Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 4:20 min Ikona Michalina 15.06.2023

Na czym polega performance marketing?

Bez reklamy nie ma sukcesu firmy – niezależnie od branży oraz zakresu usług. Jedną z jej form jest performance marketing, czyli marketing efektywnościowy. Nazwa nie jest przypadkowa. Tutaj liczy się bowiem konkretny, mierzalny efekt. Jak dokładnie wygląda ten model reklamy, dlaczego warto w niego zainwestować i jak mierzyć jego skuteczność? W tym artykule postaramy się przybliżyć Wam te kwestie.

Czym konkretnie jest performance marketing?

Zanim przejdziemy do konkretów i praktyki, warto pochylić się chwilkę nad teorią. A tę stanowi definicja pojęcia performance marketingu. Inne nazwy tej metody to marketing efektywnościowy oraz reklama efektywnościowa.

Są to działania reklamowe, których celem jest osiągnięcie konkretnego celu, możliwego do precyzyjnego zmierzenia. Nie są to kampanie wizerunkowe, a nakłaniające użytkownika do określonych zachowań.

Taką pożądaną reakcją odbiorcy może być kliknięcie w reklamę, zapis do newslettera, pobranie aplikacji mobilnej, zarejestrowanie profilu w serwisie, dokonanie zakupu, pobranie pliku i nie tylko. Chodzi o zaangażowanie użytkowników i skłonienie ich do konkretnej aktywności.

Dlaczego warto zainwestować w performance marketing?

Zalet jest sporo. Najważniejszą z nich jest skupienie na osiąganiu założonych celów. Oczywiście, by móc cieszyć się z benefitów performance marketingu, trzeba dokładnie określić oczekiwania oraz wybrać odpowiednią formę reklamy i model rozliczenia. Tutaj należy kierować się konkretnymi danymi, a nie subiektywnymi odczuciami – dlatego zawsze warto powierzyć to zadanie specjalistom. Dzięki profesjonalnie opracowanej strategii można w pełni korzystać z zalet marketingu efektywnościowego, takich jak:

  1. Mierzalność – efekty działań można dokładnie zmierzyć za pomocą wskaźników liczbowych.
  2. Zwiększone szanse na szybki zwrot z inwestycji – efekty kampanii mogą być widoczne już kilka godzin po jej uruchomieniu, a dokładne określenie opłacalnych dla firmy celów zwiększa szansę na to, że efekt szybko zostanie osiągnięty.
  3. Elastyczność działań – kampanie można w dowolnym momencie edytować lub zakończyć.
  4. Transparentność kosztów – budżet na reklamę jest jasno określony i nie ma w tym zakresie przykrych niespodzianek podczas rozliczenia.
  5. Dywersyfikacja – performance marketing korzysta z różnych kanałów dotarcia do klienta, nie są to reklamy nastawione wyłącznie na jedno źródło działań. Korzystanie z kilku kanałów to także większe bezpieczeństwo prowadzonych kampanii.

Najpopularniejsze narzędzia performance marketingu

Bardzo możliwe, że wiele z nich znacie i z wielu korzystacie, nie wiedząc, że są to narzędzia performance marketingu. To różne formy promocji, a ich wybór zależy przede wszystkim od założonych celów oraz grupy docelowej. Najczęściej wykorzystywane formaty w performance marketingu to:

  1. Kampanie Google Ads – kampanie w wyszukiwarce Google, które pozwalają trafić z reklamą do ściśle określonych odbiorców.
  2. Reklama w social mediach – na przykład Facebook Ads oraz posty sponsorowane trafiające do założonej grupy docelowej.
  3. E-mail marketing – wysyłanie do klientów z bazy mailingowej wiadomości z informacjami o nowych kolekcjach, rabatach, a także z życzeniami świątecznymi. Ta forma pozwala nie tylko na przekierowanie użytkowników na stronę internetową z ofertą, ale też na budowanie relacji z klientami.
  4. Porównywarki cenowe – promowanie produktów/usług w porównywarkach cen, które cieszą się dużą popularnością oraz zaufaniem wśród użytkowników.
  5. Sieci afiliacyjne – blogi, portale, kanały (zewnętrzne serwisy internetowe), które umożliwiają promocję danych produktów/usług w ramach rozliczenia prowizyjnego.
  6. Influencer marketing – coraz bardziej popularna forma promocji. Współpraca polega na tym, że influencer na swoich kanałach przedstawia i promuje produkty bądź usługi.
  7. Remarketing – docieranie z reklamą do osób, które już miały styczność z daną marką i weszły z nią w interakcję.
  8. Reklama natywna – subtelny przekaz w postaci artykułów sponsorowanych czy lokowania produktów.

