na całym świecie. Na początku stycznia udostępniono statystyki: 90 milionów aktywnych użytkowników każdego miesiąca robi wrażenie! Każdego dnia publikują około 40 milionów zdjęć z nałożonym specjalnym filtrem. Czy Instagram zyska sławę na miarę Facebooka? A może to się właśnie dzieje? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:20 min 22.03.2013 Wszyscy mamy na głowie mnóstwo spraw i żeby nie zapomnieć o ich załatwieniu, trzeba je gdzieś zanotować. Najlepiej tam, gdzie zaglądamy najczęściej – np. w telefonie komórkowym.  Właśnie taki jest nowy pomysł Google, opracowany dla urządzeń wyposażonych w systemy takie jak Android, Ice Cream Sandwich i wyższe. Na pierwszy rzut okna Google Keep to zwykły internetowy notatnik w stylu Springpad czy Evernote. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:30 min 11.03.2013 Google wprowadziło niedawno opcję, dzięki której użytkownicy Twojej strony internetowej, bądź aplikacji mobilnej zalogować się będą mogli do niej za pośrednictwem swojego konta na Google Plus. To rozwiązanie analogiczne do konkurencyjnego Facebook Connect, które obecne jest w Internecie już od jakiegoś czasu. Zachęcamy do zapoznania się z jego podstawowymi funkcjonalnościami. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700