Ikona 5:15 min Ikona Bartłomiej Żydkiewicz 19.05.2022

Obiektyw Google to kolejny krok w ewolucji wyszukiwania informacji w sieci. Szybkie „pstryk”, szukaj i kup – w 3 prostych ruchach możesz odnaleźć i kupić uchwycony za pomocą aparatu przedmiot. Po kolejnych ulepszeniach w wyszukiwaniu tekstem czy dźwiękiem przyszedł czas na obraz.

 

Obiektyw Google – wyszukaj to, co widzisz

 

Google Lens (w wersji polskiej Obiektyw Google) to najnowsza technologia, która analizuje i wykrywa obiekty w formie wizualnej, wykorzystując coraz częściej spotykaną w algorytmach sztuczną  inteligencję. Swój start miała w 2017 roku podczas premiery urządzenia Google Pixel 2. Aplikacja jest często domyślnie instalowana na urządzeniach z zainstalowanym systemem Android. Ostatni czas nie był zmarnowany również dla urządzeń stacjonarnych – w 2022 roku poinformowano, że Google Lens zastąpi domyślnie wyszukiwanie obrazem w przeglądarce Chrome. Główną filozofią Obiektywu jest wyszukiwanie tego, co widzisz w czasie rzeczywistym lub przy wykorzystaniu wcześniej wykonanego zdjęcia.

 

 

Jak działa Google Lens?

 

Lens to inteligentna technologia rozpoznawania oraz porównywania obiektów umieszczonych na obrazie i ich odnalezienia w indeksie Google. Przy przygotowaniu odpowiedzi korzysta także z innych sygnałów jak tekst, metadane czy lokalizacja w pozycjonowaniu lokalnym. W ten sposób określa treść oraz kontekst zdjęcia i pozycjonuje w wynikach najwyższą trafność na dane zapytanie od użytkownika.  Celem uzyskania jak najlepszej odpowiedzi wyszukiwarka filtruje treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich, stosując wytyczne Google SafeSearch – w ten sposób eliminując wyniki nieprzydatne lub niezgodne ze standardami.

W zależności od sposobu korzystania i skanowanej treści możemy wyróżnić kilka odrębnych funkcjonalności aplikacji:
  • rozpoznawanie tekstu – kopiowanie i zapisywanie tekstu prosto z grafiki, możliwość wykorzystania numeru np. telefonu czy konta bankowego, może służyć także do wykonania zapytania na podstawie rozpoznanego tekstu,
  • tłumaczenie na żywo – pozwoli na przetłumaczenie w czasie rzeczywistym tekstu wyświetlanego za pomocą aparatu np. etykiety w innym języku czy tytułu książki,
  • odnalezienie produktu – przy pomocy zdjęcia odnajdziemy sklep internetowy z wyszukanym lub podejrzanym u kogoś produktem np. element garderoby czy mebel do mieszkania,
  • identyfikacja roślin i zwierząt – doskonale radzi sobie z rozpoznaniem zwierząt oraz roślin w trybie czasu rzeczywistego…

…i wiele innych, jak tryb pomocy w rozwiązywaniu pracy domowej, sprawdzanie miejsc czy wyszukiwanie jedzenia, czyli tego co mamy na talerzu.

Przykład zastosowania wyszukiwania w Obiektywie Google – efekty zapytania to podobne produkty oraz informacja o firmie, która znajduje się na bluzie.

 

Wyszukiwanie obrazem a SEO

 

W tym przypadku nie powinniśmy szukać i spodziewać się znacznej ewolucji (jeszcze…). Zasady ustalenia topowych wyników nie zależą tylko od podobieństwa zdjęcia – nadal istotne są sprawdzone sposoby optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO. W zależności od typu wyniku kładziemy nacisk na konkretny element na naszej witrynie – w tym przypadku to oczywiście optymalizacja grafiki (ale nie tylko).

10 przydatnych praktyk dla strony internetowej w kontekście pozycjonowania i wyszukiwania obrazem przy użyciu Google Lens:

