Ikona 5:00 min Ikona Damian Chmarzyński 27.03.2024

Bogaty asortyment czy konkurencyjne ceny to oczywiście jedne z istotniejszych czynników, mających wpływ na decyzję zakupową klientów, jednak na nic się one zdadzą, jeśli Twoja oferta nie będzie zauważalna w sieci. Kluczem do rozpropagowania informacji o Twoim sklepie jest pisanie wszelkiego rodzaju tekstów, które są najlepszym i najskuteczniejszym narzędziem promocji Twoich produktów!

Mamy tu na myśli zarówno cechy stricte SEO, jak i UX:

  • poprzez treści nasycisz serwis wybranymi wyrażeniami kluczowymi, co przełoży się na wyższe pozycje w wynikach i tym samym większą widoczność serwisu,
  • poprzez treści wykreujesz wizerunek swojej firmy oraz przedstawisz się w roli zaufanego eksperta,
  • dzięki tekstom zadbasz o odpowiednią komunikację z użytkownikiem, przedstawisz cechy i najważniejsze wartości swoich produktów, wskazując ich przewagę na tle konkurencji,
  • poprzez systematyczną rozbudowę contentu na stronie masz szansę zbudować jej tematyczność i eksperckość w wybranym obszarze, zyskując dodatkową widoczność na wyrażenia wokół danego tematu.

Po tym krótkim wstępie wiesz już, że treści pełnią wiele ważnych funkcji nie tylko w witrynach informacyjnych, wizytówkowych, ale także w serwisach e-commerce. Poniżej opisujemy podstawowe aspekty, które należy uwzględnić podczas pracy przy tworzeniu różnego rodzaju treści na sklep internetowy.

baner

Fundamentalne zasady dotyczące contentu dla e-commerce

Tworzenie odpowiedniego contentu e-commerce może wesprzeć pozycjonowanie sklepów internetowych. Poniżej powiemy zarówno o wskazówkach ogólnych, które są stałe bez względu na to, jaki rodzaj tekstów tworzymy, jak również wskażemy ważne rekomendacje stricte dla poszczególnych typów stron.

Ogólne wytyczne

Nie ma znaczenia, czy przygotowujesz wpis na blog, opis kategorii czy produktu – musisz zadbać o pełną unikalność treści na swojej stronie. Tylko takie teksty mają szansę zostać zindeksowane jako oryginalne i wpłynąć pozytywnie na wartość Twojej strony. Naturalnie powinny one być także poprawne językowo. Ponadto:

  1. Twórz treści pod tzw. buyer personę – tj. konkretnego klienta, do którego chcesz trafić i z którym będziesz się komunikować.
  2. Pamiętaj o odpowiednim formatowaniu tekstów – stosuj pogrubienia, podkreślenia, wypunktowania, dzięki czemu polepszysz czytelność treści.
  3. Używaj śródnagłówków do oddzielenia poszczególnych sekcji treści, zgodnie z ich hierarchią (od H2 do H6), zamieszczając w nich dodatkowe wyrażenia kluczowe, jeśli to tylko możliwe i naturalne.
  4. Nie zapominaj o linkach wewnętrznych oraz dodatkowych grafikach.
  5. Pamiętaj o nasyceniu tekstów wyrażeniami kluczowymi, unikając przy tym przesycenia.
kolory

Strona główna

Mimo że z punktu widzenia pozycjonowania jest to często najważniejsza strona w serwisie, z perspektywy UX nie powinna ona być przeładowana tekstami. Zadbaj o to, aby nie sprawiała wrażenia chaotycznej np. przez brak odpowiednich odstępów pomiędzy sekcjami czy nieoptymalny układ treści.

Aby zniwelować efekt ściany tekstu, warto podzielić stronę główną na sekcje tematyczne, w których możesz zamieścić krótkie informacje takie, jak:

  • O nas – krótki tekst wprowadzający z odnośnikiem do odpowiedniej podstrony,
  • Misja i wartości firmy – krótkie, ale ważne informacje, przykuwające uwagę użytkownika i wskazujące najważniejsze cechy i wartości Twojej firmy,
  • Polecane kategorie – zawierające tzw. zajawki, czyli krótkie opisy z odnośnikami do kluczowych dla Ciebie kategorii w sklepie,
  • Ostatnie lub popularne wpisy – sekcja kilku wpisów z odnośnikami do wybranych artykułów na blogu,
  • Sekcja z krótkim opisem i zachętą do kontaktu,
  • Dodatkowy tekst SEO, nasycony wybranymi wyrażeniami kluczowymi – nie powinien być kluczowym elementem strony; z punktu widzenia UX może być on zamieszczony w dolnej części strony, pod wyżej wymienionymi sekcjami, i opisywać ogólnie ofertę klienta.

Nazwy produktów

Podobnie jak treści również wszystkie produkty w Twoim sklepie powinny mieć w pełni unikalne i dokładne nazwy. Zachowaj przy tym powściągliwość i nie przesadzaj z ich długością – sprecyzuj je i umieszczaj w nich informacje, które będą przydatne dla użytkownika.

