Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:15 min Ikona Bartłomiej Żydkiewicz 19.05.2022

Google Lens – w Obiektywie Google

Obiektyw Google to kolejny krok w ewolucji wyszukiwania informacji w sieci. Szybkie „pstryk”, szukaj i kup – w 3 prostych ruchach możesz odnaleźć i kupić uchwycony za pomocą aparatu przedmiot. Po kolejnych ulepszeniach w wyszukiwaniu tekstem czy dźwiękiem przyszedł czas na obraz.

Obiektyw Google – wyszukaj to, co widzisz
Google Lens (w wersji polskiej Obiektyw Google) to najnowsza technologia, która analizuje i wykrywa obiekty w formie wizualnej, wykorzystując coraz częściej spotykaną w algorytmach sztuczną  inteligencję. Swój start miała w 2017 roku podczas premiery urządzenia Google Pixel 2. Aplikacja jest często domyślnie instalowana na urządzeniach z zainstalowanym systemem Android. Ostatni czas nie był zmarnowany również dla urządzeń stacjonarnych – w 2022 roku poinformowano, że Google Lens zastąpi domyślnie wyszukiwanie obrazem w przeglądarce Chrome. Główną filozofią Obiektywu jest wyszukiwanie tego, co widzisz w czasie rzeczywistym lub przy wykorzystaniu wcześniej wykonanego zdjęcia.

Jak działa Google Lens?
Lens to inteligentna technologia rozpoznawania oraz porównywania obiektów umieszczonych na obrazie i ich odnalezienia w indeksie Google. Przy przygotowaniu odpowiedzi korzysta także z innych sygnałów jak tekst, metadane czy lokalizacja. W ten sposób określa treść oraz kontekst zdjęcia i pozycjonuje w wynikach najwyższą trafność na dane zapytanie od użytkownika.  Celem uzyskania jak najlepszej odpowiedzi wyszukiwarka filtruje treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich, stosując wytyczne Google SafeSearch – w ten sposób eliminując wyniki nieprzydatne lub niezgodne ze standardami.

W zależności od sposobu korzystania i skanowanej treści możemy wyróżnić kilka odrębnych funkcjonalności aplikacji:
  • rozpoznawanie tekstu – kopiowanie i zapisywanie tekstu prosto z grafiki, możliwość wykorzystania numeru np. telefonu czy konta bankowego, może służyć także do wykonania zapytania na podstawie rozpoznanego tekstu,
  • tłumaczenie na żywo – pozwoli na przetłumaczenie w czasie rzeczywistym tekstu wyświetlanego za pomocą aparatu np. etykiety w innym języku czy tytułu książki,
  • odnalezienie produktu – przy pomocy zdjęcia odnajdziemy sklep internetowy z wyszukanym lub podejrzanym u kogoś produktem np. element garderoby czy mebel do mieszkania,
  • identyfikacja roślin i zwierząt – doskonale radzi sobie z rozpoznaniem zwierząt oraz roślin w trybie czasu rzeczywistego…

…i wiele innych, jak tryb pomocy w rozwiązywaniu pracy domowej, sprawdzanie miejsc czy wyszukiwanie jedzenia, czyli tego co mamy na talerzu.

Przykład zastosowania wyszukiwania w Obiektywie Google – efekty zapytania to podobne produkty oraz informacja o firmie, która znajduje się na bluzie.
Wyszukiwanie obrazem a SEO
W tym przypadku nie powinniśmy szukać i spodziewać się znacznej ewolucji (jeszcze…). Zasady ustalenia topowych wyników nie zależą tylko od podobieństwa zdjęcia – nadal istotne są sprawdzone sposoby optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO. W zależności od typu wyniku kładziemy nacisk na konkretny element na naszej witrynie – w tym przypadku to oczywiście optymalizacja grafiki (ale nie tylko).

