Ikona 5:00 min Ikona Michalina 09.04.2024

O tym, że dbanie o obecność w sieci jest kluczowe dla Twojego biznesu, pisaliśmy już wielokrotnie. Opisywaliśmy też, jakie kroki należy podjąć, żeby wypromować markę w internecie. Dziś z kolei przyjrzymy się aspektom prawnym, o których również trzeba pamiętać. Bo nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania! Jakie regulacje obowiązują w świecie SEO i na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas pozycjonowania stron internetowych? Oto kilka cennych wskazówek!

baner

Prawa autorskie

Internet to źródło contentu na każdy temat. Nie każdy jednak pamięta, że te treści mają swoich autorów i nie można ich tak po prostu kopiować. Chodzi zarówno o teksty, jak i zdjęcia, filmy, muzykę i inne materiały. Co grozi za ich nieuprawnione wykorzystanie? Poważne konsekwencje prawne, w tym niemałe kary finansowe. Ponadto Google nie patrzy przychylnie na strony, które zawierają zduplikowany content. Dlatego tak ważne zarówno pod kątem prawnym, jak i reputacji witryny jest, żeby tworzyć oraz publikować oryginalne treści czy inne materiały. O czym warto pamiętać?

Unikalne teksty to podstawa. Równie istotne jest linkowanie i podawanie źródeł, jeśli powołujesz się na treści innych autorów. Zachowaj ostrożność przy wykorzystywaniu grafik i muzyki – upewnij się, że masz do nich prawa lub ich licencja pozwala na przetwarzanie zgodnie z Twoim zamiarem.

Ochrona danych osobowych

Rośnie świadomość znaczenia prywatności informacji o użytkownikach. I bardzo dobrze, bo to bardzo ważny aspekt prowadzenia działalności. Chyba każdy z nas słyszał chociażby o RODO, czyli unijnym rozporządzeniu, za którego nieprzestrzeganie grożą potężne kary finansowe. W jaki sposób jest to powiązane z SEO i ogólnie działaniami w świecie online?

Chodzi tu przede wszystkim o kwestię zbierania danych o użytkownikach, śledzenie ich zachowań w sieci, personalizowanie reklam i innych przekazów. Gromadzenie i przetwarzanie informacji o internautach musi odbywać się w sposób zgodny z prawem oraz klarowny dla konsumentów. Co więcej, należy zadbać o możliwość łatwego dostępu do edycji lub usunięcia swoich danych przez użytkownika. Konieczne jest również zabezpieczenie przed atakami hakerskimi i wyciekami danych.

Ponadto strony internetowe muszą być dopasowane do przepisów RODO poprzez między innymi zamieszczenie w widocznym miejscu regulaminów oraz polityki prywatności i polityki cookies z precyzyjnymi, określonymi przez rozporządzenie informacjami. Dla pewności, że robisz to zgodnie z wymogami prawnymi, najlepiej skorzystać w tym aspekcie z pomocy prawnika.

dropshipping

Branże objęte zakazem lub ograniczeniem reklamy

Prawnicy, lekarze, suplementy diety, wyroby medyczne dla profesjonalistów, artykuły tytoniowe, przemysł alkoholowy, hazard, branża erotyczna… Co łączy te zawody oraz kategorie usług i produktów? Wydawać by się mogło, że nic. A jednak! Są to niektóre z branż, których sposoby czy też w ogóle możliwość reklamowania są szczegółowo regulowane odrębnymi przepisami. Tam, gdzie bezpośrednia reklama jest niemożliwa, często sprawdzi się SEO, którego zadaniem jest zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak trzeba pamiętać o licznych ograniczeniach w tworzeniu contentu czy linkowaniu. Tutaj nie ma bowiem miejsca na przykład na określenia wartościujące czy bezpośrednie zachęty do skorzystania z usług.