  • Jeśli masz wiele podobnych produktów, nie nazywaj ich w sposób numerowany, tj. np. sukienka czerwona 1, sukienka czerwona 2.
  • Jeżeli pewne informacje są istotne w Twojej branży, uwzględnij je w nazwie produktu – np. numery katalogowe części rolniczych.

Zawartość podstrony produktowej

Każdy produkt – poza kluczowymi z punktu widzenia sprzedaży zdjęciami oraz specyfikacją techniczną – powinien mieć również dodatkowy opis, w którym użytkownik będzie mógł odnaleźć dodatkowe informacje o najważniejszych cechach, jego zastosowaniu czy użytkowaniu.

O ile użytkownik często „kupuje oczami”, o tyle dla wyszukiwarki w kontekście ustalania rankingu strony najważniejsze są treści. Zatem bez dodatkowych unikalnych opisów produktów tracisz szansę na lepszą pozycję Twojej strony w Google, a co za tym idzie – również na pozyskanie dodatkowych użytkowników i zwiększenie konwersji.

Niemniej opisy te nie powinny stanowić głównej części podstrony produktowej, dlatego warto je zamieścić niżej na stronie – pod zdjęciami produktu, ceną i kluczowymi informacjami zakupowymi (jak sposoby dostawy i płatności).

Dobre praktyki w kontekście układu i rozmieszczenia contentu na podstronie produktowej:

  • układ powinien mieć przejrzysty layout, dużo pustej przestrzeni ułatwiającej skanowanie informacji,
  • pamiętaj o hierarchii wizualnej, aby kluczowa cena czy przycisk dodawania do koszyka były odpowiednio wyróżnione,
  • w części ATF (above the fold), tj. widocznej po otwarciu strony bez przewijania w dół, zamieść ważne informacje o dostawie, płatności czy gwarancji, np. w formie rozwijanego akordeonu, aby użytkownik nie był zasypany od razu mnogością informacji, ale miał do nich swobodny dostęp,
  • w przypadku stosowania większej liczby zdjęć, powinny one być wdrożone w formie galerii powiększonych miniatur,
  • pamiętaj o podziale tekstów na sekcje, aby treści były bardziej czytelne i przyjazne w odbiorze; przykładowy podział: Opis produkty, Dane techniczne, Recenzje/Opinie,
  • w przypadku dłuższych opisów produktów, te również warto podzielić na sekcje, wyróżniając w ten sposób np. cechy produktu czy inne kluczowe elementy, które mogą być wypunktowane lub przedstawione w tabeli,
  • dane techniczne (np. wymiary) zawsze zamieszczaj w formie tabeli, aby zwiększyć czytelność danych,
  • dużą wartością dodaną będzie zamieszczenie krótkiego filmiku przedstawiającego wykorzystanie produktu w praktyce,
  • warto dodać sekcję z polecanymi artykułami w dolnej części podstrony, nad stopką.

Opisy kategorii

Treści kategorii są zazwyczaj kluczowe w procesie optymalizacji strony i nasyceniu witryny pod wybrane wyrażenia kluczowe.

Przez długi czas rekomendowane było ich zamieszczanie w górnej części strony, nad produktami, w sekcji above the fold, czyli w „ekranie”, który użytkownik zobaczy zaraz po otwarciu strony bez jej przewijania w dół. Aktualnie nie jest to jednak optymalne rozwiązanie szczególnie pod kątem UX – przede wszystkim dlatego że opisy kategorii stają się coraz bardziej obszerne, co powoduje znacznie przesuniecie produktów na stronie i tym samym obniżenie ich wartości. Jest to szczególne niebezpieczne w przypadku użytkowników mobilnych, gdzie trzeba poświęcić trochę czasu na przebrnięcie przez masę tekstów i dobrniecie do produktów.

Jak zatem znaleźć złoty środek, by tworzyć opisy kategorii optymalnie przygotowane pod SEO i jednocześnie nie zaszkodzić UX?

  1. Podziel opis na część górną (krótszą, w postaci tzw. zajawki) oraz dolną (dłuższą, zawierającą pozostałą treść). Dodatkowo przy takim sposobie wprowadzenia tekstu warto na końcu górnego tekstu dodać tzw. kotwicę umożliwiającą przejście do dolnej części opisu po kliknięciu (np. czytaj więcej).
  2. Poprawnie z punktu widzenia SEO i dobre dla UX będzie zamieszczenie całego opisu kategorii w dolnej części podstrony, pod produktami.
  3. Alternatywą może być zamieszczenie tekstu w formie widocznej zajawki oraz pozostałej niejako ukrytej treści, dostępnej dopiero po jej rozwinięciu przez użytkownika za pomocą dodatkowego przycisku. Z punktu widzenia UX jest to dobre rozwiązanie – szczególnie w przypadku dłuższych opisów – jednakże istnieje ryzyko, że teksty dostępne po rozwinięciu nie zostaną zindeksowane przez Google. Pamiętaj zatem, aby przy takim rozwiązaniu zweryfikować poprawność indeksacji tekstów.
strona www

Wpisy blogowe

Blog to aktualnie stały element dobrego sklepu internetowego i jego idealne uzupełnienie. Wpisy blogowe – mimo że nie są kluczowe w sklepach online i często ich znaczenie jest bagatelizowane przez właścicieli stron – mogą znacznie poprawić ruch na stronie i ściągnąć na nią wielu dodatkowych użytkowników, co w konsekwencji może wpłynąć na większą sprzedaż.

