Ikona 8:00 min Ikona Bartłomiej Żydkiewicz 09.02.2024

WordPress jest jedną najpopularniejszych darmowych platform do tworzenia bloga, witryny czy nawet sklepu internetowego. W opinii branży jest wygodnym i przyjaznym dla SEO silnikiem stron – głównie ze względu na swoją elastyczność i możliwość instalacji dodatkowych aplikacji. Jedną z takich aplikacji jest Yoast SEO, który ułatwia pozycjonowanie strony z WordPress w organicznych wynikach wyszukiwania. Umożliwia optymalizację podstawowych elementów witryny bez zaglądania w kod źródłowy oraz wspomaga tworzenie i optymalizację treści pod kątem algorytmów wyszukiwarek internetowych.

W poradniku poruszymy kwestię instalacji oraz korzystania z darmowej wersji wtyczki Yoast SEO. Pokażemy jej zalety oraz różnicę w porównaniu do wersji PRO. Będą to porady skierowane do początkujących w świecie pozycjonowania.

5 zalet korzystania z wtyczki Yoast SEO

Dlaczego warto instalować i konfigurować wtyczkę Yoast? Przede wszystkim dlatego, że w opcji podstawowej jest darmowa i wprowadza funkcję optymalizacji SEO do WordPressa, który sam w sobie nie optymalizuje witryny i nie oferuje takich możliwości.

Co jest największą zaletą rozszerzenia od Yoast?

  1. Optymalizacja znaczników HTML bez ingerencji w kod źródłowy – nie musisz być programistą, by w łatwy sposób zoptymalizować title bądź meta description.
  2. Analiza treści na żywo – wtyczka w trakcie uzupełniania treści witryny czy znaczników sekcji HEAD na żywo analizuje obecność wyrażeń kluczowych, przy okazji licząc liczbę użytych znaków.
  3. Liczba narzędzi, np. tworzenie mapy witryny – aplikacja pomaga w automatycznym tworzeniu mapy witryny, czyli wszystkie podstrony, które nie są zablokowane, trafiają na bieżąco do sitemapy. Yoast umożliwia także edycję plików czy wdrożenie integracji z innymi systemami.
  4. Automatyzacja optymalizacji – Yoast wykonuje wiele elementów technicznego SEO w sposób zautomatyzowany, nadaje tytuły podstron dla konkretnych ich typów i taksonomii oraz reguluje ich indeksację. Umożliwia także edycję hurtową stron.
  5. Dostępność i prosta konfiguracja – wtyczka jest dostępna w darmowym repozytorium WordPressa, a co istotne – jest na bieżąco aktualizowana (autorzy dbają o 13 milionów aktywnych użytkowników!), posiada przyjazny i dopracowany interfejs oraz system porad, dzięki któremu jest łatwa w konfiguracji.

baner

Instalacja Yoast SEO krok po kroku

Proces instalacji darmowej wtyczki Yoast w systemie WordPress zamyka się paru krokach. Poniżej przedstawiamy zalecany sposób uruchomienia wtyczki.

1. Zaloguj się do swojego WordPressa

Jeżeli jesteś zalogowany, przejdź do panelu zarządzania, tak abyś widział menu po lewej stronie.

2. Przejdź do sekcji „Wtyczki” i wyszukaj Yoast

Wyszukaj w menu pole „Wtyczki”, przejdź do sekcji „Dodaj wtyczkę” oraz wyszukaj poprzez wpisanie do pola wyszukiwarki nazwę pluginu „Yoast SEO”. Po wpisaniu pojawią się wyniki wyszukiwania dostępnych wtyczek z repozytorium WordPressa, a wśród nich interesujące nas narzędzie.

instalacja Yoast SEO

3. Instalacja i aktywacja wtyczki

Po odnalezieniu odpowiedniej wtyczki klikamy w przycisk „Zainstaluj”. Rozpoczyna się proces dodawania naszej wtyczki do WordPressa. Po kilku chwilach na miejscu przycisku pojawia się informacja „Aktywuj” – klikając, włączymy wtyczkę.

yoast-instalacja

4. Konfiguracja wtyczki

Wszystko gotowe! Możesz już w tym momencie korzystać z wtyczki. Nie zapomnij jednak o pierwszej konfiguracji, która zautomatyzuje procesy i ustali dane wejściowe. Kreator uruchomi się tuż po aktywacji wtyczki.

