Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 5:15 min Ikona 21.01.2019

Odkąd w telewizji pojawiły się seriale paradokumentalne, wiele osób zastanawia się nad ich fenomenem. Występują w nich nieprofesjonalni aktorzy, którym często brakuje warsztatu. Nie doczekamy się w nich efektownych pościgów ani spektakularnych wybuchów. A jednak coś sprawia, że codziennie ogląda je liczna rzesza fanów. Czemu więc zawdzięczają one swoją popularność?

Odpowiedź jest prosta – to storytelling ratuje drewniane aktorstwo i nieduży budżet paradokumentów. Jak zwykłe i przyziemne by one nie były, kochamy historie. Zwłaszcza, kiedy dotyczą one ludzi, którzy są podobni do nas. Niezależnie od tego, czy chcielibyśmy postawić się na ich miejscu czy nie, nawet jeśli nie do końca wczuwamy się w ich losy albo oglądamy z poczuciem politowania, to i tak ciekawi jesteśmy zakończenia. Jak się okazuje, skłonność tą wykorzystują nie tylko producenci seriali.

Chodź, opowiem Ci bajeczkę…

Storytelling, czyli właśnie umiejętność opowiadania, wykorzystuje się w wielu dziedzinach życia, i to nie od dziś. Już w zamierzchłych czasach gawiedź często gromadziła się wokół starszyzny, która raczyła ich niesamowitymi historiami, a z miasta do miasta wędrowali bardowie, którzy zarabiali w ten sposób na życie. Współcześnie korzystają z niego na przykład prowadzący badania socjologowie, stosując storytelling jako metodę gromadzenia informacji. Wśród jego zalet podkreśla się przede wszystkim nieinwazyjność (w końcu co strasznego jest w pozwoleniu się komuś wygadać?) i autentyczność. Opowiadająca osoba może mówić swobodnie, dzięki czemu jest wiarygodna i naturalna. Pozwala się jej również na ujawnianie emocjonalnego stosunku, co nadaje badaniu głębszy, bardziej szczegółowy wymiar.

Tym samym cechom swoją skuteczność zawdzięcza storytelling nieco bliższy naszej działalności, czyli ten wykorzystywany jako strategia marketingowa. Klientowi można przedstawić firmę za pomocą prostych i rzeczowych informacji, o wiele jednak ciekawszy efekt osiągnąć można tworząc opowieść o sprawnej narracji, w której pojawią się realni bohaterowie i w którą wplecione zostaną elementy rodem z baśni.

Za siedmioma górami, za siedmioma lasami…

Dlaczego tworzenie historii jest tak skuteczne? Przede wszystkim odwołuje się do kwestii bardzo nam bliskiej czyli emocji. Bardziej identyfikujemy się ze sprawami, do których nabieramy osobistego stosunku. Lepiej przyswajamy dotyczące ich fakty i istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostaniemy przez nie zmotywowani do działania. Jeżeli reakcją na naszą opowieść będą łzy wzruszenia, serdeczny śmiech lub pełne współczucia westchnienie, możemy przewidywać, że cel został osiągnięty. Dzieląc się z naszym odbiorcą historią, która ważna jest z naszego punktu widzenia, w pewien sposób otwieramy sie przed nim, czyli stopniowo zdobywamy jego zaufanie. Budowanie zaangażowania jest więc kolejną korzyścią wynikającą ze stosowania storytellingu. W ten sposób wokół naszej marki wytwarza się pewna lojalna społeczność. Wsłuchiwanie się w jej potrzeby może byc dla nas okazją do rozwoju, chociażby poprzez poszerzenie oferty.

Skuteczny storytelling przybierze taką formę, która dla odbiorcy będzie jak najlepiej przyswajalna. Jawne przekazy reklamowe bywają czasem zbyt agresywne. Zamiast nakłaniać, zniechęcają. Dobry opowiadacz będzie potrafił wpleść przekaz marketingowy w swoją historię na tyle subtelnie, że mimo eleganckiej przykrywki, nie straci on swojej mocy.