Aby jednak tak się stało, pamiętaj o:

  • tworzeniu wpisów zgodnych z tematyką Twojej strony, najlepiej ściśle powiązanych z wybraną kategorią czy produktem, który chciałbyś wypromować; przykładowo: sprzedając meble do salonu, możesz przygotować artykuł czy poradnik na temat tego, jakie meble do salony wybrać, lub inne bardziej precyzyjne: jaką komodę/stolik kawowy wybrać do salonu itp.,
  • linkowaniu wewnętrznym do kategorii oraz wybranych produktów (przykładowo w formie karuzeli produktów),
  • sformatowaniu treści i wzbogacaniu ich o zdjęcia – np. konkretnych produktów (które również można podlinkować celem zmonetyzowania ściągniętego ruchu).

Klastry tematyczne

Nie ma wątpliwości, że stwierdzenie content is king jest cały czas aktualne również w kontekście sklepów internetowych. Ważne jest, aby przy bardzo dużej ilości całego contentu na stronie nie powstał chaos, bo może to wpłynąć niekorzystnie na wrażenie użytkownika korzystającego z Twojej witryny. Sposobem na uporządkowanie bałaganu na stronie (jeśli takowy się pojawi), są klastry tematyczne, dzięki którym pogrupujesz teksty na stronie zgodnie z ich tematyką i przeznaczeniem.

Dobrym przykładem prawidłowego stosowania tego rozwiązania jest układ odnośników w stopce na stronie firmowej naszej agencji SEO, gdzie linki zamieszczone są w poszczególnych kolumnach tematycznie ze sobą powiązanych.

Więcej o klastrach tematycznych przeczytasz w naszym artykule!

Kanibalizacja

Bardzo ważną kwestią – i zarazem zagrożeniem w kontekście pozycji Twojej strony – podczas tworzenia i układania tekstów w sklepie internetowym jest sytuacja, w której wyszukiwarka nie wie, którą podstronę ma wybrać jako tę właściwą na dane wyrażenie. W SEO mówimy wtedy, że mamy do czynienia z kanibalizacją słów kluczowych.

Pomijając naturalne i prawidłowe sytuacje (np. kiedy Google będzie wyświetlało zamiennie kilka produktów na dane zapytanie), w serwisie nie powinniśmy mieć zduplikowanych kategorii czy też kilku wpisów odpowiadających na to samo zapytanie.

Ważne jest również, aby nie tworzyć zbyt ogólnych dodatkowych artykułów blogowych dla wyrażeń, dla których docelowym landing page’em jest kategoria produktowa.

Dowiedz się więcej o kanibalizacji!

Podsumowanie

Liczymy, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, jak rozmieszać treści w swoim sklepie internetowym, aby były przydatne zarówno dla SEO, jak i użytkowników korzystających z Twojej strony!

Pamiętaj o fundamentalnej zasadzie, czyli tworzeniu wszystkich treści i ich rozmieszczeniu na stronie pod kątem Twojego klienta docelowego – czyli buyer persony. Dzięki temu lepiej określisz potrzeby tekstowe dla opisów produktów, kategorii czy wpisów blogowych oraz będziesz w stanie lepiej rozmieścić składowe contentu na poszczególnych typach stron.

Ponadto – nie bój się zmian! Jeśli zauważysz, że coś nie działa, przetestuj inne rozwiązanie. Niekiedy nawet drobna zmiana w układzie karty produktowej może spowodować wzrosty konwersji w Twoim sklepie!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

Content marketing dla małych firm: poznaj potęgę treści w świecie online! Ikona 4:00 min 04.03.2024 Zdobycie i utrzymanie klientów to ogromne wyzwanie. Szczególnie dla małych firm, które często mają ograniczony budżet na działania marketingowe. Jak zaistnieć w sieci mimo ogromnej konkurencji? Z pomocą przychodzi niezawodny content. Jak go tworzyć i jakich błędów unikać? Na te i inne pytania odpowiem w artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 33

No votes so far! Be the first to rate this post.

emocje Ikona 6:00 min 15.12.2023 To, co wyzwala w ludziach reakcje, to emocje. Wpływają one na ocenę sytuacji oraz decyzje, które podejmujemy, w tym zakupowe. Jeśli zależy nam na dotarciu do odbiorców, warto poznać ich rolę w procesie decyzyjnym - szczególnie przed świętami Bożego Narodzenia. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 27

No votes so far! Be the first to rate this post.

content Ikona 5:00 min 12.12.2023 Jak wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć zaufanie użytkowników sieci (potencjalnych klientów), a także algorytmów Google? Z pomocą przychodzi wartościowy content. Co składa się na tę wartość? Między innymi wiarygodność. Dziś przyjrzymy się zagadnieniu tworzenia wiarygodnych treści, które zostaną docenione nawet przez najbardziej wymagających odbiorców. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700