Przed podjęciem jakichkolwiek działań promocyjnych konieczne jest dokładne zapoznanie się z regulacjami prawnymi dla danej branży.

Czyny nieuczciwej konkurencji

W pozycjonowaniu stron internetowych wyróżniamy dobre i złe praktyki. Te pierwsze to White Hat SEO i są to działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. Ich przeciwieństwo stanowi Black Hat SEO, czyli nieetyczne metody mające na celu manipulowanie SERP-ami. Za ich stosowanie grożą kary od Google, na czym traci widoczność witryny (możliwe jest nawet zablokowanie jej indeksowania). Warto też mieć na uwadze, że niektóre z działań Black Hat SEO mogą mieć znamiona nieuczciwej konkurencji. To z kolei może wiązać się z sankcjami prawnymi. Wprawdzie w polskim orzecznictwie nie spotkaliśmy się jeszcze z taką sytuacją, ale u naszych zachodnich sąsiadów już tak (orzeczenie sądu OLG Hamm z 18.06.2009, Az.1-4 U 53/09).

Skąd mieć pewność, że prowadzone działania SEO są zgodne z prawem?

Trzeba by na bieżąco śledzić i analizować zmiany w regulacjach krajowych oraz unijnych, żeby móc jednoznacznie oceniać legalność strategii SEO. Nie oszukujmy się – nie każdy ma na to czas, w dodatku skomplikowane zapisy prawne często wymagają szerszej znajomości prawa. Dlatego najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest regularne sprawdzanie zgodności z przepisami poprzez audyt prawny SEO. W tym celu warto nawiązać współpracę z prawnikiem, który ma już doświadczenie w tematyce pozycjonowania stron internetowych. Warto też konsultować z nim na bieżąco wątpliwości.

O czym jeszcze warto pamiętać? O edukacji! Osoby zajmujące się SEO czy też zlecające te działania innym pracownikom lub podmiotom zewnętrznym powinny mieć świadomość istniejących wymogów prawnych. Dzięki temu mogą skutecznie nadzorować pozycjonowanie stron internetowych i ograniczać ryzyko potencjalnych niezgodności z przepisami.

Postaw na etyczne i zgodne z prawem SEO!

Pozycjonowanie strony internetowej stanowi nieodłączny element strategii marketingowej każdej marki. Oprócz wiedzy o kluczowych aspektach SEO niezbędna jest również znajomość regulacji prawnych. Dbałość o zgodność działań z przepisami to nie tylko sposób na uniknięcie poważnych konsekwencji finansowych, a nawet karnych. To także budowanie reputacji firmy, zwiększanie jej widoczności w sieci, a w efekcie stabilność i bezpieczeństwo funkcjonowania przedsiębiorstwa. Same korzyści!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 13

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 13

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 4:00 min 12.04.2024 Widoczność, link building, frazy kluczowe, czynniki rankingowe, zmiany w algorytmach to tylko mały wycinek fachowej terminologii związanej z SEO. Czy pozycjonowanie jest trudne? Od czego zależy poziom skomplikowania procesu? Odpowiadamy na to pytanie w artykule. Sprawdź to! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

wtyczkii SEO Ikona 4:00 min 28.03.2024 Która wtyczka jest lepsza: Rank Math SEO czy Yoast SEO? Sprawdziliśmy to i znamy werdykt. Poznaj szczegóły tego starcia. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 214

No votes so far! Be the first to rate this post.

Rank Math SEO Ikona 9:00 min 12.03.2024 Jedną z największych zalet popularnych i ogólnodostępnych silników stron internetowych, do których należy WordPress, jest mnogość dostępnych na rynku wtyczek oraz rozszerzeń. Kolejną analizowaną przez nas wtyczką przydatną w procesie pozycjonowania strony jest popularny Rank Math SEO. Możliwe, że jest to najbardziej zaawansowana wtyczka wspierająca w zakresie analizy witryny oraz jej ruchu w wyszukiwarkach internetowych. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700