Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 01.02.2016

Marketing społeczny w Internecie

Samo pojęcie marketingu społecznego pojawiło się w literaturze mniej więcej w latach 70-tych XX wieku, a jedną z pierwszych osób, które go użyło jest wielki mistrz Philip Kotler. Ogólnie rzecz ujmując działania z nim związane, mają na celu wywołanie zmiany postaw wobec negatywnych zjawisk społecznych, czy też takich, które źle wpływają na środowisko naturalne. Ogromną szansę wizerunkową dostrzegły w MS duże koncerny, które zaczęły kreować się na nowo, jako organizacje społecznie odpowiedzialne.

 

Potęga Perswazji w Internecie: Reklama Społeczna a Zmiana Postaw

 

W Internecie bardzo często można spotkać się z filmami, które poprzez perswazyjny przekaz mają na celu umocnienie lub zmianę postawy widza wobec pokazywanego zjawiska. Należy tu zaznaczyć, iż w kontekście działań społecznych, Internet dał bardzo dużo, udostępniając chociażby dziesiątki nowych kanałów komunikowania się z otoczeniem. Dzięki temu przekaz reklamowy przedsiębiorstwa lub organizacji pożytku publicznego może dotrzeć do znacznie większej rzeszy odbiorców, aniżeli miałoby to miejsce w przypadku tradycyjnych form. Dla osób, czy też firm, które tworzą tego typu przekazy jest to szansa nie tylko na radykalne zmniejszenie kosztów ich produkcji i publikacji, lecz także możliwość zapanowania nad rządem dusz.

 

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, które wydawałyby się korzystne dla każdej firmy, zaskakujące jest to, jak niewiele z nich wykorzystuje właśnie Internet do działań związanych z tym konkretnym rodzajem marketingu i reklamy. Z pewnością kluczowym powodem jest sprzężenie zwrotne takiego działania. Popularność każdego przedsięwzięcia marketingowego, realizowanego w Internecie jest mierzona ilośćią wyświetleń, lajków, udostępnień, czy też pozytywnych komentarzy. Weźmy pod lupę chociażby telewizyjne reklamy sieci paliwowej Shell czy niemieckiego koncernu energetycznego RWE. W tych przekazach firmy, które nie owijając w bawełnę swoimi działaniami przyczyniają się do degradacji środowiska naturalnego, tu nagle reklamują się jako organizacje społecznie odpowiedzialne, które stosują metody „ekologiczne”.

 

Próba utrwalenia podobnych skojarzeń w podświadomości odbiorców internetowych z pewnością nie tylko spaliłaby na panewce, lecz także przyniosłaby efekt odwrotny od oczekiwanego. Skutkowałaby dużą ilością udostępnień i komentarzy o negatywnym wydźwięku, co z całą pewnością odbiłoby się na ogólnym wizerunku przedsiębiorstwa.

 

Rola Internetu w Kampaniach Społecznych: Szansa i Wyzwanie dla Firm i Organizacji

 

Jest to jeden z powodów, dla którego Internet w kontekście reklamy społecznej stał się miejscem, w którym dominują przede wszystkim przedsięwzięcia tworzone przez organizacje pożytku publicznego. Na polskim podwórku, najczęściej tego typu przekazy uruchamia Fundacja Dzieci Niczyje. Zainicjowała ona między innymi takie kampanie społeczne, jak:

 

„Nigdy nie wiadomo kto siedzi po drugiej stronie” Będąca kontynuacją rozpoczętej rok wcześniej kampanii „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad”. Miały one zwracać uwagę na problem korzystania z Internetu, jako narzędzia do zawierania znajomości przez małoletnich, co dla osób o skłonnościach pedofilskich jest wymarzoną okolicznością do znalezienia ofiar;

 

„Internet to okno na świat”

która ma zwrócić uwagę rodziców na to w jaki sposób ich dzieci korzystają z Internetu, w którym łatwo o dostęp do agresywnych lub pornograficznych treści;

 

„Każdy ruch w Internecie zostawia ślad” Kampania przeprowadzona przy współudziale sieci odzieżowej dla dzieci Cocodrillo, która odniosła chyba największy sukces. Miała ona zwracać uwagę na problem wykorzystywania seksualnego małoletnich w Internecie. Krótki spot internetowy w połączeniu ze współpracą z ogólnopolską siecią, dały piorunujące efekty. Kampanią, a co znacznie ważniejsze jej treścią, zainteresowali się dziennikarze, była ona przedmiotem dyskusji telewizyjnej oraz prasowej, a liczba odwiedzin strony internetowej Fundacji wzrosła o ponad 100%.

