Ikona 05:05 min Ikona Kinga Biegańska 27.10.2022

Nieustanny rozwój sprawia, że istnieje coraz więcej narzędzi, które ułatwiają codzienną pracę. Ten sam pęd może jednak powodować zmęczenie nowościami, które zasypują nas z każdej strony. Codzienne przyzwyczajenia sprawiają, że często jest nam po prostu wygodniej bez wprowadzania zmian. 

Takie myślenie to duży błąd, który sprawia, że sami utrudniamy sobie pracę, a często także spowalniamy wykonywanie codziennych zadań. Dlatego warto otworzyć się na nowe rozwiązania i sprawdzić czy dane narzędzie nam odpowiada, jeśli tak to świetnie, jeśli nie, to po prostu nie musimy z niego korzystać. 

Marketing automation – co to takiego? 

Najprościej mówiąc są to działania i reguły, które pozwalają na komunikację z użytkownikiem strony www w sposób zautomatyzowany, do wielu odbiorców na raz i na podstawie analizy ich zachowań. Kampanie Google Ads potrafią precyzyjnie trafić do odbiorców w odpowiednim czasie i przy użyciu właściwych kanałów komunikacji oraz materiałów. Z pomocą marketing automation możemy automatyzować działania, które wcześniej były wykonywane ręcznie, a wszystko w oparciu o narzędzia dedykowane do tej technologii.  

Narzędzia do MA znacznie ułatwiają zarządzanie dużymi sklepami internetowymi, które dziennie obsługują setki, a nawet tysiące klientów. Wykonywanie takiej pracy ręcznie byłoby niezwykle czasochłonne i praktycznie niemożliwe do realizacji. Jednak MA nie jest tylko dla branży e-commerce. Można je wykorzystać również przy serwisach internetowych nieposiadających koszyka sklepowego, a chcących podtrzymać zainteresowanie swoich użytkowników.  

Dlaczego warto korzystać z marketing automation? 

Przede wszystkim dlatego, że jest to ułatwienie, które znajduje swoje zastosowanie na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzięki niemu nie tylko możesz budować relacje z klientami, ale także zwiększać efektywność sprzedaży, utrzymać zainteresowanie konsumentów swoimi produktami, czy informować o nowościach i kampaniach promocyjnych. 

Jak to działa? 

Marketing automation opiera się na działaniu przyczynowo – skutkowym. Oznacza to, że gdy zdarzy się jedna rzecz, musi zdarzyć się kolejna. Automatyzację należy rozpocząć od stworzenia ścieżki określanej mianem workflow, na którą składa się trigger (wyzwalacz/zapalnik) oraz action (działanie niezbędne do wykonania po uruchomieniu zapalnika). 

Najprościej wyjaśnić to na przykładzie. Klient klika przycisk z subskrypcją i zapisuje się do newslettera (trigger) – > firma wysyła do niego maila z podziękowaniem/obiecanym rabatem na zakupy/potwierdzeniem zapisu (action). 

Powyższe działanie jest w pełni automatyczne, a obie strony zarówno kupujący, jak i sprzedający są zadowolone, ponieważ otrzymują to czego chcą. 

Kolejnym dobrym przykładem jest chat bot. Użytkownik potrzebuje informacji, np. na temat dostępności danego produktu, zadaje je na czacie (trigger) –> otrzymuje odpowiedź na zadane pytanie (action). 

Dlaczego korzystanie z narzędzi do MA się opłaca? 

Do największych plusów, które doceniają użytkownicy należy: 

  • automatyzacja działań, a co za tym idzie zwiększenie szybkości wykonywanych obowiązków i jednoczesne odciążenie pracowników, którzy mogą w tym czasie zająć się innymi, ważnymi tematami. 
  • zwiększenie konwersji, które jest możliwe, dzięki dopasowaniu treści oraz materiałów do potrzeb klientów, a co za tym idzie ich zaspokojenie. 
  • lepsza i skuteczniejsza komunikacja z klientami, dzięki bardziej dopasowanym komunikatom i natychmiastowym odpowiedziom. 
  • możliwość sprawdzenia w jaki sposób rozpoczął się kontakt klienta ze sklepem oraz dlaczego i kiedy się zakończył. 
  • gromadzenie danych dotyczących tego, ile osób otrzymało i odczytało daną wiadomość, ile kliknęło w link, a ile zignorowało wiadomość. Informacje te to ogromne źródło wiedzy o klientach. 

