Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:05 min Ikona 29.03.2017

Sezon ogórkowy – nie w reklamie

Właśnie zbliżają się święta Wielkanocne, idealny czas żniw dla producentów wyrobów czekoladowych, dostawców świeżych jaj, sklepów z dekoracjami do wnętrz. Po „zajączku” czas na majówkę, czyli sezon krótkich wypadów za miasto, gdy hotele i pensjonaty walczą o turystów. Potem na horyzoncie widnieje Dzień Dziecka, do którego za chwilę będą szykowały się sklepy z zabawkami i artykułami dla dzieci.

W marketingu „sezon ogórkowy” nie istnieje. Przez cały rok następuje rotacja. Wiele firm – w zależności od branży – okresowo zyskuje i traci zainteresowanie klientów. Jest to wynikiem starego jak handel mechanizmu podaży i popytu. Jeśli Twój produkt wpisuje się w trendy sezonu, to w szczycie ma szanse zyskać większe zainteresowanie, ale musisz liczyć się z tym, że po sezonie je straci. To zjawisko naturalne w marketingu i trzeba umiejętnie je wykorzystać.

 

Nie przegap momentu – czyli sezon w reklamie!

 

Zainteresowanie nie przychodzi samo z siebie. Zainteresowanie należy u Klienta wzbudzić. Ogromne znaczenie ma wyczucie momentu i zaplanowanie w czasie całej kampanii marketingowej. Na czekoladowe serce po Walentynkach, czy bombki po Bożym Narodzeniu nikt się nie złapie. Dlatego należy skoncentrować siły przed wydarzeniem. Pobudzenie potrzeb u konsumenta to działania rozplanowane w czasie.

Trafienie w moment jest trudne. Nie ma prostych reguł, które wyznaczają konkretne terminy, np. na 2 tygodnie przed Bożym Narodzeniem najlepiej sprzedają się śledzie, na trzy dni przed Walentynkami rozchodzą się w mig kartki i misie-ostatnia-deska-ratunku. Można wesprzeć się prostymi narzędziami jak np. Google Trends, które pokazuje zainteresowanie w ujęciu czasowym.

Źródło: Google Trends

Znając szacunkowy okres największego zainteresowania produktami sezonowymi warto zadbać o zaplanowanie działań wokół niego. Co to oznacza w praktyce? Dobrze przygotuj harmonogram. Jeśli planujesz wypuszczenie serii limitowanych czekoladek na Walentynki bądź chcesz zwiększyć sprzedaż ozdób choinkowych przed Świętami:

– określ własny „D-Day”, dzień startu sprzedaży, promocji, rabatów, itp.

– stwórz plan działania z wyznaczeniem terminów, m.in. na uruchomienie specjalnego landing-page, przygotowanie okazjonalnego newslettera, wstawienie życzeń na stronie, publikowanie tematycznych postów na blogu, itp.

– buduj napięcie poprzez zwiększenie ilości contentu publikowanego w mediach społecznościowych związanego z wydarzeniem, ustawienie licznika czasu, czy stworzenie specjalnych aplikacji tematycznych – jak np. wioska Świętego Mikołaja w Google startująca w okresie adwentu, w której każdego dnia odwiedzający bierze udział w innej grze.

 

Targetuj reklamę!

 

Jeśli dopasujesz reklamę do odbiorcy i umiejętnie zaplanujesz okres jej emisji przed nadejściem szumu informacyjnego, to masz szansę na zyskanie realnego klienta w wirtualnym świecie. Przykładowo: Podręczniki i zeszyty szkolne będą używać dzieci, ale kupują je dorośli. To wyzwanie dla producentów artykułów papierniczych, plecaków oraz księgarni, którzy przed rozpoczęciem roku szkolnego muszą zainteresować i rodziców (np. niską ceną podręcznika, trwałością szwów w tornistrze), i dzieci (np. postacią ulubionego super bohatera na okładce zeszytu).

Korzystaj przy tworzeniu contentu z własnych statystyk i dokonuj ich analizy!

Sprawdzaj osoby z jakich grup wiekowych, w jakich godzinach, z dużych czy z małych miejscowości dokonują zakupów w Twoim sklepie internetowym lub wchodzą na Twoją stronę.

Obserwuj na jakich zapytaniach w wyszukiwarce Twoja strona jest wybierana najchętniej i kiedy częstotliwość się zwiększa.

Uwaga: Wnikliwa analiza statystyk wejść na stronę może Cię zaskoczyć, np. lokalne święto w danym regionie kraju sprawia, że Twoje produkty przed tym wydarzeniem budzą zainteresowanie i zwiększają ruch.

