Ikona 4:55 min Ikona 29.04.2019
Jak to się stało, że niektórym firmom udało  się zająć tak wysokie pozycje? Co sprawiło, że mimo wielu innych napojów, które powstały na wzór pepsi i coca coli oraz fast foodów przypominających McDonald’s i KFC wciąż wybieramy te, które zajmują najwyższe pozycje i nawet nie zastanawiamy się nad innymi producentami? A co gdyby okazało się, że wpływ na to miał skuteczny storytelling?

 

Definicja storytellingu

 

Storytelling czyli po prostu opowieść, którą firma tworzy po to, aby lepiej zobrazować klientom swoje produkty, ale nie w bezpośredni sposób. Pokazuje ideę jaką ma dane przedsiębiorstwo. Storytelling ma budzić emocje, wciągnąć widza w historię i sprawić żeby się nią zainteresował. Stworzenie ciekawej opowieści ma ogromne znaczenie i co najważniejsze sprawia, że firma staje się lepiej zapamiętywana i ciekawsza dla odbiorcy.

 

Jak robić to skutecznie?

 

Żeby storytelling zadziałał już na początku prac należy zastanowić się nad tym co jest celem naszej firmy, czym się ona znajduje, jaka idea jej przyświeca. Trzeba również znaleźć i wyznaczyć odpowiednią grupę docelową, która stanie się głównym celem.  Jednak zanim zacznie się planować storytelling trzeba poznać cztery najważniejsze kroki,  do których należy:
 
  • stworzenie głównego bohatera: nadanie mu odpowiednich cech, sposobu zachowania, a także charakterystycznego wyglądu,
  • stworzenie planu całej opowieści: od czego się zacznie, co będzie się działo w kolejnych etapach, jaki pomysł mamy na jej zakończenie,
  • pokazanie problemów odbiorcom: najlepiej takich, które ich dotyczą, a także sposobu w jaki nasz bohater będzie mógł je rozwiązać,
  • opracowanie celu: po co to robimy, jaki cel ma pomóc osiągnąć naszej firmie stworzony storytelling?

 

Cztery najważniejsze elementy, które musisz uwzględnić w swojej historii

 

  • Sytuacja: przedstawienie bohatera, np. chłopaka żyjącego w świecie pełnym zła, który postanawia uratować mieszkańców, dlatego zakłada strój Batmana i rusza do walki.
  • Konflikt: pojawienie się groźnej postaci – Jokera, który próbuje zapanować nad miastem oraz Batmana, który chce go powstrzymać.
  • Rozwiązanie: przełomowy moment, Batman wygrywa z Jokerem, a miasto zostaje uratowane. Wszyscy żyją długo i szczęśliwie.
  • Call to action: pojawia się najczęściej w postaci hasła lub odnośnika, za pomocą którego widz może przenieść się na stronę danej firmy i zapoznanie się z resztą oferty.
A teraz spróbujmy stworzyć storytelling, który mógłby bazować na powyższym wzorze. Wyobraźmy sobie piękny letni wieczór i grupę przyjaciół spędzających miło czas nad jeziorem przy ognisku. Nagle pojawia się mnóstwo komarów i innych uciążliwych owadów (to przykładowy Joker). Jednak nagle jedna z osób wyciąga spray (którym jest Batman). Po jego rozpyleniu owady zostają pokonane, a grupa przyjaciół znowu doskonale się bawi. Wszystko kończy happy end. To oczywiście bardzo prosty przykład, ale dobrze obrazuje ogólną zasadę. Na takiej podstawie można stworzyć wiele różnych historii,  zarówno mniej,  jak i bardziej emocjonalnych, a nawet całe serie tematyczne.

 

Jakie korzyści może dać storytelling?

 

  • Odbiorcy, którzy utożsamiają się z bohaterem danej reklamy mogą bardziej się w nią zaangażować, poczuć z bohaterem więź, a nawet się z nim utożsamić. To bardzo ważne, ponieważ lojalność klienta wobec firmy ma ogromne znaczenie.
  • Oddziaływanie na emocje to doskonały sposób na przyciągnięcie klientów. Wzbudzenie w nich radości, smutku czy strachu sprawi, że dana reklama bardziej ich zainteresuje, a co za tym idzie zwiększy się prawdopodobieństwo zakupu produktu.
  • Stworzenie unikalnych treści spotyka się najczęściej z pozytywnym feedbackiem ze strony klientów. Co więcej zamieszczenie takich oryginalnych materiałów na witrynie internetowej pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie strony w Google, ponieważ jak wiadomo Panda ceni sobie unikalny content.

 

Jak skutecznie stworzyć taką opowieść?

 

Ważne żeby wymyślona przez nas historia była szczera i wiarygodna, a jednocześnie budziła emocje. Odbiorcy są już zmęczeni tradycyjnymi reklamami, które na siłę próbują im wmusić dany produkt. Przekazanie im ciekawej i wiarygodnej historii, najlepiej takiej, z którą będą mogli się utożsamić będzie najlepszym rozwiązaniem.
Doskonałym przykładem może być storytelling stworzony przez Allegro w ramach kampanii Legendy Polskie, ale również Airbnb, które do swojej reklamy wykorzystało zdjęcia oraz krótkie wideo z udziałem osób wynajmujących swoje domy, które opowiadają  innym, jak zmieniło to ich życie.

 

Pamiętaj!

 

Stworzenie skutecznego storytellingu jest możliwe, wystarczy wyznaczyć sobie cel, wykreować bohatera, z którym będą mogli utożsamiać się odbiorcy, a następnie stworzyć historię. Oczywiście należy pamiętać żeby wprowadzić do niej moment kulminacyjny, który wzbudzi emocje i wpłynie na dalsze losy bohatera. Tak stworzona reklama nie będzie nachalna, a odbiorcy z chęcią będą śledzić jej dalsze losy. O storytellingu  pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu i z pewnością jeszcze nie raz napiszemy, chociażby po to żeby na nowo znaleźć się w tej niezwykłej opowieści.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Starszy Elf do Spraw Prezentów radzi, czyli o cechach dobrego poradnika Ikona 03:55 min 06.12.2019 Pomocnicy Świętego Mikołaja to prawdziwi twardziele. Śmiało można nazwać ich oddziałem świątecznych komandosów do spraw specjalnych, który ma swoje sposoby, aby pod każdą choinką znalazł się właściwy prezent. Jak nie zaprzepaścić lat doświadczenia i podzielić się nim z przyszłymi pokoleniami Elfów – doskonałym rozwiązaniem będzie napisanie rzetelnego i przystępnego poradnika. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:05 min 13.12.2019 Zbliżający się okres świąteczny to czas intensywnych przygotowań, nie tylko w naszych domach, ale również w Pracowni Świętego Mikołaja. Przygotowanie oraz pakowanie wymarzonych upominków, a także dostarczenie ich we właściwy adres, może być kłopotliwe. Sprawdź, z jakimi problemami musi zmierzyć się zaprzęg z Głównym Reniferem ds. Transportu na czele. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 5:15 min 21.01.2019 Jeśli wierzyć znanej baśni, Szeherezadzie udało się uniknąć śmierci z ręki sułtana tylko dlatego, że umiała opowiadać piękne historie, które trzymały w napięciu i których zakończenia arabski książę nie mógł się doczekać. Dziś umiejętność storytellingu przydaje się copywriterom w zupełnie innej walce – o tworzenie angażującej treści i budowanie wokół marki oddanej społeczności. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700