Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 31.07.2015

Najczęstsze błędy w mailach biznesowych

 

1. Nieprofesjonalny adres e-mail

„Kwiatuszek22”, „Belzebub_666”, „Madziuuuula” – tego typu adresy nie są najlepiej widziane w oczach klientów. Świadczą o braku profesjonalizmu, a niektórzy traktują je jako brak szacunku. W kontaktach biznesowych korzystamy tylko z imienia i nazwiska pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze.

 

2. Niewłaściwy tytuł wiadomości…

…albo jego brak. Klient powinien być jasno poinformowany o tym, czego dotyczy treść maila. Krótko, zwięźle, bez żadnych upiększaczy. Najlepszy tytuł to kilkuwyrazowy skrót treści całego maila, konkretna wiadomość skierowana indywidualnie do klienta, np. „Awaria telewizora – serwis 3 sierpnia”, a nie „Odpowiedź na zgłoszenie 948475”.

 

3. Błędne przywitanie

Problem z przywitaniem jest powszechny, bo wielu z nas nie wie jakiego wyrażenia użyć, aby brzmieć profesjonalnie i nie narazić się klientowi już na początku współpracy. O ile w prywatnej korespondencji możemy pozwolić sobie na pewną dowolność, tak w przypadku kontaktów biznesowych konieczna jest wiedza.

 

Najczęściej popełnianym błędem jest przywitanie w postaci „Witam” – to słowo wyraża wyższość nadawcy nad odbiorcą i nie jest dobrze widziane zarówno przez językoznawców, jak i wielu odbiorców. Najbezpieczniej rozpoczynać e-maile od sformułowań takich jak „Szanowny Panie”/”Szanowna Pani”, bowiem jest to najlepszy przejaw szacunku do osoby, której nie znamy.

 

4. Zbyt długa, chaotyczna i źle sformatowana treść

Unikajmy rozbudowanych wiadomości, które zajmują kilka stron w dokumencie tekstowym. Nie piszmy „ciurkiem” i stosujmy akapity, składające się maksymalnie z 4-5 zdań. Każdy powinien dotyczyć jednego tematu, by do wiadomości nie wkradł się niepotrzebny chaos. Doskonałym sposobem na klarowne przekazanie klientowi informacji, jest stosowanie wypunktowań oraz śródtytułów – szczególnie wtedy, gdy wiadomość musi być nieco dłuższa i zawierać kilka akapitów.

 

Nie posiłkujmy się też zbyt dużą ilością grafik, kolorów i innych upiększaczy, które uczynią treść mało profesjonalną. Aby wyróżnić szczególnie ważne fragmenty wiadomości, wystarczy zastosować pogrubienie albo podkreślenie.

 

5. Emotikony i załączniki

W korespondencji służbowej używanie „:)”, „;*”, <ściana> i jakichkolwiek innych emotikon jest niedopuszczalne. Świadczy o braku profesjonalizmu i niepoważnym podejściu do klienta.

 

Błędem jest również stosowanie zbyt dużej ilości załączników, które powinny być ograniczone do minimum albo, jeśli to możliwe, zastępowane linkiem. Klienci niechętnie podchodzą do pobierania obcych treści na swój komputer i zazwyczaj z tego rezygnują.

 

6. Niepotwierdzone i nieoficjalne informacje

Nie warto zamieszczać informacji, jeżeli nie mamy ich potwierdzenia. Spekulacje i osobiste spostrzeżenia dotyczące firmy są niedopuszczalne i mogą wywołać niepotrzebny chaos. Podobnie jak usprawiedliwianie się czy zbędne tłumaczenie, jak np. „Dostawa przedłużyła się, bo szef choruje, a w firmie odcięli prąd”.

 

7. Przesadna uprzejmość i brak wyczucia

Klient potrzebuje zwięzłych i przydatnych informacji, a nie nadmiaru pięknych, lecz nic nie wnoszących zdań, jak „Jest mi niezmiernie miło, że zechciał Pan skorzystać z naszej wyjątkowej oferty, dedykowanej tylko Panu – jestem pewien, że nie będzie Pan żałował swojego wyboru”. Oczywiście musi być grzecznie i oficjalnie, ale bez nachalnej przesady.

 

8. Błędy interpunkcyjne, ortograficzne i literówki

Niesprawdzenie maila po napisaniu jest bardzo poważnym błędem, bo niezależnie od tego jak duże doświadczenie mamy w pisaniu i jak wspaniale formułujemy zdania, błąd może wkraść się wszędzie. Korzystajmy więc z automatycznego sprawdzania pisowni, weryfikujmy prawdziwość wysyłanych informacji i powtórzmy obliczenia, bo wysłanego maila nie da się cofnąć. A przede wszystkim – dokładnie czytajmy całą treść maila przed jego wysłaniem.

 

9. Zbyt późne odpisywanie na wiadomość

Klient potrzebuje szybkiej reakcji i chce czuć się szanowany, dlatego wysyłajmy odpowiedzi tak szybko, jak to tylko możliwe. Nawet kilkugodzinna zwłoka może spowodować, że klient znajdzie ofertę innej firmy i zostanie obsłużony przez kogoś innego. W przypadku nieprzewidzianych sytuacji albo urlopów, warto ustawić funkcję automatycznego wysyłania wiadomości po każdym otrzymanym mailu albo zadbać o zastępstwo.

 

10. Błędne zakończenie wiadomości

Zakończenie, podobnie jak rozpoczynanie wiadomości to często wyzwanie, dlatego warto korzystać z utartych sformułowań, odpowiednich dla korespondencji służbowej. Najczęściej polecane są zwroty „Z poważaniem” lub „Z wyrazami szacunku”, ale dopuszczalne jest również uniwersalne „Pozdrawiam”. Nie wolno zapomnieć o podpisaniu się imieniem i nazwiskiem, a także przekazaniu klientowi numeru kontaktowego oraz danych firmy, takich jak adres, NIP, REGON oraz KRS.

 

Źródła:

Interaktywnie.com

Gentlemanschoice.pl

Pisarczyki.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 07:15 min 14.11.2019 Zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży, nowych pobraniach aplikacji mobilnej lub rejestracjach do Twojego serwisu? Marketing afiliacyjny pozwoli promować Twoją działalność licznym właścicielom stron internetowych lub profili w mediach społecznościowych. Korzystając z tej formy współpracy, płacisz za efekt. Dowiedz się, czym jeszcze charakteryzują się programy partnerskie! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 02:10 min 05.02.2010 Liczba nowych stron internetowych każdego dnia znacznie się powiększa. Rosnąca popularność zakładania stron internetowych dla prowadzonych przez siebie firm, doprowadzi wkrótce do sytuacji, w której nie tak łatwo będzie znaleźć domenę o atrakcyjnej nazwie (a przynajmniej nie będzie to tanie). Przedstawiamy tzw. domeny najwyższego rzędu oraz rozszerzenia, które mogą zyskać w najbliższym czasie dużą popularność. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 06:40 min 07.11.2012 870% wzrostu przychodów w latach 2007-2011  zapewniło Sunrise System 15. miejsce w tegorocznym rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe. Spółka została wyróżniona w zestawieniu po raz 4., co stanowi wyjątkowe osiągnięcie, biorąc pod uwagę metodologię konkursu. O obecności w rankingu decyduje dynamika przychodu za 5 poprzednich lat obrotowych.  Dla dojrzałej firmy o dużych przychodach zrobienie po raz kolejny wysokiej dynamiki to ogromny sukces. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700