Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Jeśli chcesz, aby Twoje CV w rękach rekrutującego zmieniło się w zaproszenie na rozmowę o pracę pamiętaj o tym, aby pisząc je odpowiedzieć na potrzeby pracodawcy, które zazwyczaj są jasno sformułowane w ogłoszeniu o pracę.
Wiesz już jaką funkcję pełni CV, więc pozwól, że w telegraficznym skrócie przedstawię Ci czynności, które mają miejsce przed opublikowaniem ogłoszenia o pracę na stronie internetowej. Wierz mi na słowo, wiedza na temat tego, czym kieruje się pracodawca w wyborze odpowiedniego kandydata zmieni Twoje podejście do pisania CV raz na zawsze
Otóż zanim rekruter opublikuje ogłoszenie o pracę, to najpierw wspólnie z Hiring Managerem, czyli osobą wnioskującą o rekrutacje, tworzą profil odpowiedniego kandydata. Tak jak reklamodawca, sprzedawca tworzy personę idealnego Klienta, tak pracodawca tworzy personę odpowiedniego Kandydata.
Zacznę od wyjaśnienia tego kim jest „odpowiedni kandydat”.
Pracodawca określa swój cel biznesowy, opierając się na swojej misji, wizji i wartościach. Na przykład misją Twojego potencjalnego pracodawcy może być wspieranie rozwoju biznesu klientów, dostarczając im nowoczesne technologie i dopasowane rozwiązania marketingu online. Mając na uwadze tę opisaną misję, celem Twojego potencjalnego pracodawcy jest znalezienie osób, które posiadają odpowiednie kompetencje w obszarze marketingu online.
Po czym pracodawca pozna, że jesteś odpowiednim kandydatem, odpowiednią kandydatką?
Pracodawca na początku opracowuje listę czynności, które muszą zostać wykonane, aby dany cel biznesowy został osiągnięty. Kiedy lista zadań, czyli zakres obowiązków, który jest adekwatny do stanowiska jest już opracowana, to w drugiej kolejności przychodzi czas, by stworzyć profil persony „odpowiedniego kandydata”, który te poszczególne czynności może wykonać. W tym procesie ważne jest wyróżnienie kluczowych kompetencji twardych (m.in znajomość programów, aplikacji, urządzeń, narzędzi, języków…) oraz kompetencji miękkich, czyli umiejętności społecznych, które decydują o tym, jak pracownik zachowuje się w określonych sytuacjach.
Gdyby pracodawca był artystą to proces rekrutacji moglibyśmy porównać do malowania na płótnie i obraz ten byłby rekrutacyjnym dziełem sztuki współczesnej.
Od określenia tego, jakiej pracy szukasz zależy sposób przedstawienia Twoich kompetencji w CV. Na przykład, kiedy aplikujesz z branży X do branży Y, to zapomnij o używaniu żargonu lub skrótów myślowych. Pisz, mów tak, aby Twój odbiorca Cię zrozumiał. Dlatego też, kiedy już określisz swój cel, to skup się na poznaniu swojej grupy docelowej.
Pamiętaj, od określenia tego kto jest adresatem Twojego CV zależy słownictwo i forma wypowiedzi, których użyjesz w CV.
Teraz kiedy już wiesz dokąd zmierzasz i do kogo mówisz, sprawdź jak do niego dotrzeć. To bardzo ważne, aby wiedzieć z jakich kanałów komunikacji korzysta Twój potencjalny pracodawca.
Kiedy wiesz czego chcesz, czyli masz jasno określony cel, grupę docelową wybrane narzędzia i kanały komunikacji, to wtedy jesteś w gotowości, aby opracować strategię, plan i harmonogram działania jakim jest na przykład napisanie skutecznego a zarazem profesjonalnego CV.
Weźmy na tapet ogłoszenie o pracę na stanowisko SEO Specialist. Otwórz dokument np. korzystając z Worda, przeanalizuj słowa, które zostały wykorzystane w opisie stanowiska i wykorzystaj je w pisaniu swojego CV.
Pamiętaj o tym, że CV jest jak wizytówka, która w rękach rekrutującego zmieni się w zaproszenie na rozmowę o pracę pod warunkiem, że ten chce w pełni skorzystać z Twoich usług (tak, praca na etacie jest pewnego rodzaju świadczeniem usług ). Potraktuj zatem CV jako słowny autoportret, którym robisz na pracodawcy pierwsze wrażenie, a udział w rozmowie kwalifikacyjnej traktuj jako potęgę tego pierwszego wrażenia.
Czytając i analizując opis stanowiska, poznajesz zakres obowiązków i wymagania. Teraz wykorzystaj tę wiedzę do napisania CV, które składa się z następujących elementów:
Voila! Skuteczne a zarazem profesjonalne CV gotowe!
Justyna – Corporate Trainer, Career & Business Coach, autorka książki „Szukam Pracy! Znajdź pracę o której marzysz”. Wspiera Liderów w rozwoju kompetencji managerskich.
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: