Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:00 min Ikona 18.03.2013

Wyszukiwanie obrazem i głosem w Google: praca wre!

Google i inne wyszukiwarki internetowe świetnie sobie radzą w przypadku wyszukiwań osób, które wiedzą dokładnie czego szukają. Jeśli szukamy samochodu konkretnej marki, to wyniki będą przedstawiały informacje o szukanym przez nas pojeździe. Natomiast ich piętą achillesową są wyszukiwania użytkowników nie znających konkretnego opisu, nazwy danego produktu, czy też w sytuacji wyszukiwań pojęć przybliżonych, które jednak nie zawierają tych samych wyrażeń.

 

Profesor Geoffrey Hinton jest specjalistą z Uniwersytetu Toronto, który prowadzi prace nad nauczeniem komputerów „myślenia po ludzku”. Obecnie programy komputerowe mają spore problemy z rozpoznawaniem sieci kontekstowych pojęć, produktów, czy choćby wynikających ze specyfiki danego języka. Dlatego też niemałą trudnością byłaby dla nich interpretacja przytaczanego przez prof. Hintona zdania: „Widziałem Wielki Kanion podczas lotu do Chicago”. Dla ludzi oczywistym jest, że to nie Kanion był w drodze do Chicago, natomiast maszyna napotyka tu pewne trudności i potrzebuje dodatkowych danych.

Badania uczonego z Uniwersytetu Toronto oraz jego dwóch podopiecznych, Alexa Krizhevsky’ego i Ilyi Sutskevera wywołały spore zainteresowanie ze strony Google. Jest to absolutnie zrozumiałe – w końcu podwyższanie jakości wyników wyszukiwania leży u podstaw działalności Google, a obecne metody ich poprawy nieuchronnie muszą napotkać nieprzekraczalną barierę. Nauczenie wyszukiwarki myślenia zbliżonego do ludzkiego byłoby całkowitą rewolucją.

Jeff Dean, pracownik giganta z Mountain View, widzi ogromny potencjał w badaniach profesora Hintona w przypadku coraz bardziej popularnych wyszukiwań opartych na dźwięku i obrazie. Jest to szczególnie użyteczna funkcja w przypadku użytkowników smartfonów i innych urządzeń przenośnych. Wystarczyłoby zrobić zdjęcie jakiegoś przedmiotu aby wyszukać informacje na jego temat w Internecie lub też wprowadzić zapytanie głosowe aby uzyskać natychmiastową odpowiedź. Istniejące formy tych rozwiązań wciąż jeszcze raczkują.

Obecnie wyszukiwanie głosowe, czy też z wykorzystaniem obrazów jest niezwykle skomplikowane i ograniczone choćby z uwagi na trudności w rozpoznaniu zawartości zdjęcia, czy też zrozumieniu mówionej treści. Co prawda badania nad rozpoznawaniem mowy ludzkiej prowadzone są od wielu lat ale jeszcze do niedawna ogromną przeszkodą były ograniczenia technologiczne (wymagana moc obliczeniowa i przestrzeń na przechowywanie ogromnych ilości danych). A przecież dopiero po prawidłowym rozpoznaniu treści można rozpocząć pracę nad rozpoznaniem ich kontekstu, czyli mówiąc prościej ich interpretacją.

Czy profesor Hinton nauczy wyszukiwarkę Google „myśleć po ludzku”? Na razie wydaje się to dosyć odległa perspektywa pachnąca trochę science-fiction i koncepcją SI (Sztucznej Inteligencji). Niewykluczone jednak, iż już w niedalekiej przyszłości pierwsze wersje tego rozwiązania lub jego alternatywy będziemy mogli przetestować na własnych komputerach lub urządzeniach przenośnych.

 

Źródło: The Globe and Mail

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 05.05.2016 Użytkownicy Twittera wychodzą poza Internet! Coraz częściej organizowane są spotkania nazywane przez wszystkich tweetupami, czyli nieformalnymi spotkaniami „ćwierkających” użytkowników. Są one coraz częściej organizowane w różnych miastach Polski, a także wykorzystywane jako narzędzie marketingowe. Dzięki nim wirtualni znajomi mogą w końcu spotkać się również w realnym świecie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:00 min 28.06.2010 Czołowe przeglądarki Internetowe prześcigają się w kwestii nanoszenia poprawek i prezentowania swoich nowych aktualizacji. Tym razem przyszedł czas na Opera Software i jej wersję Beta 10.60. Jakich nowości możemy oczekiwać oraz czym zaskoczy nas najnowsza odsłona przeglądarki? Przedstawiamy najważniejsze zmiany, których mogą spodziewać się użytkownicy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:55 min 21.05.2009 Show options to nowy sposób na porządkowanie wyników wyszukiwania, dostępny zarówno w amerykańskich, jak i angielskich wyszukiwarkach Google. Możliwości jest sporo: filtrowanie według wybranych kategorii czy prezentacja wyników w postaci arkusza kalkulacyjnego (Google Square). Anglosaskie firmy już chętnie korzystają z takiego rozwiązania. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700