 

Dostosuj narzędzia do zachowań konsumentów!

 

W marketingu sezonowym dużą rolę odgrywa czas, prawda? Skoro tak, to czemu go tracić na docieranie do odbiorcy krętymi drogami? Należy dopasować narzędzia do zachowań konsumentów.  Należy przy tym pamiętać, że coraz więcej osób korzysta z dostępu do Internetu na urządzeniach przenośnych.  Wobec tego wersja mobilna strony lub strona responsywna to już obowiązek.

W promocji produktów bądź usług sezonowych duży udział bierze reklama Google AdWords. W przypadku linków sponsorowanych można bowiem określić konkretnie od kiedy do kiedy trwa kampania, a nawet w jakich godzinach i na jakich serwisach ma być wyświetlana. Czy można chcieć więcej? Można!

Odpowiedzią jest remarketing. Jeśli bowiem ktoś z koszykiem w Twoim sklepie internetowym prawie dotarł do kasy, ale zakupu nie dokonał, to dzięki remarketingowi reklama produktów z Twojego sklepu będzie go śledzić. Czas działa na Twoją korzyść! Być może im bliżej Dnia Kobiet, niedoszły klient zdecyduje się jednak na zakup kolczyków, z których tak „nierozważnie” wcześniej zrezygnował tuż przy kasie.

Doskonałym narzędziem do komunikacji z Klientami, bardzo ważnej przy marketingu sezonowym, są media społecznościowe. Pozwalają w łatwy sposób przekazać dużej grupie odbiorców wiadomości o zbliżających się rabatach, nowej kolekcji, czy przypomnieć o nadchodzącej okazji – na którą prezent znajdą w Twojej ofercie.

Coraz chętniej wybieranym rozwiązaniem są blogi oraz vlogi. Publikowane są tu testy artykułów, poradniki o treści tematycznej związanej ze sprzedażą sezonową produktów lub filmowe instruktaże, np. Jak ułożyć serwetki w kształt króliczka? Jak wykonuje się kraszanki?

*   *   *

Marketing sezonowy jest specyficzną formą reklamy, obłożoną najczęściej większą presją niż tradycyjne formy promocji. Wiele firm liczy, że gdy zacznie się „ich” sezon zwiększą zyski i odbiją się po słabszych miesiącach, a może nawet uda im się dzięki wypracowanym zyskom zbilansować cały rok. By tak się stało należy pamiętać, że konkurencja nie śpi i ma takie same oczekiwania. Dlatego nie można przegapić momentu promocji. Trzeba odpowiednio zaplanować czas na każde działanie, właściwie dobrać charakter i treść reklamy do odbiorcy, a także wybrać najlepsze narzędzie promocji. Warto dobrze się przygotować do kampanii sezonowych, by konkurencja Cię nie wygryzła.

 

 

Źródła: Nowy Marketing, Brief, obserwacje własne

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 01:40 min 10.03.2008 Każdy użytkownik Internetu ma z nimi do czynienia. Jednak nie każdy zwraca uwagę na to, że niektóre z wyników wyszukiwania Google to tzw. linki sponsorowane. Można je znaleźć na samej górze nad wynikami naturalnymi bądź też po prawej stronie. O co dokładnie chodzi z tą formą reklamy w sieci? Jak zbudować link sponsorowany? Chętnie podzielimy się z Wami swoją wiedzą. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:40 min 30.05.2016 „Szanowny Google! Dlaczego wizytówka mojej firmy w Mapach Google ma ocenę 4.6, podczas gdy wszystkie opinie mają wartość 5? Z poważaniem – sfrustrowany właściciel firmy”. Brzmi znajomo? Rzeczywiście, stosunkowo często można zauważyć rozbieżności w ogólnej ocenie firmy na Mapach Google, a średnią ocen wystawianych przez użytkowników bezpośrednio z poziomu konta Google. Dlaczego tak się dzieje? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Koniec Flasha w reklamach graficznych Google Ikona 01:00 min 02.03.2016 Ze wsparcia technologii Flash na rzecz HTML5 wycofuje się coraz więcej firm tworzących branżę IT. Flasha nie obsługuje już iOS, Android, mobilna wersja Chrome'a, a w przypadku starszych wersji wtyczki Adobe także przeglądarka Mozilla Firefox. Teraz przyszedł czas na Google i AdWords. Gigant z Mountain View jeszcze w pierwszej połowie tego roku ma zamiar zrezygnować z reklam w formacie Flash. Kiedy dokładnie to nastąpi i dlaczego? Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700