Alternatywną formą instalacji jest upload wtyczki poprzez protokół FTP. W tym przypadku należy pobrać pliki bezpośrednio z repozytorium i umieścić w dedykowanym folderze w obrębie serwera. Jest to opcja dla bardziej zaawansowanych użytkowników i wymaga korzystania z dodatkowych programów, np. klient FTP.

Kreator pierwszej konfiguracji

Yoast poprzez kreator poprowadzi Cię przez proces pierwszej konfiguracji. Ułatwi to pozycjonowanie strony oraz wykona już część prac na samym starcie pracy z wtyczką. Sama konfiguracja jest prosta – odpowiadamy na zadanie pytania lub wypełniamy odpowiednie dane na temat naszej strony bądź firmy – tak, Yoast SEO pomoże także w identyfikacji marki czy osoby w Internecie.

Optymalizacja danych SEO

Pierwszy krok to optymalizacja i liczenie danych dostępnych w WordPressie. Yoast podsumowuje czytelność witryny czy liczbę znaków w tekstach. Na podstawie tego przygotowuje pierwsze wytyczne czy uwagi. To etap w pełni automatyczny – wystarczy kliknąć w przycisk.

optymalizacja danych SEO

Reprezentacja witryny

Wypełnij podstawowe dane na temat organizacji bądź osoby. Tutaj wpisujesz np. nazwę firmy oraz przesyłasz logo witryny. Na podstawie tych informacji Yoast będzie tworzyć dane strukturalne dla wyszukiwarek i doda je do kodu źródłowego witryny.

Profile społecznościowe

Korzystasz z social mediów? Podaj bezpośrednie linki do profili na Facebooku bądź X (Twitterze). Możesz uzupełnić dane o inne profile społecznościowe.

Osobiste preferencje i konfiguracja końcowa

W ostatnich dwóch etapach możesz (ale nie musisz) zapisać się do newslettera Yoast. Dzięki temu będziesz na bieżąco w sprawach aktualizacji wtyczki, a także możesz uzyskać darmowy poradnik SEO od dostawcy oprogramowania.

Jak korzystać z wtyczki? Pozycjonowanie z Yoast SEO

Wtyczka Yoast SEO nieustannie się rozwija i dodaje nowe funkcje mające na celu optymalizację strony internetowej. Liczba opcji jest zatrważająco duża. Postaramy się przybliżyć te, które uważamy za najważniejszy i które mogą mieć największy wpływ na pozycjonowanie.

Meta tagi i konfiguracja SEO dla pojedynczego URL

Jedną z głównych funkcji wtyczki jest możliwość konfiguracji i zmiany treści meta tagów występujących m.in. w sekcji HEAD witryny – to wszystko dla pojedynczych adresów URL. Moduł jest widoczny jako blok w edycji strony lub wpisu, najczęściej pod sekcją contentową.

Co warto skonfigurować?

  • Tytuł SEO – istotny i ważny z punktu widzenia pozycjonowania, można wpisać dedykowany albo użyć zmiennych systemowych. Wtyczka sprawdza obecność wyrażenia kluczowego oraz długość w postaci liczby znaków.
  • Opis – znany w branży jako meta description; jest to opis witryny dla wyszukiwarek internetowych. Wyświetla się w wynikach wyszukiwania.
  • Fraza kluczowa – służy Yoast do analizy SEO oraz interpretacji nasycenia treści, ustala priorytety i kierunku pozycjonowania dla danej podstrony.
  • Uproszczona nazwa – umożliwia wdrożenie przyjaznego adresu URL, np. zawierającego wyrażenie kluczowe.
wtyczka Yoast konfiguracja

Całość konfiguracji uzupełnia wizualizacja wyników wyszukiwania na podstawie uzupełnionych danych zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i komputerów. W systemie jest także opcja badania czytelności, czyli podstawowych parametrów strony, oraz opcja zmiany ustawień wyglądu dla mediów społecznościowych.

wtyczka Yoast ustawienia

Edycja ustawień zaawansowanych daje sporo możliwości w procesie pozycjonowania. Dla bardziej doświadczonych adeptów SEO to miejsce na ustawienie indeksacji witryny, atrybutów śledzenia linków czy wskazanie wersji kanonicznej adresu URL.