Rozwiązania, które warto wykorzystać 

Jeśli chcesz usprawnić automatyzację marketingu możesz korzystać z kilku pomocnych rozwiązań. Do tych najpopularniejszych i najczęściej użytkowanych należą: 

  • Kampanie mailingowe: cieszą się dużą popularnością wśród właścicieli stron www i to nie bez powodu, ponieważ dają duże możliwości. Newslettery i maile automatyczne, które będzie otrzymywał potencjalny klient, można dowolnie zaplanować w zależności od działań jakie wykona lub ich nie wykona, np. kiedy dłuższy czas nie odwiedza danej strony, przypomnieć, że był zainteresowany danym produktem lub tematyką.  
  • Kampanie pop-up: często kojarzone z niechcianymi reklamami, jednak dają możliwość szybkiego komunikowania klientowi o zmianach na stronie. Pop-up mogą być wyświetlane każdemu kto wejdzie na stronę lub tylko do wybranych użytkowników, tak by informacja dotarła do ściśle określonej grupy odbiorców. W ten sposób możemy komunikować o rabatach dla osób niezdecydowanych, nagradzać aktywnych użytkowników lub informować o najnowszych kampaniach promocyjnych 
  • Chat bot: to wygodne rozwiązanie, które po odpowiednim rozpisaniu scenariusza, sprawia, że automat może odpowiadać na pytania użytkowników tak jak chcemy. Chat bot sprawdza się najlepiej zwłaszcza w dni wolne, kiedy dany sklep nie pracuje, a także poza godzinami pracy zespołu. 

Powyżej wymieniłam trzy, moim zdaniem najpopularniejsze rozwiązania, które warto wykorzystać. Oczywiście jest ich o wiele więcej, a wszystko zależy od budżetu jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć na narzędzia odpowiednie do MA. W tym zakresie każdy znajdzie coś dla siebie w zależności od charakteru branży w jakiej działa.  

Jak widać automatyzacja marketingu to doskonały sposób na zwiększenie efektywności i wydajności pracy, przy jednoczesnym odciążeniu pracowników. Mimo że marketing automation na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowane, to warto poświęcić trochę czasu na to, aby się z nim zapoznać lub skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zajmą się za nas automatyzacją.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Uważaj na pułapki! Czyli jak unikać błędów przy interpretowaniu danych w Google Analytics Ikona 10:00 min 12.12.2022 Podejmując decyzje biznesowe, zazwyczaj opieramy się o dane. Niestety, częstym problem jest ich błędna interpretacja. Te błędy mogą wynikać ze zbyt powierzchownego spojrzenia na statystyki, ale też z braku wiedzy na temat tego, co tak naprawdę one oznaczają. Nawet wydawałoby się oczywiste wskaźniki efektywności, mogą przedstawiać jednie część prawdy. W tym artykule chciałbym przedstawić kilka przykładów pułapek, jakie stawia przed nami Google Analytics. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trendy w SEO na 2023 rok Ikona 6:30 min 19.12.2022 Zbliżający się rok to kolejny okres zmian w branży SEO. Wraz z postępem technologicznym i kolejnymi nowinkami od Google zapowiada się wiele analitycznych i nieprzespanych nocy. Jak zawsze mamy nadzieję, że będą to zmiany na lepsze. Czego możemy się spodziewać po roku 2023? Jakie będą trendy w branży SEO w 2023 roku? Poniżej lista najgorętszych tematów, które według nas mogą być najistotniejsze dla pozycjonowania w nadchodzącym okresie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wszystko co musisz wiedzieć o narzędziu Google Data Studio Ikona 6:45 min 11.10.2022 Google Data Studio to bezpłatne narzędzie, które służy do wizualizacji danych w formie czytelnych raportów. Z jego pomocą możesz szybko przygotować dashboard oparty o różne źródła danych. W tym artykule przedstawiam najważniejsze funkcje i zalety, które sprawiają, że uważam Google Data Studio za jedno z najważniejszych narzędzi marketingowca. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 18

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700