Storytelling otwiera również nowe furtki dla efektywnego pozycjonowania. Wiadomo, iż każdy kolejny tekst, który pojawia się w serwisie jest szansą na umieszczenie w nim słów kluczowych, które naprowadzą wyszukiwarki akurat na naszą witrynę.

storytelling

Plot twist – żaba jednak nie była królewiczem

O tym, jak tworzyć angażujący content i kreować opowieści, które chwycą czytelnika za serce pisaliśmy już na naszym blogu nie raz. Zadanie to można ułatwić sobie jednak jeszcze bardziej, odwołując się do motywów, które mogłyby stanowić niejako topos storytellingu – sprawdzonych historii, które uwielbiają czytelnicy. W zależności od wybranej narracji i tego, czy wynikać będzie z niej jakiś morał, naszą opowieść poprowadzić można bezpiecznymi, wytartymi już szlakami.

Jednym z najpopularniejszych jest klasyczna odmiana losu. Stawianie na takie wartości jak odwaga w obliczu przeciwności oraz wytrwałość i upór w dążeniu do celu pozwolą nam zyskać sobie sympatię. Większość z nas nie określa siebie mianem ryzykantów, być może dlatego lubimy tych, którzy nie wahają się postawić wszystkiego na jedną kartę. Aby nadać naszej opowieści nieco dynamizmu przyda się jakiś nieoczekiwany obrót wydarzeń. I co najważniejsze – w storytellingu liczy się happy end! Historie, które nie mają szczęśliwego zakończenia mogą mieć pewien wydźwięk moralizatorski, jednak jako element strategii marketingowej są raczej nietrafionym pomysłem.

I żyli długo i szczęśliwie…

Podsumowując korzyści, które może dać nam zgrabnie zastosowany storytelling, wymienić możemy:

  • stworzenie treści, które z jednej strony wyrózniać będą się na tle innych tekstów, a z drugiej pozwolą na lepsze pozycjonowanie strony poprzez nasycenie słowami kluczowymi
  • wykreowanie unikalnej strategii marketingowej, która będzie rozpoznawalna dla odbiorcy i która wzbudzi jego zainteresowanie
  • zbudowanie wokół marki oddanej społeczności, która zaangażowana będzie w życie firmy i pozwoli kreować dla niej nowe mozliwości rozwoju

Nie ma chyba branży, do której nie udałoby się dopisać jakiejś ciekawej opowieści. Aby pozornie nieciekawą historię przestawić w sposób, który zaintryguje czytelnika, pozwoli mu bardziej identyfikować się z marką, a przy tym jeszcze uruchomi pozycjonowanie, nie trzeba wcale dobrej wróżki. Kreatywny copywriter i bez zamieniania dyni w karocę zadba, aby zakończenie każdej historii było prawdziwie bajkowe.

Źródła: Nowy Marketing; doświadczenie własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 4:55 min 29.04.2019 Każdego dnia tysiące firm na całym świecie nieustannie ze sobą rywalizuje. Szczególnie widoczne jest to w przypadku marek, które działają w tej samej branży. Doskonałym przykładem jest Samsung i iPhone, Pepsi i Coca Cola, McDonald’s i KFC, a także Nike i Adidas. Wszystkie z nich są powszechnie znanymi branżowymi gigantami i nieustannie rywalizują ze sobą o popularność niczym Batman i Spiderman, często budując swój wizerunek przy pomocy storytellingu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Starszy Elf do Spraw Prezentów radzi, czyli o cechach dobrego poradnika Ikona 03:55 min 06.12.2019 Pomocnicy Świętego Mikołaja to prawdziwi twardziele. Śmiało można nazwać ich oddziałem świątecznych komandosów do spraw specjalnych, który ma swoje sposoby, aby pod każdą choinką znalazł się właściwy prezent. Jak nie zaprzepaścić lat doświadczenia i podzielić się nim z przyszłymi pokoleniami Elfów – doskonałym rozwiązaniem będzie napisanie rzetelnego i przystępnego poradnika. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:05 min 13.12.2019 Zbliżający się okres świąteczny to czas intensywnych przygotowań, nie tylko w naszych domach, ale również w Pracowni Świętego Mikołaja. Przygotowanie oraz pakowanie wymarzonych upominków, a także dostarczenie ich we właściwy adres, może być kłopotliwe. Sprawdź, z jakimi problemami musi zmierzyć się zaprzęg z Głównym Reniferem ds. Transportu na czele. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700