Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 4:55 min Ikona 29.04.2019

Jak tworzyć storytelling i robić to skutecznie, jak Batman?

Jak to się stało, że niektórym firmom udało  się zająć tak wysokie pozycje? Co sprawiło, że mimo wielu innych napojów, które powstały na wzór pepsi i coca coli oraz fast foodów przypominających McDonald’s i KFC wciąż wybieramy te, które zajmują najwyższe pozycje i nawet nie zastanawiamy się nad innymi producentami? A co gdyby okazało się, że wpływ na to miał skuteczny storytelling?
Zacznijmy jednak od początku i sprawdźmy definicję tych słów.
Storytelling czyli po prostu opowieść, którą firma tworzy po to, aby lepiej zobrazować klientom swoje produkty, ale nie w bezpośredni sposób. Pokazuje ideę jaką ma dane przedsiębiorstwo. Storytelling ma budzić emocje, wciągnąć widza w historię i sprawić żeby się nią zainteresował. Stworzenie ciekawej opowieści ma ogromne znaczenie i co najważniejsze sprawia, że firma staje się lepiej zapamiętywana i ciekawsza dla odbiorcy.

1.    Jak robić to skutecznie?

Żeby storytelling zadziałał już na początku prac należy zastanowić się nad tym co jest celem naszej firmy, czym się ona znajduje, jaka idea jej przyświeca. Trzeba również znaleźć i wyznaczyć odpowiednią grupę docelową, która stanie się głównym celem.  Jednak zanim zacznie się planować storytelling trzeba poznać cztery najważniejsze kroki,  do których należy:
 
  • stworzenie głównego bohatera: nadanie mu odpowiednich cech, sposobu zachowania, a także charakterystycznego wyglądu,
  • stworzenie planu całej opowieści: od czego się zacznie, co będzie się działo w kolejnych etapach, jaki pomysł mamy na jej zakończenie,
  • pokazanie problemów odbiorcom: najlepiej takich, które ich dotyczą, a także sposobu w jaki nasz bohater będzie mógł je rozwiązać,
  • opracowanie celu: po co to robimy, jaki cel ma pomóc osiągnąć naszej firmie stworzony storytelling?

2. Cztery najważniejsze elementy, które musisz uwzględnić w swojej historii

  • Sytuacja: przedstawienie bohatera, np. chłopaka żyjącego w świecie pełnym zła, który postanawia uratować mieszkańców, dlatego zakłada strój Batmana i rusza do walki.
  • Konflikt: pojawienie się groźnej postaci – Jokera, który próbuje zapanować nad miastem oraz Batmana, który chce go powstrzymać.
  • Rozwiązanie: przełomowy moment, Batman wygrywa z Jokerem, a miasto zostaje uratowane. Wszyscy żyją długo i szczęśliwie.
  • Call to action: pojawia się najczęściej w postaci hasła lub odnośnika, za pomocą którego widz może przenieść się na stronę danej firmy i zapoznanie się z resztą oferty.
A teraz spróbujmy stworzyć storytelling, który mógłby bazować na powyższym wzorze. Wyobraźmy sobie piękny letni wieczór i grupę przyjaciół spędzających miło czas nad jeziorem przy ognisku. Nagle pojawia się mnóstwo komarów i innych uciążliwych owadów (to przykładowy Joker). Jednak nagle jedna z osób wyciąga spray (którym jest Batman). Po jego rozpyleniu owady zostają pokonane, a grupa przyjaciół znowu doskonale się bawi. Wszystko kończy happy end. To oczywiście bardzo prosty przykład, ale dobrze obrazuje ogólną zasadę. Na takiej podstawie można stworzyć wiele różnych historii,  zarówno mniej,  jak i bardziej emocjonalnych, a nawet całe serie tematyczne.

3.    Jakie korzyści może dać storytelling?

  • Odbiorcy, którzy utożsamiają się z bohaterem danej reklamy mogą bardziej się w nią zaangażować, poczuć z bohaterem więź, a nawet się z nim utożsamić. To bardzo ważne, ponieważ lojalność klienta wobec firmy ma ogromne znaczenie.
  • Oddziaływanie na emocje to doskonały sposób na przyciągnięcie klientów. Wzbudzenie w nich radości, smutku czy strachu sprawi, że dana reklama bardziej ich zainteresuje, a co za tym idzie zwiększy się prawdopodobieństwo zakupu produktu.
  • Stworzenie unikalnych treści spotyka się najczęściej z pozytywnym feedbackiem ze strony klientów. Co więcej zamieszczenie takich oryginalnych materiałów na stronie internetowej pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie, ponieważ jak wiadomo Panda ceni sobie unikalny content.

4.    Jak skutecznie stworzyć taką opowieść?

Ważne żeby wymyślona przez nas historia była szczera i wiarygodna, a jednocześnie budziła emocje. Odbiorcy są już zmęczeni tradycyjnymi reklamami, które na siłę próbują im wmusić dany produkt. Przekazanie im ciekawej i wiarygodnej historii, najlepiej takiej, z którą będą mogli się utożsamić będzie najlepszym rozwiązaniem.
Doskonałym przykładem może być storytelling stworzony przez Allegro w ramach kampanii Legendy Polskie, ale również Airbnb, które do swojej reklamy wykorzystało zdjęcia oraz krótkie wideo z udziałem osób wynajmujących swoje domy, które opowiadają  innym, jak zmieniło to ich życie.

Pamiętaj!

Stworzenie skutecznego storytellingu jest możliwe, wystarczy wyznaczyć sobie cel, wykreować bohatera, z którym będą mogli utożsamiać się odbiorcy, a następnie stworzyć historię. Oczywiście należy pamiętać żeby wprowadzić do niej moment kulminacyjny, który wzbudzi emocje i wpłynie na dalsze losy bohatera. Tak stworzona reklama nie będzie nachalna, a odbiorcy z chęcią będą śledzić jej dalsze losy. O storytellingu  pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu i z pewnością jeszcze nie raz napiszemy, chociażby po to żeby na nowo znaleźć się w tej niezwykłej opowieści.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55