Ikona 00:00 min Ikona 30.06.2016

Kolor w marketingu ma znaczenie

Psychologia kolorów w ostatnich latach zyskuje na znaczeniu. Przynosi niemal gotowe rozwiązania, które wykorzystywane są w szeroko rozumianym marketingu. Wyobraźmy sobie taką sytuację…

 

Zakładasz firmę. Nie chcesz jednak, aby nowo powstała marka weszła na rynek w sposób niezauważony. Planujesz więc swoją pierwszą kampanię reklamową, projektujesz logo, nie zapominasz też o ciekawej i przyjaznej dla użytkowników stronie internetowej.

 

W związku z powyższym – czeka na Ciebie wiele działań i mnóstwo pracy na różnych płaszczyznach biznesu. Wszystkie zadania mają jednak jeden wspólny mianownik. Jest nim KOLOR. To on na stałe będzie kojarzony z Twoją firmą i wkomponowany z logo. To on zdynamizuje lub wyciszy kampanię promocyjną. To również on pozwoli wyróżnić szatę graficzną Twojej witryny, bo przecież nie tylko jej układ, ale i przyjemna dla użytkowników estetyka ma znaczenie.

 

Czy jest uniwersalne rozwiązanie?

 

W sytuacjach, kiedy zazwyczaj mamy do wyboru wiele zróżnicowanych możliwości – szukamy tych najbardziej uniwersalnych. W świecie barw ich jednak nie ma. Każdy kolor, a nawet i jego odcień, niesie ze sobą inny ładunek i przekaz, charakteryzuje się indywidualnym dla siebie potencjałem. Warto jednak mieć świadomość, że pomimo takiego bogactwa, są w tym uniwersum barw również i takie, których należy zdecydowanie unikać. Oto jeden z nich – Pantone 448C – okrzyknięty najbrzydszym kolorem na świecie.

 

Co ciekawe – również i dla tego koloru specjaliści od marketingu znaleźli odpowiednią niszę. Już niedługo stanie się on barwą przewodnią ANTYREKLAMY i zagości na opakowaniach papierosów. Czy skutecznie odstraszy palaczy? Zobaczymy – lada moment Pantone 448C pojawi się w Europie.

 

Kolorowy świat reklamy

 

Wróćmy jednak do tych przyjemniejszych barw. Na początku artykułu nie wspomniałam dlaczego ich adekwatny do prowadzonej działalności wybór jest tak istotny. Otóż to właśnie kolory budzą emocje, a poprzez nie – wpływają na ludzki umysł. Naturalną konsekwencją jest więc fakt, że odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu przez konsumentów decyzji. Spójrzmy więc na krótką charakterystykę najpopularniejszych kolorów, które już od wielu lat kojarzone są z rozpoznawalnymi na całym świecie markami.

 

CZERŃ – związana z powagą. Ma w sobie nutkę tajemniczości, ale i elegancję. Daje gwarancję czytelności, a ze względu na wspomnianą wcześniej powagę – decydują się na nią przede wszystkim firmy, którym zależy na prestiżu.

 

CZERWIEŃ – badania psychologiczne niejednokrotnie dowiodły, że intensywna czerwień przyspiesza bicie serca. Działa więc najsilniej na emocje. Co więcej – bez wątpienia jest to kolor, który przyciągnie uwagę. Jako dominanta czerwień sprawdzi się w przypadku marek, które chcą swoją ofertą podarować odbiorcom odrobinę przyjemności, zabawy, rozrywki, ale i zmysłowości.

 

ORANŻ – idealny dla firm, które łączą pasję z profesjonalizmem, a w biznesie widzą nie tylko pracę, ale również przestrzeń do kreatywnego działania. Kolor pomarańczowy łączy bowiem emocjonalność czerwieni z optymizmem koloru żółtego.

 

 

ŻÓŁTY – kojarzony z przyjemnością – powinien więc być wykorzystywany do promocji, które właśnie z takim odczuciem mają być związane. Nie powinien być wykorzystywany przez marki, które pragną przede wszystkim podkreślić użyteczność i elegancję. Żółty to kolor radości i beztroski. Ma dawać przyjemność.

 

 

NIEBIESKI – specjaliści od marketingu dowiedli, że ten kolor skutecznie tłumi apetyt. Nie sprawdzi się więc w promocji branży gastronomicznej lub spożywczej. Idealnie natomiast podkreśli jakość produktów higienicznych czy też bezpieczeństwo usług lotniczych lub przewozowych. Niebieski daje poczucie stabilizacji – powinny więc sięgnąć po niego marki, które pragną zdobyć zaufanie klientów.

 

Oczywiście to tylko przykłady. Warto też zaznaczyć, że badania nad wykorzystaniem koloru w marketingu cały czas trwają. Można nawet powiedzieć, że przechodzą swój złoty wiek. Naukowcy stale odkrywają nowe obszary wpływu poszczególnych barw na decyzyjność konsumentów.

 

Jak się okazuje – nie tylko wybór konkretnego koloru ma znaczenie, ale również jego sąsiedztwo. Ciekawym spostrzeżeniem, jest także perswazja. Wierząc twierdzeniom amerykańskich ekspertów – wykorzystując poszczególne kolory jesteśmy w stanie wpływać na działania konsumentów.

 

Skoro więc kolor ma taką siłę perswazji, to może i wspomniana wcześniej antyreklama przyniesie oczekiwane rezultaty? Na odpowiedź musimy nieco zaczekać. Warto jednak pamiętać o tym, że jego świadome wykorzystanie może mieć kluczowe znaczenie dla kampanii reklamowej, wizerunku naszej firmy, jak również rozpoznawalności logo.

 

Pozostawiamy więc Państwa z puentą tego artykułu: planując identyfikację wizualną marki – także tworząc lub przebudowując stronę internetową – warto kierować się nie swoimi upodobaniami estetycznymi, ale psychologią koloru.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.3 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.3 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 18.07.2016 Nie zaprzeczajmy. Nie zaklinajmy rzeczywistości. Pogódźmy się z tym. Jesteśmy świadkami fenomenu społecznego, jakiego nie doświadczaliśmy chyba od czasów powstania mediów społecznościowych.  Pokémon Go robi światową karierę. Jeśli widzicie przechodniów, którzy używają smartfonów nie do SMSowania, nie do telefonownia, nie wpatrują się w niego bez ustanku, tylko błądzą wzrokiem po okolicy, to wiedzcie! Oni mają już zainstalowaną grę! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.3 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:00 min 31.10.2016 Google Doodle jak zwykle nie zawodzi – z okazji przeróżnych świąt zaskakuje świetnie wykombinowanymi gierkami, które wciągają na dłużej niż kilka minut. W związku z obchodzonym w wielu krajach świętem duchów, czyli popularnym Halloween, Google wciąga nas w świat magii, czarów i duchów, które czyhają na nasze życie i nie spoczną, dopóki nie wyssą z nas całej energii. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.3 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 29.06.2016 Informacja, która z pewnością zainteresuje fanów muzyki zwracających uwagę na teksty piosenek. Pod koniec czerwca 2016 Google i LyricFind rozpoczęły współpracę. W efekcie autorzy oraz wydawcy otrzymają za każde wyświetlenie tekstu piosenki w wynikach wyszukiwania i w Google Play Music odpowiednią kwotę. Jak na razie umowa objęła obszar Stanów Zjednoczonych, jednak wnioskując z komentarzy najprawdopodobniej jej zasięg będzie globalny. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700