Ikona 01:45 min Ikona 31.01.2011

Nagłówek 503 pomocny, gdy serwis jest niedostępny

Często właściciele serwisów internetowych zastanawiają się, czy przerwa w działaniu witryny może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie, czyli jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Takie przestoje są często nieuniknione (prace nad stroną, aktualizacje, zmiana serwera), a wszelkie nieprawidłowości w serwisie oczywiście mogą przełożyć się na efekty SEO – pozycje w SERP-ach, o ile roboty sieciowe nie zostaną o tym fakcie odpowiednio poinformowane.

Niewskazane jest, gdy podczas jakiejkolwiek awarii strony, zgłasza ona kod HTTP 404 (Nie znaleziono) bądź też status 200 OK z informacją o przerwie w działaniu. Lepszym rozwiązaniem jest zwrócenie dla niedziałającej strony nagłówka 503 (serwis chwilowo niedostępny), który informuje roboty wyszukiwarek internetowych, że przestoje w działaniu witryny są tymczasowe.

 

Zastosowanie 503

 

Googlebot, napotykając na stronę błędu 503, nie dokonają jej indeksacji, lecz powrócą do niej później. Dzięki temu można uniknąć zaindeksowania modernizowanych stron zawierających np. błędy MySQL-a, PHP-a, czy niedziałające linki, co mogłoby przeszkadzać w pozycjonowaniu.

Nagłówek 503 jest również pomocny przy różnych problemach z serwerem, np. podczas przekroczenia przepustowości, przestojów, czasowego wykorzystania strony zastępczej, czy jakichkolwiek innych błędów serwera. Podczas konserwacji serwera bardzo dobrym rozwiązaniem jest zwrócenie kodu HTTP 503 przez inny, zapasowy.

Ważne jest jednak, aby nie stosować takiego rozwiązania na stałe. Ostatecznie może być to bowiem odebrane przez boty wyszukiwarek jako trwała niedostępność serwera, co poskutkuje wyindeksowywaniem stron serwisu.

 

Przykładowy kod

 

Przykładowy kod pozwalający na ustawienie nagłówka 503 jest następujący:

header(’HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable’);

Dodatkowo, jeśli znany jest czas przestoju witryny, można określić to za pomocą opcjonalnego nagłówka:

header(’Retry-After: 3600’);– podając długość przerwy w sekundach,
header(’Retry-After: Sat, 8 Oct 2011 18:27:00 GMT’); – wskazując szacowaną datę ponownego uruchomienia witryny.

Podobnie, jak w sytuacji błędu 404, warto z myślą o użytkownikach stworzyć stronę informacyjną również w przypadku kodu stanu HTTP 503, na której to najbardziej pożądaną wiadomością będzie termin przywrócenia witryny.

Więcej informacji na temat statusu 503 i innych kodów HTTP można znaleźć w specyfikacji RFC 2616.

Źródło: GoogleWebmasterCentral

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Nagły wzrost ruchu na stronie – jak zabezpieczyć się przed tym niespodziewanym dobrodziejstwem Ikona 01:35 min 12.03.2012 Czasami zdarza się, że pozornie niezwiązane z charakterem działalności wydarzenie skutkuje wzmożonym ruchem na stronie, a ten w efekcie doprowadza do przeciążenia serwisu i zawieszenia go. Google przygotowało zbiór porad, które wprowadzone w życie, zapobiegną takiemu obrotowi spraw. Kilka z nich wydaje się szczególnie godnych uwagi, również dla pozycjonowania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Magia rich snippets Ikona 02:35 min 16.04.2012 Standardowe dziesięć pierwszych linków (tzw. "top 10"), wyświetlanych w wyszukiwarce Google, zostało ostatnio rozszerzonych o mapy, wideo, grafiki, wykresy oraz elementy tzw. „rich snippets”.  Chciałbym napisać kilka słów o tych ostatnich, które ostatnio pojawiają się praktycznie wszędzie, choć rzadko zdajemy sobie z tego sprawę. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:00 min 26.08.2010 Jako przykład wpisu w mapie witryny wideo, w którym użyto tagów specyficznych dla filmów wideo, Google podaje następującą mapę. Kilka podanych pól to opcje dodatkowe, zawierają jednakże wartościowe meta dane. Warto zauważyć, że w przypadku rozbieżności między treścią na stronie z filmem a mapą Google może przy indeksowaniu uwzględnić dane ze strony. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700