  1. Korzystaj ze wspieranych przez Google rozszerzeń grafiki – oprócz najpopularniejszych jak JPG, PNG, rozważ wprowadzenie formatu używającego kompresji jak WebP.
  2. Nazewnictwo plików i ścieżki URL – optymalnym rozwiązaniem będzie umieszczanie w nazwie pliku wyrażenia opisującego dane zdjęcie (zamiast popularnych DCIM-XXXX).
  3. Kontekst zdjęcia – jednym z najistotniejszych elementów wyszukiwania jest kontekst wokół obrazu, zadbajmy o otoczenie w postaci unikalnego i interesującego tekstu, wprowadźmy podpisy grafik.
  4. Atrybut ALT – wypełniaj atrybut ALT (tekst alternatywny) każdej istotnej grafiki na stronie. W jego treści powinny znaleźć się przede wszystkim informacje, co zawiera dany obraz, nie upychaj tam wyrażeń kluczowych.
  5. Rozmiary zdjęcia – dopasuj wymiary grafiki do szerokości witryny, zbyt szerokie lub niedopasowane zdjęcia obciążają serwis, ich skalowalność jest istotna w kontekście wykorzystywania urządzeń mobilnych.
  6. Dane strukturalne – oznaczaj zdjęcia dedykowanymi danymi strukturalnymi (np. schema.org), które pozwolą na lepsze zrozumienie obiektu przez wyszukiwarki.
  7. Parametry techniczne strony – zapewnij responsywność strony internetowej oraz szybkość jej ładowania, w ten sposób Google będzie „windować” grafiki w wynikach wyszukiwania. Istotna będzie kompresja wykorzystywanych obrazów.
  8. Sitemapa z obrazami – stwórz i zamieść mapę witryny z obrazami. Pozwoli to na indeksowanie i odnalezienie wcześniej nieodkrytych grafik.
  9. Google Merchant Center – jeżeli prowadzisz i pozycjonujesz sklep internetowy, użyj GMC do przesyłania informacji o swoim sklepie i produktach. W ten sposób zyskasz możliwość pojawienia się w wynikach wyszukiwania na zapytania e-commerce.
  10. Unikalność – wyróżnij się i zadbaj, aby zdjęcia na Twojej stronie internetowej były unikalne, wyraźne i nie łamały standardów wyszukiwarki. Aby zabezpieczyć swoje zdjęcia, pamiętaj o wykorzystywaniu znaków wodnych.

 

Co dalej z Obiektywem Google?

 

W najbliższym czasie możemy liczyć na dalszy rozwój Obiektywu i jeszcze większą jego obecność na naszych urządzeniach. Usługi czasu rzeczywistego oraz ich wygoda to największe zalety tej aplikacji. Istotną wadą jest nadal wysoki procent nietrafionych odpowiedzi i porównań. Zastosowanie w przyszłości wzorców AI i włączenie multimediów do wcześniej zapowiedzianych aktualizacji algorytmu jak Google MUM może zwiększyć ich skuteczność, a zarazem popularność. Jeżeli chcesz zainstalować i przetestować aplikację Obiektyw Google wystarczy ją pobrać i zainstalować (dostępne dla Android, Chrome oraz iOS). Aplikacja jest w pełni darmowa.

Bartek – od 10 lat związany z branżą SEO, Team Leader w Dziale Pozycjonowania, na co dzień doradza, pomaga i dogląda kampanii promocyjnych Klientów. Spełnia się w szkoleniach i optymalizacji procesów SEO. Hobystycznie pochłaniają go liczby, a liczby to pozycje – zwłaszcza te w top 10 w Google, ale nie tylko. Liczby to też:  gole w ukochanej piłce nożnej, zero-jedynkowa rzeczywistość w cyfrowym świecie, moc silnika w tłokach motocykli, a nade wszystko  jedna córka i  jedna żona. Liczby to cały jego świat.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:50 min 12.06.2022 Dobra optymalizacja strony internetowej pod kątem wymagań wyszukiwarki wymaga znajomości wielu "sztuczek" technicznych, które ułatwiają pracę i zwiększają skuteczność pozycjonowania. Jedną z takich "sztuczek", która przydaje się w codziennej pracy specjalisty SEO jest ustawianie przekierowania 301 z wykorzystaniem .htaccess. Zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czym są Google Core Update? Ikona 5:50 min 16.09.2022 Aktualizacje algorytmów to największa zmora specjalistów SEO, digital marketingowców oraz właścicieli stron. Google oficjalnie informuje, że publikuje zazwyczaj 1 zmianę silnika wyszukiwania dziennie (tak, to ponad 300 aktualizacji rocznie). Wszystko po to, aby zwiększyć komfort korzystania z wyszukiwarki i jeszcze lepiej odpowiedzieć na zapytanie użytkownika. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 10:20 min 17.03.2022 Nie tylko algorytmy Google oceniają treści znajdujące się na stronach internetowych. Robią to również tzw. Ręczni Raterzy. Są to pracownicy Google, których zadaniem jest ocenianie wiarygodność stron i contentu oraz określanie czy wyniki wyszukiwania faktycznie odpowiadają intencjom użytkownika. Chcesz dowiedzieć się więcej o pracy tych ludzi? Zapraszamy do lektury artykułu. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700