Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:05 min Ikona Kinga Biegańska 27.10.2022

Marketing automation – co to jest i jak działa?

Nieustanny rozwój sprawia, że istnieje coraz więcej narzędzi, które ułatwiają codzienną pracę. Ten sam pęd może jednak powodować zmęczenie nowościami, które zasypują nas z każdej strony. Codzienne przyzwyczajenia sprawiają, że często jest nam po prostu wygodniej bez wprowadzania zmian. 

Takie myślenie to duży błąd, który sprawia, że sami utrudniamy sobie pracę, a często także spowalniamy wykonywanie codziennych zadań. Dlatego warto otworzyć się na nowe rozwiązania i sprawdzić czy dane narzędzie nam odpowiada, jeśli tak to świetnie, jeśli nie, to po prostu nie musimy z niego korzystać. 

Marketing automation – co to takiego? 

Najprościej mówiąc są to działania i reguły, które pozwalają na komunikację z użytkownikiem strony www w sposób zautomatyzowany, do wielu odbiorców na raz i na podstawie analizy ich zachowań. Kampanie Google Ads potrafią precyzyjnie trafić do odbiorców w odpowiednim czasie i przy użyciu właściwych kanałów komunikacji oraz materiałów. Z pomocą marketing automation możemy automatyzować działania, które wcześniej były wykonywane ręcznie, a wszystko w oparciu o narzędzia dedykowane do tej technologii.  

Narzędzia do MA znacznie ułatwiają zarządzanie dużymi sklepami internetowymi, które dziennie obsługują setki, a nawet tysiące klientów. Wykonywanie takiej pracy ręcznie byłoby niezwykle czasochłonne i praktycznie niemożliwe do realizacji. Jednak MA nie jest tylko dla branży e-commerce. Można je wykorzystać również przy serwisach internetowych nieposiadających koszyka sklepowego, a chcących podtrzymać zainteresowanie swoich użytkowników.  

Dlaczego warto korzystać z marketing automation? 

Przede wszystkim dlatego, że jest to ułatwienie, które znajduje swoje zastosowanie na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzięki niemu nie tylko możesz budować relacje z klientami, ale także zwiększać efektywność sprzedaży, utrzymać zainteresowanie konsumentów swoimi produktami, czy informować o nowościach i kampaniach promocyjnych. 

Jak to działa? 

Marketing automation opiera się na działaniu przyczynowo – skutkowym. Oznacza to, że gdy zdarzy się jedna rzecz, musi zdarzyć się kolejna. Automatyzację należy rozpocząć od stworzenia ścieżki określanej mianem workflow, na którą składa się trigger (wyzwalacz/zapalnik) oraz action (działanie niezbędne do wykonania po uruchomieniu zapalnika). 

Najprościej wyjaśnić to na przykładzie. Klient klika przycisk z subskrypcją i zapisuje się do newslettera (trigger) – > firma wysyła do niego maila z podziękowaniem/obiecanym rabatem na zakupy/potwierdzeniem zapisu (action). 

Powyższe działanie jest w pełni automatyczne, a obie strony zarówno kupujący, jak i sprzedający są zadowolone, ponieważ otrzymują to czego chcą. 

Kolejnym dobrym przykładem jest chat bot. Użytkownik potrzebuje informacji, np. na temat dostępności danego produktu, zadaje je na czacie (trigger) –> otrzymuje odpowiedź na zadane pytanie (action). 

Dlaczego korzystanie z narzędzi do MA się opłaca? 

Do największych plusów, które doceniają użytkownicy należy: 

  • automatyzacja działań, a co za tym idzie zwiększenie szybkości wykonywanych obowiązków i jednoczesne odciążenie pracowników, którzy mogą w tym czasie zająć się innymi, ważnymi tematami. 
  • zwiększenie konwersji, które jest możliwe, dzięki dopasowaniu treści oraz materiałów do potrzeb klientów, a co za tym idzie ich zaspokojenie. 
  • lepsza i skuteczniejsza komunikacja z klientami, dzięki bardziej dopasowanym komunikatom i natychmiastowym odpowiedziom. 
  • możliwość sprawdzenia w jaki sposób rozpoczął się kontakt klienta ze sklepem oraz dlaczego i kiedy się zakończył. 
  • gromadzenie danych dotyczących tego, ile osób otrzymało i odczytało daną wiadomość, ile kliknęło w link, a ile zignorowało wiadomość. Informacje te to ogromne źródło wiedzy o klientach. 

