Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 30.06.2016

Kolor w marketingu ma znaczenie

Psychologia kolorów w ostatnich latach zyskuje na znaczeniu. Przynosi niemal gotowe rozwiązania, które wykorzystywane są w szeroko rozumianym marketingu. Wyobraźmy sobie taką sytuację…

 

Zakładasz firmę. Nie chcesz jednak, aby nowo powstała marka weszła na rynek w sposób niezauważony. Planujesz więc swoją pierwszą kampanię reklamową, projektujesz logo, nie zapominasz też o ciekawej i przyjaznej dla użytkowników stronie internetowej.

 

W związku z powyższym – czeka na Ciebie wiele działań i mnóstwo pracy na różnych płaszczyznach biznesu. Wszystkie zadania mają jednak jeden wspólny mianownik. Jest nim KOLOR. To on na stałe będzie kojarzony z Twoją firmą i wkomponowany z logo. To on zdynamizuje lub wyciszy kampanię promocyjną. To również on pozwoli wyróżnić szatę graficzną Twojej witryny, bo przecież nie tylko jej układ, ale i przyjemna dla użytkowników estetyka ma znaczenie.

CZY JEST UNIWERSALNE ROZWIĄZANIE?

 

W sytuacjach, kiedy zazwyczaj mamy do wyboru wiele zróżnicowanych możliwości – szukamy tych najbardziej uniwersalnych. W świecie barw ich jednak nie ma. Każdy kolor, a nawet i jego odcień, niesie ze sobą inny ładunek i przekaz, charakteryzuje się indywidualnym dla siebie potencjałem. Warto jednak mieć świadomość, że pomimo takiego bogactwa, są w tym uniwersum barw również i takie, których należy zdecydowanie unikać. Oto jeden z nich – Pantone 448C – okrzyknięty najbrzydszym kolorem na świecie.

 

Co ciekawe – również i dla tego koloru specjaliści od marketingu znaleźli odpowiednią niszę. Już niedługo stanie się on barwą przewodnią ANTYREKLAMY i zagości na opakowaniach papierosów. Czy skutecznie odstraszy palaczy? Zobaczymy – lada moment Pantone 448C pojawi się w Europie.

KOLOROWY ŚWIAT REKLAMY

Wróćmy jednak do tych przyjemniejszych barw. Na początku artykułu nie wspomniałam dlaczego ich adekwatny do prowadzonej działalności wybór jest tak istotny. Otóż to właśnie kolory budzą emocje, a poprzez nie – wpływają na ludzki umysł. Naturalną konsekwencją jest więc fakt, że odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu przez konsumentów decyzji. Spójrzmy więc na krótką charakterystykę najpopularniejszych kolorów, które już od wielu lat kojarzone są z rozpoznawalnymi na całym świecie markami.

CZERŃ – związana z powagą. Ma w sobie nutkę tajemniczości, ale i elegancję. Daje gwarancję czytelności, a ze względu na wspomnianą wcześniej powagę – decydują się na nią przede wszystkim firmy, którym zależy na prestiżu.

CZERWIEŃ – badania psychologiczne niejednokrotnie dowiodły, że intensywna czerwień przyspiesza bicie serca. Działa więc najsilniej na emocje. Co więcej – bez wątpienia jest to kolor, który przyciągnie uwagę. Jako dominanta czerwień sprawdzi się w przypadku marek, które chcą swoją ofertą podarować odbiorcom odrobinę przyjemności, zabawy, rozrywki, ale i zmysłowości.

ORANŻ – idealny dla firm, które łączą pasję z profesjonalizmem, a w biznesie widzą nie tylko pracę, ale również przestrzeń do kreatywnego działania. Kolor pomarańczowy łączy bowiem emocjonalność czerwieni z optymizmem koloru żółtego.

ŻÓŁTY – kojarzony z przyjemnością – powinien więc być wykorzystywany do promocji, które właśnie z takim odczuciem mają być związane. Nie powinien być wykorzystywany przez marki, które pragną przede wszystkim podkreślić użyteczność i elegancję. Żółty to kolor radości i beztroski. Ma dawać przyjemność.

NIEBIESKI – specjaliści od marketingu dowiedli, że ten kolor skutecznie tłumi apetyt. Nie sprawdzi się więc w promocji branży gastronomicznej lub spożywczej. Idealnie natomiast podkreśli jakość produktów higienicznych czy też bezpieczeństwo usług lotniczych lub przewozowych. Niebieski daje poczucie stabilizacji – powinny więc sięgnąć po niego marki, które pragną zdobyć zaufanie klientów.

 

Oczywiście to tylko przykłady. Warto też zaznaczyć, że badania nad wykorzystaniem koloru w marketingu cały czas trwają. Można nawet powiedzieć, że przechodzą swój złoty wiek. Naukowcy stale odkrywają nowe obszary wpływu poszczególnych barw na decyzyjność konsumentów.

Jak się okazuje – nie tylko wybór konkretnego koloru ma znaczenie, ale również jego sąsiedztwo. Ciekawym spostrzeżeniem, jest także perswazja. Wierząc twierdzeniom amerykańskich ekspertów – wykorzystując poszczególne kolory jesteśmy w stanie wpływać na działania konsumentów.

Skoro więc kolor ma taką siłę perswazji, to może i wspomniana wcześniej antyreklama przyniesie oczekiwane rezultaty? Na odpowiedź musimy nieco zaczekać. Warto jednak pamiętać o tym, że jego świadome wykorzystanie może mieć kluczowe znaczenie dla kampanii reklamowej, wizerunku naszej firmy, jak również rozpoznawalności logo.

Pozostawiamy więc Państwa z puentą tego artykułu: planując identyfikację wizualną marki – także tworząc lub przebudowując stronę internetową – warto kierować się nie swoimi upodobaniami estetycznymi, ale psychologią koloru.

 

Źródła: ProjektowanieGraficzne, AlterWeb, Denigma

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:25 min 17.07.2008 Przedsiębiorstwa oraz instytucje czeka spore ułatwienie w postaci elektronicznego podpisu! To prawdziwa rewolucja, które pozwoli wykorzystać potencjał tkwiący w Sieci. Jest wyjściem nie tylko wygodnym, ale także pozwalającym na znaczną oszczędność czasu i pieniędzy. Takie rozwiązanie pozostaje też w zgodnie z trendem ekologicznym. Jak wiele firm przyklaskuje takiemu rozwiązaniu? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:55 min 19.06.2009 Coraz chętniej robimy zakupy przez Internet i co ciekawe, wcale nie myślimy przy tym o oszczędzaniu - takie wnioski można wysnuć z informacji na temat wydatków w sieci, jakie podał Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki. To istotne zwłaszcza dla branży e-commerce, która może zacierać ręce - kto wie, może w niedalekiej przyszłości tradycyjne zakupy zostaną wyparte przez te elektroniczne? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 35

No votes so far! Be the first to rate this post.

thank you page Ikona 8:00 min 18.10.2023 Thank you page to prosty i nieskomplikowany komunikat, ale może mieć znaczący wpływ na efektywność Twoich działań. Dowiedz się, co powinno znaleźć się na stronie podziękowania oraz jak to wpływa na konwersję i budowanie relacji z klientem. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700