Ostatnią opcją jest oznaczenie schematu treści, który wpływa na dobór odpowiednich danych strukturalnych edytowanego adresu URL. To istotny element w zakresie oznaczania artykułów, które powstają np. w sekcji bloga witryny.

Analiza SEO

Jednym z fundamentów wtyczki Yoast SEO są funkcjonalności analityczne narzędzia. To zestaw wskazówek oraz sugestii dotyczących pozycjonowania i optymalizacji technicznej strony. Działa w zakresie wskazywania poprawności elementów w postaci zielonych, pomarańczowych lub czerwonych flag.

Badane elementy witryny to m.in.:

  • odnośniki wewnętrzne oraz zewnętrzne,
  • obecność wpisanego wyrażenia kluczowego w ważnych miejscach witryny, takich jak bezpośredni odnośnik, tytuł SEO, tekstowy wstęp, content witryny czy opis dla wyszukiwarek,
  • długość tekstów, meta opisów czy tytułów,
  • uzupełnienie atrybutów ALT obrazków.
Uwaga! Pamiętajmy, że powyższe wskaźniki nie są w żaden sposób wyznacznikami czy gwarantami sukcesu w pozycjonowaniu. To tylko czynniki, które ułatwiają kompleksową analizę witryny. Nie zastąpią interpretacji specjalisty SEO, który analizuje całą stronę, a nie tylko parametry widoczne w panelu edycji strony. Zdarza się, że wtyczka Yoast SEO nie ma dostępu do wszystkich treści podstrony, przez co błędnie ocenia np. obecność wyrażeń kluczowych.

Ustawienia strony – ogólne

W ogólnych ustawieniach strony możemy skonfigurować podstawowe używane funkcje – jest ich naprawdę dużo. W tym widoku warto zwrócić uwagę na mapy stron XML i zweryfikować, czy są włączone. Ta opcja gwarantuje automatyczne tworzenie sitemapy. Jeżeli jakakolwiek z opisywanych w tym poradniku funkcji nie jest widoczna, sprawdzimy jej aktywność właśnie tutaj.

Połączenie witryny z najpopularniejszymi wyszukiwarkami to pierwszy krok do lepszej analizy i zbierania danych. Yoast SEO umożliwia weryfikację witryny w następujących narzędziach dla webmasterów: Google (popularne Google Search Console), Bing, Baidu, Pinterest czy Yandex. Wystarczy wpisać ID bądź kod, który generuje dane narzędzie – umieszczenie tagów w kodzie witryny jest już po stronie wtyczki.

W tym miejscu edytujemy także podstawowe i rozszerzone dane o stronie oraz reprezentację witryny. Z ciekawostek – jest tutaj opcja globalnej zmiany separatora w tytułach SEO.

Ustawienia strony – rodzaje treści

Czas na opcje istotne z punktu widzenia automatyzacji pracy SEO. Dzięki możliwości globalnej konfiguracji takich elementów, jak tytuł, meta opis czy regulacja indeksacji, przyspieszamy pracę nad konkretnym typem treści czy taksonomią, np. możemy wykluczyć z indeksacji oraz sitemapy content niskiej jakości w obrębie danej taksonomii.

