Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 4:00 min Ikona Magdalena Drajkowska 11.08.2023

Czy to koniec z wyświetlaniem powiązanych filmów na TikToku?

Jeśli korzystasz z TikToka albo choć raz widziałeś u znajomego, jak przerzuca w górę filmik za filmikiem, to wiesz, że tak wpada się w spiralę. Wystarczy, że moja uwaga dłużej skupiła się na jakimś wideo albo (o zgrozo!) je polubiłam, TikTok uznawał, że od teraz chcę oglądać już tylko to.

Efekt spirali, czyli krótko o algorytmie TikToka

W spiralę wpada się łatwo. Przykładowo, gdy odtworzyłam dwa razy filmik pokazujący np. śmieszne wpadki psów, przez kolejne kilka minut byłam podobnym contentem niemal bombardowana. Dlaczego przez kilka minut oglądałam zawstydzające dla czworonogów sytuacje? Algorytm TikToka wiąże wyświetlane treści z moją aktywnością. Uznaje, że jeśli jeden taki filmik przykuł moją uwagę, to być może trzeci, piąty czy dziesiąty też mnie zainteresuje. Takie jest wyobrażenie TikToka, rzeczywistość jest zupełnie inna (kto z użytkowników TikToka słyszy właśnie teraz charakterystycznie przerobioną nutę „Unholy” Sama Smitha, dajcie znać w komentarzu 😉). O ile drugi filmik z kompromitującą miną buldoga lub żenującą próbą wyłudzenia przez labradora jedzenia na wnuczka mnie bawi, o tyle przy piątym nawet ja wymiękam (a naprawdę lubię psy) i odkładam telefon.

 

 

Zmiany dla użytkowników TikToka z Unii Europejskiej

Działanie algorytmu TikToka wydaje się nie być w pełni zgodne z Digital Services Act (DSA), czyli Ustawą o usługach cyfrowych obowiązującą od listopada 2022 roku w krajach Unii Europejskiej. Jej celem jest regulowanie obowiązków dostawców usług cyfrowych, którzy pośredniczą w łączeniu konsumentów z towarami, usługami oraz treściami. Regulacja ta ma lepiej chronić użytkowników oraz ich podstawowe prawa w internecie.

Jeśli TikTok nadal ma być obecny na rynku europejskim, musi się dostosować. W praktyce wiąże się to z konkretnymi zmianami. Ich wprowadzenie TikTok zapowiedział do 28 sierpnia, o czym możemy przeczytać na oficjalnym kanale. W komunikacie wskazane zostało m.in. wyjaśnienie systemu rekomendacji platformy. Czyli właściwie, co?

blog-sunrise-social-media

Nowe podejście do rekomendacji treści na TikToku

Wrócę na chwilę do tej spirali ze śmiesznymi wpadkami zwierząt. Pisałam już, że wyświetlały mi się częściej, gdy jakiś z tych filmików obejrzałam więcej niż raz lub polubiłam. Działo się tak z powodu personalizacji. Mam ją włączoną i nie mogę z tego zrezygnować. TikTok na podstawie mojej aktywności ocenia, jakie podobne treści mi podsunąć.

Regulacje DSA zobowiązują jednak do większej przejrzystości algorytmów stosowanych do polecania treści lub produktów użytkownikom. To właśnie system rekomendacji napędza treści pojawiające się w kanale „Dla Ciebie” na TikToku, czyli tętniącym sercu każdego konta. Działania regulacyjne na tym polu już zostały częściowo podjęte, natomiast ważnym krokiem ma być udostępnienie dla europejskiej społeczności platformy innej drogi. Użytkownicy TikToka w Unii Europejskiej będą mogli wyłączyć personalizację!

Każdy użytkownik z UE, który posiada konto na TikToku, będzie mógł zadecydować, czy chce otrzymywać spersonalizowane treści i reklamy. Co się stanie, gdy zrezygnuję z personalizacji na TikToku? Szczerze liczę, że wyskoczę ze spirali, którą wcześniej opisałam. Jest dla mnie męcząca, niekiedy frustrująca i sprawia, że szybko nudzę się oglądaniem kolejnych podobnych treści. Co gorsza, trudno mi dotrzeć do innych, nowych, ciekawych. Alternatywą ma być pokazywanie w kanale „Dla Ciebie” popularnych filmów z zamieszkiwanego regionu. Myślę, że może dzięki temu trafię na wideo, które potencjalnie nie miałoby szans mnie zaciekawić przy wcześniejszym sposobie rekomendacji. To może być bardzo odświeżające doświadczenie!

tiktok

Źródło: https://newsroom.tiktok.com/en-eu/fulfilling-commitments-dsa-update

Ponadto na platformie, gdzie duży odsetek użytkowników stanowią nadal młode osoby, zmianie mają ulec również rekomendacje dotyczące tej grupy wiekowej. Użytkownicy z Unii Europejskiej poniżej 16 roku życia będą mieli konta ustawione domyślnie jako prywatne, a ich treści nie będą mogły pojawiać się w kanale „Dla Ciebie”. Co więcej, użytkownicy z Unii Europejskiej w przedziale wiekowym od 13 do 17 roku życia nie będą widzieć spersonalizowanych reklam opartych na ich aktywności na TikToku lub poza platformą.

Nie dotarłam do wiarygodnych informacji na temat globalnych badań dotyczących użytkowania mediów społecznościowych, w tym TikToka wśród nastolatków, natomiast moje spostrzeżenie opieram na statystykach dotyczących wybranych lat i krajów, np. wg Paw Research Center w 2023 roku aż 67% nastolatków w wieku 13-17 lat korzystało w jakiś sposób w TikToka (https://www.pewresearch.org/internet/2022/08/10/teens-social-media-and-technology-2022/wg); według Statista największy odsetek, 24% użytkowników TikToka w 3Q2020 w Wielkiej Brytanii stanowiła grupa wiekowa 15-25 lat. (https://www.statista.com/statistics/1184043/tiktok-user-demographics/).

Czy nie będzie virali bez spirali?

TikTok słynie z viralowych treści. Takich, które niemal zmuszają do chwytania za smartfona i nagrywania własnych filmików podobnych do tych, jakie właśnie obejrzeliśmy – bo to śmieszne, zabawne, inspirujące czy po prostu „wow” i „też tak chcę”. Takie treści niosą się falą po użytkownikach, bo im się podobają, a algorytm sugeruje odbiorcom kolejne podobne filmy utrzymane w tym trendzie, często opisane konkretnym hasztagiem (#). Czy wyłączenie personalizacji na bazie mojej aktywności sprawi, że przegapię trend lub moja treść nie ma szans stać się viralem? Nie sądzę. Z jednej strony myślę, że może być nawet łatwiej. Z contentem będę teraz uderzać do szerszego grona, nie tylko tych, co złapią się w spiralę. Z drugiej strony zaś pojawią się też myśli, że gdy użytkownicy byli w spirali, to kiedy spodobał im się filmik, siłą algorytmu mogli trafić też na mój. Pewne jest, że będzie inaczej. Czy łatwiej, czy trudniej czas pokaże – ja jestem bardzo ciekawa, a Wy?

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 28

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu! Ikona 5:00 min 25.09.2023

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu!

Social media stały się dla wielu osób głównym źródłem nie tylko rozrywki, ale też informacji. To już chyba nikogo nie dziwi. Portale społecznościowe wkroczyły także w sferę biznesową i stanowią potężne narzędzie wspierające działania marketingowe. Dziś przyjrzymy się grupom na Facebooku, dzięki którym można wesprzeć rozwój biznesu. I to za darmo! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 26

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55