Reasumując tego typu kampanie miały zachęcić rodziców do zwracania większej uwagi na to, w jaki sposób ich dziecko korzysta z Internetu, który może stanowić dla niego ogromne zagrożenie. I to bynajmniej nie tylko ze względu na wulgarne, agresywne czy pornograficzne treści, które może tam znaleźć.

 

Należy odróżnić promowanie się w Internecie przy pomocy reklamy społecznej (i tego typu działań jest mało lub są one niewidoczne), od kampanii, które mają na celu zwiększenie świadomości w zakresie bezpieczeństwa w sieci. W ostatnich tygodniach dużym zainteresowaniem cieszyły się również inicjatywy zagranicznych fundacji, które zwracały uwagę na trudne kwestie społeczne, takie jak:

 

przemoc wobec kobiet,

 

korzystanie z używek przez małoletnich,

 

obojętność społeczeństwa wobec ludzkich nieszczęść widzianych na ulicy, w tym wypadku chodziło o chłopca, który marznął bo nie miał kurtki,

 

I polski odpowiednik tej kampanii.

 

A zatem jak widać Internet może zostać wykorzystany do alarmowania o niezdrowym zachowaniu społeczeństwa i obojętności na krzywdę drugiego człowieka. Z jednej strony zbyt częste korzystanie z sieci może prowadzić do uzależnienia od niej, a co za tym idzie wypaczenia ludzkich odruchów, zdolności do odczuwania empatii itp. Z drugiej z kolei, istnieją podmioty, które wykorzystują ten najważniejszy wynalazek w historii do komunikowania właściwych zachowań. I oby takich przekazów było jak najwięcej.

 

Źródła: http://dzieckowsieci.fdn.pl/ http://www.kampaniespoleczne.pl/

 

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak zwiększyć popularność profilu na Facebooku Ikona 04:50 min 30.11.2017 Nie ma Cię na Facebooku? Nie istniejesz. Tak głosi stare, znane porzekadło stworzone przez osoby ze świata Internetu. Nie ma co ukrywać – jest w tym ziarnko prawdy. Zwłaszcza, jeśli chodzi o marki, które chcą zwiększyć swoją popularność i zyskać zainteresowanie oraz zaufanie jak największej liczby odbiorców. My to wiemy, dlatego przedstawiamy Wam 7 przydatnych wskazówek, które pozwolą wybić się na tle innych wpisów i tym samym zyskać zainteresowanie potencjalnych Klientów.  Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest Google Analytics 4? Ikona 07:25 min 24.06.2022 O Google Analytics 4 słyszał już prawie każdy – prawie, ponieważ moje doświadczenia pokazują, że jest jeszcze spora grupa właścicieli stron, którzy o nowym narzędziu nie słyszeli, bądź nie korzystali nawet ze starej wersji narzędzia do analizy danych. Jest też niemałe grono, które co prawda słyszało o nowej wersji Google Analytics, ale nie zagłębiało się w szczegóły rewolucji, która dzieje się na naszych oczach. Ten artykuł jest kierowany właśnie do tych dwóch grup. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:45 min 31.01.2011 Przestój w funkcjonowaniu strony internetowej to często sytuacja bardzo negatywnie rzutująca na działanie danego biznesu internetowego. Może mieć wpływ również na pozycjonowanie, a konkretnie na stabilność pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Ponieważ sytuacja przerw w dostępności strony zdarza się często z przyczyn obiektywnych, warto znać możliwości przeciwdziałania. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700