Jak rozliczyć się za efekty w kampaniach performance marketing?

Wielokrotnie w tym artykule pojawiło się stwierdzenie, że performance marketing jest nastawiony na konkretne efekty, które łatwo zmierzyć. Wiąże się to również z wieloma modelami rozliczeń za tego typu kampanie. Najczęściej spotykane to:

  1. CPS (cost-per-sale) – płatność za każdą sprzedaż.
  2. CPC (cost-per-click) – opłata za kliknięcie na przykład w baner reklamowy.
  3. CPL (cost-per-lead) – płatność za pozyskanie danych do klienta (chociażby w postaci zapisu na listę mailingową firmy).
  4. CPA (cost-per-action) – opłata za konkretne działanie (na przykład skorzystanie z formularza kontaktowego i prośba o wycenę).
  5. CPO (cost-per-order) – rozliczenie za złożenie zamówienia (samo złożenie, a nie dokonanie płatności).

Jak widać, systemy te zakładają opłatę za konkretne efekty, a nie samo wyświetlanie reklamy. Jest to jedna z głównych zalet marketingu efektywnościowego. A który model rozliczenia wybrać? Nie ma uniwersalnej metody – wszystko zależy od spodziewanego efektu oraz rodzaju kampanii.

Postaw na performance marketing i osiągaj cele biznesowe!

Reklama efektywnościowa cieszy się coraz większą popularnością. Nic w tym dziwnego! To kampanie, których efekt można łatwo sprawdzić (na przykład poprzez Google Analytics). Możliwe są też różne modele rozliczeń i to tylko za efekt, a także optymalizacje budżetu i modyfikacje reklam w dowolnym momencie. To także mnogość form i kanałów dotarcia do klienta. Wszystko to sprawia, że łatwiej osiągnąć zamierzone cele – na dodatek bez ponoszenia zbędnych kosztów. Co więcej, performance marketing sprawdzi się nie tylko w e-commerce, ale też w wielu innych branżach. Najważniejsze to dobrze określić cele oraz wybrać taki przekaz i kanały, które pozwolą w krótkim czasie dotrzeć do grupy docelowej.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

5 błędów w prowadzeniu fanpage’a Ikona 04:25 min 11.10.2017 Obecnie coraz więcej przedsiębiorców zaczyna sobie zdawać sprawę z tego, że warto promować firmę w mediach społecznościowych. Jednak prowadzenie fanpage’a wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się to wydawać. Jeżeli zastanawiasz się, dlaczego jedne strony na Facebooku mają dużo fanów i wysokie zaangażowanie, a na innych – mimo regularnych działań - wciąż wieje nudą, przeczytaj o największych błędach przy prowadzeniu fanpage'a. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 05.02.2016 Serwis Etsy.com jest narzędziem, które cieszy się rosnącą popularnością w Polsce. Dedykowany głównie artystom, rękodzielnikom, rzemieślnikom, a także sprzedawcom materiałów i surowców wykorzystywanych w pracy przez wyżej wymienionych. Oferuje sporych rozmiarów, zagraniczny rynek zbytu, dostęp do specyficznych klientów i niewysokie prowizje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 08:35 min 04.06.2019 Pingwin, Panda, Koliber... Kofeina a nawet Fred! Zmian w algorytmach Google są setki (a nawet tysiące) każdego roku. Oddajemy na Państwa użytek historię aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google - opartą na znakomitym artykule stworzonym pierwotnie przez firmę Moz. Dowiecie się z niej kiedy jaka zmiana miała miejsce i jakie były jej najważniejsze cechy. Podajemy również linki do artykułów dogłębnie wyjaśniających konkretną zmianę. A wszystko w zwartej, przejrzystej formie! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700