Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:20 min Ikona 11.10.2012

Klucz do sukcesu w e-mail marketingu – cd.

Ludzie listy piszą…
Pisałam o wielkim powrocie e-mail marketingu. Ten „dinozaur” wśród instrumentów reklamy internetowej zaskoczył wszystkich swą skutecznością w 2011 roku. Jednak nie zawsze tak było – e-mail marketing zyskał swego czasu etykietkę nieskutecznego. Obecnie wiele przedsiębiorców jest zdania, że częsty kontakt z klientem zdecydowanie zwiększa oddziaływanie reklamy. Niestety, mimo to niewielu z nich potrafi uchwycić sedno w reklamowym e-mail’u. Mogłoby się zdawać że nie ma nic prostszego niż wysłanie takiej wiadomości. Jak to zrobić, by się nie narobić? Nie ma takiej opcji –  skuteczność kampanii e-mail marketing wymaga sporego nakładu pracy. Jak wydobyć kwintesencję naszej działalności i przekuć ją w dobrze przemyślaną kampanię?

 

Bazą jest baza
Podstawową kwestią jest zbudowanie bazy adresów oraz zbadanie potrzeb grupy docelowej. Budując listę mailingową należy szczególnie pamiętać o tym, aby naszej wiadomości nie uznano za spam. Są na to dwa sposoby. Jednym z nich jest zachęcanie klientów do wpisu na odpowiednią listę subskrypcyjną umieszczoną na naszej stronie internetowej. Drugim natomiast, dość kosztownym rozwiązaniem jest kupno bazy danych od wyspecjalizowanej firmy. O ile w tym przypadku ponosimy znaczne koszty, to w pierwszym wskazana jest cierpliwość – zebranie chętnych, którzy samodzielnie udostępnią swoje dane jest zazwyczaj czasochłonne i wymaga dobrze optymalizowanego serwisu www. W obu przypadkach to klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie e-maili reklamowych.

 

Najważniejsze jest wnętrze?
Także w e-mail marketing o sukcesie decyduje często pierwsze wrażenie, dlatego też uwagę adresata przykuć musi pomysłowy temat wiadomości.  Co dalej? Istnieje cała gama sposobów – od e-newsletterów po  case study.  Treść wiadomości należy jak najczęściej urozmaicać, a pomysłów na to jest tyle ile branż. Częstotliwość wysyłania e-maili również ma niebagatelne znaczenie. Nie pozwólmy klientowi o sobie zapomnieć – oczywiście z odpowiednią dozą rozsądku.

 

Wisienka na torcie
Co pozwoli postawić przysłowiowa kropkę nad „i”? Aby wiadomość promocyjna była kompletna zastosujmy specjalne sztuczki. W pewnej mierze sukces gwarantuje personalizacja wiadomości. Każdy z nas lubi przecież odbierać e-maile od osoby znajomej, skierowany do nas wprost po imieniu. Firmy zajmujące się tego rodzaju kampaniami uciekają się przez to do coraz różniejszych pomysłów. Nikogo nie dziwi już wysyłanie wiadomości z prywatnej skrzynki czy potoczna treść wiadomości (uzależniona oczywiście od grupy docelowej). Dlatego mimo dużej ilości czasu którą może pochłonąć ten zabieg warto pozwolić klientowi poczuć się tak jakby e-mail wysłany był specjalnie dla niego.      

 

Czego uczy eyetracking
Przygotowując mailing, warto sięgnąć po wnioski z badań eyetrackingowych (technika śledzenia ruchów gałek ocznych użytkownika w trakcie korzystania z zasobów internetowych). Znajdziemy tam odpowiedzi na pytania, jakie elementy przyciągają uwagę, co zniechęca, w jakiej kolejności zawartość maila jest czytana przez odbiorcę. Dobrym przykładem jest raport firmy Edisonda, przygotowany na podstawie analizy 34 mailingów i newsletterów, na grupie 30 użytkowników. Wyniki badania skupienia gałek ocznych użytkowników przedstawiają się następująco:

 

 

 

Badacze doszli do wniosku, że:

 

– użytkownicy skanują wzrokowo mailing wg pewnego wzorca czytania -na mapach cieplnych widoczny jest on jako tzw. „F-pattern”: internauta najpierw wykonuje wzrokiem ruch w poziomie od lewej do prawej, następnie przenosi się niżej i wykonuje analogiczny ruch, tym razem krótszy. Później następuje ruch pionowy w dół;

 

 

– pierwsze wiersze są najczęściej przeglądane z większą uwagą, każde kolejne coraz mniej uważnie;
– najwięcej uwagi użytkownicy skupiają w lewej, górnej części strony – można to przypisać nawykom nabytym podczas „analogowego” czytania.

Biorąc pod uwagę powyższe, przy projektowaniu mailingu zalecane jest:

– umieszczenie najważniejszych informacji na samym początku;
– duży kontrast między tekstem a tłem;
– podzielenie wiadomości nagłówkami.

Uwagę dodatkowo przykują ramki wskazujące na najważniejsze fragmenty i oczywiście grafika.

Wspomniany raport pozwala również ocenić, jak w mailingu prezentować dane liczbowe, ile kolumn tekstu zastosować i jaka długość newslettera jest „bezpieczna”. W tej kwestii badania wskazują, że:

 

– użytkownicy mają tendencję do skupiania się na elementach widocznych, bez konieczności przewijania strony, a treści na samym dole są zazwyczaj pomijane wzrokiem – dlatego warto najważniejsze elementy umieszczać jak najwyżej;
– jeżeli newsletter wymaga przewijania strony, najlepiej zakończyć pierwszy widoczny ekran grafiką, która zachęci użytkownika do przewinięcia.

 

Każda branża i dedykowana jej grupa docelowa będzie dyktowała szereg indywidualnych zaleceń w warstwie tekstu, ale od strony nawyków wzrokowych powyższe ustalenia będą dość uniwersalne – przynajmniej w naszym kręgu kulturowym.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki

W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak skracać linki, by zachęcały do klikania? Ikona 4:40 min 22.05.2023

Jak skracać linki, by zachęcały do klikania?

Często okazuje się, że linki są za długie i zajmują zbyt wiele miejsca we wpisach w social mediach albo wiadomościach wysyłanych do klientów. Nie wyglądają estetycznie, a przez to nie zachęcają do klikania. Jest na to sposób – skracanie linków przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55