Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 01:45 min Ikona 31.01.2011

Nagłówek 503 pomocny, gdy serwis jest niedostępny

Często właściciele serwisów internetowych zastanawiają się, czy przerwa w działaniu witryny może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie, czyli jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Takie przestoje są często nieuniknione (prace nad stroną, aktualizacje, zmiana serwera), a wszelkie nieprawidłowości w serwisie oczywiście mogą przełożyć się na efekty SEO – pozycje w SERP-ach, o ile roboty sieciowe nie zostaną o tym fakcie odpowiednio poinformowane.

Niewskazane jest, gdy podczas jakiejkolwiek awarii strony, zgłasza ona kod HTTP 404 (Nie znaleziono) bądź też status 200 OK z informacją o przerwie w działaniu. Lepszym rozwiązaniem jest zwrócenie dla niedziałającej strony nagłówka 503 (serwis chwilowo niedostępny), który informuje roboty wyszukiwarek internetowych, że przestoje w działaniu witryny są tymczasowe.

 

Zastosowanie 503

 

Googlebot, napotykając na stronę błędu 503, nie dokonają jej indeksacji, lecz powrócą do niej później. Dzięki temu można uniknąć zaindeksowania modernizowanych stron zawierających np. błędy MySQL-a, PHP-a, czy niedziałające linki, co mogłoby przeszkadzać w pozycjonowaniu.

Nagłówek 503 jest również pomocny przy różnych problemach z serwerem, np. podczas przekroczenia przepustowości, przestojów, czasowego wykorzystania strony zastępczej, czy jakichkolwiek innych błędów serwera. Podczas konserwacji serwera bardzo dobrym rozwiązaniem jest zwrócenie kodu HTTP 503 przez inny, zapasowy.

Ważne jest jednak, aby nie stosować takiego rozwiązania na stałe. Ostatecznie może być to bowiem odebrane przez boty wyszukiwarek jako trwała niedostępność serwera, co poskutkuje wyindeksowywaniem stron serwisu.

 

Przykładowy kod

 

Przykładowy kod pozwalający na ustawienie nagłówka 503 jest następujący:

header(’HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable’);

Dodatkowo, jeśli znany jest czas przestoju witryny, można określić to za pomocą opcjonalnego nagłówka:

header(’Retry-After: 3600’);– podając długość przerwy w sekundach,
header(’Retry-After: Sat, 8 Oct 2011 18:27:00 GMT’); – wskazując szacowaną datę ponownego uruchomienia witryny.

Podobnie, jak w sytuacji błędu 404, warto z myślą o użytkownikach stworzyć stronę informacyjną również w przypadku kodu stanu HTTP 503, na której to najbardziej pożądaną wiadomością będzie termin przywrócenia witryny.

Więcej informacji na temat statusu 503 i innych kodów HTTP można znaleźć w specyfikacji RFC 2616.

Źródło: GoogleWebmasterCentral

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

5 błędów przy tworzeniu opisów produktów. Jak sprawić, żeby produkt trafił do koszyka klienta? Ikona 5:55 min 14.12.2022 Jedno kliknięcie i gotowe! Być może właśnie zrobiliście kolejne udane zakupy bez wychodzenia z domu, a może… siedzicie po drugiej stronie monitora i zachodzicie w głowę, co zrobić, żeby Wasza oferta online była jeszcze bardziej atrakcyjna? Nie stworzymy za Was przykuwającej wzrok szaty graficznej, nie przyspieszymy czasu ładowania witryny, ale możemy Wam zdradzić, jakich błędów powinniście unikać opisując produkty. Sprawdźcie listę „zakazanych praktyk” i patrzcie, jak koszyki klientów zapełniają się artykułami z Waszej oferty! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 18.07.2016 Nie zaprzeczajmy. Nie zaklinajmy rzeczywistości. Pogódźmy się z tym. Jesteśmy świadkami fenomenu społecznego, jakiego nie doświadczaliśmy chyba od czasów powstania mediów społecznościowych.  Pokémon Go robi światową karierę. Jeśli widzicie przechodniów, którzy używają smartfonów nie do SMSowania, nie do telefonownia, nie wpatrują się w niego bez ustanku, tylko błądzą wzrokiem po okolicy, to wiedzcie! Oni mają już zainstalowaną grę! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:30 min 13.05.2010 Dla aż 27% respondentów badania Internet Retailer, SEM generuje więcej niż 50% sprzedaży. 47% respondentów odpowiedziało, że zapewnia im ponad 1/4 sprzedaży. Wartości powyższe odnoszą się zarówno dla ruchu generowanego poprzez wyszukiwanie organiczne, jak i dla ruchu generowanego poprzez linki sponsorowane. Kolejną ciekawą informacją jest, że 89% ankietowanych uważa Google za źródło przynajmniej 50% ruchu na ich stronie. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700