Integracje

WordPress jako ogromny projekt oferuje szereg rozszerzeń – jak dodanie systemów e-commerce czy korzystanie z wygodnych page builderów. To wpływa także na funkcjonalność i dostępność narzędzia Yoast SEO. W opcji Premium uzyskujemy dostęp do integracji wtyczki z takimi dodatkami, jak Elementor czy WooCommerce, co ułatwia pozycjonowanie sklepu internetowego. Warto odnotować możliwość połączenia z Semrush, które otwiera drogę do zaawansowanego badania słów kluczowych, czy Wincher – popularnym „badaczem” pozycji fraz w wynikach wyszukiwania. Po integracji tych narzędzi zarządzanie nowymi dodatkami odbywa się z poziomu zaplecza witryny.

Narzędzia – edytor plików

To opcja dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Wtyczka Yoast SEO pozwala na edycję plików robots.txt (instrukcje dostępów dla botów internetowych) oraz .htaccess (zastosowanie przekierowań). Uwaga! Nierozważna edycja tych plików może prowadzić do wyłączenia serwisu bądź utraty wypracowanych wyników pozycjonowania.

Okruszki

Yoast SEO umożliwia instalację w obrębie witryny tzw. nawigacji okruszkowej. Standardowe rozwiązania WordPressa często nie jest optymalnie dostosowane do wymagań wyszukiwarek (zdarza się, że nie posiadają np. danych strukturalnych). Instalacja okruszków wymaga jednak podstawowej znajomości edycji kodu źródłowego czy PHP – przy konfiguracji warto zapoznać się z poradnikiem Yoast SEO.

Czy warto kupić Yoast SEO Premium?

Yoast w wersji Premium zawiera dużo więcej udogodnień, ale trzeba mieć świadomość, że są one przeznaczone raczej dla zaawansowanych użytkowników. Rozbudowana wersja wtyczki nie przyda się także w przypadku pozycjonowania małych serwisów internetowych o niskim site witryny. Zaawansowane ustawienia są przeznaczone do rozbudowanych projektów, np. sklepów internetowych czy portali informacyjnych.

Co dodatkowego oferuje Yoast SEO Premium:

  • tworzenie contentu przy użyciu generatywnego AI,
  • zaawansowaną edycję oraz analizę linków wewnętrznych,
  • zarządzanie przekierowaniami oraz stronami 404,
  • dostęp do wielu integracji z innymi systemami,
  • całodobowy suport oraz akademię Yoast, czyli poradniki SEO.

Podsumowanie

Yoast SEO dla WordPressa* to prawdopodobnie najpopularniejsza wtyczka ułatwiająca pozycjonowanie i optymalizację strony internetowej. Jej największymi atutami są wygoda korzystania i dostępność w repozytorium w wersji darmowej. Pamiętajmy jednak, że żadna wtyczka nie zastąpi doświadczenia oraz kompleksowego działania specjalisty SEO, który najlepiej wczuje się w intencję użytkownika. Takie narzędzia do SEO powinniśmy traktować jako pomoc i asystenta w codziennej pracy nad stroną, a nie jako wyznacznik skutecznego pozycjonowania.

* Poradnik został przygotowany na podstawie WordPressa w wersji 6.4.2 oraz Yoast SEO w wersji 21.8.1. Pamiętaj, aby zawsze dbać o aktualność oprogramowania.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 212

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 212

No votes so far! Be the first to rate this post.

wyszukiwarki Ikona 9:00 min 12.02.2024 Słyszysz: wyszukiwarka, myślisz: Google? Poza tym niekwestionowanym w skali globalnej liderem jest jednak sporo innych narzędzi tego typu. Sprawdź nasz przegląd najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.7 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego pozycjonowanie się opłaca? Poznaj TOP 10 korzyści Ikona 7:20 min 21.02.2024 Poznałeś już pełną gamę kanałów reklamowych współczesnego marketingu i zastanawiasz się, który z nich najbardziej się opłaca w Twojej branży? Sprawdź korzyści pozycjonowania i przekonaj się, czy jest tym, czego szukasz dla swojego biznesu! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.2 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 20:00 min 09.02.2024 Pozycjonowanie od podstaw? Z naszym poradnikiem to możliwe! Poznaj proces SEO krok po kroku. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700