Ikona 4:20 min Ikona Michalina 15.06.2023

Bez reklamy nie ma sukcesu firmy – niezależnie od branży oraz zakresu usług. Jedną z jej form jest performance marketing, czyli marketing efektywnościowy. Nazwa nie jest przypadkowa. Tutaj liczy się bowiem konkretny, mierzalny efekt. Jak dokładnie wygląda ten model reklamy, dlaczego warto w niego zainwestować i jak mierzyć jego skuteczność? W tym artykule postaramy się przybliżyć Wam te kwestie.

Czym konkretnie jest performance marketing?

Zanim przejdziemy do konkretów i praktyki, warto pochylić się chwilkę nad teorią. A tę stanowi definicja pojęcia performance marketingu. Inne nazwy tej metody to marketing efektywnościowy oraz reklama efektywnościowa.

Są to działania reklamowe, których celem jest osiągnięcie konkretnego celu, możliwego do precyzyjnego zmierzenia. Nie są to kampanie wizerunkowe, a nakłaniające użytkownika do określonych zachowań.

Taką pożądaną reakcją odbiorcy może być kliknięcie w reklamę, zapis do newslettera, pobranie aplikacji mobilnej, zarejestrowanie profilu w serwisie, dokonanie zakupu, pobranie pliku i nie tylko. Chodzi o zaangażowanie użytkowników i skłonienie ich do konkretnej aktywności.

Dlaczego warto zainwestować w performance marketing?

Zalet jest sporo. Najważniejszą z nich jest skupienie na osiąganiu założonych celów. Oczywiście, by móc cieszyć się z benefitów performance marketingu, trzeba dokładnie określić oczekiwania oraz wybrać odpowiednią formę reklamy i model rozliczenia. Tutaj należy kierować się konkretnymi danymi, a nie subiektywnymi odczuciami – dlatego zawsze warto powierzyć to zadanie specjalistom. Dzięki profesjonalnie opracowanej strategii można w pełni korzystać z zalet marketingu efektywnościowego, takich jak:

  1. Mierzalność – efekty działań można dokładnie zmierzyć za pomocą wskaźników liczbowych.
  2. Zwiększone szanse na szybki zwrot z inwestycji – efekty kampanii mogą być widoczne już kilka godzin po jej uruchomieniu, a dokładne określenie opłacalnych dla firmy celów zwiększa szansę na to, że efekt szybko zostanie osiągnięty.
  3. Elastyczność działań – kampanie można w dowolnym momencie edytować lub zakończyć.
  4. Transparentność kosztów – budżet na reklamę jest jasno określony i nie ma w tym zakresie przykrych niespodzianek podczas rozliczenia.
  5. Dywersyfikacja – performance marketing korzysta z różnych kanałów dotarcia do klienta, nie są to reklamy nastawione wyłącznie na jedno źródło działań. Korzystanie z kilku kanałów to także większe bezpieczeństwo prowadzonych kampanii.

Najpopularniejsze narzędzia performance marketingu

Bardzo możliwe, że wiele z nich znacie i z wielu korzystacie, nie wiedząc, że są to narzędzia performance marketingu. To różne formy promocji, a ich wybór zależy przede wszystkim od założonych celów oraz grupy docelowej. Najczęściej wykorzystywane formaty w performance marketingu to:

  1. Kampanie Google Ads – kampanie w wyszukiwarce Google, które pozwalają trafić z reklamą do ściśle określonych odbiorców.
  2. Reklama w social mediach – na przykład Facebook Ads oraz posty sponsorowane trafiające do założonej grupy docelowej.
  3. E-mail marketing – wysyłanie do klientów z bazy mailingowej wiadomości z informacjami o nowych kolekcjach, rabatach, a także z życzeniami świątecznymi. Ta forma pozwala nie tylko na przekierowanie użytkowników na stronę internetową z ofertą, ale też na budowanie relacji z klientami.
  4. Porównywarki cenowe – promowanie produktów/usług w porównywarkach cen, które cieszą się dużą popularnością oraz zaufaniem wśród użytkowników.
  5. Sieci afiliacyjne – blogi, portale, kanały (zewnętrzne serwisy internetowe), które umożliwiają promocję danych produktów/usług w ramach rozliczenia prowizyjnego.
  6. Influencer marketing – coraz bardziej popularna forma promocji. Współpraca polega na tym, że influencer na swoich kanałach przedstawia i promuje produkty bądź usługi.
  7. Remarketing – docieranie z reklamą do osób, które już miały styczność z daną marką i weszły z nią w interakcję.
  8. Reklama natywna – subtelny przekaz w postaci artykułów sponsorowanych czy lokowania produktów.

Jak rozliczyć się za efekty w kampaniach performance marketing?

Wielokrotnie w tym artykule pojawiło się stwierdzenie, że performance marketing jest nastawiony na konkretne efekty, które łatwo zmierzyć. Wiąże się to również z wieloma modelami rozliczeń za tego typu kampanie. Najczęściej spotykane to:

  1. CPS (cost-per-sale) – płatność za każdą sprzedaż.
  2. CPC (cost-per-click) – opłata za kliknięcie na przykład w baner reklamowy.
  3. CPL (cost-per-lead) – płatność za pozyskanie danych do klienta (chociażby w postaci zapisu na listę mailingową firmy).
  4. CPA (cost-per-action) – opłata za konkretne działanie (na przykład skorzystanie z formularza kontaktowego i prośba o wycenę).
  5. CPO (cost-per-order) – rozliczenie za złożenie zamówienia (samo złożenie, a nie dokonanie płatności).

Jak widać, systemy te zakładają opłatę za konkretne efekty, a nie samo wyświetlanie reklamy. Jest to jedna z głównych zalet marketingu efektywnościowego. A który model rozliczenia wybrać? Nie ma uniwersalnej metody – wszystko zależy od spodziewanego efektu oraz rodzaju kampanii.

Postaw na performance marketing i osiągaj cele biznesowe!

Reklama efektywnościowa cieszy się coraz większą popularnością. Nic w tym dziwnego! To kampanie, których efekt można łatwo sprawdzić (na przykład poprzez Google Analytics). Możliwe są też różne modele rozliczeń i to tylko za efekt, a także optymalizacje budżetu i modyfikacje reklam w dowolnym momencie. To także mnogość form i kanałów dotarcia do klienta. Wszystko to sprawia, że łatwiej osiągnąć zamierzone cele – na dodatek bez ponoszenia zbędnych kosztów. Co więcej, performance marketing sprawdzi się nie tylko w e-commerce, ale też w wielu innych branżach. Najważniejsze to dobrze określić cele oraz wybrać taki przekaz i kanały, które pozwolą w krótkim czasie dotrzeć do grupy docelowej.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

PR a marketing – jak to ugryźć? Ikona 6:00 min 06.07.2023 W świecie postępujących specjalizacji, gdzie z jednego obszaru wyłaniają się nowe zagadnienia, nie można wykroić małego kawałka tortu i zabrać go tylko dla siebie. Pozycjonowanie, branding, reklamy Google Ads to wszystko są działania wspierające się wzajemnie w obszarze marketingu. A jak wpisuje się w to PR? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.2 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

rebranding_SEO Ikona 7:20 min 13.07.2023 Planując rebranding warto pomyśleć o tym, aby nie zaprzepaścić osiągniętych wcześniej efektów SEO, na które pracowało się często wiele lat. W artykule przedstawimy kilka najważniejzych czynników, o których należy pamiętać planując zmiany na firmowej stronie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023 Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 13

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700