Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 01:45 min Ikona 31.01.2011

Nagłówek 503 pomocny, gdy serwis jest niedostępny

Często właściciele serwisów internetowych zastanawiają się, czy przerwa w działaniu witryny może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie, czyli jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Takie przestoje są często nieuniknione (prace nad stroną, aktualizacje, zmiana serwera), a wszelkie nieprawidłowości w serwisie oczywiście mogą przełożyć się na efekty SEO – pozycje w SERP-ach, o ile roboty sieciowe nie zostaną o tym fakcie odpowiednio poinformowane.

Niewskazane jest, gdy podczas jakiejkolwiek awarii strony, zgłasza ona kod HTTP 404 (Nie znaleziono) bądź też status 200 OK z informacją o przerwie w działaniu. Lepszym rozwiązaniem jest zwrócenie dla niedziałającej strony nagłówka 503 (serwis chwilowo niedostępny), który informuje roboty wyszukiwarek internetowych, że przestoje w działaniu witryny są tymczasowe.

Googlebot, napotykając na stronę błędu 503, nie dokonają jej indeksacji, lecz powrócą do niej później. Dzięki temu można uniknąć zaindeksowania modernizowanych stron zawierających np. błędy MySQL-a, PHP-a, czy niedziałające linki, co mogłoby przeszkadzać w pozycjonowaniu.

Nagłówek 503 jest również pomocny przy różnych problemach z serwerem, np. podczas przekroczenia przepustowości, przestojów, czasowego wykorzystania strony zastępczej, czy jakichkolwiek innych błędów serwera. Podczas konserwacji serwera bardzo dobrym rozwiązaniem jest zwrócenie kodu HTTP 503 przez inny, zapasowy.

Ważne jest jednak, aby nie stosować takiego rozwiązania na stałe. Ostatecznie może być to bowiem odebrane przez boty wyszukiwarek jako trwała niedostępność serwera, co poskutkuje wyindeksowywaniem stron serwisu.

Przykładowy kod pozwalający na ustawienie nagłówka 503 jest następujący:

header(’HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable’);

Dodatkowo, jeśli znany jest czas przestoju witryny, można określić to za pomocą opcjonalnego nagłówka:

header(’Retry-After: 3600’);– podając długość przerwy w sekundach,
header(’Retry-After: Sat, 8 Oct 2011 18:27:00 GMT’); – wskazując szacowaną datę ponownego uruchomienia witryny.

Podobnie, jak w sytuacji błędu 404, warto z myślą o użytkownikach stworzyć stronę informacyjną również w przypadku kodu stanu HTTP 503, na której to najbardziej pożądaną wiadomością będzie termin przywrócenia witryny.

Więcej informacji na temat statusu 503 i innych kodów HTTP można znaleźć w specyfikacji RFC 2616.

Źródło: GoogleWebmasterCentral

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55