Rozwiązania, które warto wykorzystać 

Jeśli chcesz usprawnić automatyzację marketingu możesz korzystać z kilku pomocnych rozwiązań. Do tych najpopularniejszych i najczęściej użytkowanych należą: 

  • Kampanie mailingowe: cieszą się dużą popularnością wśród właścicieli stron www i to nie bez powodu, ponieważ dają duże możliwości. Newslettery i maile automatyczne, które będzie otrzymywał potencjalny klient, można dowolnie zaplanować w zależności od działań jakie wykona lub ich nie wykona, np. kiedy dłuższy czas nie odwiedza danej strony, przypomnieć, że był zainteresowany danym produktem lub tematyką.  
  • Kampanie pop-up: często kojarzone z niechcianymi reklamami, jednak dają możliwość szybkiego komunikowania klientowi o zmianach na stronie. Pop-up mogą być wyświetlane każdemu kto wejdzie na stronę lub tylko do wybranych użytkowników, tak by informacja dotarła do ściśle określonej grupy odbiorców. W ten sposób możemy komunikować o rabatach dla osób niezdecydowanych, nagradzać aktywnych użytkowników lub informować o najnowszych kampaniach promocyjnych 
  • Chat bot: to wygodne rozwiązanie, które po odpowiednim rozpisaniu scenariusza, sprawia, że automat może odpowiadać na pytania użytkowników tak jak chcemy. Chat bot sprawdza się najlepiej zwłaszcza w dni wolne, kiedy dany sklep nie pracuje, a także poza godzinami pracy zespołu. 

Powyżej wymieniłam trzy, moim zdaniem najpopularniejsze rozwiązania, które warto wykorzystać. Oczywiście jest ich o wiele więcej, a wszystko zależy od budżetu jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć na narzędzia odpowiednie do MA. W tym zakresie każdy znajdzie coś dla siebie w zależności od charakteru branży w jakiej działa.  

Jak widać automatyzacja marketingu to doskonały sposób na zwiększenie efektywności i wydajności pracy, przy jednoczesnym odciążeniu pracowników. Mimo że marketing automation na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowane, to warto poświęcić trochę czasu na to, aby się z nim zapoznać lub skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zajmą się za nas automatyzacją.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:10 min 17.06.2010 W narzędziach dla webmasterów, udostępnionych przez Google, pojawił się nowy parametr. Pozorne błędy 404 nie są raczej błędami krytycznymi, natomiast warto zająć się również nimi, żeby pozycjonowanie przyniosło oczekiwane rezultaty. A jeśli Google udostępnia coś w swoich oficjalnych narzędziach, zwykle znaczy to, że może to mieć wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:05 min 11.09.2008 Nowa przeglądarka internetowa właśnie pojawiła się na rynku! Czy jest w stanie przełamać hegemonię najpopularniejszych obecnie narzędzi do przeglądania internetu? Jakimi funkcjami i cechami chce przekonać użytkowników do zainstalowania, przetestowania i codziennego korzystania z nowego rozwiązania? Przygotowaliśmy krótki zbiór informacji na temat tego nowego oprogramowania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 02:05 min 21.05.2008 Nie wystarczy dobra strona internetowa, by odnieść sukces w sieci. Jeśli chcemy zarabiać, musimy podjąć szereg działań zwiększających obecność naszej witryny w Internecie. Ciekawym rozwiązaniem jest reklama kontekstowa – zarówno z punktu widzenia reklamodawcy, jak i reklamobiorcy. Co to takiego i jak na tym zarabiać? W poszukiwaniu odpowiedzi zapraszamy do lektury! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700