Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 13.07.2016

Google mierzy się z oskarżeniami o rasizm

Zarzuty o rasizm muszą być zaskoczeniem dla każdego, kto śledzi politykę wyszukiwarki. W lutym tego roku media związane z Agorą i grupą naTemat otrzymały od Google dofinansowanie na swoje nowe projekty. Dość czytelne opowiedzenie się po jednej stronie sceny medialnej dla wielu obserwatorów życia publicznego było wyraźnym sygnałem, co do sympatii ideologicznych samej wyszukiwarki. Czy rzeczywiście? Czas pokaże – w końcu mamy do czynienia z pierwszą edycją projektu The Digital News Initiative.

 

Ale na tym nie kończą się zarzuty natury ideologicznej. W tym roku na anglojęzycznych forach spora część użytkowników wyszukiwarki zauważyła, że Google nie przygotowało żadnego specjalnego Doodle dla uczczenia Wielkanocy, kiedy muzułmański ramadan został upamiętniony świątecznym logo marki. Jak się później okazało żadnego Doodle z okazji islamskiego święta w rzeczywistości nie było, a szeroko komentowana grafika była zwykłym „fejkiem”. To kolejny dowód na to, że nie warto wierzyć we wszystko, co piszą w Internecie.

 

Polityczna poprawność czy poprawność wyszukiwania?

 

 

Awantura na większą skalę rozgorzała miesiąc temu, kiedy na jaw wyszły wyniki wyszukiwania dla zapytań three white teenagers i three black teenagers. W tym pierwszym przypadku, otrzymywaliśmy zdjęcia uśmiechniętej grupy nastolatków. W drugim zaś – zdjęcia czarnoskórych wykonane na posterunku policji. Na Google posypały się gromy, że pokazuje społeczność afroamerykańską w złym świetle i powiela krzywdzące stereotypy.

Google postanowiło odpowiedzieć na zarzuty. Jak przyznaje w oficjalnym oświadczeniu:

Nasze wyniki wyszukiwania zdjęć odzwierciedlają zawartość całej sieci internetowej, włączając w to częstotliwość pojawiania się danej fotografii oraz w jaki sposób została opisana (…) nie odzwierciedlają naszej opinii i poglądów„.

 

Jak duży istnieje związek między wynikami wyszukiwania a popularnością danego wyrażenia, widzimy już teraz. Kiedy wpiszemy  three white teenagers otrzymamy już nie tylko zdjęcia białych nastolatków, ale również… czarnoskórych młodocianych przestępców.  W końcu ta fraza linkuje wprost do artykułów, które dotyczą całej awantury. W ten sposób niechciane treści ogląda jeszcze więcej osób. Chyba nie o to chodziło obrońcom praw czarnoskórych.

 

Rozsądne wyjście z sytuacji znalazł bloger z kanału youtubowego Antoine Speaks. Proponuje, aby zamiast się oburzać, zacząć promować i udostępniać w Internecie pozytywne informacje na temat czarnoskórej społeczności. W końcu wyniki wyszukiwania nie prezentują nic innego, jak zawartość samej sieci.

To nie pierwsze zetknięcie się Google z oskarżeniami o rasizm. W kwietniu tego roku zauważono, że wyniki do frazy unprofessional hairstyles for work to głównie zdjęcia czarnoskórych kobiet z naturalnie kręconymi włosami. Jeśli zmienimy na professional otrzymamy już tylko białe kobiety z idealnie ułożoną fryzurą.

 

 

 

 

Google staje się ostrożniejsze

 

To, że polityczna poprawność jest bronią obusieczną. Niedawno wszyscy mieliśmy okazję oglądać Doodle z okazji wejścia sondy Juno na orbitę Jowisza. Przedstawiał on dość różnorodną grupę naukowców, cieszących się z sukcesu NASA. Nieścisłość szybko wytknęli internauci…

Na tym przykładzie widać, że Google – jak samo przyznało w oficjalnym stanowisku dotyczącym three black teenagers„zdecydowanie ceni sobie różnorodność idei i kultur„. Nawet wbrew faktom. Z drugiej strony, trzeba mieć naprawdę dużo złej woli, żeby wydarzenie zmieniające historię całej ludzkości, sprowadzać do kwestii koloru skóry.

 

 

Wychodzi na to, że w wynikach wyszukiwania nie znajdziemy nic innego, jak odzwierciedlenie zawartości Internetu. Niemniej jednak i ja chciałbym wyrazić głębokie oburzenie. Kiedy wyszukamy German men, naszym oczom ukażą się przystojni panowie z Fassbenderem na czele. Co otrzymamy po wpisaniu Polish men? Oprócz Zakościelnego, głównie Polaków uwiecznionych przez angielską policję.

Całe szczęście, że mamy jeszcze Polish women.

 

Źródła: Wirtualne media, Newsbusters, Daily Mail, Antoine Speaks, Guardian

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 28

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu! Ikona 5:00 min 25.09.2023

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu!

Social media stały się dla wielu osób głównym źródłem nie tylko rozrywki, ale też informacji. To już chyba nikogo nie dziwi. Portale społecznościowe wkroczyły także w sferę biznesową i stanowią potężne narzędzie wspierające działania marketingowe. Dziś przyjrzymy się grupom na Facebooku, dzięki którym można wesprzeć rozwój biznesu. I to za darmo! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 26

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55