Ikona 00:00 min Ikona 01.02.2016

Samo pojęcie marketingu społecznego pojawiło się w literaturze mniej więcej w latach 70-tych XX wieku, a jedną z pierwszych osób, które go użyło jest wielki mistrz Philip Kotler. Ogólnie rzecz ujmując działania z nim związane, mają na celu wywołanie zmiany postaw wobec negatywnych zjawisk społecznych, czy też takich, które źle wpływają na środowisko naturalne. Ogromną szansę wizerunkową dostrzegły w MS duże koncerny, które zaczęły kreować się na nowo, jako organizacje społecznie odpowiedzialne.

 

Potęga perswazji w internecie: reklama społeczna a zmiana postaw

 

W Internecie bardzo często można spotkać się z filmami, które poprzez perswazyjny przekaz mają na celu umocnienie lub zmianę postawy widza wobec pokazywanego zjawiska. Należy tu zaznaczyć, iż w kontekście działań społecznych, Internet dał bardzo dużo, udostępniając chociażby dziesiątki nowych kanałów komunikowania się z otoczeniem. Dzięki temu przekaz reklamowy przedsiębiorstwa lub organizacji pożytku publicznego może dotrzeć do znacznie większej rzeszy odbiorców, aniżeli miałoby to miejsce w przypadku tradycyjnych form. Dla osób, czy też firm, które tworzą tego typu przekazy jest to szansa nie tylko na radykalne zmniejszenie kosztów ich produkcji i publikacji, lecz także możliwość zapanowania nad rządem dusz.

 

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, które wydawałyby się korzystne dla każdej firmy, zaskakujące jest to, jak niewiele z nich wykorzystuje właśnie Internet do działań związanych z tym konkretnym rodzajem marketingu i reklamy. Z pewnością kluczowym powodem jest sprzężenie zwrotne takiego działania. Popularność każdego przedsięwzięcia marketingowego, realizowanego w Internecie jest mierzona ilośćią wyświetleń, lajków, udostępnień, czy też pozytywnych komentarzy. Weźmy pod lupę chociażby telewizyjne reklamy sieci paliwowej Shell czy niemieckiego koncernu energetycznego RWE. W tych przekazach firmy, które nie owijając w bawełnę swoimi działaniami przyczyniają się do degradacji środowiska naturalnego, tu nagle reklamują się jako organizacje społecznie odpowiedzialne, które stosują metody „ekologiczne”.

 

Próba utrwalenia podobnych skojarzeń w podświadomości odbiorców internetowych z pewnością nie tylko spaliłaby na panewce, lecz także przyniosłaby efekt odwrotny od oczekiwanego. Skutkowałaby dużą ilością udostępnień i komentarzy o negatywnym wydźwięku, co z całą pewnością odbiłoby się na ogólnym wizerunku przedsiębiorstwa.

 

Rola internetu w kampaniach społecznych: szansa i wyzwanie dla firm i organizacji

 

Jest to jeden z powodów, dla którego Internet w kontekście reklamy społecznej stał się miejscem, w którym dominują przede wszystkim przedsięwzięcia tworzone przez organizacje pożytku publicznego. Na polskim podwórku, najczęściej tego typu przekazy uruchamia Fundacja Dzieci Niczyje. Zainicjowała ona między innymi takie kampanie społeczne, jak:

 

„Nigdy nie wiadomo kto siedzi po drugiej stronie” Będąca kontynuacją rozpoczętej rok wcześniej kampanii „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad”. Miały one zwracać uwagę na problem korzystania z Internetu, jako narzędzia do zawierania znajomości przez małoletnich, co dla osób o skłonnościach pedofilskich jest wymarzoną okolicznością do znalezienia ofiar;

 

„Internet to okno na świat”

która ma zwrócić uwagę rodziców na to w jaki sposób ich dzieci korzystają z Internetu, w którym łatwo o dostęp do agresywnych lub pornograficznych treści;

 

„Każdy ruch w Internecie zostawia ślad” Kampania przeprowadzona przy współudziale sieci odzieżowej dla dzieci Cocodrillo, która odniosła chyba największy sukces. Miała ona zwracać uwagę na problem wykorzystywania seksualnego małoletnich w Internecie. Krótki spot internetowy w połączeniu ze współpracą z ogólnopolską siecią, dały piorunujące efekty. Kampanią, a co znacznie ważniejsze jej treścią, zainteresowali się dziennikarze, była ona przedmiotem dyskusji telewizyjnej oraz prasowej, a liczba odwiedzin strony internetowej Fundacji wzrosła o ponad 100%.

Reasumując tego typu kampanie miały zachęcić rodziców do zwracania większej uwagi na to, w jaki sposób ich dziecko korzysta z Internetu, który może stanowić dla niego ogromne zagrożenie. I to bynajmniej nie tylko ze względu na wulgarne, agresywne czy pornograficzne treści, które może tam znaleźć.

 

Należy odróżnić promowanie się w Internecie przy pomocy reklamy społecznej (i tego typu działań jest mało lub są one niewidoczne), od kampanii, które mają na celu zwiększenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa w sieci. W ostatnich tygodniach dużym zainteresowaniem cieszyły się również inicjatywy zagranicznych fundacji, które zwracały uwagę na trudne kwestie społeczne, takie jak:

 

przemoc wobec kobiet,

 

korzystanie z używek przez małoletnich,

 

obojętność społeczeństwa wobec ludzkich nieszczęść widzianych na ulicy, w tym wypadku chodziło o chłopca, który marznął bo nie miał kurtki,

 

I polski odpowiednik tej kampanii.

 

A zatem jak widać Internet może zostać wykorzystany do alarmowania o niezdrowym zachowaniu społeczeństwa i obojętności na krzywdę drugiego człowieka. Z jednej strony zbyt częste korzystanie z sieci może prowadzić do uzależnienia od niej, a co za tym idzie wypaczenia ludzkich odruchów, zdolności do odczuwania empatii itp. Z drugiej z kolei, istnieją podmioty, które wykorzystują ten najważniejszy wynalazek w historii do komunikowania właściwych zachowań. I oby takich przekazów było jak najwięcej.

 

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 05.02.2016 Serwis Etsy.com jest narzędziem, które cieszy się rosnącą popularnością w Polsce. Dedykowany głównie artystom, rękodzielnikom, rzemieślnikom, a także sprzedawcom materiałów i surowców wykorzystywanych w pracy przez wyżej wymienionych. Oferuje sporych rozmiarów, zagraniczny rynek zbytu, dostęp do specyficznych klientów i niewysokie prowizje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 17.02.2016 W dzisiejszych czasach odgórne i linearne narracje (telewizja, radio, prasa) coraz bardziej tracą na znaczeniu przy interaktywnym charakterze Internetu. Przyzwyczajonemu do możliwości wywierania wpływu na przebieg wydarzeń odbiorcy warto więc zapewnić wrażenie, że to on decyduje o tym, jakie treści przegląda. Nawet jeśli nie do końca tak jest. W jaki sposób ten trend można przekuć w sukces marketingowy? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 25.11.2015 Czy wiesz, jak Google dba o bezpieczeństwo użytkowników sieci, jak i samej wyszukiwarki? A może już nie raz zastanawiałeś się, czy strony, które codziennie odwiedzasz, nie zagrażają może Twojemu komputerowi? Chcesz poznać kolejny sposób, jak uchronić się przed wirusami i złośliwym oprogramowaniem w trakcie surfowania po Internecie? Koniecznie przeczytaj nasz najnowszy artykuł na temat bezpiecznego przeglądania i „Raportu przejrzystości” Google. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700