10 przydatnych praktyk dla strony internetowej w kontekście pozycjonowania i wyszukiwania obrazem przy użyciu Google Lens:

  1. Korzystaj ze wspieranych przez Google rozszerzeń grafiki – oprócz najpopularniejszych jak JPG, PNG, rozważ wprowadzenie formatu używającego kompresji jak WebP.
  2. Nazewnictwo plików i ścieżki URL – optymalnym rozwiązaniem będzie umieszczanie w nazwie pliku wyrażenia opisującego dane zdjęcie (zamiast popularnych DCIM-XXXX).
  3. Kontekst zdjęcia – jednym z najistotniejszych elementów wyszukiwania jest kontekst wokół obrazu, zadbajmy o otoczenie w postaci unikalnego i interesującego tekstu, wprowadźmy podpisy grafik.
  4. Atrybut ALT – wypełniaj atrybut ALT (tekst alternatywny) każdej istotnej grafiki na stronie. W jego treści powinny znaleźć się przede wszystkim informacje, co zawiera dany obraz, nie upychaj tam wyrażeń kluczowych.
  5. Rozmiary zdjęcia – dopasuj wymiary grafiki do szerokości witryny, zbyt szerokie lub niedopasowane zdjęcia obciążają serwis, ich skalowalność jest istotna w kontekście wykorzystywania urządzeń mobilnych.
  6. Dane strukturalne – oznaczaj zdjęcia dedykowanymi danymi strukturalnymi (np. schema.org), które pozwolą na lepsze zrozumienie obiektu przez wyszukiwarki.
  7. Parametry techniczne strony – zapewnij responsywność strony internetowej oraz szybkość jej ładowania, w ten sposób Google będzie „windować” grafiki w wynikach wyszukiwania. Istotna będzie kompresja wykorzystywanych obrazów.
  8. Sitemapa z obrazami – stwórz i zamieść mapę witryny z obrazami. Pozwoli to na indeksowanie i odnalezienie wcześniej nieodkrytych grafik.
  9. Google Merchant Center – jeżeli prowadzisz sklep internetowy, użyj GMC do przesyłania informacji o swoim sklepie i produktach. W ten sposób zyskasz możliwość pojawienia się w wynikach wyszukiwania na zapytania e-commerce.
  10. Unikalność – wyróżnij się i zadbaj, aby zdjęcia na Twojej stronie internetowej były unikalne, wyraźne i nie łamały standardów wyszukiwarki. Aby zabezpieczyć swoje zdjęcia, pamiętaj o wykorzystywaniu znaków wodnych.
Co dalej z Obiektywem Google?
W najbliższym czasie możemy liczyć na dalszy rozwój Obiektywu i jeszcze większą jego obecność na naszych urządzeniach. Usługi czasu rzeczywistego oraz ich wygoda to największe zalety tej aplikacji. Istotną wadą jest nadal wysoki procent nietrafionych odpowiedzi i porównań. Zastosowanie w przyszłości wzorców AI i włączenie multimediów do wcześniej zapowiedzianych aktualizacji algorytmu jak Google MUM może zwiększyć ich skuteczność, a zarazem popularność. Jeżeli chcesz zainstalować i przetestować aplikację Obiektyw Google wystarczy ją pobrać i zainstalować (dostępne dla Android, Chrome oraz iOS). Aplikacja jest w pełni darmowa.

 
Bartek – od 10 lat związany z branżą SEO, Team Leader w Dziale Pozycjonowania, na co dzień doradza, pomaga i dogląda kampanii promocyjnych Klientów. Spełnia się w szkoleniach i optymalizacji procesów SEO. Hobystycznie pochłaniają go liczby, a liczby to pozycje – zwłaszcza te w top 10 w Google, ale nie tylko. Liczby to też:  gole w ukochanej piłce nożnej, zero-jedynkowa rzeczywistość w cyfrowym świecie, moc silnika w tłokach motocykli, a nade wszystko  jedna córka i  jedna żona. Liczby to cały jego świat.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki

W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55